Archive for May, 2010
Kerti parti Borsiéknál, Budapest, 2010. május 29.
A Liszt Ferenc zenei általános iskola ötödik osztályosainak búcsúbulija, vagyis kerti party gyerekekkel, tanárokkal, szülőkkel együtt Borsi Mikiéknál, Zuglóban, a Gervay utcában. Innivalót, salátát, süteményt és gyümölcsöt a résztvevők hoznak, a húst – grillezést – a Borsi család biztosítja, ahogyan ezt az előző években is tették. Jó hangulat, a gyerekek játszanak, a tanárokkal, szülőkkel, barátokkal jókat beszélgetünk…
Juhász Laci – akinek a fia, Juhász Tamás – is a végzősök között van, mutatja a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia tanszékének újságját, a Diploma 2010 kiállítás és védés dokumentumát. Balla Vivien, Fejér János, Gunics Dóra, Juhász Tamás, Liszkay Lilla, Páhi-Fekete Noémi, Szuhay Gergely, Taskovics Dorka, Tóth Barnabás, Vargha Miklós, Veisz Kata… tehetséges és ígéretes egyéniségek… Ahogyan Szatmári Gergely írja az újságban /MOME – Master of Arts képzés/, annak bevezetőjében: “A fotográfia az a médium, amelyik a legérzékenyebben reagál a körülöttünk lévő világ változásaira. A fotográfia ma még inkább hibrid képződmény, amely függ a piaci, szociális és kulturális változásoktól. Lehetetlen reprezentálni a 21. század vizuális nyelvét csak a hagyományos fotográfiai műfajok ismeretében. A képzés arra törekszik, hogy megfeleljen a kor elvárásainak. Elmélyült és összetett vizuális, fotóelméleti, kultúrtörténeti és naprakész mediális ismeretek elsajátítását biztosítja, megőrizve a kritikus szemléletet a média alkalmazása terén. A magas színtű képzés mellett a célunk olyan interaktív oktatási modell és alkotói műhely megteremtése, amely segítséget nyújt a hallgatók számára interdiszcipllináris tudás megszerzésére és az alkotói ambíciók megvalósítására… a MOME Fotográfiai Szak oktatói / Teachers of MOME Photography: Szalontai Ábel szakvezető / Head of Departement; Drégely Imre / Gulyás Miklós / Kopek Gábor / Kudász Gábor Arion / Máté Gábor / Oravecz István / Pfisztner Gábor / Richard Usher / Szatmári Gergely…”
Múlt idők masinái – Dozvald János, Gáti György, Szél Ágnes, Tóth József kiállítása. Magyar Mezőgazdasági Múzeum, Budapest, Városliget, Vajdahunyadvár, 2010. május 28 – június 27.
MÚLT IDŐK MASINÁI – a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete Fotóművészeti tagozata – Dozvald János, Gáti György, Szél Ágnes, Tóth József – kiállítása. Magyar Mezőgazdasági Múzeum, Budapest, Városliget, Vajdahunyadvár, 2010. május 28 – június 27. Megnyitó beszédet mond: Gáti György
A képeken: Tóth József Füles, Gáti György, Dozvald János, Szél Ágnes, Zsila Sándor, Markovics Ferenc, Urbán Tamás, Kresz Albert, Szarka Klára, Korniss Péter, Herbst Rudolf és mások… (Eifert János felvételei)
Tisztelt fotográfiai és mezőgazdasági rajongók,Tisztelt Estók Igazgató úr, Kedves SzélÁgi, Dozvald János és Tóth Füles és Én.
Különös matériák előtt állunk.
És jómagam is különleges feladat előtt állok.
Jól emlékszem, amikor még nem folyton mezőgazdasági gépeket fényképeztem, akkor az Operaház balett-termében örökítettem meg a légies mozgású táncosokat. Egyszer, még a próba vége előtt el kellett mennem. És muszáj volt elvonulnom a harmonikus mozgású balerinák előtt az én alkatommal…
Nos hasonlóképp érzek én itt és most, amikor a brilliáns teoretikus Dozvald János, a messzeföldön híres szónok, Tóth József Füles és a gyönyörű, légies Szél Ágnes társaságában kell beszélnem.
