János Eifert - Photographer

Archive for October, 2010

TeÉrted Akadémia, Nézni-Látni fotóiskola. Gyakorlati fényképezés a Hősök terén, Budapest, 2010. október 30.

Budapest-Hősök-tere-Fényképező-tanítványom Budapest-Hősök-tere-vezérek-szobrai Budapest-Hősök-tere-Fényképező-tanítványaim Budapest-Hősök-tere-szobor-halszemmel

Budapest-Hősök-tere-szobrok-01

Eifert János felvételei

A Szépművészeti Múzeum Lucien Hervé-kiállításával elindult a Fotóhónap 2010, Budapest, 2010. október 27.

Szépművészeti-Múzeum-Lucien-Hervé-kiállításmegnyitó

Lucien-Hervé-kiállításmegnyitón-Szőcs-Géza-kultúráért-felelős-államtitkár Lucien-Hervé-kiállításmegnyitó-közönsége-02 Eifert János felvételei

  Lucien-Hervé-kiállításmegnyitó-közönsége Lucien-Hervé-kiállításmegnyitón-Barta-Zsolt-Péter Lucien-Hervé-kiáll.megnyitó-Csigó-László

Lucien-Hervé-kiállításmegnyitó Lucien-Hervé-kiáll.megnyitó-Kasza-Gábor Szépművészeti-Múzeum-Fehér-László-feleségével-Móger-Ildikó

A Szépművészeti Múzeum Lucien Hervé-kiállításával elindult a Fotóhónap 2010.

A száz éve született, magyar származású fotóművész munkásságát tekinti át a budapesti Szépművészeti Múzeum Lucien Hervé 100 című kiállítása. A száz felvételt és több dokumentumot felvonultató tárlat szerdai megnyitójával a Fotóhónap 2010 rendezvénysorozat is kezdetét vette.

 “Még mindig kevesen tartják a fotográfiát igazi művészetnek; talán azért, mert naponta találkoznak vele (…) Pedig a magas színvonalú fotózás valóban művészet; a legfontosabb hozzá a szem” – emlékeztetett a kiállítást megnyitó Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkár. A műfaj növekvő népszerűségéről szólva hozzátette: Magyarországon 1998-ban rendezték meg először az Országos Fotográfiai Hetet, és a 2000-től Fotóhónap címmel folytatódó rendezvénysorozat legutóbb már 58 ezer látogatót vonzott.

 A Magyarországról elszármazott, külföldön világhírűvé lett fotóművészek sorába illeszkedő Lucien Hervé Elkán László néven született Hódmezővásárhelyen. A Párizsba emigrált alkotó művészi tevékenysége mellett a francia hadsereg, majd az ellenállás soraiban harcolt a második világháborúban, aktívan politizált, és a tagja lett a francia röplabda-válogatottnak is – idézte fel az államtitkár.

 Szőcs Géza kiemelte Hervé és Le Corbusier 1949-es találkozását: a magyar származású művész ettől fogva az építész hivatalos fotográfusa lett, világszerte 18 ezer felvételen megörökítve annak munkáit. “Lucien Hervé művei összetéveszthetetlenek, a szigorúan geometrikus, gyakran mégis játékos formák a bennük megjelenő apró emberi figurákkal jellegzetesen hervéi alkotások” – méltatta a három éve elhunyt művész munkásságát.

 René Roudaut, Franciaország magyarországi nagykövete szintén megemlékezett Hervé és Le Corbusier kapcsolatáról, rámutatva: a fotográfus munkássága a két országot is összeköti. Mint a diplomata elárulta, jelenleg a párizsi Centre Pompidou is kiállítással emlékezik Lucien Hervére.

Gebauer Imola, a Szépművészeti Múzeum tárlatának kurátora úgy vélte, a fotográfus életműve szülőföldjén még most is felfedezésre váró érték. A tárlat ezért Hervé pályáját – Magyarországon először – a maga teljességében kívánja átfogni, tematikus egységekben bemutatva a művész párizsi, építészeti, emberalakokat ábrázoló vagy élete utolsó éveiben, szobájában készített felvételeit.

Mint Baán László, a Szépművészeti főigazgatója elmondta, a múzeum 2008-ban adott otthont először fotográfiai kiállításnak: a Test és lélek című tárlat akkor 70 ezer látogatót vonzott. “A ma megnyíló kiállítással ezt az utat szeretnénk folytatni” – hangsúlyozta Baán László, hozzáfűzve: együttműködésük az Hervé-tárlat főkurátorával, a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeumot vezető Baki Péterrel a jövőben is folytatódni fog.

A Fotóhónapot a Magyar Fotóművészek Szövetsége rendezi meg kétévente, abból a célból, hogy megismertesse a magyar közönséget a fotográfia kiemelkedő alkotóinak munkásságával és a nemzetközi trendekkel, valamint felhívja a figyelmet a hazai művészek alkotásaira.

Az idei rendezvénysorozat keretében a Szépművészeti Múzeum Hervé-tárlata mellett a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Martin Munkácsi fotóiból rendez nagyszabású kiállítást, a Magyar Nemzeti Múzeum pedig Hemző Károly életművét mutatja be. A 120 éve született Escher Károly emlékét idézik a Mai Manó Ház – Magyar Fotográfusok Háza, az Országos Széchényi Könyvtár, valamint a József Attila Klub tárlatai. A kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum Lengyel Lajos munkásságából rendez kiállítást a Fotóhónap 2010 keretében. (MTI)

Dear Janos! Congratulations, you are awarded with golden medal of our biennial for your outstanding work! Ilona Ilyasova, the deputy director of the Tashkent House of a Photography. Taskent, Üzbegisztán, 2010. október 27.

TashkentALE-2010-Uzbek-201059.

TashkentALE-2010-Uzbek-201048 TashkentALE-2010-Uzbek-201051 Photos: Agdes Baghirzade

ThaskentAle-2010-Ilona-Ilyasova-E-mailDear Janos!
Congratulations, you are awarded with golden medal of our biennial for your outstanding work!
Please, find my letter of gratitude in attachment!
Best wishes,
Ilona

 

Janos-Eifert-Hungary-SB005 Janos-Eifert-Hungary-SB003 Janos-Eifert-Hungary-SB006 Janos-Eifert-Hungary-SB002

EifertRecycledPictures_07 EifertRecycledPictures_08 EifertRecycledPictures_06 EifertRecycledPictures_05

Dear participant of 5 INTERNATIONAL PHOTO BIENNIAL! On behalf of organizers «TashkentAle – 2010», from myself personally I thank you for participation in our large-scale photographic exhibition. Your active participation, your magnificent works, your original and bright talent have allowed to present fans of art of Uzbekistan and visitors of our country the newest tendencies of development of photoart on a global scale, have made biennial a unforgettable holiday of a photo for organizers and spectators. For me as person who worked with you from the beginning of the preparatory period of an exhibition and before biennial closing, – the great honor and pleasure to cooperate with you. From the bottom of the heart I wish you the further creative opening, the interesting exhibitions, brilliant prospects, and also health, happiness, pleasure, well-being to you and your relatives. Work with your photos has enriched me spiritually very much, and I trust, that visitors of our exhibitions have received not only representation about advanced achievements in a photo, but also have expanded the representation about the world, art and about themselves.

Biennial was very successful. There have been sent about 2000 works of 174 photographers from 43 countries from 5 continents for exhibition. The sent photos were shown in seven showrooms: in Tashkent – the Tashkent House of a photography, the Central Hall of the Academy of Arts of Uzbekistan, the Palace of Creativity of Youth, the State Museum of Arts of Uzbekistan, the International Caravan-serai of Culture, Gallery of the Fine Arts of Uzbekistan, in Samarkand – Gallery “Chorsu”.

Some halls of the exhibition will be opened till October, 30th. After biennial end photos will pass in archive of the Tashkent House of a Photography. 11 participants of «TashkentAle- 2010» were awarded with gold, and 50 participants – with silver medals. To biennial’s participants will be sent certificates, to medallists besides certificates – their awards. Later will be published the catalogue «TashkentAle- 2010» into which will enter the best photos. Lists of winners, the information on «TashkentAle- 2010» actions, and also the best photos which have taken part in exhibitions, will appear on our site.

With the best regards,

Sincerely yours,

Ilona Ilyasova,

The deputy director of the Tashkent House of a Photography.

Gyuris Dániel birtokába került két képem: a Világ végén (Balatonfelvidék, 1982) és a Brooklyn Bridge (New York, 1978), Budapest, 2010. október 26.

