Archive for November, 2004
Hódmezővásárhelyi napló, 2004. november 29.
Egy fárasztó nap után…
Hódmezővásárhely. A Fekete Sas nagytermében tartott népszavazási naggyűlés után dr. Orbán Viktor, a FIDESZ elnöke, Magyarország volt miniszterelnöke látogatást tett a Városházán, ahol találkozott dr. Lázár János polgármesterrel, országgyűlési képviselővel. (Eifert János felvételei)
Eifert János: A képzelet és a valóság peremén. Penthouse, Portfolió-Galéria, 2004. november
Eifert János: A képzelet és a valóság peremén. Penthouse, 2004. november
Penthouse Portfólió – Galéria
Képek: Eifert: Tűztánc; Önarckép Canon 300 D-vel; Akt vörös drapériával; Álom (Betty); Vízesésnél (Sebesvíz 2003); Kezek, vágyak (Sebesvíz 2004); Betty (Wien 2000, társszerző: Walter Kühnelt); Ablakban (Soltau).
Franciaországi napló, Párizs, 2004. november 14.
Párizs a világ fővárosa
Párizs Franciaország fővárosa. Párizs a szerelem, a divat, a pompa, a frivol könnyedség, a festők, a filmesek, az írók és a konyhaművészet fővárosa. Ady szavaival a „szép ámulások szent városa”. Leginkább a szerelemé…
Hozzáteszem még, Párizs a fotográfia fővárosa is. Niépce, Daguerre, Henri Cartier-Bresson, Paul Almasy, Atget, Bayard, Doisneau, Brassaï, Durieu, Lucien Hervé, Lartigue, Nadar, Jeanloup Sieff és mások, kész fotótörténet. És amit a jelen kínál: saját felvételeinkkel megrajzolni a világ-főváros portréját.
Hosszú séták egy fényképezőgéppel, és az elénk kerülő arcokról, kapualjakból, épületekből, a fák lehulló leveleiből, a múzeumokból, emléktáblákból, kávéházak falaiból, épületek részleteiből elővillan a Szajna-parti metropolisz világhírű történelme, művészete és kultúrája. Ez a kert volt a Napkirály kedvenc sétahelye; itt lovagolt Bonaparte Napóleon az ujjongó tömeg közepette, győztes hadjáratáról visszatérve; ennél a kávéházi asztalnál üldögélt Ady Endre; itt végezték ki a királyokat, a nagy francia forradalom idején; ennél a diadalívnél haladt át Charl De Gaule gépkocsija, az új köztársaság megszületésekor… Csak kapkodhatjuk a fejünket, cserélgethetjük az objektívjeinket, az impozáns épületek, széles sugárutak, az állandóan lüktető közlekedés, pazar kirakatok, a nyüzsgő és lüktető élet, a történelmi múlt és a körvonalazódó jövő lenyomatai adja Párizs „megképesíthető” hangulatát. Parkok padokkal, szerelmespárokkal , odébb kutyasétáltatókkal, remek kis kávéházak, sejtelmes zeg-zugok, kis utcák, este fénybeúszó bulvárok, ötletes és gazdag kirakatok, meghitt sarkok, Párizs ma is a világ egyik legromantikusabb városa. A belváros egészen kicsi, a fontosabb helyek egymástól sétányi távolságra vannak. Felfedezhetünk magunknak útikönyvekben sem szereplő csodákat, de a szinte unalomig ismert főbb látnivalókat se hagyjuk ki. Ha mi fényképezzük őket, újra nagyon érdekesek, az Eiffel-tornyot, az Arc de Triomphe-ot és a Notre-Dame-ot, a Pompidou-központot, a Louvre-t és az új Musée d ‘Orsayt ki ne hagyjuk tehát.