Hát legyen:
Bár Nagy kasza
Elcsépelt téma
mondja az Észkombájn
El van boronálva
Ásó – kapa – nagyharang
Bizony, nemigen gondolunk rá, hogy eme enyhén absztraktív megfogalmazások egytől egyig mezőgazdasági eszközökön alapulnak – a nagyharang kivételével – persze.
Azonban számos masinának, szerszámnak nem adatott meg, hogy más értelmet nyerve vonuljon be a gondolati köztudatba. Olyanokra gondolok, mint
Szárzúzó
Kultivátor
Gödörfúró
Simító
Rögtörő
Mélylazító
Szalmarázó
Tüskésdob
Nos, ezt a hiátust is hivatott betölteni az a néhány alkotás, amelyet nagyszerű kollegáimmal létrehozhattunk és most Önök elé tárunk.
Azt gondolom, hogy ez a quartet mely a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének Fotótagozatát reprezentálja itt, különös, minden résztvevő fotográfiai sajátját magában hordozó, ugyanakkor mégis egyéges anyagot készített a folyamatosan formálódó ötlet nyomán.
Szél Ágnes képein női finomsága vegyül az ő architektúrájának szépséges szigorával.
Tóth József – Füles félévszázados, masszív vizuális bázison alapuló kreativitása – mint minden megmutatkozásában -, itt is a folyamatos megújulását mutatja.
Dozvald János képei jól láttatják a dozvaldi mély gondolatiságot, és a kevesek számára megadatott tudatos – szó szerinti – KÉPességet.
Én pedig a magam szerénytelen módján megpróbáltam képekbe rögzített meglátásaimmal hozzájárulni a közös munkához.
A magamfajta fényképész számára egyrészt már maga a feladat is különös vonzerővel bír, hogy ne csupán a KÉP kedvéért fotografáljon bármit is az ember, hanem egy konkrét szférára fókuszálva tegye ugyanezt. Persze a fokuszálás megintcsak a képhez vezet – mint minden.
Első – gödöllői látogatásom igazolta az előzetes elképzeléseimet. Bár csak terepszemlére mentünk, máris megjelent mindnyájunknál az exponáló ujj bősz bizsergése. Tudják, mint a csataló, ha a harci kürt hangját hallja.
És amikor elkészültünk az anyaggal, és Szél Áginál – remek teák kortyolgatása közben megnéztük egymás képeit, nem fért hozzá kétéség: közel férkőzünk a masinák lelkéhez, és ők is a miénkhez.
Különbözőségeink persze a munka során megmutatkoztak.
Dozvald ötlete az volt, hogy legyen minden kép egy-egy rejtvény, amelynek tesztszerűen több címet adhatnánk, és ez lehetőséget adna a nézőknek egy különös játékra.
Tóth Füles tablókba rendezett fotográfiatömbökben gondolkodott. (Persze neki lett igaza – mint mindig…)
Én az alkotásonként, külön keretben történő megjelenítés konzervatív teóriáját eröltettem.
Szél Ági – illatos füstölői közül pedig – szelíd, bölcs mosollyal, megadóan nézte a férfiak heroikus küzdelmét.
Pont mint a Don Giovanniban. Megfigyelték már? Ott is a nők viselik bölcsen a férfiak széles skálán mozgó ténykedéseit… Igaz, ki is vannak szolgáltatva azoknak…
A munkamódszereinkben is jelentkezett eltérés.
Együtt mentünk ki Fülessel Gödöllőre. Én még csak a harmadik beállítással molyoltam, amikor a Mester már össze is csomagolt és megnyugtatott, kicsit elmegy fényképezni, de két óra múlva visszajön értem.
Nos, épp a kilencedik felvételemhez készülődtem, már vissza is ért, és közben kívül-belül végigfényképezte a Gödöllői kastélyt és környékét. Majd sétált egy keveset.
Számomra az emberi leleményesség egyik legpregnánsabb megmutatkozása a GÉP. A mechanika. Hogy a legkezdetlegesebb technológiákkal is mennyi nagyszerű ötlet párosult.
Különös dolog – nekünk, a számítógépes korszak előtt szültetetteknek azt is belátnunk, hogy azok a varázslatos mechanikai megoldások, amelyek hajdan szenzációs újításként ejtették ámulatba a célközönséget, mára ugyanolyan elavult régiséggé váltak, mint azok a módozatok, amelyeket annak idején felváltottak. Azonban e csodálatos rúgóknak, üvegcséknek, tolattyúknak, görgőknek a bája múlhatatlan – és nem csupán a szakember, hanem a gyanútlan néző számára is..
