János Eifert - Photographer

Archive for április, 2007

Li Xiaoyuan : Törött táncosok, China Foto-Video Digital – Beijing, 2007. április

chip-foto-video-digital-200704_12-13achip-foto-video-digital-200704_14-15chip-foto-video-digital-200704_16-17bchip-foto-video-digital-200704_18-19

Fordítás: China Foto-Video Digital – Beijing, 2007. április

Rovat: Nézőpont – Kiváló alkotások kritikája

Li Xiaoyuan : Törött táncosok

Nagyon nehéz definiálni Eifert János e táncoló testeit. A nézőpont, a kiindulópont, a vonalak és arcok alkotta absztrakt formavilág megtervezett alkotásokká alakítják a képet. Elválasztva, összetoldva, megismételve és átcsoportosítva a képek az integritás feltörésével új ritmust tárnak fel. Azonban túlságosan is egyoldalú volna Eifert Jánost absztrakt művésznek titulálni, hiszen más alkotásaiban kétségkívül “naturalista” emóciók törnek felszínre.

Eifert János magyar fotóművész, több mint 160 kiállítása volt, 650 csoportos kiállításon szerepelt. Egyebek közt 168 díjat, nagydíjat és diplomát nyert. Alkotásait 33 országban gyűjtik. Hazai és külföldi újságok, magazinok és tévéadók több alkalommal is közölték műveit.

A vágás és tördelés könnyen lehangoló, zavaros benyomást kelthet az emberben. Azonban Eifert János alkotásainál ez egyáltalán nem így van. Mindemellett ő egy költői lélekkel megáldott művész. Egy olyan fotóművész, aki egyesíti a tanári, színészi, írói és más mesterségeket, aki a fotóművészet formaalkotásának alapjait szabta meg azáltal, hogy eszköztárában több nyelvi szimbólumot magába foglaló művészi elemet, egyebek mellett a képstílus integritását és a drámai ütközés kontrasztját, a jelbeszéd kifejezésének szimbolikáját stb. halmozta fel.

Ez a táncolókról szóló sorozat a kecses táncmozdulatokon keresztül felidézi a folyamatos táncot és az érzelmeket. Ott lüktetnek az agyadban, s sokáig feledhetetlenek maradnak. Sőt, ha szemed becsukod, hallanod sem kell a zenét, nézned sem kell a táncolók forgatagát, mivel János alkotásai pont ezt a forgatagot, ezt a folyamatosság-érzést fejezik ki. Mintha csak személyesen is ott lennél.

Látta már a “Kertész keze” című korai munkáját? Egy szélben, fagyban edzett kéz, mint erős várfal öleli körbe a kis palántát. A palánta bátran emeli majd fejét magasra, s veszi fel a harcot a természet áldatlan körülményeivel, hogy aztán végül égig érő hatalmas fa legyen belőle. Nem tudhatjuk, hogy megnyeri-e végül ezt a csatát. Sorsában mégsem kételkedhetünk, hiszen valójában a palánta ideje már lejárt. Nem a fényképezőgép, és nem a lefényképezője okán – ki a hömpölygő folyót nyugodt tóvá változtatja. Hanem a művész Eifert János miatt. A legbelsőbb énjét, a lelkét formába öntő művész miatt, akinek gazdag lelki világa és abszolút megbízhatóságának meggyőző ereje teszi fotóit időtállóvá, teszi az átlagost örökkévalóvá. Ez az, ami végigvonul a művein.
 A tánc, a kompozíció és a természet egyesül az ő világában. Ebben a világban azonban nincsenek időkorlátok. Mint a természet, örökké határtalan. Egy olyan képet tár szemünk elé, mely sohasem fakul. Miközben az ember művésszé edződik, művei műalkotásokká válnak. Lehet, hogy ekkor a művész már nincs köztünk, de műalkotása örökké fennmarad.

Eifert János nem a gép lencséjén keresztül látja a világot, hanem a világ az objektívje előtt maga változik. A művész a saját szemszögéből kiindulva ragadja meg a részletet. A digitális technika és a számítógépes alkotás a fotográfusnak sok segítséget nyújt, azonban a művészi kifejezés nem támaszkodik kizárólag a számítógépes szerkesztésre, szükség van még szelekcióra és intuícióra is. János képes arra, hogy a körülötte lévő tárgyakat az intuícióin keresztül mutassa meg.

János 1943-ban született Magyarországon. A művészet terén elért minden eredményét szülei tanításának köszöni: „Kétségkívül a szüleim adták ezt az örökséget a kezembe. Ezt mindig is vallottam. Ha ők nem lennének, meg sem születhettem volna, és nem érhettem volna el mindezt”. János édesapja volt kereskedő, sofőr, vízvezeték-szerelő és még sok más. De szabadidejében költő volt. Édesanyja kiváló könyvelő. Nagyon szorgalmas, az emberekkel barátságos. Az életkörnyezet és a társadalmi háttér biztosításán kívül a szülők meghatározó jelentőséggel bírtak gondolkodásmódja, viselkedése, világnézete kialakulásában és sok más egyéb területen is.
Negyven év alatt Amerikától Indiáig a világ 33 országát járta be, művészek, politikusok portréját, emlékezésre méltó események képét örökítve meg.

Eifert János: Az igazi természetfotós – előadás, Budapest, Tripont Workshop, 2007. április 11., 17:00

A SZEMÉLYISÉG, AZ EGYÉNISÉG – Tripont Workshop2007

Eifert János: Az igazi természetfotós – előadás

Helyszín: Tripont
Budapest, XI. kerület Ménesi út 39.

Résztvevők max. száma: 20 fő
Részvételi díj: Bruttó 3000 Ft / előadás

Tripont

 
 

view counter

 

view counter

view counter

Faludy Judit: Számító-képek. A digitális alkotóműhely kiállítása III. 25-ig – Új Művészet, 2007. április

Új-Művészet-2007