János Eifert - Photographer

Archive for március, 2011

Kortárs Művészfotó kiállítás a Kerengő Galériában, Budapest, 2011. április 1 – 19.

Fény-képek-meghívó-web

Kortárs Művészfotó kiállítás a Kerengő Galériában
 
Fény-Képek címmel 2011.04.01-én  17.30-kor nyílik meg a FOTOOKTATAS.HU fotóiskola  Haladó Kortárs Művészfotó tanfolyam végzett hallgatóinak kiállítása.
A kiállítást Eifert János fotóművész és Imre Tamás fotográfus nyitja meg.
Nemzeti Táncszínház Kerengő Galéria, 2011. április 1 – 19.
Cím:  H-1014 Budapest, Színház utca 1-3
Nyitvatartási idő: Minden nap 13.00-18.00-ig, Előadás napokon 21.00-ig
 
A fotográfia szerteágazó, különféle témákat és műfajokat, a legváltozatosabb eszközhasználatot és technikát igénylő részeit – ha kreatív módon akarjuk alkalmazni – magas színvonalon kell elsajátítani. Fizika, kémia, geológia, csillagászat, anatómia, pszichológia, technika és esztétika, ember és környezete, teste és lelke, és még sok minden – bármennyire is meglepő megállapításnak tűnik – a fotográfiában fókuszál. Művészetként, tudományként, hitként, technikai eszközként, a kommunikáció eszközeként, vagy bármi más módon „használjuk”, a világ, benne önmagunk megismerésének eszközét jelenti.
A fotográfiai ismeretek magas szintjét segíti elsajátítani a FOTOOKTATAS.HU iskola, amelyet Imre Tamás  és Imre Anikó vezetnek, olyan tanárok közreműködésével, akik szakmájukat-művészetüket magas szinten gyakorolják.
A kiállítás képeit a Haladó Kortárs Művészfotó tanfolyamon, 2010-ben sikeresen vizsgázott hallgatók készítették, akik a fotóművészeti műfajok és témák széles választékát magas technikai-esztétikai színvonalon mutatják be.
A kiállítók névsora: Baki Zsombor, Bors Szilvia, Fülöp Ágnes, Horvai Mátyás, Imrei Tamás, Kovács Róbert, Müller Tibor, Nagy Georgina, Papp Szilveszter, Sudár Györgyi, Szilágyi Eszter, Takács Csaba, Terjék Judit.

www.fotooktatas.hu

Eifert világa a 3T (Tánc-Test-Természet). Fotóelőadás a Budapesti Művelődési Központban, a www.FotosWorkshop.hu és a BMK szervezésében, Budapest, 2011. március 24.

2011.03.24.-BMKelőadásom_DSCN0110  

2011.03.24.-BMK-előadásom_DSCN0152 2011.03.24.-BMK-előadásom_DSCN0116 2011.03.24.-BMK-előadásom_DSCN0082 márc.24-5-Ezfert J digmontázst mutat-1 

Derzsy Kati írja: “2011. március 24-én vettem részt Eifert János fotóművész előadásán a BMK szervezésében.
Szeretném veletek megosztani az élményt, amiben részem volt. Eifert János nevét nyilván ismeritek ti is, személyisége lenyűgözött…………intuitív ember, előadásmódja közvetlen, kellemesen és érthetően sűrítette a nagyon rövid időbe a tudnivalókat. Beszélt az életéről: táncosként kezdte pályáját (ez sok képén érezhető), majd szinte véletlen szerűen kezdte a fotózást táncos társairól…………tetszett a munkája, ezért egyre több megbízást kapott. Eközben a szakirodalmat is megtanulta, és sajátos látásmódjával átalakította a merev szabályokat, sokszor készített  olyan képeket, amik az éppen akkori hangulatát tükrözték.
A digitális világ másfajta és új lehetőségeket adott neki is,…..a diaporáma készítésében forradalmian új utat választott…zene és lüktető képek segítségével fejezi ki mondanivalóját.”

márc.24-4-Eifert J három részes képe-1 BMK-Plakát-Eifert-előadás

Kiss József és Derzsy Katalin felvételei

2011.03.08.-Kelko-Niki-leve

 2011. március 18. 18:02 Kelkó Niki írta, <info@werkfoto.hu>:

Kedves János!