Azt gondolom, hogy a fotótechnikai eszközök és a mezgazdasági gépek múltja, fejlődése mutat is némi hasonlóságot.
Talán azért is szerencsés, hogy fényképész lettem, és nem traktoros, mert így nem kellett Édesanyámnak megmagyaráznom, hogy miért áll lefekvéskor az ágyam mellett egy hatalmas Hofherr traktor. Pont elég volt eloszlatni az aggodalmát az éjjeliszekrényemen nyugvó Zenit fényképezőgép miatt.
Minden esetre: az elhangzottak alapján fotótörténeti és gazdaságossági szempontból egyaránt sokkal jobb, hogy a fényképezőgépekkel dolgoztuk föl a masinákat, mintha a mezőgazdasági gépek dolgozták volna fel a fényképezőgépeinket.
Mielőtt átadnám Önöket a képek élvezetének elmondanám, hogy a helyszín, a téma és a dátum még egy kötelességgel ruház fel engem.
Nobel Alfréd és Spéter Erzsébet díjalapítói elhivatottsága különös hatással volt rám.
Olyannyira, hogy én is egy díj alapítására szántam el magam.
A díj megkreálásánál egyrészt igyekeztem megfelelni a hely agrokulturális jellegének, másrészt
a névadásnál figyelembe vettem a magyar fotográfia egyik leghírnevesebb alakját.
Így jött létre a díj, amely egyszeri és megismételhetetlen, csakúgy, mint annak díjazottja.
Szeretettel nyújtom át tehát a KAPA díjat a hetvenedik születésnapját három napja ünneplő Tóth József – Fülesnek.
Isten éltessen!
Megköszönöm a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének a bizalmat, az NKA-nak és a Hungartnak a nélkülözhetetlen támogatást a Múzeumnak a gyönyörű helyszínt, Gödöllőnek és Keszthelynek az ihlető masinákat, a kollegáknak a remek közös munkálkodást, Önöknek pedig a megtisztelő figyelmet.
(Gáti György megnyitó beszéde)
CULTiRiS Art Poster – dekorációként vagy ajándékba, Örkény István Könyvesbolt, Budapest
Örkény István Könyvesbolt
1137 Budapest, Szent István körút 26.
Telefon: 06-1/782-1710, 782-1711
Nyitva tartás: hétköznapokon 10-18 óráig, szombaton 10-14 óráig
https://eifert.hu/blog/?p=1 0029
Aktfotográfia – workshop Eifert Jánossal, Studiolight Pomáz, 2010. május 22.
Aktfotográfia – workshop Eifert Jánossal – Időpont: 2010. május 22. d.e. 10-óra – Helyszín: Studiolight Pomáz, Ipartelep (ADEKO KFT)
PROGRAM
9:30 – 10: 00 A résztvevők érkezése, regisztráció
10:00 – 13:00 Bemutatkozás, ismerkedés Eifert Jánossal, a modellekkel és a stúdióval, témaismertetés. Az aktfotográfia történetéből, előadás. Modellbeállítás, világítás, a hátterek és kellékek használata.
13:00 – 14:00 Ebédszünet ( Ebédelni átmegyünk a szomszédos önkiszolgáló étterembe – a részvételi díj az ebédet nem tartalmazza.)
13:45 – 16:45 Aktfotográfia felsőfokon. Technika és esztétika. A modellmozgatás gyakorlata.
Egyéni beállítások, és egyéni fotózási lehetőség a résztvevőknek, önálló kreatív ötletek megvalósítása, képek letöltése.
16:45 – 18:00 Felszerelések összecsomagolása, kiértékelés, modell engedélyek aláírása
Mit hozzunk magunkkal a workshopra?
· 3 darab saját készítésű fotót, amely tükrözi a munkánkat
· Digitális fényképezőgépet vakuszinkron kimenettel
(Fontos: A bemutatott világítástechnikák részben stúdióvakuk használatára épül, ezért olyan fényképezőgépet hozzunk magunkkal, amelyen van külső vakucsatlakozás, hogy a vezérlőt rá tudjuk helyezni.)
