János Eifert - Photographer

Archive for augusztus, 2002

Tánc a fotóművészetben (11.) – Nemzeti Táncszínház, Budapest, 2002. augusztus 9. – szept. 30.

Tánc a fotóművészetben, 11. kiállítás, Nemzeti Táncszínház, 2002

Tánc a fotóművészetben (11.)
Válogatás a Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény anyagából
A Magyar Könyvtárosok Egyesülete XXXIV. Vándorgyűlése programjához kapcsolódó kiállítás, Nemzeti Táncszínház, Budapest, 2002. augusztus 9. – szeptember 30.

„Testből font jelbeszéd”

Ha van illanó anyaga a művészeteknek, akkor a tánc valóban az. Az előadás varázsa, amelyben a koreográfia szépsége, a táncos szuggesztív egyénisége, a mozgás virtuozitása a zenével, díszlettel és jelmezzel együtt jelenik meg, a függöny legördülése után már csak elhalványuló emlékeinkben él tovább, majd kifakulva kihullik onnan is. Ugyanakkor a mozdulatkincs, a táncstílus, a táncban rejlő ősi tartalmak és ősi formák, látható és ellenőrizhető módon áthagyományozva, szívósan élnek évezredekig, fejlődnek, visszafejlődnek, hogy átalakulva visszatérjenek.
Az élmény megőrzésének, rögzítésének, ha úgy tetszik dokumentálásának igénye – ősidőktől fogva ismert. Legkorábbról az őskőkorszakból származó barlangi, valamint a bronzkori sziklarajzok maradtak ránk, későbbről pedig rajzok, festmények, szobrok, és a jelen időben a fénykép, a film és videó őrzi meg ennek az illékony művészetnek a jelenlétét. Különleges jelentőségűek a korabeli költők, írók, filozófusok közvetlen élményén alapuló műveinek táncvonatkozású lírai, leíró vagy elmélkedő részletei. Gyönyörű könyvet lehetne összeállítani Homérosztól kezdve Paul Valéryig – a táncot magasztaló költői szövegekből, amelyben a magyar költők sorai, virágénekek, népi rigmusok éppúgy helyet kaphatnának. Ma a dokumentálás – a film, videó mellett – főleg fényképezéstechnikával folyik. A dagerrotípiák megjelenésétől a digitális technika térhódításáig láthatjuk, hogy a fotográfusok nagy része nem elégszik meg a puszta rögzítés igényével, hanem művészi értékkel bíró, eredeti mű létrehozására törekszik. Ezek persze dokumentációs célokra, a tánc rekonstrukciójára is alkalmasak lehetnek, de művészi értékük az elsődleges. A tánc és a művészetek párbeszéde sokrétű folyamat. Viszonyukból, kölcsönhatásukból számos meghatározó mű születik. Nehéz meghatározni valamelyik művészeti ág elsőbbségét, de kétségtelen, a táncosok a fotográfiát különösen előnyben részesítik. Gyakran előfordul, hogy az ábrázolt koreográfia, vagy táncos már rég elfelejtődött volna, ha a róla készült fénykép kiállításokon, fotóalbumokban, valamint újságok, folyóiratok lapjain nem éltetné tovább. A magyar fotográfia történetét, kortársaim tevékenységét tanulmányozva rájöttem, mennyire gazdagok vagyunk táncot ábrázoló művekben. Kutatásaim eredményeképpen, no meg partnereimnek köszönhetően különleges gyűjtemény létrehozásán fáradozhattam, amelynek címéül – tiszteletből, és a szellemi örökségre utalva – Tánc a fotóművészetben megjelölést választottam.
Előzmények: 1966-ban a Madách Színház első emeleti előcsarnokában, a Pécsi Balett vendégjátéka idején volt látható a Balett a fotóművészetben című kiállítás, amelyről Lőrinc György, az Opera egykori balettigazgatója többoldalas beszámolót, elemző kritikát írt a Fotóművészet című folyóirat 1966/3-as számába. 1968-ban a Magyar Nemzeti Galériában mutatták be Tánc a fotóművészetben című kiállítást, amelyet a Magyar Táncművészek Szövetsége és a Magyar Fotóművészek Szövetség közösen rendezett. Ennek fantasztikus sikere volt, a kiállítást számos másodbemutató követte. Az anyag a gyakori kiállítások, szállítások során „elfáradt”, majd egy nedves pincében, szép csendben „kimúlt”.