Tegnap este feltettem a Facebookra a meghívódat illetve elküldtem egy nagy fotós listára és ma reggel 7:30 perckor már tele volt a postaládám jelentkezésekkel, pár perce pedig már le is kellett állítanom a fogadást, mert lassan nem férünk be a terembe.
Igy szeretnék először is gratulálni neked, mert rendkívüli nagy az érdeklődés a személyed iránt (szerintem nem véletlenül, ahogy megismertelek). Viszont sajnos több jelentkezést nem fogok tudni fogadni, maximum 2-3 számodra fontos embert, tanítványt tudok már csak leültetni (ahogy érkeznek visszalépések, lemondások).

Kellemes napot kívánok és jövő hét elején beszéljünk!

Üdv,

Niki

Golden Medal. A TashkentAle 2010 szervezői diplomáciai úton küldték meg az aranyérmet a Külügyminisztériumnak, ahol ma átvehettem. Budapest, 2011. március 16.

Gmail-Jakab-András TashkentAle-2010-Award-ceri

TashkentAle-2010-Golden-Med Drótpostán jött az értesítés, hogy a TashkentAle 2010 kiállításon való részvételemet (beküldött kollekciómat) a szervezők aranyéremmel jutalmazták, és diplomáciai úton küldték meg a Külügyminisztériumnak. Jakab András  vezető-főtanácsostól (Kelet-európai és Közép-ázsiai Főosztály) ma átvettem ezeket….

Hogy egy plecsnivel több, vagy kevesebb – ez kevésbé érdekel. Annak azonban örülök, hogy olyan mezőnyben mérettettek meg a képeim, amit sokan mértékadónak tekintenek a kortárs fotóművészet nemzetközi reprezentációjában.  A TashkentAle 2010  zsűrije 5 kontinens 43 országából beküldött 2000 képből válogatta ki a legjobbkat, és díjazta a kreatív fotográfia kiemelkedő alkotóit: Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn (Thailand), Agberagba Tavershima John (Nigeria), Agdes Baghirzade (Azerbaijan), Artem Shulga (Ukraine), Hernan Lorenzo (Argentine), Janos Eifert (Hungary), Jorge Novominsky (Israel), Kaveh Bagdadchi (Iran), Khaled Hasan (Bangladesh), Khasan Paydoev (Uzbekistan), Vladimir Goncharenko (Uzbekistan).

Eifert-Black-Dance-2009

Ahogy Ilona Ilyasova, a szervezőbizottság “feje” írta korábban küldött levelében: “Dear Janos! Congratulations, you are awarded with golden medal of our biennial for your outstanding work!” – majd minden résztvevő számára szólóan: “Dear participant of 5 INTERNATIONAL PHOTO BIENNIAL! On behalf of organizers «TashkentAle – 2010», from myself personally I thank you for participation in our large-scale photographic exhibition. Your active participation, your magnificent works, your original and bright talent have allowed to present fans of art of Uzbekistan and visitors of our country the newest tendencies of development of photoart on a global scale, have made biennial a unforgettable holiday of a photo for organizers and spectators. For me as person who worked with you from the beginning of the preparatory period of an exhibition and before biennial closing, – the great honor and pleasure to cooperate with you. From the bottom of the heart I wish you the further creative opening, the interesting exhibitions, brilliant prospects, and also health, happiness, pleasure, well-being to you and your relatives. Work with your photos has enriched me spiritually very much, and I trust, that visitors of our exhibitions have received not only representation about advanced achievements in a photo, but also have expanded the representation about the world, art and about themselves.

Biennial was very successful. There have been sent about 2000 works of 174 photographers from 43 countries from 5 continents for exhibition. The sent photos were shown in seven showrooms: in Tashkent – the Tashkent House of a photography, the Central Hall of the Academy of Arts of Uzbekistan, the Palace of Creativity of Youth, the State Museum of Arts of Uzbekistan, the International Caravan-serai of Culture, Gallery of the Fine Arts of Uzbekistan, in Samarkand – Gallery “Chorsu”.”