· Hagyományos filmes fényképezőgépet (vakuszinkron kimenettel) is hozhatunk magunkkal, de egyedi fénymérésekre nem lesz lehetőség. Ezért egy külső vakucsatlakozással ellátott digitális gépet is érdemes hozni, amellyel teszt képeket készíthetünk a filmes képek expozícióinak kiszámításához/korrigálásához
· Fotó állvány és minden más tartozék, ami a fotózáshoz szükséges (objektívek, memóriakártya vagy film, feltöltött akkumulátorok stb.)
Oktató: Eifert János fotóművész
Az aktfotográfia nemcsak “megfogható” testábrázolás, hanem költészet és álom: az ösztönök, a vágyak, a látomások világa. A fényképezésnek ez a területe, amelyben a művészet, az erotika és a pornográfia szálai finoman egybefonódnak, tág lehetőséget ad tehetségünk, ízlésünk, mesterségbeli tudásunk bizonyítására. Gyakorlása során olyan készségek, képességek fejleszthetők, amelyek a fotóművészet más műfajaiban is kamatoztathatók.
Megtanulható-e az aktfényképezés? Eifert János – aki nemzetközi elismertséggel műveli e műfajt – nem vágja rá könnyen az igent. A több évtizedes tapasztalat mondatja vele: a mesterség-művészet eszközeinek birtoklása mellett – hogy minőséget hozzunk létre – még az isteni szikra is szükséges. De a szabályokat, – amelyek persze felrúghatók – meg kell ismerni: Modell és beállítás, hátterek és kellékek; természetes és mesterséges fények, stúdióvilágítás; analóg és digitális gépek és objektívek, eszközök; technika és esztétika: forma és kompozíció, a mozgás, a tér és idő szerepe; képkidolgozás, közreadás; fotótörténet, fotótechnika, etika, szerzői jogok. Mindezt a legjobb hazai és nemzetközi példákon keresztül.
Az Aktworkshop résztvevői (balról-jobbra): Födémesi Csaba, Szabó Lászlóné, Eifert János (workshop-vezető), Herman Mónika (aktmodell), Nagy Zsolt, Szabó László, Sápi Edit és mások
XXI. Század Társaság rendezvénye, Késői Hazatérés című kiállítás a Száműzött Művészet sorozat keretében. Holokauszt Emlékközpont, Budapest, 2010. május 20.
A XXI. Század Társaság és a Holokauszt Emlékközpont közös rendezvénye:
- 17.00: Szubjektív tárlatvezetés Kocsis András Sándorral a Késői Hazatérés című kiállításon a Száműzött Művészet sorozat keretében. A kiállítás Bán Kiss Edit, Mészöly Munkás Béla és Wittmann Zsigmond válogatott alkotásaiból kerül megrendezésre. Helyszín: Holokauszt Emlékközpont (Bp., IX. Páva u. 39.)
- 18.00: És most hogyan tovább?
Eifert János felvételei
Napló, Budapest, 2010. május 17.
Vihartól kidöntött fa Budapesten, a Somlói úton, a Balassi Intézet előtt. A tomboló vihar az ország sok pontján, számos településen adott munkát a tűzoltóknak, katasztrófavédelmi szakembereknek, az igazgatóság ügyeletese szerint “minden tűzoltó munkában van”. A hírek szinte minden megyéből hoztak megdöbbentő információkat:
Teljesen leállt a vasúti közlekedés a vihar miatt a Balaton déli partján, de sebességkorlátozást vezettek be az északi parton és több más dunántúli vonalon is. A vasúti zavarok miatt hétfőn sem indul el a vonatok egy része, a gyorsvonatokat és nemzetközi vonatokat Kaposvár és Tapolca felé terelik, miközben Miskolc környékén is egyre több vonalon vannak késések a töltést mosó árvizek miatt. A Dunántúlon az Intercity vonatok a fennakadások miatt pótjegy nélkül vehetőek igénybe.
Megdőlt az országos napi csapadékrekord, eddig 1906-ban mérték ezen a napon a legtöbb csapadékot, 80,7 millimétert Veresegyházán, de most a Baranya megyei Sellyén egy nap alatt 98,6 milliméter esett. Az átlagos májusi csapadékmennyiség kétszerese esett le az elmúlt 48 órában Magyarország egyes területein. (MTI)
És a vihar-viccek is szélsebesen terjednek…
A feleség és szeretője éppen a házasságtörés kellős közepén tartanak, amikor kulcs csikordul a zárban.
– Úristen, ez a férjem! – ugrik fel az asszony. – Gyerünk, gyorsan fogd a ruháidat, aztán ugorj ki az ablakon!
