Archive for January, 1976
“Eifert János fotóművész képeinek dramaturgiai eligazító szerepük van és egységbe fogják a látványt.” – Nagy Judit: Atyák haragja, kislányok álma. Film, Színház, Muzsika, 1976. január 24.
Nagy Judit: Atyák haragja, kislányok álma.
MUSICALPODIUM
„Ma még, ma még…” A West Side Story szerelmi kettősét együtt énekli Hűvösvölgyi Ildikó és Máté Péter. Jelmez nincs, kellék nincs, tükörsima pódiumon mozognak a szereplők a TV egyes stúdiójában.
Aztán tizennégy diák, a Madách Gimnázium színjátszó csoportjának tagjai lépnek a pódiumra, hogy szavalókórus-szerűen bekonferálják: „könnyed játék / és könnyes dráma szerelem, bánat, szenvedély atyák haragja, kislányok álma, / musical, mindez benned él.
— Hányfajta összetevőből jón létre a Musicalpódium című sajátos műsor? — érdeklődünk Sztevanovity Dusántól, a szerkesztőtől a vezérlőfülkében, miközben bátyját, Zoránt látjuk a monitoron: a Veronai fiúk egyik számát adja elő.
— Azt akartuk, hogy híres musicalek zenei része ne csak elhangozzék —, de éljen is. Pódiumunkon színészek és táncdalénekesek vegyesen szerepelnek. Pontosabban: olyan fiatal színészeket kerestünk és találtunk, akik jól és szívesen énekelnek, s olyan énekeseket, akiknek van érzékük a színészi játékra is. Széles a skála a My Fair Ladytől a Veronai fiúkig, a Piros karavántól a Hair Jöjj el napfényt daláig. A jeleneteket nem játsszuk el, hiszen egy háromperces énekszámba nem lehet belesűríteni a drámai szituációt. Hogy úgy mondjam, „meglovagoltuk” azt a tényt, hogy számtalan esetben a musicaltől függetlenül egy dal olyan emberek körében is slágerré vált, akik nem is ismerték a darabot, mert a számok mintegy önálló életre keltek. A színészek és énekesek együttes szerepeltetéséhez új elemként csatlakozik a gimnáziumi színjátszók helyenként a narrátor, máskor a közönség szerepét betöltő szerepeltetése: néhány mondattal ők vezetnek minket az egyik hangulatból a másikba. A dalokat play-back technikával vettük Jel, mindegyiket az eredeti hangszereléssel. Egy musical eredetileg 40—50 tagú zenekar is megszólal és mi ragaszkodtunk ehhez.
— A blue-box technika segítségével a pódium mögé különböző fekete-fehér fotókat „keverünk be”, amely egy homorú tükör segítségével különleges atmoszférát teremt — mondja Szitányi András rendező —. Eifert János fotóművész képeinek dramaturgiai eligazító szerepük van és egységbe fogják a látványt. Egy évvel ezelőtt Sztevanovity Dusánnal létrehoztunk egy műsort, a címe Operett-pódium volt. Szereplői fiatal operaénekesek voltak. Azt hiszem, már látható az a törekvésem, hogy az operaénekesek, színészek, táncdalénekesek Látszólag hermetikusan elzárt kategóriái között keresem az „átjárókat”. A Musicalpódium szereplői is fiatalok. Ami a rendezési módszeremet illeti: nem szeretem a túlzott gesztusokat. Inkább vagyok híve a beszélő szemeknek, mint a beszélő kezeknek.
A képeken: Részlet a Hair-ből. Előtérben Sziles Judit, Kút-völgyi Erzsébet és Bencze Ilona; Négyen (Sztevanovity Zorán, Maros Gábor, Szakácsi Sándor és Timár Béla); Az érdekes montázs Bódy Magdit és Meződi Józsefet mutatja
(Film, Színház, Muzsika, 1976. január 24.)
Eifert János „fergeteges” képe díjat nyert pályázatunkon. Világ Ifjúsága, 1976. január
Világ Ifjúsága, 1976. január
“Gratulálunk!
A KISZ KB kulturális osztálya és szerkesztőségünk a múlt évben Ifjúság ’75 elnevezéssel közös címlapfotó pályázatot hirdetett. a bírálóbizottság az első díjat nem adta ki, a két második díjat (1500 – 1500,- Ft-ot) Eifert Jánosnak és Farkas Józsefnek ítélte, a két harmadik díjat (1000 – 1000,- Ft-ot) pedig Fehér István és Tóth László nyerte.”