A pályázatra különböző kategóriákban lehetett képeket küldeni. Képeim a díjazott kollekcióból:

János-Eifert-Galopp János-Eifert-calcutta János-Eifert-Herd 

A human being, traditions

János-Eifert-Sabina János-Eifert-Grafikportrait János-Eifert-Portrait 

Young and outstanding

Janos-Eifert-Hungary-SB005 Janos-Eifert-Hungary-SB003 Janos-Eifert-Hungary-SB002

Wings of experiment

EifertRecycledPictures_06 EifertRecycledPictures_07 EifertRecycledPictures_08

 

Kína (3. rész) – Nagy utazás az ujgurok földjén / China (3rd Part) – Great journey to the land of Uyghurs.

Termeszetfoto_2011-1_hu_Kína-1

Termeszetfoto_2011-1_hu_Kína-2Termeszetfoto_2011-1_hu_Kína-3

Termeszetfoto_2011-1_hu_Kína-5

Nagy utazás az ujgurok földjén 03.

Eifert János fotóival

Még egyszer az ujgurokról, és történelmükről
Az előző részekben már sok szó esett arról, hogy az ujgurok Nyugat-Kínában, a hatalmas kiterjedésű Hszincsiang (Xinjiang) tartományban élnek, az ősi Selyemút mentén, ahol Európa, Ázsia és Oroszország találkozik. Névleg autonómiában. Hatezer éve. Őseik között a hunokat is számon tartják. A sámánizmust gyakorolták. És hogy még jobban bosszantsanak egyes tudósokat, mentéjükön még a tulipán is fellelhető. Egyik kedvenc ételük a dapandzsi, amelyet ha valaki megkóstol, soha nem felejti el. Egyfajta átmenet a pörkölt és a paprikáscsirke között. Tartozékai: a csirke, hagyma, fokhagyma, édes zöldpaprika, a bogyiszlóihoz hasonló erős paprika, krumpli, római kömény, őrölt szecsuáni bors, olaj, szójaszósz és – igen – sör, noha a legtöbb ujgur muzulmán. Az ujgurok hazájukat Kelet-Turkesztánnak nevezik. Nyelvük a türk nyelvcsaládhoz tartozik. A vendégszerető, családközpontú nép kultúrája tele van zenével, tánccal. Hagyományszeretetük közmondásos.
Ma mintegy húszmillió ujgur él világszerte. Ebből mintegy 8 millióan maradtak még hazájukban. A kínaiak mindent megtettek és megtesznek a terület erőszakos asszimilációjáért.

Az ujgurok egyik ága korábbi birodalmuk szétbomlása után 840-ben Kelet-Turkesztánban telepedtek le, ez a terület a híres Selyemút révén már az ókorban is fontos kereskedelmi csomópont volt. Az ujgurok több vallást is gyakoroltak. Eleinte buddhisták voltak, ezt igazolják a máig fennmaradt buddhista templomok és kolostorok. A 10 században főleg török hatásra felvették az iszlám hitet. Kínai források szerint az ujgurok már ebben az időszakban is híres gyógyítók voltak, az akupunktúrát is ők fedezték fel. Jártasak voltak az építészetben a művészetekben és a zenében. Magas szintű volt írásbeliségük Még a legegyszerűbb foglalkozású ember is tudott írni és olvasni. Az ujgurok már évszázadokkal Gutenberg előtt ismerték a könyvnyomtatást.

A nomád népek közül egyedül a magyarokat tekintik rokonaiknak. Az ujgurok eredetileg Mongóliában éltek, elődeik tagjai lehettek a hunok által ismert törzsszövetségnek. Ezt a helyiek is igazolják, az ujgur falu lakói egymás után sorolják az általunk is ismert szavakat.

Kelet-Turkesztán több mint ezer éven át szabad állam volt. Hol Kína oldalán, hol ellenségeként, de véres csaták árán sikerült megőriznie függetlenségét. 1876-ban a kínai császári seregek elfoglalták területüket. Ujgur források szerint a kínaiak a betörés során egymillió őslakost mészároltak le. Az ujgurok azonban nem adták meg olyan könnyen magukat. 1884 óta, amikor hivatalosan is a Hszincsiang tartomány részévé váltak, 65 éven át 42-szer szerveztek fegyveres felkelést a kínai császári megszállók ellen. Kétszer is kivívták önállóságukat. 1933-ban létrehozták a Kelet-Turkesztáni Iszlám Köztársaságot, és 1944-ben kihirdették a Második Kelet-Turkesztáni Köztársaságot. Az előbbi 3, az utóbbi öt évig állt fenn. (forrás: ujgur.hu)