– Dehogy ugrok – húzódozik a férfi. – Látod, vihar van odakint, zuhog az eső!
– De ugorj, ha a férjem elkap, mindkettőnket megöl! – esik pánikba a nő.
A szerető fogja a cuccait és kiugrik az udvarra, majd onnan a kerítésen át az utcára, ahol éppen egy maratoni futóverseny mezőnyében találja magát. Nem tud mit tenni, elkezd ő is futni, mintha versenyző lenne. A mellette futóknak feltűnik, hogy teljesen meztelen. Egyikük megszólítja:
– Elnézést, de miért ruha nélkül fut?
– Tudja, így sokkal élvezetesebb a futás. Érzem, ahogy a szél hűti a felhevült testemet.
– És akkor miért van Önnél a ruhája?
– Amikor beérek a célba, akkor felveszem, és már indulhatok is haza, nem kell átöltöznöm – feleli a meztelen férfi.
– És mindig gumióvszert is felhúz a futáshoz?
– Á, nem. Csak ha esik az eső.
Székely és a felesége egy szekéren utaznak.
Egyszercsak nagy vihar támad. Tőlük 100 méterre lecsap a villám. Azt mondja a székely:
– No-no.
Megint lecsap a villám tőlük 50 méterre. Újra megszólal a székely:
– No-no!
Lecsap a villám ismét, agyoncsapja az asszonyt.
Mondja a székely:
– No, azért!
Az Év Természetfotósa 2010 pályázat zsűrizése, második forduló. Hotel Victoria Hubay Jenő zeneterme, Budapest, 2010. május 15.
Dunamenti Erőmű – Az Év Természetfotósa 2010. Ma a második fordulóban kb. 368 darabra szűkítettük le a pályaművek számát. A 7 tagú zsűri tagjai: Kármán Balázs, Dombovári Tibor, Radisics Milán, Kalotás Zsolt, Lóránt Attila, Bánkuti András és jómagam, mint zsűri elnök. A zsűrizés nyilvános volt, annak teljes menetét a www.fotoklikk.hu on-line közvetítette az interneten. A Hotel Victória Hubay Jenő zenetermében. Hosszú menet volt, reggel tízkor kezdtük, és éjfélkor fejeztük be a munkánkat. Kint egész nap esett az eső, viharos széllökésekkel. Éjfélkor Bombi vitt haza, kerékpárostul az autójával.
Dunamenti Erőmű – Az Év Természetfotósa 2010
Ahogyan a pályázati kiírásban megfogalmazódott: “Hazánk, Magyarország, a Pannon Ökorégió és Földünk természeti értékeinek, csodálatos tájainak, egyedülálló élővilágának és a természet ritka pillanatainak bemutatásán keresztül a természetvédelmi és biológiai ismeretterjesztés, a társadalom szemléletformálása és esztétikai értékítéletének fejlesztése érdekében, a Magyar Természetfotósok Szövetsége-naturArt), immár tizennyolcadik alkalommal, ezúttal a névadó támogatóval, a Dunamenti Erőmű Zrt.-vel közösen meghirdeti Magyarország legnagyobb természetfotó pályázatát.”
Elbírálás:
A pályamunkákat a naturArt által felkért, a természetfotózás gyakorlatában jártas neves szakemberek és elismert fotóművészek bírálják el. A zsűrizés háromfordulós. A második fordulóban a zsűri kb. 400 darabra szűkíti le a pályaművek számát. A zsűrizés második fordulója nyilvános, annak teljes menetét a www.fotoklikk.hu on-line közvetíti az interneten. A kiállításra kerülő kb. 100 kép kategória helyezési sorrendjét és a díjakat a zsűri ismét zárt ülésen dönti el. A kiíró és a zsűri döntései ellen jogorvoslatnak helye nincs!
A 7 tagú zsűri tagjai: Eifert János, Kármán Balázs, Dombovári Tibor, Radisics Milán, Kalotás Zsolt, Lóránt Attila, Bánkuti András
Erhardt László: BARCELONA c. fény-kép kiállítása – Nemzeti Táncszínház, Kerengő Galéria, Budapest, 2010. május 14 – június 10.
