János Eifert - Photographer

Archive for April, 1999

A II. Országos Fotóhetek legjobb kiállításainak járó díjak átadása a Magyar Fotográfusok Háza napfényműtermében, Budapest, 1999. április 20.

Vinnay Péter, a FotoVideo főszerkesztője, Szarka Klára, Eifert János a 2. Országos Fotóhetek legjobb kiállításainak díjátadóján Vencsellei István átveszi a díjat Szvoboda Istvántól, a Kodak Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójától a 2. Országos Fotóhetek legjobb kiállításainak járó díjátadón Eifert János ismerteti a 2. Országos Fotóhetek legjobb kiállításainak járó díjakat

A II. Országos Fotóhetek legjobb kiállításainak járó díjak átadása a Magyar Fotográfusok Háza napfényműtermében, Budapest, 1999. április 20.

Normantas Paulius a 2. Országos Fotóhetek legjobb kiállításainak járó díjátadón

A képeken: Szarka Klára, Eifert János, Hangyál Judit, Siklós Péter, Szél Ágnes, Apáti-Tóth Sándor, Berta Béla, Ilku János, Vencsellei István, Dombovári Tibor, Normantas Paulius, Tóth Ego István, Müller Ferenc, Csapó Bea, Szvoboda István, Gál Imre, Tresó Krisztina  és mások

Magyar Fotóművészek Szövetsége Természetelvű alkotócsoportja kiállítása, Postás Művelődési Központ, Budapest, 1999. április 14.

Az Magyar Fotóművészek Szövetsége Természetelvű alkotócsoportja a Postás Művelődési Központban mutatkozott be. A kiállításon Balla András, Berta Béla, Bíró Klára, Eifert János, Gál Imre, Kapocsy György, Katona István, Kármán Balázs, Kunkovács László, Magyar Ferenc, Mánfai György,  dr. Mészáros László, Nánási Pál, Novák László, Sélley Miklós, dr. Szabó József, Szabó Zoltán, Szamódy Zsolt, Szelényi Károly, Szilágyi László, Tarjáni Antal, Tímár József és Zsila Sándor alkotásai szerepeltek.

A FÉNYKÉP VARÁZSA, Válogatás a 80-as évek magyar fotográfiáiból, a Herman Ottó Múzeum Fényképtörténeti Gyűjteményéből, Miskolci Galéria, 1999. április 8 – május 9.

Eifert János: Boszorkánytánc, 1984 körül

Eifert János: Boszorkánytánc, 1984                                                                                                                                  A Tér 1986. kiállítás anyagából

A Miskolci Galériában dr. Végvári Lajos művészettörténész nyitotta meg A fénykép varázsa című fotókiállítást. A Herman Ottó Múzeum Fényképtörténeti Gyűjteményéből Tarcai Béla válogatta ki, az 1980-as években készült műveket. A közönség Assai Horváth Péter, Bajtai Lajos, Balázs Béla, Balla András, Budai Csilla, Chochol Károly, Csoma Károly, Dobosy László, Drozsnyik István, Eifert János, Funák András, Germán Péter, Gink Károly, Hajdú József, Hegedűs György, Herbst Rudolf, Juhász Miklós, Jung Zseni, Katkó Tamás, Kálmándy Ferenc, Kerekes Gábor, Kiss István, Kovács Melinda, Kovács Sándor, Körtvélyesi László, Kuchta Nándor, Lehotka László, Lőkös Zoltán, Lugosi Lugo László, Mencseli Tibor, Németh József, Pácser Attila, Peterman Károly, Pólya Zoltán, Somogyi Tamás, Szalay Ákos, Szalczer Tamás, Szathmáry-Király Ádám, dr. Szász János,  Szemerédy Zoltán, Tillai Ernő, Tóth Károly, Tóth László, Török László, Vécsy Attila,  Vékás Magdolna, Wagner Ferenc és Zombor Gyula alkotásait tekinthette meg.

A Miskolci Galériában 1998-ban elkezdett fényképtörténeti kiállítás-sorozat második részét, a 80-as évek magyar fotográfiájának terméséből válogatott mustrát láthat most a közönség. Ez az évtized azért is fontos, mert ezzel indult útjára az az időszak, amit a magyar fotográfia fellendülése második korszakának nevezhetünk. Ekkor kezdtek lazulni azok a tényleges vagy vélt kötöttségek, amelyek, ha nem is akarták a szó szoros értelmében korlátozni az alkotó folyamatokat, de abba bele tudtak avatkozni. Ebben az évtizedben kezdett érvényesülni a tehetség és a kreativitás, bátor és sokat sejtető kísérletezés indult meg, a megújulni képes idősebb alkotók mellé felzárkóztak a fiatalok. Javult a nyersanyag ellátás, és egyre több kiadvány, kiállítási kép került az érdeklodok kezébe a világ minden tájáról.

A kiállítás szerkezetében megkíséreljük bemutatni a műhelymunkát befolyásoló gondolatokat, és azt, hogy az alkotók a tér-idő-mozgás alapkategóriái mellett hogyan tudták megközelíteni az elvontabb fogalmakat, mint pl. a kötődések vagy a pozíciók, és hogyan tudtak szembenézni önmagukkal az önarckép témakörében.