Szabadságot a vadgalambnak
Nurmuhemmet Yasin ujgur író tíz év börtönt kapott azért a szomorú hangvételű, ám csodálatosan szép történetért, melynek főhőse egy vadgalamb, aki útra kel a világot megismerni, végül azonban csak az emberek kalitkája, vagy az önkéntes halál közti választás marad számára. A kínai hatóságok ezt az írását, a Xinjiangban őshonos, kulturálisan közép-ázsiai türk gyökerű, ujgur kissebséget érintő politikájuk kritikájaként értelmezték.

Sokan aggódnak Nurmuhemmet Yasin életéért. Az író 2005-ös letartóztatása óta, az ujgur PEN és más szervezetek is olyan jelentéseket kaptak, mely szerint többször megkínozták és megverték, sajnos az is előfordulhat, hogy a börtönben meghalt.

A “Szabadságot a vadgalambnak” egy figyelemfelkeltő kampány, melyet Nurmuhemmet Yasin író, a Vadgalamb című novella szerzőjének kiszabadítására szerveztek.

Nurmuhemmet nincs egyedül. Sajnos abban az értelemben sem, ami az elfelejtettséget vagy a tragikus sorsát illeti. Az ujgur írástudóknak – íróknak, költőknek, újságíróknak, akadémikusoknak – pengeélen táncolva kell megvívniuk a cenzúrával. Politikai és nem politikai jellegű írások egyforma eséllyel szembesülhetnek a váddal, hogy “aláássák az állam hatalmát”. A kormányzati politika bármilyen kritikája maga után vonhatja, hogy a megszólalót a nép ellenségének kiáltják ki, vagy a szeparatizmus és terrorizmus bélyegét sütik rá. (forrás: Bődi Ákos)

A nyárfa – az ujgur ember szimbóluma
Elviseli a tűző napsütést, a hideget, a szárazságot, dacol a széllel és a homokkal (jelképesen: a hatalommal, az elnyomással). A magas sótartalmú, szikes homoktalajokban éppúgy megél, mint a vízparti területeken.
A Tarim-medencében található eufráteszi nyárfa (Populus euphratica) erdőt alkotva, 180 000 hektárnyi kiterjedésben, Kína teljes erdőterületének 24%-át adja. Mondják a világ legnagyobb nyárfaerdejének is, amelyet összefüggő ökoszisztéma jellemez, és tanulmányozására sok országokból érkeznek kutatók. A nyárfát az ujgurok a sivatag lelkének mondják (és a békés együttélés, meg a türelem mintaképének), hiszen 60 különféle növénnyel együtt (köztük vörös fűz, keskenylevelű ezüstfa, vadkender) képes eltűrni a legszélsőségesebb időjárási viszonyokat is.  Mint tudjuk, a Tarim medencében, amely mérsékelt égövi kontinentális sivatag,  a nyár forró (július 28°C), a tél hideg (január -10°C), az éves abszolút hőingás több mint 70°C. Az éves csapadék kevesebb, mint 100 mm; a terület nagy részén kevesebb, mint 10 mm. Gyakoriak a porviharok. A tipikusan azonális, orográfiai sivatagok a tenger messzesége és a medence zárt jelleg miatt alakultak ki.

 

China (3rd Part) – Great journey to the land of Uyghurs

Once again about the Uyghurs and their history

In the previous parts we frequently mentioned that the Uyghurs live in Wester China in the vast  Xinjiang Region, along the ancient Silk Road where Europe, Asia and Russia meets. Namely in autonomy. For six thousand years. They regard the Huns as their ancestors. The practised shamanism. And to annoy certain scholars even more, tulip formed patterns can be found on their coats. One of their favourite dish is the dapanji which is unforgettable once you have tasted it. It is a kind of transition between goulash and chicken with paprika. Its ingredients include chicken, onion, garlic, sweet green peppers, chilli peppers, potato, ground cumin, ground Sechuan peppers, cooking oil, soya sauce and – yes – beer, although most Uyghurs are muslim. The Uyghurs call their homeland East Turkestan. Their language belongs to the Turkish language family. The culture of this hospitable, family-centred people is full of music and dance. They famous for their love of traditions.