Erhardt László: BARCELONA
„Alig van vitatottabb dolog a művészetnél. Szeretjük, kritizáljuk, vágyjuk. Sosem maradunk közömbösek iránta. Legalább ennyire tisztázatlanok mozgatói, ami a világ bármely pontján bárkit ugyanúgy hoz az alkotás lázába. Sokan próbálták már szavakba foglalni lényegét, de a szavak előbb-utóbb kevésnek bizonyulnak. A művész tökéletesebben fogalmaz hangszerrel, tollal, ecsettel, fényképezőgéppel kezében.
Erhardt László fényképei beszélgetés-kezdemények. Kiragadott, keretbe foglalt hangulatok, melyek a másik általi felismerésre várnak. Lehet-e emberibb elgondolás annál, mint amit magának megfogalmazott: szépséget találni bármiben. Egy növény levelének részletében, egy omladozó vakolatban éppúgy, mint egy emberi arcban, könyökhajlatban, vagy a tengerparti homok rajzolatában.
Látni, láttatni, felismerni, felismertetni, megérteni, megértésre tovább adni, egyensúlyt hozni a szépség felmutatásán keresztül, visszalopni a színeket a látásba, naggyá tenni a piciségek jelentőségét, ez mozgatja. A dolgok egyszerűsége. Ez lenne a művészet? Az övé mindenképpen.” (Katona Klári)
Orvosi vizsgálatok, Budapest, 2010. május
Nemzetközi Egészségügyi Központ Kft.
Bp. Péterfy S. utcai Kh-RI és Baleseti Központi telephelye – Budapest, VII. Péterfy Sándor u. 8-20 – Tel.: 505-4232 – Budapest, VIII. Fiumei út 17. – Tel.: 299-7782
Lelet: Teljes has és kismedence UH vizsgálat
A máj normális nagyságú, homogén echoszerkezetű, benne körülírt kóros képlet nem látható. Az intra- és extrahepaticus epeutak nem tágabbak.
Az epehólyag normális nagyságú, kőmentes, fala nem vastagabb.
A pancreas ábrázolódott, nem szélesebb, homogén echoszerkezetű. A Wirsung-vezeték nem tágabb. A vesék szabályos alakúak, nagyságúak, helyzetűek. Üregrendszeri tágulat, kőreflexió egyik oldalon sem mutatható ki. A vese parenchyma mindkét oldalon szabályos vastagságú és echogenitású. A lép normális nagyságú, szabályos, homogén echoszerkezetű.
Az ábrázolható régiókban kórosan megnagyobbodott nyirokcsomó nem látható.
A megítélhető területeken megvastagodott falú bélkacs nem ábrázolódik. Szabad hasűri folyadék nem észlelhető.
A hasi nagyerek lefutása, lumen tágassága szabályos.
A hólyag jól telt, ép kontúrú. A prostata minimálisan megnagyobbodott, átmérője 36 mm.
Orvosi vélemény: Negativ lelet.
Zilahy Péter: HÁROM PLUSZ 1 című könyvének bemutatója, Szófiai Magyar Kulturális Intézet, 2010. május 12.
Ildikóval Szófiába utazunk, hogy az átadás-átvétel megtörténjen. Kartörése miatt – egy éve már – nem tudja ellátni megbizatását, ezért kölcsönös megegyezéssel szerződést bontott. Igy már nem ő a Szófiai Magyar Intézet igazgatója. Munkatársaitól elbúcsúzott, Láng Judit nagykövetasszonytól úgyszintén. Diplomáciai kártyáját is leadja a nagykövetségen, hisz követségi tanácsosként dolgozott. Kata lányom elkísér bennünket, “belekóstol” Szófiába. Ellátogatunk néhány fontosabb, vagy inkább emlékezetesebb helyre, túl sok időnk nincs, de azért a belvárost, a Nyevszkij székesegyházat, az Intézet környékét megismeri. Ott éppen Lóránt Attila kiállítása látható, este pedig irodalmi est: Zilahy Péter könyvének bemutatója…
A képeken: Zilahy Péter, Martin Hrisztov, Alek Popov, Nelli Dimova, Dimitrov Györgyi, Sztefka Hruszanova, Bedecs László, Vasziljev Kraszimir, Nagy Judit, Eifert Kata Nóra, Móger Ildikó, Júlia Krumova, Miskédi Szandra és mások…
Zilahy Péter HÁROM PLUSZ 1 című könyvének bemutatója a szerző jelenlétében (Ergo Könyvkiadó, Szófia, 2010)
• A könyv a Magyar Könyv Alapítvány támogatásával készült
