János Eifert - Photographer

Archive for június, 1987

Eifert János: LÉGSZOMJ, Ceglédi Galéria, 1987. június 12 – július 5.

Eifert-Légszomj-1987-kat1 Eifert-Légszomj-1987-kat2 1987-06-Cegléd-Eifert-Tóth-Istvánnal

A KOSSUTH MŰVELŐDÉSI KÖZPONT ÉS TORNACSARNOK IGAZGATÓSÁGA

TISZTELETTEL MEGHÍVJA 1987. június 12-én 17.00 órakor

EIFERT JÁNOS FOTÓMŰVÉSZ

„LÉGSZOMJ” c.

 

KIÁLLÍTÁSÁNAK MEGNYITÓJÁRA

Megnyitja: Dr. Surányi Dezső kandidátus, tudományos főmunkatárs

A kiállítás helye: Ceglédi Galéria, Cegléd, Kossuth tér 5/a

Megtekinthető: 1987. június 12-től július 5-ig, naponta 10—18 óráig

 

A borítón: EIFERT JÁNOS: Szép új világ? I., II.

 

.. a környezetvédelem, mint fogalom Magyarországon 1974. óta használa­tos, a törvény megszületésével fogalmazódott meg fontossága. Szükségessé­gét, hatékonyságát sokan vitatják, de az tény, hogy a környezetszennyezés a világ első számú kérdésévé vált. Az is tény, hogy a viták helyett tettekre van szükség.

A magatartáskutató és természettudós, Konrad Lorenz „Der Abbau des Menschlichen” (Az ember leépülése) című 1983-ban megjelent könyvében többek között azt írja, hogy az emberiség kilátásai rendkívül homályosak. Vagy az atomfegyverrel történő gyors, fájdalommentes öngyilkosság, vagy a környezetpusztítással járó lassú halál, mérgezés, emberi tulajdonságainak, teljesítményének leépülése szerint az annihilizációval együtt jár a kultúra dekadenciája. Gondoljunk csak Madách Imre „Az ember tragédiája” 12. színében ábrázolt vízióra, vagy George Orwell „1984” című fantasztikus regényében ábrázoltakra.

De maradjunk a mában. Ugye emlékeznek még az évszázad ipari katasztró­fájára, amely 1984 decemberében történt Bhopálban, az Union Carbid egyik indiai üzemében? Takarítás közben egy tartály szelepe kinyílt, a pillanatok alatt kiszabadult metilizocianát elárasztotta a 800.000 lakosú várost, kétezer ember halálával, tízezer nyomorék kínjaival fájdalmat, átkot, gyászt hagyva a túlélőkre…

… fotográfiai tevékenységem 1976 óta szorosan kapcsolódik az előbb emlí­tett témához. Mint a BÚVÁR című környezetvédelmi folyóirat fotóriporte­reként, valamint szuverén alkotóként sokat kísérleteztem a témakör fotográ­fiai feldolgozásával. Kezdetben az ember és természet kapcsolatát boncol­gattam, később a talaj, a víz, a levegő és a településkörnyezet szennyezettsé­gét dokumentáló fotókat készítettem, hogy tettenérhetők legyenek a szen­nyezőforrások. Ezután a magyarországi szennyvíztisztító telepeket vettem sorra, majd a nemzeti parkok bemutatása következett.

1984-ben az UNESCO által meghirdetett Fák Éve alkalmából mutattuk be feleségemmel és munkatársammal, Jung Zsenivel a FÁK ÉS NIMFÁK című közös kiállításunkat. A téma játékos, könnyed feldolgozása, a lírai hangvé­tel, valamint a részletekben is igényes megjelenítés nagy sikerű bemutató-sorozatot eredményezett itthon és külföldön egyaránt.

A FA MÁSODIK ÉLETE című sikeres naptáramat az ÁGKER jelentette meg 1985-ben, Frank Éva szerkesztésében, képanyagából a lipcsei FOTOG­RAFIE és a hazai FOTÓ többet bemutatott.

A „HARD ROCKS” című diaporáma képanyaga az USA-ban készült 1985-ben, s itthon fejeztem be. (Munkatárs: Jung Zseni, hang: Wilpert Imre.) Legutóbb a 9. Internationales Ton-Bild Festival, Hamburg 1987. első díját és a közönség díját nyerte. Mondanivalója a kiállítás felvállalt gondolataival rokon.. .

… a kiállítás több ismert és díjazott képre épül, de szerkezetében, stílusában az egymáshoz kapcsolódó fotók hordozzák a mondanivalót. Ugyanakkor nem kívántam megfosztani a tárlat látogatóit az egyéni értelmezés lehetőségeitől sem. A téma iránti fogékonyság mindenesetre segít a különböző síkon ki-bontható gondolatok befogadásához…

 Eifert János

 

Felelős kiadó: Lür István igazgató
Kiállítást rendezte: Barnóth Zoltán
87.195
I Szolnoki Nyomda — Felelős vezető: Gombkötő Béla
Készült 3oo példányban