2010.10.26.-Ajánlás Eifert-A-vilag-vegen Eifert-Brooklin-bridge

Egy galéria közvetítésével, 550.000 forintért gazdára lelt két jelentős képem:  A világ végén / At the End of the World (Balatonfelvidék, Hungary 1982) 1/5 Glicée nyomat, 100×100 cm – Brooklyn Bridge (New York, USA 1978) 1/5 Glicée nyomat,100×120 cm.

Ahogyan a képeket kísérő ajánlásban Bayer Ilona televíziós újságíró, Nívódíjas művészeti vezető, a rólam 2003-ban készült portréfilm alkotója írja: “Eifert János művészete. Itthon és külföldön a legmeghatározóbb és legismertebb fotóművészek egyike. Tanárként, előadóként, szakíróként és szakértőként is tevékenykedik. 150 önálló kiállítása volt, 650 csoportos tárlaton szerepelt, képeivel 168 nagydíjat, különdíjat, diplomát érdemelt ki. A világ 33 országában fényképezett, témáiból páratlan értékű archívumot állított össze.

Életművének e két kiemelkedő darabját már sok millióan megcsodálhatták szerte a világon Indiától Amerikáig, Macedóniától Németországig, Bulgáriától Kanadáig.

2008-ban, Calcuttában e két alkotás a művész gyűjteményes kiállításának emblematikus darabjai voltak. A 1,5 milliós példányszámú The Asian Age Eifert János e két munkáját választotta méltatásának illusztrálására. Európában a fotóművészetben mértékadó lipcsei FOTOGRAFIE c. szakmai folyóirat címlapján szerepeltette a “Brooklyn Bridge”-t.

A két sorszámozott, egyedi méretű példány, különleges alkalomból, Gyuris Dániel részére készült. E fotókból, ezen unikális darabok mellett (100×100 cm, 100×120 cm), csak kiesebb méret készült, és csupán csak néhány található belőlük a világon.”

India-The-Asian-Age-27-April-2008  India-Times-of-India-08-April-2008  2003-5-FotoVideo

Gyuris-Dániel-FHB-boss-2008

 

Gyuris Dániel. Az FHB Jelzálogbank Nyrt. vezérigazgatója, 1999. januárja óta. A Gödöllői Agártudomány Egyetemen 1984-ben, a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen 1996-ban szerzett diplomát. 1988. és 1991. között a Vegyesipari Szövetkezetben elnökhelyettes. 1991-1992-ben az Agrobank Rt.-nél osztályvezető, 1992-1999 között az Inter-Európa Bank Rt. főosztályvezetője, illetve területi igazgatója, 2009- az Év Bankára, 2010. október 22-i hatállyal lemondott igazgatósági tagságáról, és ugyanezen nappal vezérigazgatói munkaviszonya közös megegyezéssel megszűnt.

Fotóoktatás.hu: Photoshop iskola fotósoknak. Budapest, 2010. október 19.

Photoshop-CS5 Photoshop-iskola-01 Photoshop-iskola-Arthur-János

Fotóoktatás.hu: Photoshop iskola fotósoknak. Budapest, 2010. október 19.

A sorozatban Kulcsár Arthur kollegámmal felváltva mutatjuk be az Adobe Photoshop CS5 használatát, hangsúlyozva az értékteremtő szakmai fogásokat, eszközöket és alkalmazásokat.   Úgy gondolom, hogy nemcsak a képfeldolgozás, retusálás és képszerkesztés területén fontos ez a szoftver, hanem a KÉP-TEREMTÉS művészi területén is. Ha kreatív kezekbe kerül, csodákra képes…

Azért néhány mondat az Adobe Photoshop-ról…

Photoshop-motívum

A grafikus programok a képkezelés és tárolás szempontjából két csoportra oszthatók. A vektorgrafikus szoftverek az ábrázolás során a képet alkotó alakzatokat matematikai egyenletekkel írják le, ebből adódik az az előny, hogy az ilyen képek korlátlan mértékben nagyíthatók és általában kisebb helyet foglalnak el. E tulajdonságának köszönhetően az egyik legtipikusabb felhasználási területe a céges logókészítés.

A raszter-grafikus kép pixelekből (pontokból) áll, és az állományok a kép minden egyes kép­pontjának színét eltárolják. Azt a tulajdonságát használja ki a raszter-grafika az emberi szemnek, hogy bizonyos méret alatt az ember nem látja a pontokat, hanem folytonos színes felületeket lát. A raszter-grafika legnagyobb előnye, hogy oly módon alkalmas a valósághű képek ábrázolására, hogy azok elkészítése nem igényel olyan hosszú időt, mint egy festményé.

E tárolási és feldolgozási mód további előnye, hogy minden egyes képpont külön szerkeszthető, így fényképek feldolgozására, retusálására kiválóan használható, hátránya viszont az, hogy ezek a képek sokkal nagyobb lemezterületet foglalnak és a számítógép memóriájának méretével szemben is igényesebbek, ugyanakkor az ilyen képek minőségromlás nélkül csak korlátozottan nagyíthatók.

A raszter-grafikus programok közé tartozik az Adobe Systems Photoshop nevű programja, amely egyfajta etalon a képfeldolgozással és grafikával foglalkozók körében. Ezzel a szoftverrel szinte mindenféle képfeldolgozással kapcsolatos probléma megoldható. A programban korábban többféle újítás jelent meg, amelyet előbb vagy utóbb a konkurens programok fejlesztői is átvet­tek. Ezek közé tartozik a rétegek kezelése (amikor a kép jellemző részeit különböző rétegekre – fóliákra – helyezik, és rétegenként módosítják), vagy a beépülő segédprogramok, azaz a „plug-in”-ek használata (ezek egy külön könyvtárban elhelyezkedő, esetleg más fejlesztőtől származó, speciális funkciójú fájlok, külön programok, amelyek betöltés után beépülnek a Photoshop program menürendszerébe).

A képek rétegenkénti kezelése azért előnyös, mert a rétegekre helyezett objektumok a kép más rétegeinek módosítása nélkül változtathatók meg, tartalmuk önállóan mozgatható. A rétegek átlátszóvá tehetők, közöttük különféle csoportosítási és egyéb műveletek végezhetők, sorrendjük variálható, rajtuk külön-külön más grafikus szűrő alkalmazható stb.

A Photoshop ma a nyomdai előkészítés és képfeldolgozás legelterjedtebb programja, tudása miatt is a professzionális fotósok, webdesignerek, filmes utómunkával foglalkozó szakemberek megbecsült eszköze.

A CS3 verziótól kezdve két változatban kerül forgalomba Standard és Extended. Utóbbi a Standard verzió minden szolgáltatásán kívül fejlett eszközöket tartalmaz a 3D modellezés és mozgó képek szerkesztéséhez.

A Standard verziót a fotósok, webes szakemberek és az amatőr felhasználóknak, míg az Extended bővített kiadást a filmesek, mérnökök és egészségügyi dolgozók számára ajánlja a gyártó.

 

A Photoshop története

Photoshop-CS5-ExtendedA program alapötlete két testvér, John és Thomas Knoll nevéhez fűződik. Fotózásért rajongó édesapjuk volt az Apple II számítógép egyik első tulajdonosa – ezzel együtt volt a programot meghatározó, két fő komponens. 1987-ben, mialatt Thomas a képfeldolgozás doktori fokozatának megszerzésére készült, John az ismert filmrendező, George Lucas cégénél, az Industrial Light And Magic-nél dolgozott. Thomast bosszantotta, hogy Apple Mac Plus gépe képtelen volt megjeleníteni a szürkeárnyalatos képeket, ezért elhatározta, hogy saját kódot ír. Testvérével együttműködve készítették el programjukat, melynek a Display nevet adták. 1988-ban a szoftver nevét ImagePro-ra változtatták, majd házalni kezdtek vele a nagyobb szoftvercégeknél. Először nem találtak lelkes fogadtatásra, mindössze két cég, a szkennereket gyártó Barneyscan, és az Adobe mutatott érdeklődést a program iránt. John és Thomas Knoll programjának korai verziói Barneyscan XP néven, a hardver mellé járó szoftvercsomag részeként kerültek forgalomba.

