János Eifert - Photographer

Archive for March, 2003

Kovács Melinda: MESÉK – Táncszínház, Kerengő Galéria, Budapest, 2003. március 24. – április 23.

kovacs-melinda-mesek-kerengo-galeria-2003

Apám halála, Toronto, 2003. március 19.

 EIFERT JÁNOS 1917 – 2003

   Mert én tudom, hogy az én megváltóm él!

 

  Március 23 – án istentisztelet keretében emlékeztünk meg Eifert János testvérrõl. Amíg valaki közöttünk van, addig természetesnek vesszük, de amikor el kell válni az nagyon fájdalmas. 
      Eifert testvér 1917. január 26-án született Soltvadkerten. Nagy család gyermekeként korán megtanulta, hogy az élet nehézségei közepette is bátran kell megállni. Kanadába való kiérkezése után beépülve a gyülekezetbe, feleségével együtt sokféle munkát végzett. A Rámai tábor különösen is a szívügye volt, idõs korban is sokszor érdeklõdött az éppen folyamatban lévõ munkákról. Az elmúlt években – amikor a gyülekezet elé állt – mindig élmény volt hallgatni a mély átéléssel elmondott költeményeit. Szinte saját életét énekelte meg ezekben, ezért érinthette meg vele mások életét is. 

      Az utóbbi években a március hónap szinte mindig betegségeket hozott számára. Most azonban Isten úgy végzett felõle, hogy magával viszi. Rövid, de súlyos betegség után 2003. március 19-én fejezte be földi életét. Az emlékistentiszteleten két gyülekezet népes tábora, valamint barátok és ismerõsök vettek búcsút tõle. A Torontói Magyar Baptista Gyülekezet énekkara és lelkipásztora mellett a Donway Baptist Church lelkipásztora és szólistája szolgált az emlékezés alkalmával. Különösen megragadó percek voltak amikor Eifert testvér leánya, Ágnes Eifert Stanuisz emlékezett meg édesapjáról. Bár testben el kellett búcsúznunk, de van reménységünk, hogy lesz találkozásunk majd az Úrnál. Azt kívánjuk a gyászoló feleségnek és a család többi tagjának, akár Magyarországon élnek, akár Kanadában laknak, hogy éljék át Isten vigasztaló kegyelmét. 

             Dan László

 

 

 

Apám rövid, de súlyos betegség után 2003. március 19-én fejezte be földi életét.

2003.03.19.-Apám-halála

EVANGÉLIUMI HÍRNÖK, Az Észak-Amerikai Magyar Baptista Szövetség internetes lapja, 2003. május

http://www.evangeliumihirnok.net/akikelmentek.html

AKIK ELMENTEK…

EIFERT JÁNOS (1917 – 2003)

 Mert én tudom, hogy az én megváltóm él!

Március 23 – án istentisztelet keretében emlékeztünk meg Eifert János testvérről. Amíg valaki közöttünk van, addig természetesnek vesszük, de amikor el kell válni az nagyon fájdalmas. 

      Eifert testvér 1917. január 26-án született Soltvadkerten. Nagy család gyermekeként korán megtanulta, hogy az élet nehézségei közepette is bátran kell megállni. Kanadába való kiérkezése után beépülve a gyülekezetbe, feleségével együtt sokféle munkát végzett. A Rámai tábor különösen is a szívügye volt, idős korban is sokszor érdeklődött az éppen folyamatban lévő munkákról. Az elmúlt években – amikor a gyülekezet elé állt – mindig élmény volt hallgatni a mély átéléssel elmondott költeményeit. Szinte saját életét énekelte meg ezekben, ezért érinthette meg vele mások életét is. 

      Az utóbbi években a március hónap szinte mindig betegségeket hozott számára. Most azonban Isten úgy végzett felőle, hogy magával viszi. Rövid, de súlyos betegség után 2003. március 19-én fejezte be földi életét. Az emlékistentiszteleten két gyülekezet népes tábora, valamint barátok és ismerősök vettek búcsút tőle. A Torontói Magyar Baptista Gyülekezet énekkara és lelkipásztora mellett a Donway Baptist Church lelkipásztora és szólistája szolgált az emlékezés alkalmával. Különösen megragadó percek voltak amikor Eifert testvér leánya, Ágnes Eifert Stanuisz emlékezett meg édesapjáról. Bár testben el kellett búcsúznunk, de van reménységünk, hogy lesz találkozásunk majd az Úrnál. Azt kívánjuk a gyászoló feleségnek és a család többi tagjának, akár Magyarországon élnek, akár Kanadában laknak, hogy éljék át Isten vigasztaló kegyelmét. 