• Bemutatja: Alek Popov
• Sztefka Hruszanova, a könyv fordítója és Martin Hrisztov könyvkiadó részvételével
Zilahy Péter 1970-ben született Budán. Az ELTE bölcsészkarán tanult filozófiát, anglisztikát és kulturális antropológiát. A budapesti műszaki egyetemen tanít, majd 1997 és 1999 között a LINK Budapest kétnyelvű irodalmi Internet folyóirat szerkesztője. 1998-tól a Világirodalmi Sorozat szerkesztője a JAK-nál, majd a Gondolat Kiadónál. Több hazai és külföldi díjat kapott, köztük a Móricz Zsigmond díjat, a Magyar Rádió hangjátékpályázatának első díját és az Év Könyve Díját Ukrajnában. 1993-ban jelent meg Lepel alatt ugrásra kész szobor című verseskönyve a Pesti Szalonnál. 1998-ban jelent meg Az utolsó ablakzsiráf című regénye az Ab Ovo kiadónál. 2001-ben a szerző forgatókönyve és tervei szerint elkészült Az utolsó ablakzsiráf Multimédia CD-ROM a C3 Kulturális Központban. 2001 szeptemberétől a New York University vendégtanára. 2002-ben Az utolsó ablakzsiráf képzőművészeti anyagából interaktív kiállítást rendezett a Ludwig Múzeum. 2003-ban a németországi Akademie Schloss Solitude állította ki munkáit. Erre az alkalomra jelent meg rövid prózáinak gyűjteménye Drei címmel. Az utolsó ablakzsiráf multimédia változatát az elmúlt években 28 országban mutatták be. 2006-ban a berlini Volksbühne vitte színpadra A hosszú út közelre című darabját. 2007-ben jelent meg Három plusz 1 című könyve, amely hét műfajban fog össze életrajzi tárgyú írásokat. Az elmúlt években rendszeresen ír esszéket a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak. Zilahy Péter a Wittgenstein társaság tagja és az Európa bajnok magyar íróválogatott kapitánya. (forrás: www.zilahy.net)
Sztefka Hruszanova, fordító. Magyar, angol és bolgár szakon végzett a Szófiai Szent Ohridai Kelemen Egyetemen. A Füst Milán Alapítvány díját műfordítói tevékenységéért kapta. Magyarról elbeszéléseket, esszéket, verseket, cikkeket és könyveket fordít. Munkái: A Memória-part (Kukorelly Endre), 1996, A Pál utcai fiúk (Molnár Ferenc), 1998, Az utolsó ablakzsiráf (Zilahy Péter), 2001, Esti Kornél (Kosztolányi Dezső), 2002, Utas és Holdvilág (Szerb Antal), 2006, Árnyas Főutca (Marton László), 2007, K. dosszié (Kertész Imre), 2008, A fehér király (Dragomán György), 2008, Svejk gyóntatója (Vörös István), 2009.
12 Май 2010, Сряда 18:00
Представяне книгата на Петер Зилахи „Три плюс 1” (Издателство Ерго, София, 2010)
Унгарски културен институт
Премиера на книга
• Книгата се издава със съдействието на Фондация „Унгарска книга”, Будапеща
• Представя: Алек Попов
• С участието на автора Петер Зилахи, преводачката Стефка Хрусанова и издателя Мартин Христов
За автора: Петер Зилахи е един от най-оригиналните съвременни унгарски писатели. Започва като поет, продължава с проза, пиеси, есета, занимава се с фотография. Представя творбите си в много страни, участва в благотворително представление и на Бродуей. След Рим и Ню Йорк в момента авторът-полиглот живее в Берлин, публикува статии във „Франкфуртер алгемайне цайтунг”, пише и за „Гардиън”, „Файненшъл таймс”, „Ню Йорк таймс”. От 1989 г. участва във всички революции в Централна и Източна Европа, пътува от страна в страна. Романът „Последният прозорец-жираф” (1998) отразява личните му преживявания, преведен е на 22 езика (първо на български през 2001 г.). Оказва силно въздействие върху Оранжевата революция в Украйна. Зилахи е капитан на футболния отбор на унгарските писатели, който става европейски шампион във Виена през 2008 г., като Петер е голмайстор на първенството.