A fotóművészek és a táncművészek azonban rendkívül makacs emberek (közéjük tartozom én is) és „feltámasztották” a halottat. A Veszprémi Petőfi Színházzal, Táncművészek Szövetségével közösen új lelket leheltünk bele, és 1998. május 8-án, a veszprémi I. Országos Kortárs Tánc- és Mozgásművészeti Találkozó nyitó napján bemutattuk az újszülöttet. A Tánc a fotóművészetben rögtön elbűvölt mindenkit. Kézről-kézre kapdossák, a veszprémi bemutatót a győri, budapesti követte, látható a Nemzeti Táncszínház falain éppúgy, mint a Cziráky-kastély termeiben. Még a Dél-Afrikai Köztársaság fővárosába, Pretoriában is eljutott.
A művészeti, történeti szempontból is érdekes, értékes anyagot jórészt a kortárs fotóművészek táncképeiből, valamint a Magyar Fotográfiai Múzeum, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet, a Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény és különböző magángyűjtemények anyagából válogattam. A képek nem reprodukciók, hanem a művészek által készített eredeti kópiák, illetve az elhunytak esetében hiteles múzeumi másolatok. André Kertész, Balogh Rudolf, Escher Károly, Inkey Tibor, Bánkuti András, Benkő Imre, Dusa Gábor, Frank Yvette, Féner Tamás, Gink Károly, Hapák Péter, Kanyó Béla, Katkó Tamás, Keleti Éva, Koncz Zsuzsa, Korniss Péter, Mezey Béla, Németh József, Szalay Zoltán, Révész Róbert és mások képei mellett a sajátjaim is megtalálhatók. Ez nem a hazai pálya előnyét jelenti, hanem táncképeim nemzetközi ismertségének köszönhető. A névsor nem rögzített, és bérelt helyek sincsenek. A folyamatosan bővülő anyagot a Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény őrzi, két kiállítás között légkondicionált raktárban pihen. A Veszprémben, 1998 óta évről-évre megrendezésre kerülő Összművészeti fesztivál fotoworkshopjainak díjazott anyaga, a Fotóművészek Szövetsége által rendezett nemzetközi táncfotópályázatok, legutóbb a Mozgásban 2002 díjazott képei, és az ország legjobb táncfotósainak alkotásai vásárlás, adományozás, ajándékozás és tartós letétbehelyezés útján kerülnek a gyűjteménybe, amelyből folyamatosan szervezünk kiállításokat. Terpszikhoré gyermekei – jeles koreográfusok, balettmesterek, világhírű táncművészek, neves együttesek a klasszikus képviselőitől kezdve az alternatív mozgásszínházakig – így válnak ismertté a kiállítás képein keresztül is. A táncművészet jelenének és múltjának nagyjai, köztük Bordy Bella, Harangozó Gyula, Lőrinc György, Rábai Miklós, Lakatos Gabriella, Róna Viktor, Fülöp Viktor, Nurejev, Olga Lepesinszkaja, Marcel Marceau, Kun Zsuzsa, Ladányi Andrea, Bretus Mária, Bozsik Yvette, Judith Jamison, Markó Iván élményszerűen „mozdulnak” a képeken. Megelevenednek az Operaház, Győri Balett, Pécsi Balett, Szegedi Kortárs Balett, a Honvéd Együttes, a Sámánszínház, az Andaxinház, az Artus, az Alvin Ailey Táncszínház, az Állami Népi Együttes, Honvéd Együttes, Sámán Színház, Andaxinház, Artus, az Alvin Ailey Dance Thetatre, Béjart Balett és más nagyszerű hazai és nemzetközi társulatok koreográfiái. Mindez több év kutató és megőrző munkájának eredményeként, röviden mondva: Tánc a fotóművészetben – Testből font jelbeszéd.