Today about 20 million Uyghur live all over the world. Out of them about 8 million stayed in their country. The Chinese did and do everything for the forceful assimilation of the region.

After the fall of their empire, one of the tribes of Uyghurs settled down in East Turkestan. This area was an important commercial centre even in the ancient times, thanks to the famous Silk Road. The Uyghurs have practised several religions. In the beginning their were Buddhists, this justified by the still existing Buddhist temples and monasteries. In the 10th century, mainly by Turkish influence, they converted to the Islam faith. According to Chinese sources the Uyghurs were famous healers even at that time, acupuncture was their invention too. They were skilled in architecture, arts and music. They had a high level of literacy, even men with the most simple occupation could write and read. The Uyghurs knew the printing of books well before Gutenberg.         

Out of the nomad people, they regarded only the Hungarians as their relatives. The Uyghurs originally lived in Mongolia so their ancestors might have been in the alliance of tribes led by the Huns. This is proved by the local people who list words common with Hungarian one after the other.  

East Turkestan had been a free country for more than a thousand years. Now on the side of China, then as its enemy but Turkestan managed to keep its independence through bloody battles. In 1876, the Chinese emperial army occupied the region. According to Uyghur sources during the invasion the Chinese slaughtered one million natives. However, the Uyghurs did not surrender theirselves that easy. Since 1884, when the land of Uyghurs officially became the part of Xinjiang Region, they organised armed uprising against the Chinese occupation 42 times in a period of 65 years. They even achieved their independence two times. In 1933 they established the East Turkestan Islam Republic and in 1944 they announced the Second East Turkestan Republic. The former existed for three years, the latter for five years. (Source: ujgur.hu)      

Freedom to the wild pigeon

Nurmuhemmet Yasin Uyghur writer was given a sentence of ten years in prison for a sad but wonderful story in which the hero is a wild pigeon who went away to get to know the world but finally it can choose between the cage of the human or the voluntary death. The Chinese authorities interpreted his writing as a criticism of their oppression against the Uyghur minority which is native to Xinjiang and has Central-Asian Turkish roots. Many people worry about the life of Nurmuhemmet Yasin . Since the writer’s 2005 arrest the Uyghur PEN and other organisations have received reports that he was tortured and beaten, and sadly it also can happen that he might die in prison.   

“Freedom to the wild pigeon” is an organised campaign aiming at the release of writer Nurmuhemmet Yasin, the author of the short story „Wild pigeon”.

Nurmuhemmet is not alone. Neither in a sense of being forgotten or the tragic fate. The Uyghur literary men – writers, poets, journalists and academicians – have to fight censorship everyday being on a razor’s edge. Political or apolitical writings equally can be accused for „undermining the power of the state”. Any criticism of the government’s politics can result in the stigmatization of the author as the „enemy of the people” or separatism and terrorism. (Source: Ákos Bődi)  

The poplar – the symbol of th Uyghur man

It can stand the blazing sun, the cold, the drought, brave the wind and the sand (symbolically: the power and the oppression). It can equally survive on the sodic soil of high salinity and on the waterside areas.

A forest of 180,000 hectars which consists of species of the Euphrates Poplar (Populus euphratica) in the Tarim Basin is the 24 % of  China’s woodland. It is also called the biigest poplar forest of the world which is characterised by an organic ecosystem and studied by scientists from all over the world.    

The Uyghur people call the poplar the soul of the desert (and the symbol of peaceful coexistence and patience) since – with sixty different plants (including the red willow, the silverberry, and the cannabis) – is able to bear the most extreme weather conditions.

As we already know, the Tarim Basin is a continental desert of the temperate zone with a hot summer (July 28 °C) and cold winter (January -10 °C). The absolute annual temperature difference is more than 70 °C. The annual rainfall is less than 100 mm; on the majority of the region less than 10 mm. Dust storms are frequent. The typical orographic evolve because of the remoteness of the sea and the closed feature of basins.  

 

János Eifert

A színek pszichológiai hatása. Megfigyeljük a színeket, kísérletezünk a vetített fénnyel, füsttel, fényingával. TeÉrted Akadémia, Nézni-Látni Fotóiskola, Budapest, 2011. március 7.