Remek akciós utakat, fapados utazásokat hirdetnek, figyeljük ezeket. Ha hosszú hétvégére készülünk Párizsba, inkább érkezzünk már csütörtök este, hogy a péntek már teljes egészében a miénk lehessen. Azt se feledjük, hogy sok múzeumi belépő olcsóbb vagy éppen ingyenes vasárnap, hétfőn viszont több múzeum és üzlet zárva tart. Mona Lisa titokzatos mosolyáért érdemes még egyszer a Louvre-ba látogatni, talán még le is fényképezhetjük, igaz, csak külön jegy ellenében. Mosolyokat, gyönyörű nőket fényképezni máshol is tudunk, élmény sétálni a Szajna partján, kutatgatni a folyóparti könyvárus-pultokon, nézni a Montmartre festőit, miközben csinos portrékat festegetnek, az Eiffel-torony éttermében ebédelni, sütkérezni egy kávéház teraszán, vagy szórni a pénzt a Champs-Elysées luxusüzleteiben.
Párizs éjjel-nappal pezseg az élettől. Az emberáradat, a hömpölygő gépkocsifolyam lámpái, a kivilágított épületek külön-külön, de együttesen is remek esti témául szolgálhatnak. Érdemes felmenni valamilyen magas pontra, például a Sacre-Coeur bazilikához, vagy az Eiffel-toronyba, hogy rálátásos felvételt készítsünk az ékszerdobozként fénylő, csillogó városról. Ki ne hagyjuk a Notre-Dame székesegyház román és gótikus stílusú épületeit, esti kivilágításban még csodálatosabb látványt nyújtanak. Hogy felvételeink ne rázkódjanak be, vagy ha hosszú expozícióval fénycsíkokat akarunk elővarázsolni, célszerű állványt használni.
Közlekedés
Párizsban egyszerűen lehet eljutni mindenhova, mert nagyon sűrű a városi közlekedési eszközök hálózata. A 15 metróvonal segítségével még a külvárosokba, Versaillesbe, a Bois de Bologneba is könnyedén eljuthatunk. Egy jeggyel addig utazhatunk, amíg ki nem megyünk a kijáraton, de maximum 2 óráig. A buszon a jegyeket átszállásonként kell érvényesíteni, a le- és felszállást jelezni kell, különben nem áll meg a busz. Éjszaka buszokon tudunk utazni, itt a jegyek 2, 50 EUR-ba kerülnek és ezek átszállásra is érvényesek. A párizsi taxisok nagyon megbízhatóak. Az Utasok csak hátulra szállhatunk be, ha valaki az első ülésre akar ülni, azt csak a sofőr engedheti, mégpedig 2-3 EUR felárért. Városon belül a viteldíj 10 -15 EUR között mozog, késő este vagy szombaton gyakran sorba kell állni.
Korlátlan mennyiségű utazásra jogosít Párizs tömegközlekedési eszközein, és kedvezményes belépőt biztosít Párizs számos nevezetességébe a Paris Card. Csak szállásfoglalással együtt váltható. Érvényessége: 3 nap. Gyermekkedvezmény 4 – 11 éves korig. 1 – 3 zóna (Párizson belül): 5500 Ft/felnőtt; 2800 Ft/gyermek. 1 – 5 zóna (Disneyland, reptér stb. ): 11 500 Ft/felnőtt; 5900 Ft/gyermek.
Látnivalók
Este töltsük fel mobil telefonunk és fényképezőgépeink akkumulátorait, a CF-kártyánkról töltsük le a képeket, hogy másnap reggel készen álljunk a fotó séta folytatására. Vegyük elő térképünket, útikönyvünket, tapasztalatainkat, és tervezzünk. Párizsban rengeteg a látnivaló: az Eiffel-torony, Diadalív, Champs Elysées, Latin negyed, Montparnasse művésznegyed, a Marais negyed polgárházai, Montmartre, a Sacre Coeur templommal. Templomok, múzeumok és monumentális épületek sokasága, mint Notre Dame, Louvre, Piramis, Bastille Opera, Picasso Múzeum, Concorde tér, Bastille, D ‘Orsay Múzeum. A különös Georges Pompidou Központ, más néven Beaubourg ad otthont a Musée National d ‘Art Moderne-nek és időszakos kiállításoknak. A “kifordított” megjelenést Richard Rogers tervezte. Sokan megütköztek rajta, de vonzza a tömegeket. Versailles (kb. 25 km), a Napkirály kastélya a csodálatos parkokkal és szökőkutakkal. Párizsi Disneyland: csak 30 km-re található, RER-rel, metróval és az A4 autópályán kényelmesen elérhető. De nem szabad kihagyni a szombaton, vasárnap és hétfőn megrendezésre kerülő bolhapiacot, a “Marché Dauphine “-t, a Porte de Clignancourtnál sem.