A rendelkezésre álló hely nem tesz lehetővé bovebb válogatást, netán a közel kétezer darabból álló teljes gyűjtemény kiállítását. Mégis hisszük, hogy a bemutatott válogatás információt tud szolgáltatni a néző számára a 80-as évtized törekvéseiről.

(Tarczai Béla)

A 2. Országos Fotóhetek kiállításai, 1999. április 7-25.

2-Orsz-Fotohetek_megny2 1999.04-2.-Orsz.Fotóhetek díjátadás

Mai Manó Ház, Budapest. Hámori József miniszter megnyitja a 2. Országos Fotóheteket (A képen balról-jobbra: Török László fotóművész, a Művészeti Bizottság vezetője; Török András igazgató; Hámori József, a NKÖM minisztere; Eifert János, a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnöke). Jobboldali kép: Eifert János fesztiváligazgaró átadja a díjakat a 2. országos Fotóhetek legjobb kiállítóinak. (Habik Csaba felvételei)

 

1999.04.06-Népszava-Orsz.fo

A 2. Országos Fotóhetek kiállításai, 1999. április 7-25.

Art-East Galéria: Vitorlásélet a Balatonon; Balatonfüred, Közösségi Ház, az UNI Hotel aulája és az Art-East Galéria – Bagyinszki Zoltán: Kastélyok a történelmi Magyarországról; Békéscsaba, TIT Körösök Vidéke Egyesülete – Divat-fotó ’99; Budapest, Budavári Magdolna-torony – Borsos Mihály: “Legendárium” – Századvégi arcképcsarnok; Budapest, Magyar Nemzeti Galéria – Karinthy Frigyes Gimnázium: A Föld Napja 1999; Budapest, Karinthy Frigyes Gimnázium aula – Zsila Sándor: A természet művészete; Budapest, Mega Design Stúdió – Benkő Imre: Hajógyári sziget, Budapest, 1993-1998.; Budapest, Magyar Fotográfiai Egyesület – Dozvald János: Interaktív kertészet; Budapest, EUROPARK közlekedő-területe – Dr. Tímár József: Exponált természet; Budapest, Természettudományi Múzeum – Műcsarnok: A Dokumentum fotósai; Budapest, Dorottya Galéria – Budapesti Városvédő Egyesület: Budapesti fotók városvédő szemmel; Budapest, Budapesti Városvédő Egyesület Podmaniczky-terem – Habik Csaba: Így fényképeztek ti; Budapest, Magyar Fotográfusok Háza – Lugosi Lugo László és Telek Balázs: Basilica; Budapest, A Szent István Bazilika kilátója (a templom bejáratától balra lévő toronyban) – Dombóvári Tibor: A tenger; Budapest, Magyar Kultúra Alapítvány Székháza – Gróf Annamária és Lisztes Edina: Illúzió; Budapest, Stefánia Palota – Varga Csilla és Vécsy Attila: Kapcsolatok; Budapest, Atika Fotógaléria és Stúdió – Siklós Péter: Jazz-fantáziák; Budapest, Articsóka Étterem – Balla András: Betonpillangó – Pink Gardens; Budapest, Budapest Galéria Kiállítóháza – Balla András: Hajgram; Budapest, Miro Fotógaléria – Nimród Fotóklub: Találkozás a természettel ’99.; Budapest, Újpesti Gyermek- és Ifjúsági Ház – Szalay Zoltán: A zene arcai; Budapest, Marczibányi téri Művelődési Központ – Herendi Péter: Fotogramok; Budapest, Fészek Galéria – Papp Gergely: Papp Gergely fotói 1938-1998.; Budapest, Tölgyfa Galéria pincéje – Hajtmanszki Zoltán: Egy séta leletei; Budapest, Ofotért Fal Galéria – Molnár Kata: Fénymánia; Budapest, Szkéné Színház Puttó Galéria – Globe Színház: Az év természetfotósa 1998., Wildlife Photographer of the Year; Budapest, Globe Színház – Csillag Pál: Mozzanatok; Budapest, Közép-Európai Egyetem I. emeleti kiállítóterem – Féner Tamás: Egy kép – Más kép; Budapest, Társalgó Galéria – Stalter György és Horváth M. Judit: Más Világ (könyvbemutatóval); Budapest, Mai Manó Galéria – MU Színház: Női napozó; Budapest, MU Színház Galéria – Országos Földtani Múzeum: Geológusok a századfordulón; Budapest, Országos Földtani Múzeum – Bagyinszki Zoltán: Budapesti paloták – magyar kastélyok; Budapest, Óbudai Művelődési Központ – Juan Carlos Belon Lemoire: Paysages du Temps – Az idő tájképei; Budapest, Francia Intézet – Seres Géza: Válogatás a természet elemeiből; Budapest, Nyitott Kör Galéria – Gerhes Gábor: Budapest