Végleges otthonra az Adobe-nál találtak, a Photoshop 1.0-s, kizárólag Macintosh platformra fejlesztett verziója 1990 februárjában ott jelent meg. 1991-ben került piacra a 2.0-s, majd 1992-ben a 2.5-ös verzió. Utóbbi volt az első Photoshop, amely már Windows platformon is futott. 1993-ban jelent meg a program 3.0-s, 1996-ban a 4.0-s, 1998-ban az 5.0-s, 1999-ben az 5.5-ös, 2000-ben a 6.0-s, 2001-ben a 7.0-s, 2003-ban a CS (8.0), 2005-ben a CS2 (9.0), 2007-ben a CS3 (10.0), 2008-ban a CS4 (11.0) változata. 2007 áprilisától a szoftver egyszerre két változatban (sima, illetve Extended) kapható. Az Extended verzió lehetőséget ad mozgóképek, animációk, valamint 3D-s képek rétegeinek szerkesztésére is.

A 4.0-s változattól kezdve a Photoshop magyar nyelvű kezelőfelülettel is elérhető.

Érdekesség, hogy a Knoll testvérek a Photoshop nevet kizárólag munkanévnek szánták, arra számítva, hogy vevőjük – egy piackutatást követően – úgyis átkereszteli a programot. Az Adobe marketingesei hónapokat töltöttek felmérésekkel, végül maradtak a Photoshop elnevezésnél. (Wikipedia)

Budapesti állatkórház éjszakai ügyelete és Budapesti Kisállatklinika (Szent István Egyetem, Központi Oktató Kisállat Kórház és Klinika, Állatorvos Tudományi Kar), Budapest, 2010. október 18 – 19.

Állatkórház-Poci-műtét-után

Állatkórház-várakozás-kutyával Állatkórház-várakozás-rendelésre Állatkórház-várakozás-rendelésre-02 Állatkórház-várakozás-Pocival

Állatkórház-Pocit-vizsgálják Állatkórház-Poci-beteg Állatkórház-Pocit-szállítjuk Állatkórház-Szent-István-Egyetem

Állatkórház-Hutyra-szobrával

Budapesti Kisállatklinika (Szent István Egyetem, Központi Oktató Kisállat Kórház és Klinika, Állatorvos Tudományi Kar, 107 8 Budapest, István u. 2. “A” épület)

Poci kutyánk az esti sétáltatás közben, szokás szerint labdázott, ugrált. Amikor egy visszaforduló ugrásból leérkezett, vinnyogott, nem tudott lábraállni. Elülső lába kissé merev, hátulsó lábai mintha élettelenek lennének, nem képes talpra állni. Felnyalábolom, kocsiba teszem, és irány a Lehel úti állatkórház éjszakai ügyelete. Dr. Matskási Imola megvizsgálja, fájdalomcsillapítót ad be neki, és éjszakára ott fogják, 14.000 Ft. Reggel érte megyünk, de szemmel láthatóan állapota nem változott, hátágyéki tájék nyomásra fájdalmas, hátulsó végtagokon propriocepcio nem váltható ki, asztalrahelyezési próba, hyper pat. és isch. Reflexek, jobb hátulsó végtagon felületes fájdalomérzet kiváltható, bal hátulsó végtagon felületesen nem, mély fájdalomérzet kiváltható.  Porckorongsérüléssel megműtik, majd hazaengedik lábadozni. Kórlapján – többek között – ez áll:

Dátum: 2010.10.17.  Klinika, orvos: Sebészeti klinika, Dr. Ipolyi Tamás

[Anamnesis] Parapleg, tegnap bénult le hirtelen játék közben. Tegnap este kapott Solu Medrolt, vit. B komplexet, Dexadresont, de nem javult.

[Symptoma] Paraplegia, mély fájdalomérzet megtartott. Myelo: th13-L1

[Therapia] A műtét során Th13-L1-es baloldali hemilaminectomiával távolítottuk el az előesett porckorongrészt.

[Megjegyzés, kezelési javaslat] Otthon a sebet védeni kell, a varratokat 12 nap után kell kivetetni, addig könnyű étrend, gyakori tornáztatás javasolt. Loxicom naponta 1x, evés után 5-6 napig. Milgramma 1×1, 30 napig.

Aztán a számlát is kiegyenlítjük: Röntgendíj 29.100-, Műtéti díj: 40.000-, Aneszteziológiai díj: 3.000-, gyógyszerdíj. 2.500-, tartási díj: 25.000-, Szakellátási díj: 13.820-, Egyéb. 80-, Összesen: 91.000 azaz kilencvenegyezer forint, amely a 25% ÁFÁ-t is tartalmazza.

Itthon alig eszik, iszik, hátsó lábaira még nem tud ráállni. Reméljük, fel fog épülni. (Eifert János felvételei) 

Budapesti Kisállatklinika (Szent István Egyetem, Központi Oktató Kisállat Kórház és Klinika, Állatorvos Tudományi Kar, 107 8 Budapest, István u. 2. “A” épület)

Poci kutyánk az esti sétáltatás közben, szokás szerint labdázott, ugrált. Amikor egy visszaforduló ugrásból leérkezett, vinnyogott, nem tudott lábraállni. Elülső lába kissé merev, hátulsó lábai mintha élettelenek lennének, nem képes talpra állni. Felnyalábolom, kocsiba teszem, és irány a Lehel úti állatkórház éjszakai ügyelete. Dr. Matskási Imola megvizsgálja, fájdalomcsillapítót ad be neki, és éjszakára ott fogják, 14.000 Ft. Reggel érte megyünk, de szemmel láthatóan állapota nem változott, hátágyéki tájék nyomásra fájdalmas, hátulsó végtagokon propriocepcio nem váltható ki, asztalrahelyezési próba, hyper pat. és isch. Reflexek, jobb hátulsó végtagon felületes fájdalomérzet kiváltható, bal hátulsó végtagon felületesen nem, mély fájdalomérzet kiváltható.  Porckorongsérüléssel megműtik, majd hazaengedik lábadozni. Kórlapján – többek között – ez áll:

Dátum: 2010.10.17.  Klinika, orvos: Sebészeti klinika, Dr. Ipolyi Tamás

[Anamnesis]

Parapleg, tegnap bénult le hirtelen játék közben. Tegnap este kapott Solu Medrolt, vit. B komplexet, Dexadresont, de nem javult.

[Symptoma]

Paraplegia, mély fájdalomérzet megtartott.

Myelo: th13-L1

[Therapia]

A műtét során Th13-L1-es baloldali hemilaminectomiával távolítottuk el az előesett porckorongrészt.

[Megjegyzés, kezelési javaslat]

Otthon a sebet védeni kell, a varratokat 12 nap után kell kivetetni, addig könnyű étrend, gyakori tornáztatás javasolt.

Loxicom naponta 1x, evés után 5-6 napig

Milgramma 1×1, 30 napig.

 

Aztán a számlát is kiegyenlítjük: Röntgendíj 29.100-, Műtéti díj: 40.000-, Aneszteziológiai díj: 3.000-, gyógyszerdíj. 2.500-, tartási díj: 25.000-, Szakellátási díj: 13.820-, Egyéb. 80-, Összesen: 91.000 azaz kilencvenegyezer forint, amely a 25% ÁFÁ-t is tartalmazza.

Itthon alig eszik, iszik, hátsó lábaira még nem tud ráállni. Reméljük, fel fog épülni.

(Eifert János felvételei)

Cseh Táncmozaik – a Magyar Balett Színház és a South Bohemian Ballet előadása, Művészetek Palotája, Budapest, 2010. október 15 – 16.

Kylián-Un-ballo-2010.10.15-

Egerházi-Tűzmadár Jiří-Kylián-Un-ballo-Pas-de-deux 

 A Magyar Balett Színház és a cseh South Bohemian Ballet közös estjének kertében a magyarországi közönség első ízben láthatta a világhírű cseh koreográfus, Jiří Kylián egyik remekművét, „Un ballo” címmel. A Ravel két gyönyörű zeneművére komponált táncmű valódi ékköve a kortárs balett művészetnek. Világszerte nagy sikerrel játsszák.

E mellett a két együttes fókuszában a cseh táncélet egyik legkiemelkedőbb fiatal alkotójának, Václav Kunešnek a műve állt. A Jiri Kylián „műhelyéből” érkezett és ma már saját együttesével dolgozó koreográfus alkotásaival Európa neves színpadai mellett a tengerentúlon is jelentős sikereket arat. A Magyar BalettSzínház és a cseh South Bohemian Ballet táncművészeinek interpretálásában láthatta a közönség az alkotó egyik legsikeresebb munkáját, amelyet Nina Simone személyisége, munkássága és – nem utolsó sorban – zenéje ihletett..