Étkezés
Nem gondoljuk, hogy mivel Párizsban vagyunk, finom ételeket kaphatunk minden sarkon, sem pedig abból, hogy az természetszerűen francia specialitás. A város tele van igencsak középszerű éttermekkel, de a világ legjobb éttermei közül is néhány itt található. Sok étterem szombaton vagy vasárnap zárva tart. Júliusban vagy augusztusban egész hónapra is bezárhatnak, szabadság miatt. Sok étteremben rögzített árú menüt szolgálnak fel, megengedhető áron. A felszolgálási díj és adó mindig benne van az árban, így nem szükséges borravalót adni. Ebédidőben nagy a forgalom. Rendelést este 9 után már nem igazán fogadnak el. Előételnek (hors-d ‘ouvre) ajánlható a gombasaláta, majonézes tojás (oeuf á la mayonnaise), füstölt lazac (saumon fumé) és esetleg dinnye sonkával (melon au jambon). Specialitásnak számít a libamájpástétom (páté de fois gras), a kacsapástétom (terine de canard) és a borjúpástétom szarvasgombával (timbale de riz de veau). Leveseket (soupe) a legtöbb étteremben csak este lehet kapni. A francia konyha két különleges specialitása a csiga (escargots) és a rántott békacomb (grenouilles santée). A húsok között választhatunk bárányt (mouton), borjút (boeuf) és sertést (porc). Édességnek megpróbálhatjuk a karamellpudingot (flau) vagy édesített joghurtot (yagourt). Közel 350 féle sajt közül (fromage) választhatunk. A francia étkezéshez hozzátartozik a pohár fehérbor (vin blanc) vagy vörösbor (vin rouge), de manapság egyre többen fogyasztanak sört (biere) is.
Ünnepek
A jelentősebb állami ünnepek közé tartozik Május Napja (május 1-e) amikor sok ember völgyi liliomot (muguet) ajándékoz barátainak – úgy tartják ez jó szerencsét hoz – és a Bastille Napja (július 14-e) amit barátokra dobott petárdákkal ünnepelnek.
A sok cicomával és tollászkodással járó pret-r-porter divatbemutató február elején szokott lenni.
Eifert János
Paris Photo 2004 / Salon international de la photographie / International Photograhy Fair, Párizs, 2004. november 11-14.
A ZOOM Magazin művészeti vezetőjeként, a lap főszerkesztőjének, Radisics Milánnak a megbízásából vettem részt a Paris Photo eseményein, hogy lapomban beszámoljak az ott látottakról, tapasztalataimról, a fotográfiai trendekről.
PARIS PHOTO 2004 – A fotográfia világvására
Salon international de la photographie / International Photograhy Fair
Le Carroussel du Louvre, 2004. november 11-14.
Hogy mennyi csoda fér bele négy napba, személyes jelenlét nélkül el sem képzelhető. A 8. alkalommal megrendezett Paris Photo 2004 – a régiségkereskedők 22. Biennáléja, az Art Basel és a kölni Photokina után, a hetvenöt kiállítást bemutató Mois de la Photo közben – hatvanezer embert vonzott. A felvonuló 92 fotógaléria és 13 kiadó, amelyek Ausztria, Belgium, Csehország, Finnország, Franciaország, Németország, Hollandia, Magyarország, Irán, Olaszország, Japán, Luxemburg, Spanyolország, Svájc, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok területéről jelentkeztek, a XIX. századi, a modern és a kortárs fotográfia grandiózus felvonultatásával kápráztatták el a látogatókat. Klasszikusokat tettek maradandóbbakká, új tehetségeket avattak és tettek híressé, trendeket mutattak. A fotográfia nemzetközi seregszemléjén a magyarok is jelen voltak.