Vintage Galéria – Fénytörők Alkotócsoport: Névjegy; Budapest, Bolgár Kulturális Központ – Hattyúház Fotogallery: A természet pillanatai (Magyarország legszebb természetfotói); Budapest, Hattyúház Fotogallery – Mai Manó Fotógaléria: Volt egyszer egy fotóművészeti galéria; Budapest, Mai Manó Fotógaléria – félemelet – Francia Intézet: Párizsi portrék (Paris sous l’objectiv); Budapest, Francia Intézet – Magyar Nemzeti Múzeum: Nyitott múzeum; Budapest, Magyar Nemzeti Múzeum – Szellemkép Szabadiskola: Az első öt év; Budapest, Tölgyfa Galéria – Kámán Gyöngyi: Budapest, Óbudai Társaskör Galéria – Németh Hajnal: Budapest, U.F.F. Galéria – Harnóczy Örs – Körtvélyesi László: Pécsi portrék 1995-1998; Budapest, Újpest Galéria – Magyar Fotóművészek Szövetsége: Az Ezüstgerely Pályázat nyertesei; Budapest, Testnevelési és Sportmúzeum – Magyar Fotóművészek Szövetsége: XXL fotográfiák; Budapest, Kortárs Művészetek Háza (Trafó) – Magyar Fotóművészek Szövetsége: Affinitások; Budapest, Vigadó Galéria – Bolt Galéria: XXS fotográfiák; Budapest, Bolt Galéria – Magyar Fotóművészek Szövetsége: AKT/TEST; Budapest, Olaf Palme Ház – Magyar Fotóművészek Szövetsége: Tánc a fotóművészetben; Budapest, Magyar Kultúra Alapítvány Székháza – Magyar Fotóművészek Szövetsége: Senior-szemmel; Budapest, Postás Művelődési Központ – Magyar Fotóművészek Szövetsége: A Pajta Galéria vendégei; Budapest, Új Színház – Magyar Fotómúvészek Szövetsége: Bemutatkozó Kiállítás; Budapest, Postás Művelődési Központ – Magyar Fotóművészek Szövetsége: A World Press Photo magyar díjazottjai; Budapest, MÚOSZ Székház – Magyar Fotóművészek Szövetsége: Kortárs kelet-európai fotográfiák; Budapest, Magyar Fotográfusok Háza – Mezey Béla: “Kövekből, fákból, vizekből Izrael”; Budapest, M.SZ.SZ. Székház Rátkay Márton Klub – Schneemeier Andrea: Budapest, Stúdió Galéria – Kardos Sándor és Szegő György: A privátfotó szimbólumai és a Hórusz Archívum; Budapest, Budapest Galéria Lajos utcai kiállítóháza – Magyar Fotográfusok Háza: A fotók, negatívok őrzéséről, konzerválásáról, hogy unokáink is láthassák…; Budapest, Magyar Fotográfusok Háza – Magyar Fotográfiai Egyesület: Riport-utak; Budapest, Magyar Fotográfiai Egyesület – Magyar Fotográfiai Egyesület: Autonóm riport; Budapest, Magyar Fotográfiai Egyesület – Magyar Fotográfiai Egyesület: MÁS-VILÁG előadás, könyvbemutató; Budapest, Magyar Fotográfiai Egyesület – Magyar Fotóművészek Szövetsége: Érték a fotóban-Fridrich fényíró mester otthona Szentesen; Budapest, Kossuth Klub – Magyar Fotóművészek Szövetsége: SODRÁSBAN; Budapest, Kossuth Klub – Magyar Fotóművészek Szövetsége: Árnyékfogó; Budapest, Kossuth Klub – Isabelle Levenez: A test mindenhol nyomot hagy; Budapest, Francia Intézet – Tóth István: Budapest felett az ég – Felhők/Kollázsok; Budapest IV., Előre állóhajó – Grunwalsky Ferenc és Ladányi Andrea: Test-tér; Budavári Palota, Ludwig Múzeum – Debreceni Fotóklub: A Debreceni Fotóklub kiállítása; Debrecen, Kölcsey Ferenc Művelődési Központ – Nagyváradi Tavirózsa Fotóklub: Debrecen, Kölcsey Ferenc Művelődési Központ, Kisgaléria – Multifoto Galéria: Régi debreceni mesterek; Debrecen, Kodak Multifoto Galéria – Debreceni Fotóklub: Fotómontázs és kollázs készítése; Debrecen, Kölcsey Ferenc Megyei és Városi Művelődési Központ – Debreceni Fotóklub: Mester vagy művész? Fotóriporter vagy fotográfus?; Debrecen, Kölcsey Ferenc Megyei és Városi Művelődési Központ – Nacer Adjas: Itinéraires/Kalandozások; Eger, Ifjúsági Ház – Rüdiger Tantow: A titok lelke (The spirit of mistic); Gödöllő, Petőfi Sándor Művelődési Központ – Magyar Fotóművészek Szövetsége: Nagygyörgy Sándor emlékkiállítás; Hódmezővásárhely, Tornyai János Múzeum – Haydu Tamás: Negyed kiló párizsi; Jászberény: Lehel Vezér Gimnázium