A cseh táncélet két kiváló személyisége mellett a Magyar BalettSzínház balettigazgatójának – és egyben a cseh South Bohemian Ballet művészeti vezetőjének –, Egerházi Attilának az első esten egy vadonatúj alkotását mutatták be a két együttes balettművészei. A második esten a hazai alkotó egy korábban koreografált művét, a „Tűzmadár” című darabot láthatta a közönség.

MÜPA-Jiří-Kylián-Un-ballo-02 MÜPA-Egerházi-Attila-In-and-out MÜPA-Egerházi-Attila-In-and-out-02 MÜPA-Jiří-Kylián-Un-ballo

Egerházi-Tűzmadár Egerházi-Tűzmadár-Zdenek-Mládek-Bogdan-Petronella Egerházi-Tűzmadár Václav Kuneš-Neen-ya-Svetlana-Mládková  Eifert János felvételei

MÜPA-Václav-Kuneš-Neen-ya MÜPA-Jiří-Kylián-Un-ballo-01 

Cseh Táncmozaik  – a Magyar Balett Színház és a South Bohemian Ballet előadása, Művészetek Palotája, Budapest, 2010. október 15 – 16.

A műsor: Egerházi Attila: In and out (Tékozló fiúk) október 15. Zene: Dvořák, Jelmez: Andrea T. Haamer, Fény és látványterv: Egerházi Attila, Koreográfus asszisztense: Linda Schneiderova, Koreográfus: Egerházi Attila – Egerházi Attila: Tűzmadár – október 16. Zene: Stravinsky, Díszlet, jelmez: Andrea T. Haamer, Világítás: Kovács Gerzson Péter, Rendező-koreográfus: Egerházi Attila – Václav Kuneš: Neen-ya Zene: Nina Simone, Fényterv: Loes Schakenbos, Koreográfus: Václav Kuneš – Jiří Kylián: Un ballo Zene: Ravel, Jelmez: Joke Visser, Világítás: Joop Caboort, Kees Tjebbes, Látványterv: Jiří Kylián, Betanító balettmester: Shirley Esseboom, Próbavezető balettmester: Linda Schneiderová, Koreográfus: Jiří Kylián

Egerházi-Tűzmadár-2010.10 

Egerházi Attila: Tűzmadár (Photo: Eifert János)

Eifert János fotóművész képversei a Cultiris Galériában – Irodalmi Jelen, Budapest, 2010. október 15.

2010.10.15.-Irodalmi-Jelen-Eifert-képversei-a-Cultiris-Galériában

Irodalmi Jelen.hu, 2010. október 15. – http://www2.irodalmijelen.hu/node/7468

Eifert János fotóművész képversei a Cultiris Galériában

Hírek

Eifert János fotóművész 12 különös munkáját állítja ki a Cultiris Galériában, az Örkény István Könyvesboltban kedden este.

A fotográfus egy hét alatt három tárlaton is bemutatkozik. A kedden nyíló Képversek címűről, a fotók történetéről az MTI-nek elmondta, hogy 1993-ban víz öntötte el a pincét, ahol a most kiállított képek negatívjai voltak és egész addigi életműve, több tízezer darab a szutykos víz áldozata lett. Az első gondolata az volt, hogy kidobja valamennyit a kukába, de az utolsó pillanatban meggondolta magát.

Kivett a nedves zsákokból pár diát és kísérletezni kezdett velük. Korábban már próbálkozott savval, lúggal, napsütéssel, más természeti elemekkel, de maga sem gondolta, hogy a koszos víz, a penész, a por, a hideg így együtt az alkotótársává válnak. A nedvesség, a penész föllazította a képeket, összefolytak. Különleges világ bontakozott ki a fotókon, egyedi, megismételhetetlen és szürreális, olyan újfajta “képnyelv”, amely a nézőtől egyensúlyozást kíván a valóság és a képzelet peremén – fejtette ki a művész.

“Számomra a fotográfia nagyon komoly játék, a világ megismerésének lehetőségét, találkozásokat, új feladatokat, és azt a szabadságot nyújtja, hogy gondolataimat saját képi nyelvemen közölhetem” – fogalmazott Eifert János.

A kiállítás december 16-áig tart nyitva a Cultiris Galériában.

A fotográfusnak a Fotóhónap 2010 programja keretében szombaton a Nemzeti Táncszínház kerengőjében Hármasképek címmel nyílik tárlata. A fotók témája az érzelem, a gondolat és a képzelet hármas egységére épül, a hétköznap világába enged bepillantani.

November 11-én, csütörtökön a nagyváradi Euro Photo Art Galériában Képnovellák címmel nyílt 25 nagyméretű fotójából tárlat. Olyan történeteket mesél el a kamera segítségével, amelyeket szavakban nehéz lenne elmondani, ilyen például a Fekete tánc című kép, két táncos mozdulatai látszanak, különös jelmezben vannak, feszültség, dráma sugárzik a fotóról – magyarázta. A nagyváradi kiállítás november 25-ig lesz nyitva. (MTI)

Fotóhónap 2010 – Sajtótájékoztató a Szépművészeti Múzeumban, Budapest, 2010. október 13.

 

Budapest-Hősök-tere-Szépművészeti-Múzeum

Fotóhónap-2010-sajtótáj.-Dr.-Baán-László 

Dr. Baán László főigazgató (Szépművészeti Múzeum).  A további képeken: Szamódy Zsolt, MFSZ elnöke, fesztiváligazgató; dr. Albertini Béla fotótörténész; Baki Péter fotótörténész,  a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója; Oltai Kata (Ludwig Múzeum); dr. Vadas József művészettörténész; Balla András fotóművész; Féner Tamás Kossuth-díjas fotóművész; Nánási László fotográfus (Fiatalok Fotóművészeti Stúdiója); Lengyel Lajos tipográfus-grafikus, Szarka Klára szakíró, Simon Csilla fotóművész és mások… (Eifert János felvételei)

Dr. Albertini-Béla-fotótörténész Baki-Péter-Oltai-Kata Fotóhónap-2010-sajtótájékoztató Csillag-Katalin-Féner-Tamás

 Balla-András-dr-Vadas-József Fotóhónap-2010-sajtótájékoztató-Balla-András Féner-Tamás-Nánási-László Lengyel-János-tipográfus-grafikus

Fotóhónap 2010 – Sajtótájékoztató a Szépművészeti Múzeumban, Budapest, 2010. október 13.

Lucien Hervé-életműkiállítás, a 120 éve született Escher Károlyra emlékező tárlatok és Hemző Károly fotóművész eddig még soha be nem mutatott képei is várják az október végén induló Fotóhónap programsorozatában a közönséget.

 A fotóművészet a hazai képzőművészet egyik sikerágazata – hangsúlyozta a Fotóhónap szerdai sajtótájékoztatóján Baán László, a Lucien Hervé-életműkiállításnak otthont adó Szépművészeti Múzeum főigazgatója.

Mint arra rámutatott, Magyarországon máig érezhető annak a hatása, hogy nem tartották a képzőművészet részének a fotográfiát, noha a Tate Modern a kortárs művészet legnagyobbjait felsoroló listáján hazánkat négy fotográfus képviseli: Kertész, Brassai, Moholy-Nagy és Capa.

Az igazgató kiemelte: a Szépművészetiben az első fotográfiai kiállítást 2008-ban tartották. “A Lélek és test című tárlat a valaha volt legsikeresebb fotókiállítás lett Magyarországon” – mondta Baán László, hozzátéve, hogy azért is vállalkoztak egy újabb fotótárlatra, hogy segítsenek a fotóművészet elismertségének javításában.

A Fotóhónap egyik fő eseményének számító nagyszabású kiállítás apropója, hogy idén lett volna száz éves a világhírű magyar fotográfus. Az október 28-ától január 23-ig látogatható tárlat 100 modern nagyításból és a művésztől származó, illetve róla szóló dokumentumokból áll. A száz képet a múzeum meg is vásárolt Lucien Hervé özvegyétől, Judit Hervétől ötmillió forint értékben – mondta az MTI-kérdésre Baki Péter, a kiállítás egyik kurátora, a Magyar Fotográfiai Múzeum igazgatója.

Baki kiemelte: a tárlat hat szekcióra tagolódik. A legnagyobb részben Lucien Hervé építészeti tárgyú képeit állítják ki, de hasonlóan nagy hangsúllyal szerepelnek majd a fotóművész zsánerképei, csendéletei is, amelyek “ugyanakkora művészi erővel bírnak”, mint az ismertebb építészeti fotók.

Szamódy Zsolt, a Magyar Fotóművészek Szövetségének elnöke, a Fotóhónap fesztivál igazgatója elmondta: a rendezvénysorozat a magyar fotográfia legfontosabb fesztiválja, amelynek célja a hazai fotográfia elfogadtatása.

