Archive for October, 2011
Pilinszky Jánosra emlékezünk… Duna 2, Éjféli őrjárat, 2011. november 1. 21:30
“Amiként kezdtem, végig az maradtam. Ahogyan kezdtem, mindvégig azt csinálom”. Ezt Pilinszky János mondta egy róla készült portréfilmben. Ma rá emlékezünk, ugyanis november 25-én lesz születésének 90. évfordulója. A műsor vendégei Jelenits István piarista tanár – Borbély Szilárd költő – Fehér László Kossuth-díjas festőművész – Eifert János fotóművész – Koltai Lajos operatőr, rendező – akik ismerték, szerették, illetve akikre nagy hatással volt Pilinszky János költészete. Mi köti össze Hobo dalait, Yonderboi “Egyenes labirintus” c. albumát, és a KosborTrió középkori dallamait? Természetesen Pilinszky. Nézzük, milyen hatással volt a zenére… A műsorban elhangzik Tolnai Ottó verse is, részletet láthatunk a Beszélgetés Pilinszky Jánossal című riportfilmből (1978, Rendező: Maár Gyula)… Pilinszky külföldön is népszerű volt. Angol nyelvre Csokits János, Peter Jay, és nem kisebb angol kortárs költő, mint Ted Hughes fordította műveit…
A’ LA KULT. Duna 2, Éjféli őrjárat, 2011. november 1. 21:30 – Felelős szerkesztő: Bertha Lívia, Műsorvezető: Teszári Nóra, Szerkesztő: Koltai Judit, Szerkesztő munkatársa: Kellner Balázs, Technikai rendező: Hámory Anna, Gyártásvezető: Nagy Tibor. (Eifert János felvételei)
Eifert János: Hommage á Pilinszky János (1983)
Beszökött az ősz… Budapest, 2011. október 27.
Reggel kutyasétáltatás a Korong utcában. Hivatalos kutyasétáltató terület… A fák őszbe öltöztek, jut eszembe Párizs, Ady, meg hogy beszökött az Ősz, Szent Mihály útján suhan nesztelen… beszökött, vagy már szökésben van? Közben faleveleket gyűjtök, majd hazatérve beszkennelem, képsorba állítom őket… levél Anyámnak…
Ady Endre
Párisban járt az Ősz
Párisba tegnap beszökött az Ősz.
Szent Mihály útján suhant nesztelen,
Kánikulában, halk lombok alatt
S találkozott velem.
Ballagtam éppen a Szajna felé
S égtek lelkemben kis rőzse-dalok:
Füstösek, furcsák, búsak, bíborak,
Arról, hogy meghalok.
Elért az Ősz és súgott valamit,
Szent Mihály útja beleremegett,
Züm, züm: röpködtek végig az uton
Tréfás falevelek.
Egy perc: a Nyár meg sem hőkölt belé
S Párisból az Ősz kacagva szaladt.
Itt járt s hogy itt járt, én tudom csupán
Nyögő lombok alatt.
Lionel Hoche: RetourAuNoir, a Duda Éva Társulat bemutatója a MU Színházban, Budapest, 2011. október 20.
A Duda Éva Társulat adja elő Lionel Hoche francia koreográfus-rendező “RetourAuNoir” c. darabját. Előadók / Performers: Jónás Zsuzsa, Csuzi Márton, Mezei Bence, Bora Gábor, Gulyás Anna, Grecsó Zoltán, Lázár Eszter, Csák Beatrix, Zsíros Gábor. Zene/Music: Sebastian Roux, montázs; Látványterv / Visual design: Lionel Hoche; jelmez kivitelezés / Costumes productio: Opra Szabó Zsófia; Díszlet kivitelezés / Set production: Kicska Miklós; Hang és fénytechnika / Sound and Light technician: Fledrich Péter; koreográfus asszisztens / Assintant choreographer: Jónás Zsuzsa; Produkciós asszisztens / Production assistent: Czveiber Barbara; Produkciós menedzser / Production manager: Arató Balázs; Művészeti vezető / Artistic director: Duda Éva; Rendező-koreográfus / Choreography: Lionel Hoche.