Eifert János, a kiállítás kurátora

Kiállított képek:

Hapák Péter: Gergye Krisztián I.„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Hapák Péter: Gergye Krisztián II.„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Hapák Péter: 62 nap„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Hapák Péter: Vámos Veronika I.„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Hapák Péter: Vámos Veronika II. „Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Hapák Péter: Vámos Veronika III.„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Hapák Péter: Off„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Hapák Péter: Hoód Adrienn „Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Hapák Péter: Balogh Margit„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Hapák Péter: Nagy Andrea„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, I. díj kollekciójáért
Frank Yvette: Szárnyak nélkül I.„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, II. díj
Frank Yvette: Tranzdanz„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás
Frank Yvette: Tricks & Tracks„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás
Réthey Prikkel Tamás: Kéz„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, Magyar Fotóművészek Szövetség különdíja
Sípos Zoltán: Tiéd II.„Mozgásban 2002”  – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, Magyar Táncművészek Szövetségének különdíja
Sípos Zoltán: Tiéd III.„Mozgásban 2002”  – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, Magyar Táncművészek Szövetségének különdíja
Sípos Zoltán: Most ősz van, nemsokára jön a tél…III.„Mozgásban 2002”  – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, Magyar Táncművészek Szövetségének különdíja
Tischner Krisztián: Honour to Martha Graham II.„Mozgásban 2002” – 2. nemzetközi fotópályázat és kiállítás, III. díj
Keleti Éva: Eksztázis (1974)Tánc a fotóművészetben
Eifert János: Pánja & Puttó (1997)Tánc a fotóművészetben
Molnár Kata: A kertész álma (Szigligeti Tánctársulat)Összművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Révész Róbert: Körbe táncÖsszművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Áfrány Gábor: Frenák Pál TársulataÖsszművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Koncz Zsuzsa: Frenák Pál Társulata 1.Összművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Koncz Zsuzsa: Frenák Pál Társulata 2.Összművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Koncz Zsuzsa: Péntek KataÖsszművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Koncz Zsuzsa: Cím nélkülÖsszművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Katkó Tamás: Mandarin (Közép-Európai Táncszínház)Összművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Katkó Tamás: Ős K. (Közép-Európai Táncszínház)Összművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Katkó Tamás: Magyarok kertjeÖsszművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Katkó Tamás: Tricks & Tracks I. (Frenák Pál Társulata)Összművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Katkó Tamás: Tricks & Tracks II. (Frenák Pál Társulata)Összművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Katkó Tamás: Tricks & Tracks III. (Frenák Pál Társulata)Összművészeti Fesztivál, Veszprém, 2000. – Tánc a fotóművészetben
Koncz Zsuzsa: COAX, a Tranzdanz előadásaMagyar Sajtófotópályázat kiállítása, Magyar Fotóművészek Szövetsége különdíja
Eifert János: Ladányi Andrea (LA Dance Company, 2000)Tánc a fotóművészetben
Eifert János: Cirkusz (1971)Tánc a fotóművészetben
Eifert János: Khatakali tánc (Bombay, 1974)Tánc a fotóművészetben
Eifert János: Fényből születő mozgás (1998)Tánc a fotóművészetben
Eifert János: Győri Balett (1984)Tánc a fotóművészetben
Eifert János: Pas de deux (Béjart Balett, 1973)Tánc a fotóművészetben
Eifert János: Verdi – Eck: Requiem (Pécsi Balett, 1973)Tánc a fotóművészetben
Eifert János: Alvin Ailey Dance Company,1974Tánc a fotóművészetben
Eifert János: Tánc (Miskolci Avas Táncegyüttes, 1970)Tánc a fotóművészetben