János Eifert - Photographer

Archive for July, 1996

12. Foto Workshop, Sebesvíz, 1996. július 28 – augusztus 3.

1855-Anonymus: Nude-study-of-two-female-figures 1927-Rudolf-Koppitz_Study-of-Motion 1936-Edward-Weston_Akt
Anonymus: Two female figures (1855);          Rudolf Koppitz: Study of Motion (1927);        Edward Weston: Nude (1936)
 
Eifert János: Az aktfényképezésről

A ruhátlan emberi test ábrázolása, az akt, évezredek óta témája a művészeteknek. Az archaikus görög szobrászat, a hellenisztikus kor, a középkori egyházi művészet, a reneszánsz, a barokk, stb. mestereitől remekművek sorával találkozhatunk a múzeumok, képtárak kiállításain, a művészeti albumokban. A Willendorfi Vénusz, az indiai Kadjuraho templom szoboralakjai, Michelangelo, Rodin, Ingres, Monet, Szinyei-Merse Pál, Borsos Miklós és mások alkotásainak megismerése nemcsak műveltségünk szempontjából fontos, hanem új alkotások létrehozásához ismereteket, ösztönzőerőt jelenthet a mai kor fotográfusa számára. Megismerésük, elemzésük nélkül  csak botorkálva közelíthetünk a témához. A különböző korok és stílusok alkotásainak tanulmányozásával nemcsak a modellbeállításokat, a pózokat, a fények és árnyékok viszonyát, a drapéria, a kellékek, hátterek használatát, a környezet szerepét figyelhetjük meg, hanem ráérezhetünk arra is, hogy a szépség ábrázolásán felül, az elvont gondolatokat, érzéseket, a mondanivalót, hogyan lehet megfogalmazni a kép nyelvén.

 
1950-Bill-Brandt_Akt 1992-Tono-Stano_Sense 1968-Shinoyama_Két-akt-hátulnézetben
Bill Brandt: Nude (1950);                          Tono Stano: Sense (1992);             Shinoyama: Two Nude from back (1968)
 
A fotóművészet szinte születése pillanatától kezdve remekelt gyönyörű, izgalmas aktfotókkal. A nagy, már klasszikusnak nevezhető európai és amerikai fotóművészek – a teljesség igénye nélkül néhányan a kedvenceim közül – , pl. a cseh Jan Saudek, a svájci Christian Vogt, a német Otto Steinert, a francia Lucien Clergue, az amerikai Edward Weston, a japán Eikoh Hosoe  mellett néhány magyart is említhetnék, pl. Német József, Szőllősi Kálmán, André Kertész, Angelo F. Pál nevét. Műveik, amik természetesen fotóművészeti alkotások, a képzőművészeti alkotások rangján értékelhetők. Számunkra fontos a tájékozódás, a nagy elődök és a jelentős kortársak ismerete.

1937-Erwin-Blumenfeld_Nude-under-Wet-Silk 1950-Philippe-Halsman_Dali-akt-koponyája 1975-Jeanloup-Sieff_Kim.-Paris

Erwin Blumenfeld: Nude under Wet Silk (1937); Philippe Halsman: Dali akt-koponyája (1950); Jeanloup Sieff: Kim (Paris, 1975)

Egy biztos, hogy a “nagyok” nem vesztek el a részletekben. Az eszközök, anyagok, pl. a filmanyag, a kamera, az objektívek, szűrők, előtétek, stb. segítenek bennünket az alkotói folyamatban, de nem uralhatnak bennünket, mert akkor a lényeg veszik el a részletekben. Mert a lényeg a mi esetünkben az, hogy az egyéniségünknek, mondanivalónknak megfelelően eredeti alkotásokat hozzunk létre, ki tudjuk magunkat fejezni, és ezt tudjuk rögzíteni a fényérzékeny anyagon. A Sebesvíz Workshop éppen ebben nyújt segítséget: a tanulás, a továbbképzés mellett segít felszabadítani az alkotó egyéniségét, a sikeres alkotások megszületéséhez ad impulzust. Művészeti vezetőként Sebesvízen a12 év tapasztalata az, hogy a fakultatív közös foglakozások, egyéni vagy közös bemutatkozások, egymás képeinek megismerése, megvitatása, képelemzések, diavetítések, diaporáma-műsor, szakmai előadások, közös kirándulások, művészettörténeti előadások jelentősen hozzásegítnek az önálló modellórák kreatív légköréhez. A fotózáshoz rendelkezésre bocsátott hátterek, drapériák, kellékek, lámpák, technikai felszerelések, filmanyag árusítás, stb., szintén segítséget jelentenek. Természetesen a fotósok közötti jó légkör is a siker része Sebesvízen. Személy szerint nagy súlyt fektetek arra, hogy ki-ki az egyénisége, alkata szerint kapjon segítséget, mindezt úgy, hogy ez ne legyen tolakodó. Úgy látom, hogy önmagában az aktfényképezést nem lehet megtanulni. Meg kell tanulni általában jól fényképezni csendéletet, portrét, tájat, mozgást, stb., riportosan, vagy beállítva, és aztán már természetes módon következik, hogy a mondanivalónknak megfelelően választjuk meg témánkat, és ez adott esetben lehet éppen az akt, a maga specifikumaival.

Sokat jelentenek számomra a külföldi meghívások, akár a bécsi grafikai főiskolán tartott óráimra gondolok, vagy a soltaui 1. Werkschule für Fotografie szemináriumaira, vagy a genki, bayreuth-i, párizsi, londoni szemináriumaimra, workshopjaimra. Mindig visszaforgatom a tapasztalatokat Sebesvízre.