Книгата му „Три плюс 1” (2007) обединява различни жанрове с биографични елементи.
За преводача: Стефка Хрусанова е родена в София. Завършва унгарска, английска и българска филология в СУ “Св. Кл. Охридски”. Член-основател е на международната работна група по проблемите на превода Linguaggi-di-versi, обединение на преводачи и поети от България, Италия, Словения, Франция и др. Стефка Хрусанова публикува в българския периодичен печат преводи на разкази, есета, стихове и статии от унгарски писатели, както и преводи на литературна критика. Съоснователка е и участва с публикации в списанието за деца “Фют”. Превела е от унгарски език редица романи в самостоятелни издания: “Брегът на спомените” от Ендре Кукорели (1996), “Момчетата от улица “Пал” от Ференц Молнар (1998), “Последният прозорец-жираф” от Петер Зилахи (2001), “Корнел Ещи” от Дежо Костолани (2002), “Пътешественик и лунна светлина” от Антал Серб (2006), “Сенчеста главна улица” от Ласло Мартон (2007), “Досието К.” от Имре Кертес (2008), “Белият цар” от Дьорд Драгоман (2008), “Изповедникът на Швейк” от Ищван Вьорьош (2009). Превежда и художествена литература от английски и словенски език. Носител на наградата на унгарската фондация “Милан Фющ” за цялостна преводаческа дейност.
Szlovákiai napló, Komáromi Fotópiknik, 2010. május 1.
Komáromi Fotópiknik – a Komáromi Napok 2010 keretén belül, 2010. május 1, szombat 10.00 – kb. 15.00 . Helyszín: Anglia Park, Komárom, Szlovákia
1. Fotókiállítás a szabadban
2. Kosztümös fényképezkedés – látogatók fényképezése szabadtéri műteremben, amely felálított sátorban lesz bebiztosítva, háttérnek a Komáromi erődben készült nagyobb méretű ponyvára nyomtatott fotó lesz használható
3. A komáromi Visual design grafikai stúdió bemutatkozása – nagyméretű fényképek Komárom városáról, ajándéktárgyak, grafikai elemek trikókra nyomtatásának bemutása a helyszínen melyek egyben megvásárolhatók, a Komáromi Napok szimbóluma felhasználásával ajándéktárgyak lesznek biztosítva gyermekek részére
Támogatók: a Komáromi Városi Közművelődési Központ, a komáromi Duna Menti Múze a komáromi Jókai Színház
A rendezvény szervezője: Szabó László, AFIAP, E-MAFOSZ
Komárňanský Fotopiknik uskutočnený v rámci Komárňanských dní 2010
Miesto: Park Anglia (pri Dôstojníckom pavilóne), Komárno
Termín: 1. máj 2010, od. 10.00 – cca 15.00 hod.
Program:
1. Výstava fotografií vo voľnej prírode – fotografie budú rozložené v parku tak, aby nedošlo k poškodeniu používaného priestranstva a nebol obmedzený priechod návštevníkov cez park. Vystavujúci počas prehliadky výstavy pohostia návštevníkov podľa svojich možností s malým občerstvením, sladkosťami.
2. Fotografovanie návštevníkov v dobových kostýmoch, tričkách s komárňanským tlačeným vzorom. Na fotografovanie bude k dispozícii prírodný ateliér – stan zabezpečený fotografickou technikou, výberom kostýmov, tričiek pre deti a dospelých, pozadie bude vytvorené veľkoplošnou fotografiou vytlačenou na plátne s komárňanskou tematikou.
3. Prezentácia výrobkov komárňanského Visual design studia – veľkoplošné fotografie záberov z mesta Komárna, darčekové predmety, ukážka tlače fotografií a grafických predlôh na tričká spojená s ich predajom, pre deti darčeky so symbolom komárňanských dní.
Propagáciu a výzdobu akcie zabezpečí komárňanské Visual design studio v spolupráci s kvetinárstvom Krisztián v Komárne.
Organizátor podujatia: Ladislav Szabó, AFIAP, E-MAFOSZ
Podujatie podporili kultúrne inštitúcie:
Mestské kultúrne stredisko v Komárne, Podunajské múzeum v Komárne, Jókaiho divadlo v Komárne – budú uvedené na letákoch a vývesnej tabuli na mieste podujatia.
Jókaiho divadlo v Komárne – budú uvedené na letákoch a vývesnej tabuli na mieste podujatia.