              Dan László

Az Év fotói 2002 / Pictures of the year – a Magyar Újságírók Országos Szövetsége, és a Magyar Fotóriporterek Társasága kiadásában, Budapest, 2003. március 15.

2002.03-Az-Év-fotói-1-2

Az Év fotói 2002 / Pictures of the year – a Magyar Újságírók Országos Szövetsége, és a Magyar Fotóriporterek Társasága kiadásában, Budapest, 2003. március 15.

 EIFERT János (1943)

SZABADFOGLALKOZÁSÚ

 Szakíró, főiskolai tanár

1960—1977 a Honvéd Táncegyüttes hivatásos táncosa. 1977-ig a Lobogó, 1978—1988 között a Búvár fotóriportere, 1993-ban a Boom képszerkesztője. 1984-ig a Sebesvíz nemzetközi fotóművészeti alkotótábor művészeti vezetője. 1985-től diaporámákat is készít, amelyekkel a világ rangos nemzetközi diaporámafesztiváljain számos díjat, grand prix-t nyert. 1993—1997 között a Nimród Fotóklub elnöke. 1997—2002 között a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnöke, az I. Országos Fotóhét művészeti vezetője (1988), a II. Országos Fotóhetek kuratóriumának elnöke (1989), a Fotóhónap 2000, 2002 fesztiváligazgatója; a Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény és Dokumentáció ötletadója és társalapítója, első művészeti vezetője; a Hungart alelnöke. Szakcikkei, írásai hazai és külföldi lapokban, szakkönyvekben jelennek meg. 1997-től a Fotográfia, később a FotoVideo, Foto Mozaik szerkesztőségének munkatársa. 2002-ben Győrbe költözik; a Mediawave — Fényírók fesztiválja művészeti vezetője; a Magyar Táncművészeti Főiskola tanára, ahol fotográfiát tanít.

 FREELANCER

Specialist writer, college teacher

In 1960-77 he was a professional dancer in the Honvéd Dance Group. In 1977 he was a press photographer at Lobogó, in 1978-88 at Búvár, and from 1993 he was the picture editor of Boom. From 1984 he was the art leader of the Sebesvíz international photo artist camp. He has been making son et lumieres, and has won several prizes at leading international son et lumiere festivals. Between 1993-1997 he was the president of Nimród Photo Club. In the period 1997-2002 he was the president of the Association of Hungarian Photo Artists, art manager of I. National Photo Week (1988), president of the board of trustees at the II. National Photo Weeks (1989), festival director of Photo Month 2000 and 2002. Originator, co-founder and first art manager of the Contemporary Photo Art Collection and Documentation, vice president of HUNGART. His professional articles and writings are published in Hungarian and foreign journal and books. He joined the staff of Fotográfia in 1997; later he worked with FotoVideo, Foto Mozaik. In 2002 he moved to Győr; he is the art manager of Mediawave, the Festival of Artists of Light; he teaches photography at the Hungarian College of Dancing.

Képaláírások:

 DIVATFOTÓK A GREEN WATERSNÉL

(Yuntai Mountains, Henan tartomány, Kína, 2002. szeptember)

Kínában a divatfotót igen magas színvonalon művelik. Leggyakrabban elhagyják a műtermek szegényes vagy inkább steril háttereit, és inkább a természeti környezetben fényképeznek. A Sárga-folyó, a Yuntai-vízesés, a Qingtian-folyó, vagy a Shennong hegyek természeti szépségei mellett a kínai nagy fal, Kaifeng, Lioyang, Shennongshan, Yueshan, Xiangguo, Chen Jiahou, Longmen palotái, templomai, kolostorai, sziklabarlangjai és sztúpái megannyi inspirációt adnak a divat-, illetve reklámfényképezéshez.