Párizsba ismét beszökött az ősz. A „fényíró” számára a Saint Germain sugárúton sétálva nemcsak Ady, hanem Kertész, Brassaï is „bekattan”. A Champs Elysée, majd a Rue Rivoli felé haladva feltűnik az Eiffel-torony. Huszonötödször látom, vagy huszonhatodszor. Nem is erre figyelek, és nem is a lehulló falevelekre. Fotókiállítások plakátjai tűnnek fel, óriási méretben: Mois de la Photograhie – Paris, Berlin Vienna; L’ombre du temps (Az idő árnyéka), Jeu de paumme; Les Trésors Photographiques, Paris-Hôtel Dassault; Robert Capa, Pompidou Centre; Paris Photo 2004, Le Carrousel du Louvre. Igen, Paris Photo, a fotográfia nemzetközi vására, ide tartok: a négynapos program csupa fotográfia, csupa szám és csupa meglepetés. Az első meglepetés, hogy ugyan a Louvre pénztárainál hosszú sorok álltak a Paris Photo belépőjegyeiért, a sajtópultnál, mint a Zoom Magazin delegáltja, soron kívül megkaptam a korlátlan mozgást biztosító mágneskártyámat, a katalógust és a sajtóanyagot, a 150 válogatott kép szabad felhasználásának jogával. A másik meglepetés maga a Carrousel du Louvre néhány ezer négyzetméternyi kiállítótere, ahol a világ különböző országaiból érkezett 92 fotógaléria és 13 kiadó pazar fotótörténeti tűzijátékként a világ legjobb fotográfusait – a 25 euróért kapható, 300 oldalas katalógus szerint 3000-et – vonultatta fel. Jaj, ezek a számok…
Agathe Gaillard, aki nemcsak egyszerűen egy galériás, hanem a meghívandók listájának egyik összeállítója, amikor meglátott, intett a Vintage Galéria standja felé, és jó hangosan kiálltotta: Vive la Hongrie! Mit mondjak? Kellemes meglepetés volt. (Agathe Gaillard-t 1984-ben ismertem meg párizsi galériájában, azóta nem találkoztunk).
Roxana Azimi, a L’Oil műkritikusa szerint a Paris Photo 2004 anélkül, hogy hátat fordított volna a klasszikus értékeknek, a kortárs fotográfiát hangsúlyozza. A hatvanezer látogató érdeklődése is főleg e felé fordult, ami az eladott képek számában és az árakban is kifejeződött. Loretta Lux képei Yossi Milo standján 6000 euróért keltek el, Desiree Dobron ENDURA papírra nyomtatott „fotófestményét” 25.000-ért vitték el, éppen az orrom előtt. André Kertész képeit – amelyeket hat különböző galéria árult – 2.500 és 100.000 dollár között mozgó áron forgalmazták, Robert Doisneau vintage kópiáit 4.000 – 12.000 euró között kínálták. A BMW-Paris Photo 1. díja – amelyet Jules Spinatsch svájci fotográfus „Snow Management 2003–5” című sorozatával nyert el – 12.000 euró volt.
Aki nem vásárolt, csak éppen nézelődött, az is jól járt. Megcsodálhatta, újra felfedezhette a fotótörténet jelentős alkotásait. A Galerie Thierry Marlat (Paris) Brassaï, Horst P. Horst mellett Andy Warhol, Irving Penn, Robert Mapplethorpe képeit állította ki, a Fotomuseum Winterhur pedig Robert Franko és Vanessa Beecroft modernjeit. A Staley-Wise Gallery (New York) Edward Steichen, Man Ray, Helmut Newton képeivel vonult fel. A Picture Photo Space (Osaka) révén a japánok, Kenro Izu, Kazuo Kitai és Hiroshi Osaka jelentek meg szép méretekben, a Magnum Photos többek között Cornell Capa, David „Chim” Saymour és Inge Morath riportfotóival ajánlkozott. Miközben a nagy tömegben a Leica Gallery Prague Josef Sudek-jétől a Kowasa Gallery (Barcelona) Juan Dolcet-jéig araszoltam, a Van Zoetendaal Collections (Amszetrdam) anyagában örömmel fedeztem fel Kerekes Gábor képeit.
A Vintage Galéria (Budapest) Angelo, Bárány Nándor, Kinszki Imre, Lőrinczy György, Sugár Kata, Vadas Ernő és Tóth József fotóival örvendeztette meg a sok-sok látogatót, akik szép számmal látogattak a „magyar” pavilonba. Úgy gondolom, a galéria vezetői – Pőcze Attila és Dénesfay Krisztina – olyan anyagot állítottak össze, amelynek az ismert nagy galériák különleges választéka mellet is volt sajátos arculata, és különleges vonzása. Vive la Hongrie!