1996-Joachim-Rodepeter

                                                                                                                                                                                                        Photo: Joachim Rodepeter

Sebesvíz Workshop ’96 – Eifert János tervezett bemutató foglalkozásai

1. foglakozás: Modellmozgatás, kompozíció (2 óra)

Eifert-Nyírfák Egyszerű beállítás: Aktok nyírfák közt (Photo: Eifert János, Sebesvíz, 1996)

Modellismeret, modellmozgatás, kompozíciós gyakorlatok 3 modellel. A kép megrendezése. A klasszikus és modern pózok ötvözése az egyéni beállításoknál. Rekvizitumok, drapériák, kiegészítők használata.

 Helyszín: Szabadtéren, félárnyékos helyen felállított háttér előtt (rossz idő esetén műteremben)

Ajánlott film, anyag és kellékek: Szabadtéren alacsony-, műteremben magas érzékenységű színes dia, és/vagy negatív. Állvány, derítőlap, valamint drapériák és kiegészítő rekvizitumok.

2. foglakozás: A test mozgásban (2 óra)

A lendület, a mozgás a test különleges szépségét emeli ki, élőbbé, dinamikusabbá teszi a statikus ábrázolásokat. A fotóstól jó reflexeket, ritmusérzéket, gyors reagálást igényel. A 4 modellel  tartandó foglalkozás a sport és a tánc mozdulataival szemlélteti a lehetőségeket.

Helyszín: Szabadtéren, félárnyékos helyen felállított háttér előtt (rossz idő esetén műteremben)

Ajánlott film, anyag és kellékek: Szabadtéren középérzékenységű, műteremben magas érzékenységű fekete-fehér negatív. Állvány, derítőlap, fekete és fehér hátterek, kellékként szalagok, drapériák.

3. foglakozás: Fényképezés különleges körülmények között (2 óra+ utazás)

A 4 modellel  tartandó foglalkozás keretében a siroki vár barlangszerű helységeiben felállított több tucat gyertya fényét és a külső beszűrődő természetes fényt használjuk.  A mozgás és mozdulatlanság kontrasztja, a bemozdulásos életlenség különlegessége, a zoom-objektívekkel a hosszú expozíció alatt változtatott gyújtótávolsággal, ezek kombinációja sok izgalmas lehetőséget ad a képalkotási folyamat során.

Helyszín: Siroki vár

Ajánlott film, anyag és kellékek:  magas érzékenységű színes dia (műfény és napfény) , és/vagy színes negatív, konverziós szűrők. Állvány, kioldózsinór, a felvételi objektív elé tartható kis zsebtükör, kellékként gyertyák, fáklyák, zseblámpa.

4. foglakozás: A fotó megtervezése és az improvizáció (2 óra+ utazás)

A 2 (férfi és női) modellel  tartandó foglalkozás a merev elhatározás és a rugalmas improvizáció problematikáját elemzi. Hogyan tervezzük meg előre a képet, és az adott viszonyok függvényében szabad-e változtatnunk rajta? Ha igen, hogyan?

Helyszín: Elhagyott bányató Rudabányán

Ajánlott film, anyag és kellékek: közepes érzékenységű színes dia napfény), és/vagy színes negatív, kellékek (leveles faágak, jelmezek, maszkok, drapériák, kötelek, stb.)

1996-Sebesvíz-diplomaosztás 1996-Sebesvíz-búcsúest

A termékeny hét befejezéseképpen, az utolsó este a diplomaosztó, majd bulizás… ahol a jókedv is jelen van…

Reklámfotó készül a Cereol Növényolajipari RT. megbízásából, Hont, 1996. július 21.

1996.07.21-Floriol-finom-ét Készül a reklámfotó a Cereol Növényolajipari RT. megbízásából (Hont, 1996.07.21.) A CEREOL Növényolajipari Rt. megbízásából a Floriol napraforgó étolaj termékcsalád népszerűsítéséhez készítek felvételeket. A szabadban az éppen virágzó napraforgó-ültetvények a “modelljeim”, majd a belső térben, parasztházunk verandáján pedig csendéleteket készítek. A nagy üvegablakok a főfényt, a fehérre meszelt fal pedig a derítést adja. Fényképezőgép: Zenza Bronica 6×4,5,  a felvételi anyag Kodak Ektachrome diapozitív, és egy különleges tulajdonságokkal rendelkező Kodak színes negatív, amelynek az expozíciós ideje szabadon változtatható, és gyakorlatilag nincs szencsézete. Élvezem a munkát, közben a gyerekek is besegítenek a rendezésben. Hogyan láttam a munkához? Először is, átgondoltam a megrendelő szempontjait, miszerint “…a Floriol Étolaj 100%-ban napraforgómagból készített finom étolaj, mely kíméletes finomítási eljárással készül. Garantáltan magas E-vitamin-tartalmával elsősorban az egészséges életmódot követők számára kifejlesztett termék. A Floriol nemcsak sütéshez, főzéshez használható, de kiválóan alkalmas saláták, salátaöntetek készítéséhez is. Koleszterinmentes.” Aztán átgondoltam, hogyan fordítható le ez “képnyelvre”? Utána már csak fényképeznem kellett…

Csendélet napraforgóval (Hont, 1966. július 21.) Csendélet napraforgóval (Hont, 1996. július 21.) Photo: Eifert János