Iskolagaléria – Vincze János: Volt egyszer egy Don-kanyar; Kecskemét, Szentgyörgyi Albert Egészségügyi Szakközépiskola – Magyar Fotográfiai Múzeum: Hevesy Iván és Kálmán Kata retrospektív; Kecskemét, Magyar Fotográfiai Múzeum – Gaál József és Szamódy Zsolt: Katakomba; Komárom, Komáromi Kisgaléria – Katkó Tamás: Színképek; Lakitelek, Lakitelki Népfőiskola – Hídvégi Péter: Fotókiállítás és Fal-fotók sorozat; Martfű, Városi Művelődési Központ – Impró Fotóklub: 160 éves a fényképezés; Mezőtúr, Túri Fazekas Múzeum – Impró Fotóklub: A laterna magicától a modern diavetítőig; Mezőtúr, Túri Fazekas Múzeum – Miskolci Galéria: A fénykép varázsa II.; Miskolc, Miskolci Galéria – Ilku János: Requiem egy erdőért; Miskolc, Miskolci Fotógaléria – Miskolci Galéria: Fotográfia és antroplógia;(könyvbemutató) Miskolc, Miskolci Galéria – Normantas Paulius: Ázsiai titok – Angkor; Nyíregyháza, Váci Mihály Művelődési Központ és Gyermekcentrum – Magyar Természetfotósok Szövetsége – naturArt: Találkozás a természettel és az Év természetfotósa ’98; Pápa, Pápai Petőfi Sándor Gimnázium aulája – Polar Alapítvány: Rácz István emlékkiállítás – Norvég középkori művészet; Pápa, Jókai Mór Városi Könyvtár – Stadler Árpád: Az ember és a természet; Pásztó, Munkaügyi Központ Pásztó Városi Kirendeltsége – XXXII. Országos Középiskolai Fotókiállítás; Pécs, 508. sz. Kertvárosi Szakképző Iskola aulája – Tám László: DIMENZIÓ; Pécs, Pécsi Ifjúsági Ház Színházterme – Nógrád Megyei Fotóklub: Megjött a tavasz; Salgótarján, Balassi Bálint Megyei Könyvtár Bóna Kovács Károly Galéria – Nógrádi Történeti Múzeum: 48-as honvédportrék; Salgótarján, Nógrádi Történeti Múzeum – Homoga József: Csak a szépet fényképezem; Szécsény, Kubinyi Ferenc Múzeum – Liker Attila: Tündérkert; Szeged, Impala Ház – Kármán Balázs és Novák László: Privát Éden; Szeged, Szegedi Ifjúsági Ház – Szigeti András és Illés Barna: ZO2; Szeged, P. Galéria – Szegedi kortárs fotóművészek: Szegedi Fotóművészek Gyűjteményes Kiállítása; Szeged, Átrium – Tolna Megyei Természetfotósok: A Tolna Megyei Természetfotósok Tárlata; Szekszárd, Babits Mihály Művelődési Ház és Gyermekek Háza – Művészetek Háza: A bor története – az emberiség története; Szekszárd, Művészetek Háza – Intermédia tanszék hallgatói: Három kiállítás; Szentendre, Téli???? – Csete Örs: Arcok ’56-ból; Szentes, Fridrich-fényirda – Nyíregyházi Fotóklub: Alkalmi képek; Szolnok, Városi Művelődési Központ – Módos Gábor: 60 év; Szombathely, Savaria Múzeum – Magyar Fotóművészek Szövetsége: Kortárs Fotógalériák; Szombathely, Szombathelyi Képtár – Magyar Fotóművészek Szövetsége: CSOPORTKÉP 2.; Tapolca, Bauxit Művelődési Központ – Közművelődés Háza Kortárs Galéria: Volt egyszer egy cementgyár; Tatabánya, A Közművelődés Háza Kortárs Galéria – Tatabányai Múzeum: Érték a fotóban – Otthon; Tatabánya, Tatabányai Múzeum – Magyar Filmfotósok Egyesülete: Sztárlesen; Vác, MTESZ-Technika Háza – Tillai Ernő: Fotófestmények; Vác, Hattyú Étterem – Kocsis Iván: Egy legenda nyomában; Vác, Katona Lajos Városi Könyvtár – Dunakanyar Fotóklub: 1 + 1; Vác, Kassai Vidor Galéria – Szél Ágnes: Tűnődések; Vác, Városház Galéria – Váci költők, képző- és fotóművészek: Költők a képzőművészetről – képzőművészek a költészetről; Vác, Hattyú Étterem – Dunakanyar Fotóklub: Magyar fényképezőgépek 1856-1966.; Vác, MTESZ Székház – Dunakanyar Fotóklub: A fotográfiai képelemzés fejezetei; Vác, MTESZ Székház – Dunakanyar Fotóklub: Az első váci fényképész: Erdősy Rezső; Vác, MTESZ Székház – Varga Zoltán: Vásárosnamény Esze Tamás Városi Művelődési Központ – Korniss Péter: Volt egyszer egy színház; Veszprém, Petőfi Színház – Laczkó Dezső Múzeum: Egy kisváros története képekben (Veszprém a századfordulón); Veszprém, Laczkó Dezső Múzeum

