János Eifert - Photographer

Archive for február, 2002

Csillag Pál: FELÜTÉS – Nemzeti Táncszínház Folyosógaléria, Budapest, 2002. február 1 – 28.

Csillag-Pál-Felütés Csillag-Pál-meghívó-2

Csillag-Pál-kiállítási-képek

Csillag-Pál-kiállításán-01

Csillag Pál: FELÜTÉS  című kiállítása – Nemzeti Táncszínház Folyosógaléria, Budapest, 2002. február 1 – 28. A kiállítást megnyitja Eifert János fotóművész

Csillag-Pál-kiállításán-02

A képeken: Gink Károly és felesége, Csillag Pál, Eifert János, Finca Erika, Szentiváni János és mások…

Csillag Pál 1971 április 13-án született, Budapesten; 1981-1985: Állami Balett Intézet Általános Iskolája; 1985-1989: Magyar Táncművészeti Főiskola (MTF)  Gimnáziuma, érettségi; 1987-199:1 Magyar Táncművészeti Főiskola, 1991-ben államvizsga, 1992-ben mestervizsga, diplomajeles képesítéssel; 1992-1996: a Magyar Táncművészeti Főiskola Pedagógus képző szakának hallgatója klasszikus balett szakon, államvizsga az MTF Pedagógusképző szakán, 1996-ban balettmesteri diploma, kitűnő képesítéssel; 1997: Chris Nash angol kortárs-tánc fotográfus workshop ja a MU színházban

Munkahelyek: 1990-1994: Magyar Állami Operaház balettegyüttese; 1994-1995: évad Israel Ballet, Tel-Aviv; 1996- Óraadó tanár az MTF-en Főiskolai tanársegéd az MTF klasszikus balett tanszékén, és a Főiskola Audió-Vizuális Stúdiójának vezetője; 1998- Évfolyamvezető balettmester

Az életpályát jellemző adatok alapján – kivéve a Főiskola Audió-Vizuális Stúdióját, a kiállítások, publikációk jegyzékét – látszólag Csillag Pálnak semmi köze a fotográfiához. Ez a látszat, persze. Autodidakta módon képezte magát ezen a területen, Chris Nash, a híres brit táncfotográfus bíztatta, s tanította meg arra, hogy a fényképezés mesterségbeli alapjait elsajátítva, táncos egyéniségét vigye bele képeibe. Tanult hivatása révén olyat képes felvillantani a táncból, amit más, úgymond „kívülről jött”, soha nem képes.

A diaporáma műfajában – a hivatalos álláspontot feledtetve – megteremtette azt a kapcsolatot a közönséggel, amely visszatérő érdeklődést képes kelteni egy már-már elfeledett műfaj iránt. Önmaga értéke mellett belesimul egy-egy társművészet világába, átlépve ezzel a különféle műfajok, művészetek határát.

Fontosabb önálló kiállításai:

1997: Ezüsttánc, Hotel Olympia, Budapest; Elmhurst Ballet School, Camberley; OFOTÉRT Fal Galéria, Budapest

1998: ATLANTIS, MU Színház; OFOTÉRT Fal Galéria, Budapest

1999: MOZZANATOK, 2. Országos Fotóhetek, Közép-Európai Egyetem, Bp.

1999-2000: Józsefvárosi Pódium és Klub

2001: Felütés/Auftakt, Goethe Institut, Budapest;

 

Válogatott csoportos kiállításai:

1998: MU Színház (Nánási Pállal, Molnár Katával); Tánc a fotóművészetben, Veszprémi Petőfi Színház; Győri Nemzeti Színház.

1999: Női napozó, 2. Országos Fotóhetek, MU Színház, Budapest; Tánc a fotóművészetben, Magyar Kultúra Háza, Budapest

 

Diaporáma bemutatói:

1997: INSPIRÁCIÓ ‘97, Fekete Hedvig: Szemrebbenés című művében, MU Színház, Budapest

1998: TRAFÓ, Kortárs Művészetek Háza, Budapest – felkérésre a megnyitó előadás részeként; X. Miskolci Diaporáma Biennálé

1999: Atlantis fesztivál, MU Színház, Budapest

 

Táncfotói, írásai, szakcikkei, táncelméleti munkái rendszeresen jelennek meg a sajtóban (Ellenfény, Jump, Táncművészet, Zene, Zene, Tánc…, Tánctudományi Tanulmányok, Max Magazin, Pesti Műsor, Pesti Est, Pesti Est Súgó), a színházak, együttesek műsorfüzeteiben, szakkönyvekben, szakfolyóiratokban, plakátokon, és a televízióban.

 

Irodalom: Sebestény Katalin: A klasszikus balett módszertana, – I.-III. kötet borító; Fügedi János: Lábán kinetográfia, – belső illusztrációk;  Csillag Pál: A zene és a tánc kapcsolata Robert North – F. Schubert: A halál és a lányka című művében, Tánctudományi Tanulmányok 1996-1997; Televízió: Magyar Televízió, Múzsa Kulturális Híradó, IV. évf. 73. szám, 1997 április 16.; Magyar Televízió, Publikum, heti kulturális műsor, 1999 április.