A Fotóhónap idején látható tárlatok közül kiemelte a Ludwig Múzeum Think While You Shoot című Martin Munkácsi-kiállítását. Oltai Kata, a múlt héten megnyílt életműkiállítás kurátora emlékeztetett arra, hogy a Martin Munkácsi pályáját bemutató, 250 képet felvonultató kiállítás New York, Moszkva, Hamburg, San Francisco és Berlin után érkezett utolsó állomására a Ludwig Múzeumba.

Albertini Béla fotótörténész a 120 éve született Escher Károly emlékét megidéző, október 22-én nyíló tárlatokról szólva elmondta: Az ismeretlen ismerős című Escher Károly-életműkiállításon 75 “eredeti” fotót láthat a közönség a Magyar Fotográfusok Házában, ahol tárlókba, tablókra elhelyezett dokumentumok segítségével a fotóművész élete is megelevenedik. A képek a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum, az Országos Széchényi Könyvtár, a Gadányi Gyűjtemény és a Magyar Nemzeti Múzeum gyűjteményéből érkeznek.  (Forrás: MTI)

Fotóhónap-2010-sajtótájékoztató

Féner Tamás Kossuth-díjas fotóművész; Baki Péter fotótörténész, a Magyar fotográfiai Múzeum igazgatója; Csapó Bea, a Magyar Fotóművészek Szövetsége ügyvezető titkára; Szamódy Zsolt fotóművész, a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnöke, fesztiváligazgató; Balla András fotóművész; Csillag Katalin művészettörténész, az Országos Széchényi Könyvtár munkatársa; Lengyel Lajos, tipográfus-grafikus. (Eifert János felvétele)

A Fotóhónap 2010 eseményei: 11  2010. november 5. – november 24.  Loffice, A Dunky fivérek és a némafilm  2010. szeptember 11. – november 13.  Miskolci Galéria Rákóczi háza, Miskolc A KREA Kortárs Művészeti Iskola stylist hallgatóinak válogatott fotókiállítása  2010. november 20. – december 5.  Ötkert A tipo-foto-gráfus Lengyel Lajos (1904-1978)  2010. szeptember 25. – 2011. január 15.  Magyar Fotográfiai Múzeum Az őstojástól a fekete lyukig + műhely kiállítása  2010. október 29. – november 25.  E10 Balla András: A fák grafikája – panoráma struktúrák  2010. november 22. – 2011. január 31.  Alföldi Galéria, Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely Balla András: Statikus dinamizmus  2010. október 29. – november 28.  Budapest Galéria Dunamenti Erőmű – Az Év Természetfotósa 2010  2010. november 3. – december 1.  Magyar Természettudományi Múzeum Egy rejtőzködő életmű (Válogatás az OSzK Escher Károly gyűjteményéből)  2010. október 23. – december 31.  Országos Széchényi Könyvtár Eifert János: Hármasképek / Triptichon  2010. november 9. – december 10.  Nemzeti Táncszínház, Kerengő Galéria Eifert János: Képversek, versképek  2010. november 16. – december 16.  Cultiris Galéria Élőkép Színház – Bérczi Zsófia: Elhagyott kerengők  2010. november 12. – november 25.  Makett Labor Foto Escher – emlékkiállítás.  2010. október 23. – november 20.  József Attila Klub Fotóporta – nemzetközi portfolió bírálat  2010. október 29. – október 30.  Mai Manó Ház Hegedűs 2 László: Trafikciók  2010. november 10. – december 4.  Fészek Művészklub Hemzőváros  2010. november 5. – 2011. január 9.  Magyar Nemzeti Múzeum Apponyi kiállítótér Homo Ludens – válogatás a XVII. Esztergomi Fotográfiai Biennálé anyagából  2010. november 13. – december 17.  Kolta Galéria Homo Ludens – XVII. Esztergomi Fotográfiai Biennálé  2010. szeptember 18. – október 17.  Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeuma Ismeretlen ismerős – Escher Károly életmű kiállítása  2010. október 22. – december 3.  Mai Manó Ház Jótékonysági fotóárverés  2010. december 8. 18 órától  Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Jótékonysági fotóárverés, kiállítás  2010. október 12-17.  Mai Manó Ház Budapest Kocsis Iván: Mesélő kutak  2010. november 5. – november 23.  Könyvtár Galéria, Vác Kor-képek 1968-1979  2010. november 3. – november 27. között  MÚOSZ Székház Lelkes László fotóművész kiállítása  2010. november 4. – november 30.  Fény Galéria Lucien Hervé 100  2010. október 28. – 2011. január 23.  Szépművészeti Múzeum Lucien Hervé 100  2010. november 6. – december 20.  Emlékpont, Hódmezővásárhely Martin Munkácsi – Think While You shoot  2010. október 7. – 2011. január 9.  Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Megyeri Szabolcs: Tasmánia – Ausztrália kincses szigete  2010. november 6. – november 26.  Faluház és Karikó János Könyvtár, Biatorbágy Művészalkalmazott  3.  2010. november 6. – november 26.  Hamarits Fotóstúdió Olasz Tamás: Az öröm városa  2010. november 5. – december 3.  Kópia Kávézó és Galéria Origo-Team: Pont-Vonal  2010. november 6. – december 5.  Komáromi Kisgaléria – Csokonai Művelődési Központ Przemek Dzienis: NN személyiség  2010. november 26. – 2011.január 21.  Platán Galéria Rajcsányi Artúr, Zátonyi Tibor: Analog 2.0  2010. november 20. – december 17.  Új Színház Galéria Részletek  2010. november 3. – november 23.  Vízivárosi Galéria Rigai szecessziós építészet  2010. október 29. – november 22.  FUGA Budapesti Építészeti Központ Rodolf Hervé kiállítás  2010. november 10. – november 29.  Országos Széchényi Könyvtár Sebestyén László: Különös viszonyok  2010. november 6. – december 5.  Odeon-Lloyd Mozi Simon Csilla: Ez is Budapest  2010. november 12. – december 16.  ArtBázis Összművészeti Műhely Simonyi Balázs: Plázanemzedék – Otthon 2.0  2010. november 10. – december 25.  Marczibányi téri Művelődési Központ Térfigyelő – A Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának csoportos kiállítása  2010. október 30. – november 25.  Fogasház – kulturális befogadótér The age of optimism – Rodchenko és kortársai  2010. november 25. – november 28.  Műcsarnok Tóth Szilvi: Hide and seek (Bújócska)  2010. október 22. – 2010. november 15.  Spiritusz Galéria Varga Gábor Ákos: Út-jelek  2010. november 10. – november 27.  FISE Galéria Várkonyi László és az Operaház  2010. november 19. – december 31.  Magyar Állami Operaház Vörös szalon

Szép felvétel készül a tüdőmről… Budapest, VII. kerületi Tüdőgondozó Intézet, 2010. október 12.

Tüdőgondozó-értesítés Budapest-Doktornő-Tüdőgondo Eifert-tüdő-Röntgen-felvéte 

A néhány héttel ezelőtti kötelező szűrés során készült röntgenfelvételen valamilyen elváltozást találtak, ezért írásban értesítettek, hogy jelenjek meg a Tüdőgondozóban. Ezért vagyok most itt a Szövetség utcában, a VII. kerületi Tüdőgondozó Intézetben, ahol hosszú várakozás után újabb röntgenfelvételt készítenek a tüdőmről. Dr. Becker Erzsébet ezt összehasonlítja majd a korábbi években készültekkel, és ettől függ majd a folytatás…

(A röntgenfelvétel a tüdőbetegségek egyik leggyakoribb vizsgáló módszere. A röntgensugár képes áthatolni a testen, és az útjába kerülő szövetekben különbözőképpen nyelődik el. A röntgenfelvételből sok mindent “kiolvasható”, és lehetővé teszi a diagnózist, majd szükség szerint a gyógyítás módózatainak meghatározását.)

TeÉrted Akadémia, Nézni-Látni fotóiskola, Budapesti Művelődési Központ, 2010. október 11.

Nézni-látni-fotóiskola-1.-csoport Nézni-látni-fotóiskola-kislány-elmozduló-háttérrel Nézni-látni-fotóiskola_0001

Nézni-látni-fotóiskola-Esti-fények Nézni-látni-fotóiskola_0004 Nézni-látni-fotóiskola-Zsiborás-Zalán

TeÉrted Akadémia, Nézni-Látni fotóiskola, Budapesti Művelődési Központ, 2010. október 11.