 

1999-PestiEst-súgó

Kortárs kelet-európai fotográfiák. A 2. Országos Fotóhetek nyitóeseménye, az országos rendezvénysorozat megnyitója a Magyar Fotográfusok Házában, Budapest, 1999. április 7 – 25.

2-Országos-Fotóhetek-megnyitó-1999

2-Orsz-Fotóhetek-megnyitó-Mai-manó-Ház-1999 2-Orsz-Fotohetek-megny02 2-Osrz-Fotohetek-megny01

2-Orsz-Fotohetek_megny2 2-Orsz-Fotóhetek-megny A képeken: Dr. Hámori József miniszter (Nemzeti Kulturális Örökség minisztériuma); Eifert János fotóművész (a Magyar Fotóművészek Szövetsége elöke, a II. Országos Fotóhetek kuratóriumának elnöke); Greguss Pál, Genius feltalálói Oscar-díjas fizikus, biofizikus; Hemző Károly fotóművész, Valachi Anna újságíró; Tasnádi László fotóművész; Ráday Mihály filmoperatőr, rendező, tévés szerkesztő; Török András izgató (Magyar Fotográfusok Háza); Pilaszanovich Irén művészettörténész ( II. Országos Fotóhetek kuratóriumának tagja); Vinnay Péter főszerkesztő (FotoVideo); Korniss Péter fotóművész; Török László fotóművész; Ken Damy múzeumigazgó (Museo Ken Damy, Brescia, Olaszország); Hajdú Éva, és sokan mások (Habik Csaba felvételei)

2-Országos-Fotóhetek-1999-műsorfüzet

2. Országos Fotóhetek – az exponált világ, 1999. április 7-25.

Magyar Fotóművészek Szövetsége

BEVEZETŐ

A Fény ünnepén

A múlt század nagy tudományos és technikai találmányainak egyike a fotográfia. Ahogyan György Aladár 1872-ben írta róla lelkesen: a napsugarat tette szolgájává az ember, hogy általa addig soha nem látottan hűséges képeket nyerjen. Az eltelt más-fél évszázad során a fénykép a mindennapok része lett, átformálta a sajtót, betört a művészetek templomába, műtárggyá, ugyanakkor tömegek szórakozásává vált, nagy üzletet hozott sokak számára, szolgálta a tudományt, a művészeteket és a politikát.

A magyar fotográfia, technikatörténet szép számmal büszkélkedhet világhírűvé vált alakjaival. Petzval József, Riszdorfer Ödön, Dulovits Jenő, Gábor Dénes találmányai, felfedezései nélkül szegényesebb lenne a mai csúcstechnika. André Kertész, Brassai, Moholy-Nagy László, a Capa fivérek, Kepes György, Munkácsi Márton, Paul Almásy neve jól cseng bárhol a világban. Tudásukat, szemléletmódjukat Magyarországon töltött éveik alapozták meg, és “odakint” váltak világhírűvé. Nevük örökre beíródott az egyetemes fotográfia történetébe. Mi számon tartjuk az “itthon maradottakat” is: Veress Ferenc, Rosti Pál, Székely Aladár, Balogh Rudolf, Escher Károly, Pécsi József és mások munkássága nemcsak a magyar, hanem az egyetemes kultúrát is gazdagította. A két világháború között, főleg a harmincas években a “magyaros stílus” képviselői – Rónai Dénes, Aszmann Ferenc, Vadas Ernő, dr. Zajky Zoltán, Vidarény Iván, Ramhab Gyula, Dulovits Jenő, Németh József, Angelo F. Pál, Szöllősy Kálmán és mások világhírre tettek szert. Ugyanekkor született meg a szociofotó elkötelezett vonulata, amely Haár Ferenc, Frühof (Gönci) Sándor, Kálmán Kata, Kárász Judit, Tabák Lajos és mások munkásságán keresztül ma is hatással van ránk. Természetesen más szellemi műhelyek, stílusirányzatok is gazdagítják a magyar fotóművészet széles palettáját. A nemrég elhunyt, vagy még velünk élő “klasszikusok” mellett ott vannak az új formanyelvet kialakító “Más-Kép látók”, és a beskatulyázhatatlan “magányos farkasok”. Es ott vannak a természetelvűek, a képzőművészet területén is otthonosan mozgók, no meg a fiatalok. Nevüket csak most kezdjük megjegyezni, pedig felkészültek, tehetségesek, és egyre gyakrabban vannak jelen a világban. Párizsban, Londonban, Berlinben, Moszkvában, New Yorkban és Tokióban ők formálnak aktuális Magyarország-képet a külföld számára.