Lionel Hoche 1983-tól 6 éven át a Nederland Dans Theater tagjaként dolgozott Jiri Kylian művészeti vezetése alatt. Az NDT-nél eltöltött évek alatt olyan nagynevű koreográfusokkal dolgozott együtt mint Hans van Manen, William Forsythe, Nacho Duato, Ohad Naharin, Jerome Robbins. Lionel Hoche 1990 óta dolgozik szabadúszó koreográfusként, 1992-ben a nemzetközi Cannes-i táncfesztiválon (International Cannes Dance Festival) megalapítja önálló társulatát Association MéMé BaNjO (Compagnie Lionel Hoche) néven. Az elmúlt 20 évben több mint 50 új darabot hozott létre, több mint 30 különböző neves európai és ázsiai balett társulat, úgymint a párizsi Opera (Paris Opera Ballet), a Nederlands Dance Theatre (NDT), az izraeli Batsheva, a Monte Carlo-i Balett (Ballets de Monte-Carlo), a Zürich Balett (Zurich Ballet), a Finn Nemzeti Balett (National Ballet of Finland) számára. 2002-ben vehette át a francia kulturális minisztertől a Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres díját: lovaggá ütötték a táncművészet franciaországi és nemzetközi népszerűsítése érdekében végzett munkájáért.
Vajda János: Eifert János képnovellái, Foto-Graf.hu, 2011. október 19.
Vajda János:
Eifert János képnovellái
A magyarországi fotográfia egyik meghatározó egyénisége, nemcsak itthon, szerte a világban. A táncművészből fotóművésszé avanzsált ember képei és diaporámái a folyamatos önmaga keresésben felfedezett új utakról szólnak. Az általa megfogalmazott 3T (Természet – Test – Tánc) köré csoportosított mondanivaló hol csak egyedül, de jobbára együtt, hármasban van jelen, a művész sajátos belső vizualitásának tükrében.
Már az analóg korszakban is jellemző volt munkásságára a valósághű képi ábrázolástól való elszakadás. Rá igazán jellemző, hogy nem a mindenki által ismert valóság a lényeg, hanem az, ahogy ő értelmezi. A digitális lehetőségek tovább szélesítették a láttatás eiferti értelmezését. A 70. éve felé közeledő művész fiatalos lendülettel alkalmazza a mai napig a legújabb alkalmazási lehetőségeket képi elképzeléseinek megvalósításához. Ahogy bánik a képi alapokkal, azzal olyan névjegyet rak melléjük, ha nincs is aláírás, akkor is felismerhető bennük szerzőjük sajátos lelkülete.
Október 11. óta látogatható a Radnóti Miklós Művelődési Központban KÉPNOVELLÁK című tárlata. A képek az október 15-i megnyitón készültek. A kiállítást Móger Ildikó táncművész, koreográfus, Eifert János jegyese nyitotta meg. A családias hangulatú rendezvény megható betétje volt a művészpár közös tánca. A kiállítás november 13-ig tekinthető meg.
(Foto-Graf.hu, Vajda János honlapja, 2011. október 19. – http://foto-graf.hu/web/2011/10/eifert-janos-kepnovellai)
Eifert János: KÉPNOVELLÁK – RaM (Radnóti Miklós Művelődési Központ), Budapest, 2011. október 15 – november 13.
EIFERT JÁNOS fotóművész KÉPNOVELLÁK című fotókiállítását Roboz Beáta beköszöntője után Móger Ildikó táncművész, koreográfus nyitotta meg. A megnyitóhoz hozzátartozott a tánc is, amelyet János és Ildikó adott elő, nagy sikerrel. Ismételni kellett. A kiállítás helyszíne: RaM (Radnóti Miklós Művelődési Központ) 1133 Budapest, Kárpát u. 23. A kiállítás megtekinthető: 2011. október 15. – november 13. között hétköznapokon 8.00–22.00 között – Telefon: +36 1 398 6211 • Fax: +36 1 398 6213 – Mobil: +36 30 452 7011 – E-mail: ram@kult13.hu • Web: www.ram13.hu
A megnyitó képein Móger Ildikó, Eifert János, Roboz Bea, Vajda János, Montvai Beáta, Montvai Péter, Fejér Zoltán és felesége, Velican-Patrus Dora gyermekével, Verasztó Lajos, Gránitz Miklós, Herbst Rudolf, L. Horváth Katalin, Sehr Miklós, dr. Sehrné Bagi Edit, Szél Ágnes, Keresztes Magdi és férje, Kis-Kovács Sári, Szűcs Kata, Fenyvesi Félix Lajos, Ilku János, Hoós Jenő, Diószegi György, Péterfy Miklós, Csák Erika és mások láthatók (Siklós Péter, Kapusy György, Herbst Rudolf és Eifert János felvételei)
Eifert János: Tánc/Test/Tanulmány (Budapest, MMS Mozdulatművészeti Stúdió, 2009)
Markovics Ferenc: HETVENÖT + 5? / SEVENTY FIVE + 5? – Mai Manó Ház, Budapest, 2011. október 15 – december 4.