Kísérlet-fényvetítéssel-füs

TeÉrted Akadémia, Nézni-Látni Fotóiskola, Budapest, 2011. március 7. Műtermi gyakorlat. Megfigyeljük a színeket, beszélünk azok pszichológiai hatásáról. Kísérletezünk a vetített fénnyel, füsttel, fényingával. Az egyik tanítványom felfedezi, hogy a vetítőgép fényébe szálló füstnek (egy indiai füstölőből) fantasztikus a rajzolata. Ezt az élményt arcra, kézre vetített képpel fokozhatjuk. A vetített kép színei (lásdd a korábban tanultakat: a színek pszichológiai hatása) hangulatában megváltoztatják a látványt. Aztán a korábbi fényingás felvételekkel kísérletezünk tovább. A mennyezetről lelógó madzagra egy zseblámpát erősítek, majd meglökve, az ingamozgást kirajzoló fény gyönyörű íveket, görbéket rajzol. Ha az objektív elé színes fóliákat teszünk, és váltogatjuk, a fény színe is változik. Az álványra tett fényképezőgép zárideje ilyenkor legalább 20 másodperc, de akár percekben is számolhatunk. A fényeket kézzel is belerajzolhatjuk a térbe, sőt variálhatjuk az arc körülrajzolásával is. Alapkövetelmény, hogy a szoba elsőtített legyen, és külső fény ne szűrődjön be sehol. (Eifert János felvételei)

Kísérleti-portré-fény-füst1983-Fényingás-felvételek-m

Színek-kérdőjellel  A színek pszichológiája

A fény hullámhosszai az ember szeméig különböző módon érkeznek és hatással vannak érzékelésére. Habár gyakran nem is vagyunk tudatában, szemünk és testünk állandóan alkalmazkodik a különféle fényviszonyokhoz.

A szín a fény. A fénynek kétféle tulajdonsága van, mint hullám, és mint szemcse (anyag). A színek e fizika által értelmezett dualizmusa nagykapun vezet be bennünket a metafizikába és a pszichológiába, valamint a színek pszichikai hatásának felfogásába.

A színek érzelmileg erősen befolyásolnak bennünket. Az érzelmi hatás kisebb részben biológiai (egyes színek izgató hatása megemeli pulzusunkat, vérnyomásunkat, pl. a piros; mások nyugtató hatással vannak ránk, pl. a zöld), nagyobb részben saját asszociációink által kiváltott, tehát kulturális alapon működik. A színek oly mértékben befolyásolják érzelmeinket, hangulatunkat, hogy gyógyításra, kedélyállapot-javítására is használják őket.

A színek hatása, “jelentése” ennek ellenére nem valami mágikus, ezoterikus, vagy rejtélyesen tudományos pszichológiai dolog. Az életünk során bennünket ért hatások következménye, hogy egyes színek milyen emlékképeket, hangulatokat hívnak elő bennünk. Az egyes színek egy-egy kultúrában hasonló érzelmeket ébresztenek, hasonló jelentéssel bírnak a legtöbb ember számára.

A színnek lényegében bizonyos energiája van. Ez az energia hatással van az emberi lélekre. Az alapszíneknek erős pszichológiai hatásuk van, úgy pozitív, mint negatív. Valójában, ez a lényege az elsődleges pszichológiai színek hatásának: a pirosnak, kéknek, sárgának és zöldnek.

 

PIROS- testi.

Pozitív: erő, melegség, energia, stimuláció, férfiasság.

Negatív: dac, agresszió, megerőltetés, nyomás, vizuális megerőltetés.

A piros igen hatásos szín és a legnagyobb a hullámhossza. Habár műszakilag nem láthatatlan, olyan hatást kelt, hogy közelibbnek tűnik mint amilyen valójában, ezért hamar észrevehető. Ezen tulajdonsága miatt igen hatásos közlekedési fényjelző. Hatása fizikai, ösztönző és növeli a pulzust. A férfi elvvel hozzák összefüggésbe, mert felélénkíti a harci ösztönt.

Színek-PIROS-KÉK

KÉK – szellemi.

Pozitív: értelmiség, kommunikáció, bizalom, hatékonyság, nyugalom, logika, nyugodtság.