Most, amikor hamarosan búcsúzunk a XX. századtól, attól a kortól, mely tán a legmegrázóbb változásokat hozta a magyarság számára, szükséges felmérni a szellemi közeget, amelyben élünk. Fényképek formájában tárgyi emlékeket – üzenetet – kell hagyni az eljövendő korok számára, hogy alkalmuk és lehetőségük legyen rácsodálkozni a magyar kultúra szerves részét képező fotóművészet szellemi kiválóságaira, testi-szellemi arculatára. A Magyar Fotóművészek Szövetsége a II. Országos Fotóhetek szakmai és művészi felelősséggel történő megrendezésével ezt az üzenetet viszi át a harmadik évezredbe. Köszönet illeti a kiállító-művészeket, elméleti, történeti és múzeumi szakembereket, kiállítás-rendezőket, szervezőket, a kuratórium tagjait, támogatóinkat, rokonszenvezőinket, hogy közreműködtek a minden eddiginél nagyobb, a nemzetközi figyelmet is felkeltő hazai fotófesztivál létrehozásában, amellyel köszönthetjük a közelgő millenniumot, a Fény ünnepén.

Eifert János

a II. Országos Fotóhetek kuratóriumának elnöke

 

 Association of Hungarian Phorographers

At the Feast of Light

Photography was one of the great srientific and technical achievements of the lant century. Man, wrote Aladár György enthusiastically of photography in 1872, had made sunlight his servant to create images more faithful than had ever been seen before. During the hundred and fifty years since, photographs have become a part of daily life – reforming the press and invading the temple of the arts. Photographs have turned into artefacts as well as entertainment for the masses, created great business for many, and served science, the arts and politics.

Hungarian photography and history of technology prides itrelf on a notable number of famous personages. Present-day cutting edge technology would be poorer without the inventions and discoveries of József Petzval, Ödön Riszdorfer, Jeno Dulovits, Dénes Gábor. The names of André Kertész, Brassai, László Moholy-Nagy, the Capa brothers, György Kepes, Márton Munkám, Paul Almásy resonate throughout the world. The years these men lived in Hungary established for them perspective and professional capabilities which catapulted them to fame on the world stage. Their names have been permanently etched in the history of universal photography. We also acclaim those who had stayed, since Ferenc Veress, Pál Rosti, Aladár Székely, Rudolf Balogh, Károly Escher, József Pécsi and others contributed not only to Hungarian, but also international culture. Representatives of the ‘Hungarian style’ in the inter-war years, espeáally in the thirties, Dénes Rónai, Ferenc Aszmann, Erno Vadas, dr. Zoltán Zajky, Iván Vidarény, Gyula Ramhab, Jeno Dulovits, József Németh, Pál F. Angelo, Kálmán Szollosy and others acquired world fame. This period also saw the birth of the committed trend of sociophotography, still influential through the work of Ferenc Haár, Sándor Frühof-Gönci, Kata Kálmán, Judit Kárász, Lajos Tabák and others. There are of course other intellectual árcles and stylistic trends that have contdbuted to the colourful palette of Hungarian photography: the ‘Más-Kép látók’ Group with their new language of form as well as the ‘lonely wolves’, impossible to label. Also, there are the ‘nature-principled’, those well-versed in other visual art forms, not to mention the young generation. We are only starting to learn their names, although they are well-prepared and talented, and make their appearance in the world with evergreater frequency. These are the artists that create the picture of contemporary Hungary for the foreigner in Paris, London, Berlin, Moscow, New York and Tokyo.

Now that we are soon to take our farewell of the 20th century, the age that has brought perhaps the most shattering changes for Hungarians, the time has come to re-assess the intellectual environment. We must bequeath an objectified inheritance, leave a message for future generations to allow them to marvel at the intellectual excellence and the physical and intellectual image of a photography that forms an organic part of Hungarian culture. By organising the 2″ National Photo Festival with a commitment to professional and artistic responsibility, the Association of Hungarian Photographers conveys this message to the third millennium. Our gratitude to the exhibiting artists, to theoreticians, historians and museum staff, exhibition administrators and organisers, members of the Board, our sponsors and our sympathisers for their contribution to creating the largest festival of photography ever in this country, which has attracted attention abroad as well and is a satutation to the approaching millennium, at the Feast of Light.

János Eifert

Chairman of the Board of Trustees of the 2nd National Photo Festival

 

2. Országos Fotóhetek – az exponált világ, 1999. április 7-25.

Nemzeti Kulturális örökség Minisztériuma

 

Miniszteri köszöntő

Az exponált világ

 

Ahogyan egy család számára a fényképalbumnak felbecsül-hetetlen értéke van, hiszen lehetővé teszi az elhaltaknak, hogy “jelen legyenek”, és a még élőknek, hogy erőt és tudást merítsenek az elődök pillantásából, úgy a nemzetnek is szüksége van arra, hogy az előző generációkkal a fénykép útján is kapcsolatban tudjon maradni. A kimondott szó, a leírt mondatok szinte folyamatosan devalválódnak, de a képekről lepereg a hamis szándék. Ahhoz, hogy hiteles fényképek készüljenek, és azok megmaradjanak, több feltétel szükséges. Az egyik, hogy a tehetséges fotográfusok folyamatosan dolgozhassanak akkor is, ha a ma készült képeknek esetleg még nincsen feltűnő haszna vagy jelentősége. A másik, hogy az elkészült képek hozzáférhetők legyenek. Ehhez gyűjteményekre, múzeumokra van szükség, könyvkiadásra, és szaklapokra. A harmadik a bemutatkozás, a megmérettetés lehetősége.