Ma igazán kevés elmélet, annál több gyakorlat jutott a hallgatóimra. A szép napsütés is “kihúzott” bennünket a szabadba. Az első csoporttal – Balázs Natália, Fehér Marcel, Korom Lilla, Ódor Márton, Pocsaji Tirca, Sármay Bernadett, Simon Mihály, Szegő Diána, Vécsey Krisztián, Zsiborás Zalán, Dancs Ádám – kimozdultunk a teremből, először a street-art témát gyakoroltuk, majd a szép napsütésben, a szomszédos parkban félalakos és egészalakos, ellenfényes és bemozdulásos felvételek készítésével foglalkoztunk. A mozgás, bemozdulás, a modell instruálása, fénykezelés, helyes fényképezőgép-tartás, és más praktikus tudnivalókat gyömöszöltük magunkba. A második csoport – Bódizs Szabolcs, Horváth Rebeka, Izing Máté, Nagy Kristóf, Novák Dorottya, Ötvös Levent, Rátkai Zsófia, Ricz Dóra, Szabó Eszter, Tóth Gergely, Tóth Nikoletta – már nehezebb fényviszonyok között, az esti fények segítségével fényképezett.

Nézni-látni-fotóiskola-1.-csoport-a-parkban Eifert János felvételei

“TashkentAle-2010″. Fifth Tashkent International Photo Biennale, Uzbegistan, October 9-15, 2010

2010.10.05.-Fundforum.uz

“TashkentAle-2010″. Fifth Tashkent International Photo Biennale, Uzbegistan, October 9-15, 2010

Photographers from 38 countries to showcase photos in Tashkent

The International Photo Biennale “TashkentAle-2010”, which will be held as part of the Art Week Style.Uz in Tashkent on October 9-15 and organized by the Forum, Tashkent House of Photography and the Academy of Arts of Uzbekistan, will feature works by photographers from 38 countries. Venues for Biennale will come from various exhibition sites in Tashkent. “TashkentAle-2010” programme includes personal exhibitions, master classes by renowned photographers, photo shoots and much more. 

TashkentALE-2010-Uzbek-201048 TashkentALE-2010-Uzbek-201051 Opening ceremony

October 9, Saturday

17:00-18.00 Opening ceremony of Art Week Style.uz-2010, including the Fifth Tashkent International Photo Biennale “TashkentAle-2010. Youth Creativity Palace

19:00-20:00 Opening ceremony of the exposition of works by a famous Italian artist Marco Perego. Tashkent House of Photography

Eifert-Black-Dance-2009 János Eifert: Black Dance (2009)

EifertRecycledPictures_08   EifertRecycledPictures_06 János Eifert: Recycled Pictures (’93)

For more information, please contact: Tashkent House of Photography, 4 Istiqbol Street, Tashkent – Tel.: (99871) 2335168, 2367287 – E-mail: fotouz@inbox.ru  Contact persons: Ilona Ilyasova, 1005851 (cell),  Vladimir Zhirnov, 4075890 (cell)

“…és a Homály” – A Napút Alternatív Művészeti Akadémia kiállítása és kísérletek a 2B Galériában, Budapest, 2010. október 6 – 30.

2B-Galéria-Döbröntei-Zoltán-előadása

2B-Galéria-kiállításmegnyitón 2B-Galéria-prizmás-portrék 2B-Galéria-prizmás-portré 2B-Galéria-Maczkó-Erzsébet 

2B-Galéria-installáció 2B-Galéria-Goethe-színtan 2B-Galéria-színkísérlet 2B-Galéria-fénykísérlet

2B-Galéria-Döbröntei-Zoltán-előad 2B-Galéria-tábla 2B-Galéria-fénykísérletek 2B-Galéria-fénykísérlet-gyertyával Eifert János felvételei

2B-Galéria-TV-interjú

SZÍNTAN-NAPOK 2010. október 3 – 10. és 2010. november 5 – 28. között, a Goethe Intézetben és más helyszíneken. MŰVÉSZET ÉS TUDOMÁNY: kiállítások, kísérletek, előadások, konferencia és beszélgetések Goethe Színtan című műve megjelenésének 200. évfordulóján.

Goethe természettudományos munkásságában a Színtan hasonló jelentőséggel bír, mint irodalmi művei közül a Faust. Miként a Faust-téma is egész életében foglalkoztatta, a színek sem hagyták nyugodni. Mindkét mű a weimari költőfejedelem sokoldalúságáról tanúskodik, és máig lenyűgözi olvasóit.

A budapesti Goethe Intézet a Magyar Goethe Társasággal és több magyar szervezettel, valamint neves művészekkel és tudósokkal közösen ünnepli a Színtan megjelenésének 200. évfordulóját. 2010 őszén a mű legfontosabb, úgynevezett didaktikai részének teljes magyar fordítása is megjelenik.

Goethe Színtan c. munkája a színek, a színek természetének inspirálóan művészi módon való megközelítésével ragadja meg a festőket. A mű megjelenésének 200. évfordulója alkalmából a Napút Alternatív Művészeti Akadémia két tanára – Döbröntei Zoltán festőművész és Simon Zsolt József porcelántervező művész – és az iskola festőinek közös munkájaként három nagyméretű művészeti alkotás készül: az egyik egy 22 képből álló óriás ikonosztáz, a másik egy, a kiállítás ideje alatt befejezésre kerülő triptichon, a harmadik pedig egy, a természetben található tárgyakból felépülő 2 méter átmérőjű teljes színkör.

A kiállítás ideje alatt az alkotás folyama és a kísérletezés áll a középpontban: a triptichon színei a visszalátogató nézők szeme láttára alakulnak át a festők keze alatt, miközben a kiállító térben szemléltető eszközök segítségével kerülnek Goethe színtani kísérletei bemutatásra.  (www.goethe.de/budapest)

TeÉrted Akadémia, Nézni-Látni fotótanfolyam, Budapesti Művelődési Központ, 2010. október 4 – 2011. május 23.

2010.10.04.-Nézni-látni-fotóiskola-02 

A képen a TeÉrted Akadémia, Nézni-Látni Fotóiskola második csoportja: Izing Máté, Horváh Rebeka, Szabó Eszter, Bódizs Szabolcs, Nagy Kristóf, Novák Dorottya, Ötvös Levente, Németh Klára Anna, Rátkai Zsófia, Ricz Dóra, Tóth Gergely, Tóth Nikolett. És akik most nem láthatók: Balázs Natália, Fehér Marcel, Korom Lilla, Pocsaji Tirca, Sármay Bernadett, Szegő Diána, Vécsey Krisztián, Zsiborás Zalán – akik az első csoportban tanulnak. (Eifert János felvétele)

2010.10.04-Nézni-látni-fotóiskola-01 2010.10.04-Jelenléti-ív-01 2010.10.04-Nézni-látni-fotóiskola-02Nézni-Látni-fotótanfolyam-hírdetés

Nézni-Látni-fotótanfolyam-hírdetés-02

NÉZNI–LÁTNI FOTÓTANFOLYAM

A fényképezés történelmétől a Photoshopig. Eifert János fotóművész kurzusa két korosztályi csoport számára

 

A fényképezés a XX. század legnagyobb találmánya, művelői számára szerteágazó, különféle témákat és műfajokat, a legváltozatosabb eszközhasználatot és technikát igénylő alkotó tevékenység. Fizika, kémia, geológia, csillagászat, anatómia, pszichológia, technika és esztétika, ember és környezete, teste és lelke, és még sok minden találkozik a fotográfiában.

A fényképezést sokrétűsége, a rohanó idő rabul ejtése teszi alkalmassá arra, hogy a világ és önmagunk megismerésének kiváló eszköze legyen.

 A hagyományos fényképezés és laborálás mellett a ma már elengedhetetlen digitális technika, számítógépes szerkesztés, képfeldolgozás alapjait is megtanuljuk (Photoshop).

2010. október 4-től 2011. május 23-ig, hétfőnként, 15.00–17.00 óráig 12–14 éveseknek, 17.30–19.30 óráig 14–16 éveseknek.

A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Ízelítő a programból:

 Megtanuljuk kezelni a fényképezőgépünket.

 Belekóstolunk a fényképezés magas szintű elméletébe és gyakorlatába.

 Egy kicsit műveltségünket is gyarapítjuk: lesz tehát fotótörténet, esztétika, és ínyenceknek a fényképezés pszichológiája (szigorúan a gyakorlattal karöltve!).

 Megtanuljuk, hogyan készül a portré, arckép, önarckép, csoportkép.