Negatív: hideg, érzelemhiány, ellenséges.

A kék az ész színe. Az intenzív kék világos gondolatokat ösztönöz, a világosabb nyugtat és elősegíti a koncentrációt. A kutatások szerint a kék a legkedveltebb szín a világban.

 

SÁRGA – érzelmi.

Pozitív: optimizmus, biztonság, önbecsülés, kreativitás.

Negatív: irracionális, félelem, depresszió, szorongás.

A sárga szín hullámhossza viszonylag nagy. Pszichológiai szempontból a legösztönzőbb szín. Az igazi sárga szín felemeli optimizmusunkat és önbecsülésünket. A túlzottan sok sárga vagy annak téves tónusa más színekkel szemben félelemérzetet és szorongást válhat ki.

 

ZÖLD – egyensúly.

Pozitív: összhang, felüdülés, pihenés, összhang a természettel.

Negatív: unalom, stagnálás, formalitás, gyengeségérzet. A zöld szín hatással van a látásra, nem késztet alkalmazkodásra. A zöld a színkép központjában van és ez a tény sokkal fontosabb, mint sokan gondolják. Ha környezetünkben sok a zöld szín, biztonságérzetet vált ki, mert a természettel hozzuk összefüggésbe.

 Színek-ZÖLD

LILA – lelki.

Pozitív: vizionárius, autentikus, tartalmas.

Negatív: dekadencia, inferioritás, introverzió.

A lila színt gyakran bíborvörösnek nevezik és a legkisebb a hullámhossza. Erősíti a tudatot, serkenti a meditációt, az űrre asszociál. Királyi színként ismert, mégis a lila szín túlzott használata, vagy nem megfelelő tónusa durva hatást kelt.

 

NARANCSSÁRGA:

Pozitív: élelem, melegség, érzelmiség, szenvedély, szórakozás.

Negatív: frusztráció, éretlenség, melankólia, szegénység.

A sárga és a piros kombinációjaként a narancssárga stimuláló szín fizikai és érzelmi szempontból is. Azonban, ha a meleg narancssárgát fekete színnel párosítjuk, negatív, szegényes hatást kelt.

 

RÓZSASZÍN:

Pozitív: nőiesség, fizikai nyugalom, szeretet, szexualitás, szelídség.

Negatív: gátlás, fizikai gyengeség, érzelmi klausztrofóbia.

A rózsaszín a piros árnyalata, de vele ellentétben inkább nyugtató hatású, mint stimuláló.

 

SZÜRKE:

Pozitív: semleges.

Negatív: önbizalomhiány, depresszió, hibernáció, energiahiány.

A tiszta szürkének nincs pszichológiai hatása. A szín virtuális hiánya depresszíven hat, ezért a szürkeség kifejezést gyakran használják a rossz kedv vagy az élet kedvezőtlen időszakának jelölésére.

 

FEKETE:

Pozitív: szofisztikus, glamour, biztonság, érzelmi stabilitás, hatékonyság.

Negatív: hűvös, szorongó, fenyítő, veszély, zsarnokság.

Teljesen egyértelmű, árnyalatok nélkül. Nagyon jól összeillik a fehér színnel. A fekete szín a masszára és stabilitásra utaló érzést kelti. A fekete szín valójában a világosság hiányát jelenti, ezért a szorongás érzését váltja ki. Sötétséget jelent, amely sokszor félelmet kelt az emberekben.

 

BARNA:

Pozitív: komolyság, melegség, támogatás, támasz.

Negatív: teher és humorhiány, a szofisztika hiánya.

A barna szín stabilitás és szilárdság hatását kelti, ahogy a fekete is, de sokan kellemesebbnek vélik.

 

FEHÉR:

Pozitív: tisztaság, egyszerűség, higiénia, hatékonyság.

Negatív: sterilitás, hűvösség, előkelőség, ellenségeskedés.

Ez a szín tükrözi a színkép teljes erejét, ezért gyakran nehéz nézni, mert a reflexió vizuális gátakat kelt. Növeli a tér érzékelését. Meleg színekkel való kombinációban minden túlzottan szembetűnővé válik

 

(forrás: http://szinek.teleoldal.hu/szinekrol/szinek_pszichologiai_hatasa.html)