Közhely, hogy kicsiny lélekszámú nép vagyunk, és nyelvünket kevesen beszélik, ezért elemi érdekünk, hogy a kommunikáció más eszközeit is kihasználjuk. Természetes, hogy a nemzetközi kapcsolatokban, az Európai Uniós csatlakozásunkkor az erényeket felsorakoztató érveknél a kultúra előnyt élvez a gazdasági mutatókkal szemben. A zene-, a tánc-, és a vizuális művészetek, különösen a fotóművészet könnyebben tud országhatárokat áthidalni, és nyelvi nehézségeket leküzdeni. Ugyancsak közhely, hogy a fotó népszerű. A kiállítási intézmények lenyűgöző látogatottságról számolnak be egy-egy fotókiállítás kapcsán. Önmagában ez még nem feltétlenül értékmérő, de ne feledjük, hogy egyéb művészeti ágakkal szemben, ahol a kortárs művészet és a befogadók között meglehetősen mély szakadék tátong, a közönség a kortárs és korszerű fotográfiát is szeretettel fogadja, és viszonylagos harmónia uralkodik alkotók és befogadók között. A művészeteket egymáshoz közelebb hozni éppen a fotográfia képes leginkább avval, hogy megörökíti, felmutatja azok értékeit a jelen- és az utókor számára.

A II. Országos Fotóheteket – 123 kiállításával, 40 rendezvényével, elméleti szimpóziumával – világviszonylatban is a legnagyobb fotófesztiválok közé sorolják, és remélhető, hogy akárcsak a párizsi “Mois de la Photo”, vagy a Pozsonyi Fotóhónap, előbb-utóbb a nemzetközi érdeklődés középpontjába kerül. Rangját, értékét nemcsak a kiállító művészek, és az alkotásoknak helyet adó múzeumok, kiállítótermek, galériák adják, hanem a befogadó közönség is, amely érdeklődésével, fogékonyságával, aktív részvételével, hozzáértő visszajelzéseivel ösztönzően hat a fotóművészeti közéletre.

A Magyar Fotóművészek Szövetsége szándéka szerint úgy állította össze a Fotóhetek programját, hogy világosan kirajzolód-hassanak a mai magyar fotográfia erővonalai, kitapinthatók legyenek szellemi értékei, helyet kaphassanak a különböző stílusok, irányzatok, a klasszikus és az előremutató törekvések képviselői. A “sztár”-fotográfusok együtt jelennek meg a fiatal, berobbanó tehetségekkel, és a kiállítások falain, a fényérzékeny anyagon rögzülve végtelen gazdagságban jelenik meg zaklatott, lassan fénysebességnyire felgyorsuló, fájdalmainkat és örömeinket visszatükröző, szidott és szeretett világunk: az exponált világ.

Dr. Hámori József

a nemzeti kulturális örökség minisztere

 

A World Revealed

 

As the precious family album altows the deceased to ‘be present’ and the living to gain strength and knowledge from the glances of their ancestors, so does a nation need to remain in contact with previous generations through its photographic record. Words uttered and sentences written are devalued almost by the day, but pictures resist alt false intentions. There are several preconditions far the creation of authentic photographs and their preservation. One is that talented photographers should have the possibility to conduct their work even if photos taken today may not have manifest benefit or significance. The second one is that, once finished, pictures should be made accessible. This necessitates collections and museums, books and professional journals. The third one is to provide the opportunity for being introduced and judged.

As a nation we number but a few: not many speak our language. It is therefore crucial for us to take advantage of other means of communication. In international relations or in the issue of our accession to the European Union, culture is inherently preferred to economic indicators when it comes to the arguments for our virtues. Music, dance and the visual arts, especially photography, can bridge national boundaries and speak in universal languages.

Photos are popular. Exhibition halls report fantastic attendance figures at photo exhibitions. This in itself may not be a measure of value, but unlike the public’s disdain for many other contemporary art forms, the public is happy to welcome contemporary and modern photography, where retative harmony reigns between artist and audience. Photography is the most suitable form for reconciling the arts by preserving and highlighting their values for present and future generations.

The 2nd National Photo Festival, with 123 exhibitions, 40 functions and conferences on theory, is listed among the largest photography festivals world-wide, and it may be hoped that similarty to ‘Mois de la Photo’ in Paris or the Bratislava Photo Month, it will sooner or later become the focus of international interest. It is not merely the exhibiting artistr and the museums, exhibition halls and galleries that guarantee its standing and worth, but aLso the public, which, through its attention, receptivity, active participation and comments provides a stimulus for photography today.