FASHION PHOTOS AT GREEN WATERS (Yuntai Mountains, Huenan province, (China, September 2002)

In China fashion photos are of a high quality. In most cases they abandon the scanty or sterile backgrounds of studios, and choose to shoot in a natural environment. ln addition to the natural beauty of the Vellow River, the Yuntai Waterfall, the Ouingtian River, the Shennong Mountains, the Great Wall of China, the palaces, temples, monasteries, caves and the stupas of Kaifeng, Lioyang, Shennongshan, Yueshan, Xiangguo, (ben Jiahou and Longmen give plenty of inspiration to fashion and commercial photographers.

 

ÓRIASPLAKÁT AZ ORSZAGÚTON, UTBAN JIAOZOU FELÉ (Henan tartomány, Kína, 2002. szeptember)

Hatalmas építkezések, lendületes helyreállítások és átalakítások jellemzik Kínát. Mondják, amit egyszer elhatároztak, és a párt- és az állam vezetői jóváhagytak, az meg is fog épülni. Óriásplakátokon mutatják be a jövő (pontosabban: közeljövő) képét, ezen éppen kukoricaföld helyén megépülő modern városrészt, amelyhez Henan tartomány első ember, a párt tartományi titkára tapsol előre. Közben az utat ciroksöprűvel söpriki, ami olcsóbb megoldás, mint az úttisztító gép.

BILLBOARD ON THE MAIN ROAD TOWARDS JIAOZOU (Henan Hunan province, China, September 2002)

China is characterized by huge constructions, dynamic renovations and refurbishments. It is said’hat once something is decided and is approved by the leaders of the party and the state, it will surely be budi. The images of the future (or rather, near future) are presented on huge billboards. This one shows the modern district thai will be hullt on a corn field, and is applauded in advance by the first man of Hunan province. Meanwhile the road is swept by brooms, which is a cheaper solution than a road-cleaning machine.

Bevezetés a professzionális fotográfiába – Mesterkurzus. A workshopokon készült képek bírálata, a hallgatók őszi kiállítási anyagának válogatása. Budapest, MÚOSZ Mikszáth-terem, 2003. március 15.

Bevezetés a professzionális fotográfiába – Mesterkurzus. A workshopokon készült képek bírálata, a hallgatók őszi kiállítási anyagának válogatása. Budapest, MÚOSZ Mikszáth-terem, 2003. március 15.

2003.03.05-szakkolégium-zsűrije

A zsűri: Keleti Éva, Módos Gábor, Hamarits Zsolt, Baki Péter, Eifert János

Eifert János a Mesterkurzus hallgatóival Mesterkurzus-képeinek-zsűri

Eifert János a mesterkurzus hallgatóival, köztük Nagy István (középen), S. Faragó Gyöngyi (jobbra)

Eifert János: Kínai képek, Henan tartományból – Az Év Fotói / Pictures of the Year 2002, Budapest, 2003. március 14.

Az-Év-fotói-2002

DIVATFOTÓK A GREEN WATERSNÉL (Yutai Mountains, Henan tartomány, Kína, 2002. szeptember) Kínában a divatfotót igen magas színvonalon művelik. Leggyakrabban elhagyják a műtermek szegényes vagy inkább steril háttereit, és inkább a természeti környezetben fényképeznek. A Sárga-folyó, a Yuntai-vízesés, a Qingtian-folyó, vagy a Shennong hegyek természeti szépségei mellett a kínai nagy fal, Kaifeng, Lioyang, Shennongshan, Yueshan, Xiangguo, Chen Jiahou, Longmen palotái, templomai, kolostorai, sziklabarlangjai és sztúpái megannyi inspirációt adnak a divat-, illetve reklámfényképezéshez.

FASHION PHOTOS AT GREEN WATERS (Yutai Mountains, Huenan province, China, September 2002) In China fashion photos are of a high quality. ln most cases they abandon the scanty or sterile backgrounds of studios, and choose to shoot in a natural environment. ln addition to the natural beauty of the Vellow River, the Vuntai Waterfall, the Ouingtian River, the Shennong Mountains, the Great Wall of China, the palaces, temples, monasteries, caves and the stupas of Kaifeng, Lioyang, Shennongshan, Yueshan, Xiangguo, (ben Jiahou and Longmen give plenty of inspiration to fashion and commercial photographers.