 Utánajárunk, mitől lesz hatásos a város- és épületfénykép, a természetfotó, vagy a csendélet.

 Megnézzük, hogyan mutatja magát az emberi test az objektívnek: terítéken lesz a testábrázolás, akt, valamint a sport-, mozgásfényképezés is

 Belebújunk a fotóriporter bőrébe, és riportfotót készítünk.

A részvétel ingyenes, azonban előzetes jelentkezéshez kötött.

Bővebb információ és tájékoztatás: Vadócz Zsuzsanna, Zsédenyi Mária – Telefon: 371-2783, 371-2781 – Központi információs szám: 371-2760 – E-mail: muveszetek@bmknet.huwww.teertedakademia.hu

A TeÉrted Akadémia a Budapesti Művelődési Központ ifjúsági programja. 2009 őszétől 2011 tavaszáig számos programmal várjuk a 12–16 éves fiatalokat. A projekt a TÁMOP-3.2.3./08/2/KMR pályázati program keretében, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. A projekt kompetenciafejlesztő és tehetséggondozó programok szervezése, valamint iskolai demokráciaprogramok  megvalósítása révén hátrányos helyzetű fiatalok felzárkóztatását, a programban részt vevők esélyeinek növelését tűzte ki célul. Az akadémiát információs rendszer, ifjúsági pályaorientációs szolgálat, valamint tanulási tréning is támogatja.

Budapesti Művelődési Központ, 1119 Budapest, Etele út 55. – www.bmknet.hu, http://teerted.bmknet.hu

Projektmenedzser: Fülöp Melinda, Információ: teerted@bmknet.hu, 371-2784

„Eifert János fotóművész 1960–1977: a Honvéd Táncegyüttes hivatásos táncosa. A külföldi turnékon kezd fotózni 1968-ban. 1977-ben a Lobogó; 1978–1988-ban a Búvár fotóriportere; 1993-ban a Boom képszerkesztője. Az 1970-es években kísérleti tévéprodukciókat készít,  -1 °C elektronikus balettfilmje a montreaux-i fesztivál különdíját kapta. 1984-ben a Sebesvíz Workshop művészeti vezetője; 1991-ben a Munich MultiMedia Festivalon a legjobb fényképezés díját kapta; 1993–1997 között a Nimród Fotóklub elnöke; 1997-ben a Magyar Fotóművészek Szövetségének elnöke. Munkásságát nem lehet egységes stíluskategóriákba rendezni, sokféle irányban próbálkozik. Tánc-, aktfotói, természetképei és alkalmazott fotói alapozták meg ismertségét. 1985-től diaporámákat is készít, ezekkel több díjat nyert külföldön. AFIAP, ESFIAP tagja.˝ (Forrás: Artportal – Lexikon)

Eifert János foglalkozásvezető a programról:

A fotográfiát akár mesterségként, művészetként, tudományként, hitként, vagy a kommunikáció eszközeként használjuk, a világ, s benne önmagunk megismerésének eszközét jelenti. Ennek szellemében a tanfolyam elsődleges célja az önismeret fejlesztése és a személyiség kibontakoztatása – a fényképészet esztétikai-technikai eszköztárával. Kezdőket és haladókat egyaránt várunk!

Fotóoktatás.hu – Divatfotózás a gyakorlatban. Bauxitbánya Múzeum, Gánt, 2010. október 3.

Halász-Beatrix-fotómodellPhoto: Eifert János

Divatfotózás-Kép-a-kijelzőben Divatfotózás-Halász-Beatrix-sziklánál Divatfotózás-fotósok-sziklafalnál

Divatfotózás-vízparton Divatfotózás-FotósokDivatfotózás-Halász-Beatrix-szemei

 

Divatfotózás-Gánt-Bauxitbánya

 Fotóoktatás.hu – Mai “leckénk” a divatfotózás, és helyszínként Gántot, az egykori bauxitbányát választottuk.  A modellünk Halász Beatrix volt, aki megnyerte az idei Miss Alpok Adria szépségversenyt. Kitűnően dolgozott, mozgékonysága és teherbírása szépségével volt egyenes arányban.

Gánt, Bauxitbánya Múzeum: 1926 novemberében kezdődött meg a bauxitbányászat Gánton. A bauxitbánya lelőhelyét Taeger Henrik kutatásai alapján Balás Jenő székely származású bányamérnök fedezte fel. Balás Jenő irodája a jelenlegi Vértes vendéglőben volt, ma a helyiség emlékszobaként tekinthető meg. A Gánti bánya Európa leggazdagabb bauxitbányája volt. A bauxit bányát 1962. december 31-én bezárták. Ma múzeumként működik. A nyitott bányamúzeum érdekes és tanulságos képet mutat be az egykor itt folyó munkákról. A bányaművelés során láthatóvá vált az a földtörténeti középidős trópusi karsztfelszín, melyet a későbbi rétegek addig befedtek. Most azonban divatfotózás helyszínéül választva, a látvány oldaláról közelítettünk a fantasztikus „holdbéli” tájra.

Eifert János felvételei

Az 50 éves Pécsi Balett Jubileumi Gálája, Pécsi Nemzeti Színház, 2010. október 2.

    

Pécsi-Balett-előadásából

Pécsi-Balett-50-éves-Duna-Együttes

Az 50 éves Pécsi Balett Jubileumi Gálaestje, Pécsi Nemzeti Színház, 2010. október 2.

A Pécsi Balett, a Pécs2010 Európa Kulturális Fővárosa Program nagykövete, Megyei Príma-díjas együttes 2010. október 2-án tartotta jubileumi gálaestjét a Pécsi Nemzeti Színház nagyszínházában. Az estet zártkörű fogadás követte a Hotel Palatinus Bartók termében.

Az ünnepi eseményre meghívták az elmúlt 50 év szinte összes alkotóját, az alapítókat, az egykori tagokat, az együtteshez kötődő művészeket. Közülük közel 200-an el is jöttek, hazánk első modern balett együttesének félévszázados jubileumát kiemelt érdeklődés, izgalom és a várakozás övezte. A gálaest első részében a jelenlevők együtt idézték a múltat (felújították Eck Imre Requiem című művének egy részletét), valamint egészen rendhagyó módon, betekinthettek az együttes legfrissebb, készülő produkciójába is. A második részben a magyar táncszakma jeles képviselői, a Pécsi Balettel szoros szakmai-partneri kapcsolatot ápoló együttesek rótták le tiszteletüket az 50 éves Pécsi Balett előtt. Fellépők: Pécsi Balett, Magyar Állami Népi Együttes, Budapest Táncszínház, Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola, Szegedi Kortárs Balett, Duna Művészegyüttes. Az ünnepi gálán adták át Gombár Juditnak a Pécs M. J. Város Önkormányzata által alapított Eck Imre Közalapítvány Eck Imre-díját is. (Baranyanet Online)

Pécsi-Balett-50-éves-gálán-régi-tagokat-köszöntik

Pécsi-Balett-50-éves-Szegedi-Kortárs-Balett Pécsi-Balett-igazgatói-Keveházi-Herczog-Tóth Sándor Pécsi-Balett-50-éves-régi-tagok-köszöntése Pécsi-Balett-előadásából

Pécsi-Balett-50-éves-Keveházi-Gábor Pécsi-Balett-50-éves-régi-tagok Pécsi-Balett-50-éves-gála-közönsége Pécsi-Balett-50-éves-virágkosár

Pécsi-Balett-50-éves_4606 Pécsi-Balett-50-éves-Bretus-Mária Pécsi-Balett-50-éves-Árva-Eszter Lovas-Pál-Uhrik-Dóra-Móger-Ildikó

Pécsi-Balett-50-éves-Móger-találkozik  Pécsi-Balett-50-éves-Spala-Korinna-Hetényi-János Pécsi-Balett-Móger-egykori-kollégáival Pécsi-Balett-50-éves-Hetényi-János-Móger

Pécsi-Balett-50-éves_4594 Pécsi-Balett-50-éves-Földi-Béla Medveczky-Ilona-Tóth-Sándor Pécsi-Balett-50-éves_4607

Pécsi-Balett-50-éves-Szekeres-József-Móger-Ildikó Pécsi-Balett-50-éves-Móger-Ildikó-Hetényi-János-Medveczky-Ilona Stimácz-Gabriella-férjével Pécsi-Balett-50-éves-Ramshorn-Gizi

