János Eifert - Photographer

Archive for January, 1976

“Eifert János fotóművész képeinek dramaturgiai eligazító szerepük van és egységbe fogják a látványt.” – Nagy Judit: Atyák haragja, kislányok álma. Film, Színház, Muzsika, 1976. január 24.

1976.01.24-Film-Színház-MuzNagy Judit: Atyák haragja, kislányok álma.

MUSICALPODIUM

„Ma még, ma még…”  A West Side Story szerelmi kettősét együtt énekli Hűvösvölgyi Ildikó és Máté Péter. Jelmez nincs, kellék nincs, tükörsima pódiumon mozognak a szereplők a TV egyes stúdiójában.

Aztán tizennégy diák, a Madách Gimnázium színjátszó csoportjának tagjai lépnek a pódiumra, hogy szavalókórus-szerűen bekonferálják: „könnyed játék / és könnyes dráma szerelem, bánat, szenvedély atyák haragja, kislányok álma, / musical, mindez benned él.

—            Hányfajta összetevőből jón létre a Musicalpódium című sajátos műsor? — érdeklődünk Sztevanovity Dusántól, a szerkesztőtől a vezérlőfülkében, miközben bátyját, Zoránt látjuk a monitoron: a Veronai fiúk egyik számát adja elő.

—            Azt akartuk, hogy híres musicalek zenei része ne csak elhangozzék —, de éljen is. Pódiumunkon színészek és táncdalénekesek vegyesen szerepelnek. Pontosabban: olyan fiatal színészeket kerestünk és találtunk, akik jól és szívesen énekelnek, s olyan énekeseket, akiknek van érzékük a színészi játékra is. Széles a skála a My Fair Ladytől a Veronai fiúkig, a Piros karavántól a Hair Jöjj el napfényt daláig. A jeleneteket nem játsszuk el, hiszen egy háromperces énekszámba nem lehet belesűríteni a drámai szituációt. Hogy úgy mondjam, „meglovagoltuk” azt a tényt, hogy számtalan esetben a musicaltől függetlenül egy dal olyan emberek körében is slágerré vált, akik nem is ismerték a darabot, mert a számok mintegy önálló életre keltek. A színészek és énekesek együttes szerepeltetéséhez új elemként csatlakozik a gimnáziumi színjátszók helyenként a narrátor, máskor a közönség szerepét betöltő szerepeltetése: néhány mondattal ők vezetnek minket az egyik hangulatból a másikba. A dalokat play-back technikával vettük Jel, mindegyiket az eredeti hangszereléssel. Egy musical eredetileg 40—50 tagú zenekar is megszólal és mi ragaszkodtunk ehhez.

—            A blue-box technika segítségével a pódium mögé különböző fekete-fehér fotókat „keverünk be”, amely egy homorú tükör segítségével különleges atmoszférát teremt — mondja Szitányi András rendező —. Eifert János fotóművész képeinek dramaturgiai eligazító szerepük van és egységbe fogják a látványt. Egy évvel ezelőtt Sztevanovity Dusánnal létrehoztunk egy műsort, a címe Operett-pódium volt. Szereplői fiatal operaénekesek voltak. Azt hiszem, már látható az a törekvésem, hogy az operaénekesek, színészek, táncdalénekesek Látszólag hermetikusan elzárt kategóriái között keresem az „átjárókat”. A Musicalpódium szereplői is fiatalok. Ami a rendezési módszeremet illeti: nem szeretem a túlzott gesztusokat. Inkább vagyok híve a beszélő szemeknek, mint a beszélő kezeknek.

A képeken:  Részlet a Hair-ből. Előtérben Sziles Judit, Kút-völgyi Erzsébet és Bencze Ilona; Négyen (Sztevanovity Zorán, Maros Gábor, Szakácsi Sándor és Timár Béla); Az érdekes montázs Bódy Magdit és Meződi Józsefet mutatja

(Film, Színház, Muzsika, 1976. január 24.)

Eifert János „fergeteges” képe díjat nyert pályázatunkon. Világ Ifjúsága, 1976. január

Világ Ifjusága, 1976. január
Világ Ifjúsága, 1976. január

“Gratulálunk!

A KISZ KB kulturális osztálya és szerkesztőségünk a múlt évben Ifjúság ’75 elnevezéssel közös címlapfotó pályázatot hirdetett. a bírálóbizottság az első díjat nem adta ki, a két második díjat (1500 – 1500,- Ft-ot) Eifert Jánosnak és Farkas Józsefnek ítélte, a két harmadik díjat (1000 – 1000,- Ft-ot) pedig Fehér István és Tóth László nyerte.”