ÓRIASPLAKÁT AZ ORSZAGÚTON, UTBAN JIAOZOU FELÉ (Henan tartomány, Kína, 2002. szeptember) Hatalmas építkezések, lendületes helyreállítások és átalakítások jellemzik Kínát. Mondják, amit egyszer elhatároztak, és a párt- és az állam vezetői jóváhagytak, az meg is fog épülni. Óriásplakátokon mutatják be a jövő (pontosabban: közeljövő) képét, ezen éppen kukoricaföld helyén megépülő modern városrészt, amelyhez Henan tartomány első ember, a párt tartományi titkára tapsol előre. Közben az utat ciroksöprűvel söpriki, ami olcsóbb megoldás, mint az úttisztító gép.

BILLBOARD ON THE MAIN ROAD TOWARDS JIAOZOU (Henan Hunan province, China, September 2002) China is characterized by huge constructions, dynamic renovations and refurbishments. It is said’hat once something is decided and is approved by the leaders of the party and the state, it will surely be budi. The images of the future (or rather, near future) are presented on huge billboards. This one shows the modern district thai will be hullt on a corn field, and is applauded in advance by the first man of Hunan province. Meanwhile the road is swept by brooms, which is a cheaper solution than a road-cleaning machine.

XXII. Magyar Sajtófotó Kiállítás a Néprajzi Múzeumban. Budapest, 2003. március 25. – április 25.

2003.03.13.-XXI.-Magyar-Sajtófotókiállítás-Néprajzi-Múzeum

Eifert János kiállított felvételei Kínában, Henan tartományban készültek, 2002. szeptemberében

Eifert János: Divatfotó készül a Greenwaters-nél (Kína, Henan tartomány 2002)

Eifert János: DIVATFOTÓ KÉSZÜL  A GREEN WATERSNÉL (Yuntai Mountains, Henan tartomány, Kína, 2002. szeptember) Kínában a divatfotót igen magas színvonalon művelik. Leggyakrabban elhagyják a műtermek szegényes vagy inkább steril háttereit, és inkább a természeti környezetben fényképeznek. A Sárga-folyó, a Yuntai-vízesés, a Qingtian-folyó, vagy a Shennong hegyek természeti szépségei mellett a kínai nagy fal, Kaifeng, Lioyang, Shennongshan, Yueshan, Xiangguo, Chen Jiahou, Longmen palotái, templomai, kolostorai, sziklabarlangjai és sztúpái megannyi inspirációt adnak a divat-, illetve reklámfényképezéshez.

FASHION PHOTOS AT GREEN WATERS (Yuntai Mountains, Huenan province, (China, September 2002) In China fashion photos are of a high quality. In most cases they abandon the scanty or sterile backgrounds of studios, and choose to shoot in a natural environment. ln addition to the natural beauty of the Vellow River, the Yuntai Waterfall, the Ouingtian River, the Shennong Mountains, the Great Wall of China, the palaces, temples, monasteries, caves and the stupas of Kaifeng, Lioyang, Shennongshan, Yueshan, Xiangguo, (ben Jiahou and Longmen give plenty of inspiration to fashion and commercial photographers.

Eifert János: Óriásplakát az út mellett (Kína, Henan tartomány 2002)

Eifert János: ÓRIASPLAKÁT AZ ORSZAGÚTON, UTBAN JIAOZOU FELÉ (Henan tartomány, Kína, 2002. szeptember)  Hatalmas építkezések, lendületes helyreállítások és átalakítások jellemzik Kínát. Mondják, amit egyszer elhatároztak, és a párt- és az állam vezetői jóváhagytak, az meg is fog épülni. Óriásplakátokon mutatják be a jövő (pontosabban: közeljövő) képét, ezen éppen kukoricaföld helyén megépülő modern városrészt, amelyhez Henan tartomány első ember, a párt tartományi titkára tapsol előre. Közben az utat ciroksöprűvel söpri, ami olcsóbb megoldás, mint az úttisztító gép.