Eifert János
A Győri Médiaklub összejövetele, 2004. november 11.
A pályaudvar melletti épület homlokzatán emléktábla látható: „Ebben az épületben működött az 56-os HAZÁNK politikai napilap szerkesztősége. Felelős kiadó a mártírhalált halt Szigethy Attila volt”. Itt helyezzük el a koszorúnkat, majd átsétálunk a Rába Hotelbe, amelynek Duna termében „ülésezünk”. A „mi” a Győri Médiaklubot jelenti, amelynek alapító tagja és alelnöke vagyok. Elnökünk Horváth Sándor, és a tanácsadó testület tagjai: Bugovics Zoltán, Csiszka Antal, Dusza András, Eifert János, Fábián György, Hajba Ferenc, Lőre Péter, Mohay Gábor, Mónus Ágnes, Sándorffy Róbert, Simon Tamás és Werner Krisztina.
Eifert János felvételei
Hetvenesek köszöntése a Mai Manó Ház napfényműtermében, Budapest, 2004. november 11.
Születésnapok idén is. November 11-én, immár hagyományosan – Tóth József múlhatatlan érdemeként – közös születésnapot rendezett a Magyar Fotóművészek Szövetsége a hetvenedik évüket elérő tagjainknak, s azoknak, akik a hét ikszet kerek életkor-évfordulóikon meg is haladták már.
Hat kiváló férfiú és két nagyszerű nő hallhatta a köszöntőket a Fotográfusok Házában. Kovács Kornél (70) méltatását, Szelényi Károly szavait, sajnos, maga az érintett már nem hallhatta, pár nappal az ünnepség előtt távozott közülünk.
Lussa Vince (80), Meződy Ö. István (80) és Kácsor László (75) pedig személyesen nem tudtak megjelenni. A megjelent hetvenesek klubját Vencsellei István, Juhász Miklós, Friedmann Endre és Bajtai Lajos alkották. Az őket köszöntő Keleti Éva, Markovics Ferenc, Szamódy Zsolt és Tóth József személyes emlékeket és általános tanulságokat egyaránt közreadott az örökifjakkal kapcsolatban.
Eifert János köszöntötte kedves-tréfásan a 75 éves Kutas Rudolfot. Ács Irént és Nádor Ilonát Gáti György aztán igazi meglepetéssel ünnepelte: Falusi Mariann dzsesszénekessel (és fél Pa-Dö-Dő-vel), vele Gáti együtt is énekelt, sőt a két meghatott nyolcvanas hölgyet meg is táncoltatta. Szebellédy Géza Jesztl Jenőt méltatta, végül Füles mester, azaz Tóth József felkérte Tabák Lajost, hogy mostantól fogva ilyentájt minden évben tegye szabaddá magát, mert őt a százévesek jogán minden évben köszönteni fogjuk. (http://fotomuveszek.webdesign.hu/)
Hetvenesek, akiket köszöntöttek: Bajtai Lajos, Friedmann Endre, Kutas Rudolf, Jesztl Jenő, Vencsellei István, Juhász Miklós, Nádor Ilona, Tabák Lajos, Ács Irén (Eifert János felvételei)
A 101 éves Tabák Lajos és az őt köszöntő Eifert János (Gáti György felvétele)
25 éves a Győri Balett (1979-2004), Jubileumi fotókiállítás a Győri Színházban, 2004. november 5-20.
25 éves a Győri Balett (1979-2004), Jubileumi fotókiállítás a Győri Színházban, 2004. november 5-20.
Kiállító fotóművészek, fotográfusok: Bánkuti András, Benda Iván, Eifert János, Kanyó Béla, Laibl Balázs – Suba, Laposa Tibor, Matusz Károly, Pillák István, Schuch József, Szabó Béla, Veiland István
Balról jobbra: Keveházi Gábor, Kaán Zsuzsa, Markó Iván, Eifert János, Lőrinc Katalin, elől: Eifert András Szilveszter, Eifert Kata Nóra (Győri Színház, 2004.11.05.)