It was the intention of the Association of Hungarian Photographers to create a programme for the Photo festivat that clearly charts the lines of force in present-day Hungarian photography, to throw into relief its intetlectual values, and to allow space for the representatives of various styles, trends, including ctassic and progressive efforts.’Star photographers appear together with daring young talent, and there appears on the watls of the exhibitions, fixed on photosensitive materiat, the infinite richness of our tor-mented world, gradually accelerating to the speed of light, reflecting our pain and joy, a world hated and beloved: a world revealed.

Dr. József Hámori

Minister for National Cultural Heritage 

Életmű-díjak átadása Tabák Lajos, Németh József és Ács Irén fotóművészeknek. Postás Művelődési Ház, Budapest, 1999. április 1.

Életműdíjasok-Tabák-Németh-Ács-Irén Életmű-díj-MFSZA Magyar Fotóművészek Szövetsége Életmű-díjainak átadása Tabák Lajosnak, Németh Józsefnek, Ács Irénnek a Senior szemmel c. kiállítás megnyitóján. A díjakat Eifert János, a Szövetség elnöke adja át. (Postás Művelődési Központ, Budapest, 1999. április 1.)

 

 

 

1999.04.01.-Életmű-díj-átadás-Postás-MüvHáz-01 1999.04.01.-Életmű-díj-átadás-Postás-MüvHáz-02 Életmű-díj-okl-Tabák-Lajosnak Fotó: Németh Andrea

 Németh József

A két világháború közti időszak volt a magyar fotográfia legsikeresebb korszaka. Nemcsak a hivatásos fényképezés megújulásának, hanem a jelentős létszámú amatőrmozgalom nagy nemzetközi sikereinek, s kiemelkedő fotóművészek munkásságának időszaka is. Ekkor vált ismertté és elismertté a magyar fotókultúra, s alakult ki a kiállító művészek munkáira jellemző formavilág, amelyet világszerte magyaros stílusnak neveztek. Angelo Pál, Aszmann Ferenc, Balogh Rudolf, Csik Ferenc, Csörgeő Tibor, Dulovits Jenő, Haller Frigyes, Járai Rudolf, Kinszki Imre, Klell Kálmán, Ramhab Gyula, Rehák Tibor, Rónai Dénes, Seiden Gusztáv, Szabó Lajos, Szőllősy Kálmán, Vadas Ernő, Vydareny Iván, Zajky Zoltán és mások, köztük Németh József is, nagy sikerrel, és gyakran szerepeltek nemzetközi kiállításokon, képes magazinokban, a hazai és külföldi folyóiratokban, fotószaklapokban, évkönyvekben és albumokban.

Németh József életművében nemcsak kiemelkedően értékes fotóművészeti alkotásait, ködös, szórt világítású, tónus gazdag tájképeit, műtermi csendéleteit, portré-, zsáner-, valamint aktfelvételeit, szakírói tevékenységét tartjuk számon. Meghatározó módon kapcsolódott a fotótechnika-történet legendássá vált Duflexéhez is.

Dulovits Jenő három szabadalma alapján a Gammában fejlesztésre kerülő kisfilmes fénxképezőgépének formatervezőjeként is jegyezzük.

Németh József a negyvenes évek elején került a Gammához, ahol katonai távcsövekbe való szállemezeket készített, s mellette a fotóosztály tanácsadója, tervezője volt. Ő javasolta Dulovits Jenőnek, aki tükörrel fordította a képet gépében egyenes állásúra, hogy a katonai távmérőkben is alkalmazott úgynevezett pentatetőélprizmát használja erre a célra. Az 1940-es évek elején ez döbbenetesen újszerű és forradalmi megoldás volt, az első ilyen megoldású fényképezőgépek 1949-ben jelentek meg, de csak öt-tíz év múlva terjedtek el, készültek nagyobb mennyiségben.

Sajnos, annak ellenére, hogy Németh József, Dulovits Jenő és Barabás János, a Gamma főmérnöke meggyőződött az ötlet használhatóságáról a gyakorlatban is, a megoldást nem szabadalmaztatták.

Németh József 1945 őszén egy úgynevezett kardán rendszerű nagyfilmes, műszaki gép lehetőségét körvonalazta a Gamma vezetésének, ennek kimunkálását meg is kezdték, de a többszöri cégvezetőváltás miatt a munka leállt. Később Németh József Garas Pállal, a Gamma egykori Kísérleti Laboratóriumának vezetőjével (aki akkor, mint iparos dolgozott, önállóan) kezdte el újra a munkát és az 1950-es évek végére el is készült a műszaki fényképezőgép, amelynek változatát jó néhány kollega is használta Németh Józsefen kívül is.

E rövid írással, a néhány képpel és a lexikon szócikkével csak felvillantani tudjuk a gazdag életpálya kisebb-nagyobb állomásait. Köszöntjük Németh Józsefet, a Magyar Fotóművészek Szövetsége Életmű-díjasát, 90. születésnapja alkalmából.

 (Eifert János, a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnöke laudációja, az Életmű-díj átadás kapcsán, Budapest, 1999. április 1.)