BILLBOARD ON THE MAIN ROAD TOWARDS JIAOZOU (Henan Hunan province, China, September 2002)  China is characterized by huge constructions, dynamic renovations and refurbishments. It is said’hat once something is decided and is approved by the leaders of the party and the state, it will surely be budi. The images of the future (or rather, near future) are presented on huge billboards. This one shows the modern district thai will be hullt on a corn field, and is applauded in advance by the first man of Hunan province. Meanwhile the road is swept by brooms, which is a cheaper solution than a road-cleaning machine.

A Sajtófotókiállításon láthatjuk Gink Károly, Jan Silbik kiállítását, a National Geography Magyarország válogatott képeit, valamint a Mosolyogva Könnyebb kiállítást is.

Gárdi Balázs, háttérben Korniss Péter, Szigetvári Zsolt és más kollégák a XXII. Magyar Sajtófotó Kiállítás megnyitóján (Eifert János felvétele)

Korniss Péter, Szigetvári Zsolt egyik kollégával (Eifert János felvétele)

Kaiser Ottó, feltehetően a kiállítás rendezője beállítja a video-installációt, éppen egy Presser Gábor interjúval (Eifert János felvétele)

AZ ÉV FOTÓI / PICTURES OF THE YEAR 2002 – Eifert János fotói is megjelentek a könyvben

MÉG 1 MOZDULAT – Öt fiatal táncfotós kiállítása a MU Színházban, Budapest, 2003. március 4. – 9.

MÉG 1 MOZDULAT – Öt fiatal táncfotós kiállítása a MU Színházban, Budapest, 2003. március 4. – 9.

2003.03.04.Még-1-Kép_8108 2003.03.04.-Még-1-Kép_8093 2003.03.04.-Még-1-Kép_8087 2003.03.04.-Még-1-Kép_8105

2003.03.04.-Még-1-Kép_8099 2003.03.04.-Még-1-Kép_8107 A kiállítást megnyitja: Eifert János

Hogyan kerül a csizma az asztalara? Hogyan kerül öt fotóművész a Még 1 Hét Fesztivál táncművészeti programjába? A válasz túlságosan egyszerű: a Még 1 Mozdulatszínház „Összművészeti” fesztivált rendez a MU Színházban, ahol új előadásuk és repertoáron lévő darabjainak bemutatása mellett élő zene, performance, felolvasóest, közönségtalálkozó, könyvbemutató, video vetítés és az 5 fotográfus kiállítása alkotja a programot.

A Még 1 Mozdulatszínház 1995 szeptemberében alakult meg Fenyves Márk és Pálosi István vezetésével, első önálló estjét “Vágy Variációk” címmel 1998 szeptemberében mutatta be a Mu Színházban. A mozdulatszínház táncosai a lassan 100 éves magyar tradíciók, az 1948 után elnémított magyar modern táncművészet (mozdulatművészet), hiteles képviselői. Művészeti alkotó munkájuk hátterében komoly elméleti és kutatói munka áll, mivel szervezetük, az Orkesztika Alapítvány, egyben Dienes Valéria hagyatékának, mozdulattudományi (Orkesztika – mozdulatrendszer) és művészeti munkásságának gondozója is. Az “összművészet” jegyében, a táncos és képzőművészeti „képiség”, és a zeneiség szerves egységére, sajátos, harmónián alapuló formanyelv kialakítására törekednek. A „képiségbe” a fénykép kiemelten és megkülönböztetett módon tartozik bele. Az érdekes, újszerű és különleges szépségű előadásaik vonzották a fiatal fotósokat, és a lassan kialakuló művészi-baráti kapcsolat inspirálóan hatott mindkét irányba. Kialakult a színház körül egy állandó fotós-gárda, amely folyamatosan örökíti meg a repertoárt és az újabb műveket, megszülető koreográfiákat, figyelemmel kísérve az előadásokat, fesztiválokat az Alternatív Színházi Szemlétől a veszprémi Országos Kortárs Összművészeti Fesztiválon keresztül a győri Magyar Táncfesztiválig. Varga Gábor György, Frank Yvette, Sulyok László, Sipos Zoltán, Tischner Krisztián – és a most nem kiállító Áfrány Gábor, Dusa Gábor, Csillag Pál, Katkó Tamás, Orosz Péter és Révész Róbert – így váltak a Még 1 Mozdulatszínház hivatalos fotósaivá. Képeik – alkalmazott fotóként – nem csak a színház plakátjain, szórólapjain, meghívóin jelennek meg, hanem fotópályázatok, kiállítások díjazott képeiként, egyéni kiállítások fontos darabjaiként – önálló fotóművészeti alkotásként – számos szakmai-művészi elismerést szerezve készítőik számára.