Pécsi-Balett-50-éves-Hotel-Palatinus Pécsi-Balett-bálja-tácolók Pécsi-Balett-bálja-tácoló-fiatalok Pécsi-Balett-bálja-Kiss-Viktor-Kiss-Kovács-Sára

Árva Eszter, Bretus Mária, Hetényi János, Medveczky Ilona, Stimácz Gabriella, Tóth Sándor, Uhrik Dóra, Hajzer Gábor, Herczogh István, Keveházi Gábor, Ramshorn Gizella, Majoros István, Handel Edit, Végvári Zsuzsa, Prepeliczay Annamária, Gombár Judit, Zarnóczay Gizella, Móger Ildikó, Farkas Kati, Csutor Zsuzsa, Szekeres József, Stefán Gábor, Czebe Tünde, Vincze Balázs, Földi Béla, Petrovics Emil, Spala Korinna, Balássy Szilvia, Vincze Brigitta, Szabó Márton, Tuboly Szilárd, Ujvári Katalin, Matola Dávid, Dóri István, Domoszlai Edit, Koncz Péter, Kristóf Dávid, Dér Dalida, Molnár Zsolt, Nagy Írisz… Sokan jöttek el a régi tagok közül, és persze ott voltak az újak is. A hullámzó tömegben ismerős és ismeretlen arcok tűntek fel, művészek, igazgatók, koreográfusok, jelmeztervezők, zeneszerzők, szimpatizánsok, vendégek is szép számmal, Eck Imre és más elhunyt művész emlékét is felidézve.  (Eifert János felvételei)

Pécsi-Balett-50-éves-Móger-Eifert-táncol-03 Pécsi-Balett-50-éves-Móger-Eifert-táncol-01 Pécsi-Balett-50-éves-Móger-Eifert-táncol-02

A gálát a Pécsi Balett exkluzív bálja követte, a Hotel Palatinus Bartók termében. Móger Ildikó és Eifert János a parketten… (Kis-Kovács Sára felvételei)

Kocsis András Sándor: AMOR HUMANITATIS (Bronz portrék és fotográfiák) – Nemzeti Táncszínház Kerengő Galériája, Budapest, 2010. október 3 – 30.

Kocsis-András-kiállításmegnyitó-04 Kocsis-András-kiállításmegnyitó-03 Kocsis-András-kiállításmegnyitó-Csányi-VilmosKocsis-András-kiállításmegnyitó-02 Móger Ildikó felv.

Kocsis-András-Vietnam-imádkozók-1-3

A Nemzeti Táncszínház Kerengő Galériájának 91. kiállítása

Kocsis András Sándor: AMOR  HUMANITATIS (Bronz portrék és fotográfiák)

Megnyitja Csányi Vilmos etológus, író

Helyszín: Kerengő Galéria (Nemzeti Táncszínház, 1014 Budapest, Színház utca 1-3.)

A kiállítás megtekinthető 2010. október 30-ig, hétköznap 11.00-18.00-ig, hétvégén 13.00-18.00 között, előadás napokon 21.00 óráig. 

A kiállítást rendezte Eifert János fotóművész, a Kerengő Galéria művészeti vezetője 

 Kocsis-András-szobra Kocsis-András-szobra-Major-Tamás Bacsó-Péter-Kocsis-András-szobra Juhász-Ferenc-Kocsis-András-szobra

A nemcsak „könyves Kocsis”

A könyves Kocsis, mondják róla, ha szép számú névrokonától megkülönböztetni akarják. S valóban: két évtizede egyik vezető alakja a magyar könyvkiadásnak. Ámde gyakran megesik, hogy a betűópuszok útra bocsátói maguk is gyarapítják a művészetek ilyen, vagy olyan ágazatait. Honi példának elég említeni a Knerek, Kassák Lajos vagy Illés Endre esetét. Kocsis András Sándor az ő útjukon jár. Könyvszakmai sikerei szemmel láthatóan nem elégítik ki őt. Most már jó ideje visszatért ifjúkora kedves foglalatosságaihoz. Fát farag, agyagot formáz, a formát bronzba önti, fest, fotografál. Évek óta állítja ki műveit a fővárosban és vidéken. Talán legismertebb – mert köztéri – alkotása Fejtő Ferenc szobra a budapesti Szent István parkban. Mostani tárlata rendhagyó: először mutat be együttes válogatást bronzportréiból és fotográfiáiból. (Hovanyecz László)

Kocsis-András-fotója Kocsis-András-kislányportré Kocsis-András-Vietnam_1771 Kocsis-András-fotográfiája

Melyik a legfontosabb szervünk egy kiállításon? Persze, hogy – elsődlegesen – a szem. Nos, e páros szerv fontosságának rövid taglalásával kezdte – stílusosan – Csányi Vilmos etológus, író Kocsis András Sándor Amor humanitatis című kiállítását megnyitó beszédét a Nemzeti Táncszínház Kerengő Galériájában. Hogyan látnak a paradicsomhalak? Minden gerinces állat felismeri a szemet, vagy ahhoz hasonló foltokat. Mi emberek annyiban különbözünk az állatoktól – s ez nagyon nagy különbség –, hogy különböző mérések szerint az arcunkkal mintegy 250-300 különböző jelet tudunk adni. Az emberi arc a nyelv megjelenése előtti kommunikáció egyik legfontosabb eszköze volt. Hihetetlenül sok mindent ki lehet fejezni az emberi arccal. Ha végignézzük itt a portrészobrokat és a fotókat, fantasztikus történeteket látunk. Számomra a legfigyelemreméltóbb kép az, amely hátulról mutat valakit. Az benne a fantasztikus, hogy nincs ott a két szem, nincs ott az arc! Az ember odaképzeli. És attól lesz izgalmas a kép, hogy nézzük ezt a lepel alatti formát, s arra gondolunk, hogy lehet egy arc is. Attól művész valaki, hogy érzékeny ezekre a finomságokra és ezt valamilyen formában közszemlére is teszi – mondta Csányi Vilmos.
Különleges szépsége ennek a kiállításnak, hogy bronzszobrok és fotográfiák együtt jelennek meg – kapcsolódott a bemutatásba a kiállítást rendező Eifert János fotóművész, a Kerengő Galéria művészeti vezetője. – Bár eszközükben, anyagukban, megjelenítésükben, stílusukban különbözőek, mégis nagyon sok rokon vonás fedezhető fel bennük. A poén kedvéért úgy helyeztem el a szobrokat, hogy a megnyitó Csányi professzor mögött legyen a portréja, ami nagyon erős vizuális képet ad. Ez a vizuális akcentus nagyon jellemző Kocsis András képeire. Ma itt a tekintetünkkel letapogatjuk a világot, s a vizuális ingerek az agyunkban álnak össze képpé. És András ehhez ért, rendkívüli érzékkel. Egy-egy arcképe nem csak egy helyes, szimpatikus gyereket mutat be, hanem a kép középpontjában a tekintet, a kifejezés áll, s ez egy olyan világot tükröz, ami nem csak az emberi hangulatot – mosolygok, bánkódom, fáj valamim – visszatükröző tekintet, hanem apró jelek, gesztusok egy egész világot képesek tükrözni. A hivatásos fotográfusoknak is ritkán sikerül az első találkozáskor így megmutatniuk a lényeget.
A rövid „tárlatvezetés” után Eifert János így fejezte be: egy kiállítás nem csak magamutogatás, nem csak az elismerés reményében történő bemutatkozás, Kocsis András itt érzéseket, gondolatokat mutat meg nekünk. Mondanivalója van, és igénye arra, hogy a képeivel egyfajta párbeszéd induljon el alkotó és néző között, hogy még jobb lehessen, mint eddig.
Sok szó esett itt érzésekről. Nekem a legjobb érzés, hogy eljöttetek – köszönte meg a népes közönségnek az érdeklődést Kocsis András. – Nem tudom, bennem mennyi az exhibicionizmus, de imádom ezt csinálni, mert arról szól, hogy élni jó!
– Hol készültek a képek? – kérdezem Kocsis András Sándortól a megnyitó után –, mert jó néhány már visszaköszönt nekem a könyveiből.
– Négy országban, a legtöbb Malaysiában, közte szingapúriakkal, nagyon sok Vietnamban, néhány Thaiföldön. Ezekbe az országokba magánemberként jutottam el, s általában könyv született-születik – Vietnam, Burma, Angkor – belőlük. Az itt látott anyag azonban csak töredéke annak a rengeteg felvételnek, amelyeket ezeken az útjaimon készítettem.
– Mikorra tervezi a „maradék” bemutatását?
– Elképzelhető, hogy év végéig sikerül.

Hegedűs Eszter