Foto-Mozaik-Még-1-Kép_01 Foto-Mozaik-Még-1-kép_02 Foto-Mozaik-Még-1-Kép_03 Foto Mozaik 2003/3

A szegedi Frank Yvette jó iskolával indult. Hosszú éveken át fényképezte és fényképezi ma is a Szegedi Kortárs Balett produkcióit. A Tánc a fotóművészetben első nemzetközi táncfotó pályázaton róluk készült képével került a díjazottak közé, a Mozgásban 2002 nemzetközi pályázat 2. díját Szárnyak nélkül című képével nyerte. Lendületes képein a felemelkedést, szárnyalást, a tánc könnyedségét sejteti, mesterien kivitelezett fekete-fehér technikával.

Az egész csapatban Varga Gábor György tűnik a legrutinosabbnak, nála még a nehezen megörökíthető pillanatok is könnyed ábrázolásoknak tűnnek. Nagyszerűen használja a multi-expozíciót, megsokszorozva az egyes kép hatását. Gyönyörűen ábrázolja a kezeket, szűk kivágásaival a lényegre koncentrál, úgy vezeti tekintetünket a mozdulat tartalmára.

Sulyok László sokoldalú fotográfus, más témákban is tud rendkívül érdekeset felmutatni. Táncos képeiben tükröződik igazán érzékeny, vibráló alkatának minden jellemzője. Kimunkált fekete-fehér képein a gondolkodó fotográfus szellemisége tükröződik.

Tischner Krisztián (1973) az érettségi után, 1992-ben fényképész szakmunkásvizsgát tett a Práter utcai szakiskolában. Néhány kisebb fotóstanfolyam után végül 1999-ben a MÚOSZ – Bálint György Újságíró Akadémián, Pólya Zoltán osztályában szerezett fotóriporteri képesítést, szakmai gyakorlatát a HVG-nél töltötte. Kezdetben életképeket és könnyűzenei koncerteket fotózott, az utóbbi egy évben táncot is. Honour to Martha Graham sorozata, – melynek második képe a Mozgásban 2002 nemzetközi táncfotópályázat 3. díját érdemelte – azt mutatja, hogy a finom elmozdulások, visszafogott színek mestere.

A tatai Sipos Zoltán (1978) hét éve fényképez, jelenleg a Magyar Iparművészeti Egyetem vizuális kommunikáció, fotó szakának hallgatója. A táncfotózással egy éve került kapcsolatba, mikor ideje engedi szinte kizárólag ennek a műfajnak él. Táncképei azt mutatják, hogy tud „mögé pillantani” a mozdulatnak, és a pózokon, beállított térformákon, testhelyzeteken túl képes a koreográfus gondolataira, érzéseire irányítani a figyelmünket.

Ahogy említettem, az öt fotográfus öt különböző irányból közelíti meg témáját, a Még 1 Mozdulatszínház produkcióit. Mindegyikőjük saját egyéniségének színeit viszi bele képeibe. A sokszínűség, sokoldalúság ellenére együttes megjelenésük mégis egységes képet mutat. Tudásuk, érzékenységük, amelyek a jó képek együttesében jelenik meg, remélhetően elkápráztatja a kiállítás látogatóit. (Eifert János)

Megjelent a FOTO MOZAIK 2003/3 számában

Egy bizonyos Robert Doisneau. A francia fotóművész kiállítása az Iparművészeti Múzeumban, Budapest, 2003. március 4 – 30.

2003.03.03-Doisneau-kiállít 2003.03.03-Doisneau-megnyit 2003.03.03-Doisneau-kiáll. Eifert János felvételei

Egy bizonyos Robert Doisneau.  A francia fotóművész kiállítása az Iparművészeti Múzeumban, Budapest, 2003. március 4 – 30.

Gyöngédség, emberszeretet, humor lengi át a francia Robert Doisneau fotográfiáit, költészetté változtatva a leghétköznapibb pillanatokat is. A világ fotóművészetének legnagyobbjait felsorakoztató budapesti tárlatok sorában: Brassaï, Henri Cartier-Bresson, Robert Capa után most az ő életművéről kapunk áttekintést a hónap végéig látogatható kiállításon, a magyarországi FranciArt keretében.

Robert Doisneau: Csók (Párizs) Robert Doisneau: Kávéházban / At the Café Robert Doisneau, Paris, 1952 Photo: Robert Doisneau

 Robert Doisneau: Savignac aux échecs (1950) Robert Doineau: Ferde pillantás Robert Doisneau: Foxterrier a Művészetek Hídjánál / Foxterrier sur le pont des arts avec le peintre Daniel Pipart (Paris,1953) Doisneau-Tati's-Bike

„Robert Doisneau-t ismerni nem olyan nagy kunszt. Nem a nevet, a képeit: ő az, aki Picassóról a kiflis portrét készítette, s ő az a fotós, aki elkapta a csókolózó párt a párizsi Városháza előtt.

Képein egyszerű emberek egyszerű, tipikus történetei mesélődnek el. A fotókon sosem az előtérben látható alakok a fontosak: a csókolózó pár mögött jól látható a szürke öltönyös, tipikus kockaagyú ember, akinek arcán mélységes irigység látszik. A Testvérek című kép látszólag nem mesél másról, mint két, fekete micisapkás fiúról, aki hajszálpontosan egyformán baktatnak kéz a kézben az utcán.

Nem kell azonban nagy zsenialitás ahhoz, hogy észrevegyük azt a két nyiszledt fiút, akik a magamutogatók mögött, sóvárogva figyelik a mutatványt.

Doisneau 17 évesen készítette az első fotót, s ez az első kép meghatározta egész további életét. A műalkotásnak nem igazán nevezhető papírdarab a művész testvérét ábrázolja. Innentől kezdve a fotós a nagy történésekben is az egyszerű embereket keresi: alkotásai a párizsi külterületek július 14-ei ünnepeit, a mosatlan, rongyos ruhákba burkolt gyerekeket, a kopaszra nyírt tarkójú hivatalnokokat és házmester feleségeiket mutatják.

 Itt már vannak hírességekről készült képek is: a bálokon, partikon elkapott, hízott asszonyságokról készült pillanatképek mögött elhanyagolható tehetséget mutatnak a “festő az ecsettel” és az “író könyvvel” típusú alkotások. Hál’ Istennek, ezek vannak kisebb hányadban. Még a művész lányairól készült tréfás újévi lapok is többet árulnak el a személyiségről, mint ezek. A képeslapok közül a legbájosabb a testvérekről készült vásári portré: a kicsi komoly lexikonokon és kézikönyveken állva éri csak fel a vászonba kanyarított, rögtönzött képkeretet.

Doisneau mindenesetre az elkapott pillanatok mestere: a Foxterrier a Művészetek Hídjánál valójában nem az ebről szól, hanem arról az abszurd helyzetről, amelyet az a tény teremt, hogy az általában tájképek festésére szakosodott helyszínen egy festő női aktot fest modell nélkül.

A ferde pillantás című alkotás mindannyiunkról, nemcsak a francia férfiak közismert ingatagságáról szól: a hízott, ronda feleség mellől nézve még egy rubensi formákat mutató kirakati mázolmány is csábító lehet.

Vagyis teljesen mindegy, hogy a képek nagyrészt 1950 környékén készültek.

2003-ban is mindannyiunk emberségéről, gyarlóságainkról és nagyságunkról mesélnek. Mindegy, hogy nagyhercegnőről vagy egy szakadt kis szénhordóról van szó. Doisneau objektívjének mindkettő egyformán fontos. Ezt kéne megtanulnunk tőle.” (Kónya Orsolya)

Képek: Robert Doisneau: Savignac aux échecs, 1950 – Robert Doisneau: Foxterrier sur le pont des arts avec le peintre Daniel Pipart, Paris1953 – Robert Doisneau: Coco, Rue Xavier Privas, 1952 – Robert Doisneau: At the Café – Robert Doisneau: A ferde pillantás