A megnyitón készült képeken Markovics Ferenc, Körösi Orsolya, Papadimitriu Athina, Angelus Iván, Fejér Zoltán, dr, Albertini Béla, Siklós Péter, Módos Gábor, Korniss Péter, Móger Ildikó, Tóth János, Kende Tamás, Inkey Alíz, Sehr Miklós, Benkő Imre, Keleti Éva, Gránitz Miklós, Tóth József Füles, Féner Tamás, Patrus Sándor és sokan mások szerepelnek (Eifert János felvételei)
Pallavicini Zita: Egy őrült őrgrófnő naplója, Ulpius Ház. Könyvbemutató, Budapest, 2011. október 12.
Hogy ki Pallavicini Zita, a cseh, a német, az osztrák és a magyar társasági lapok és média sokáig kedvelt figurája? Naplójában az „őrült grófnő” ugyanazzal a szenvedéllyel és provokatív őszinteséggel néz szembe az arisztokrata lét bonyodalmaival, családja történelmével, szerelmei és önmaga gyarlóságaival, amilyennel az életét is éli. Benne olyan vonzó és nagyszabású figurákkal, mint a tragikus sorsú édesanya, a gyönyörű, excentrikus cseh grófnő, vagy a naivan tisztességes nagyapa, aki Pallaviciniről Pálinkásra magyarosított, hogy 1956 után kivégezzék. A tabló részeként felbukkan Andrássy Katinka, a „vörös grófnő”, s hősnőnk nagy szerelme, Karl Schwarzenberg herceg, a gazdag és befolyásos cseh politikus. Pallavicini Zita nem másokat, önmagát beszéli ki, a maga anorexiáját, a maga depresszióját, öngyilkossági kísérletét. Mert miközben látszólag minden adott az idilli lányregényhez: nagyvilági kozmopolita közeg, nyaralás Barbadoson, vacsora Valentinónál, a valóság az a magány, a folyamatos megcsalatás, nemritkán pedig a napi nélkülözés. S hiába az impozáns kapcsolatok sora, a valódi érzelmekre vágyó, mert azokat igazából soha meg nem kapó Pallavicini Zita életének végül is két gyönyörű gyermeke ad valódi értelmet.
„Megéltem a gyönyört és a poklot. Ez volt a sorsom… eddig. Azonban, ha mindez nem történik meg velem, akkor én nem vagyok Pallavicini Zita.”
Eifert János felvételei
TESTBESZÉD – Velican-Patrus Dóra és Patrus Sándor fotográfusok közös kiállítása, Kerengő Galéria, Budapest, 2011. október 6 – 30.
TESTBESZÉD – Velican-Patrus Dóra és Patrus Sándor fotográfusok közös kiállításának megnyitója a Kerengő Galériában, Budapest, 2011. október 6. (Várnai György, Molnár Ferenc, Kapusy György és Nagy Tivadar felvételei)
A test beszéde nem megtanulható folyamat, a testnek sajátos tudata van. Mikor a testek fotózásán a testtel, a különböző helyzetekkel “felvesszük a kapcsolatot”, a fotós lesz a figyelem, és a test mint aktív szereplő vesz részt a folyamatban. Ha megfelelő tudatossággal odafigyelünk a testre, egy egész élet képeit, emlékeit fedezhetjük fel. A gesztusokban, a tartásban és a mozgásban szó szerint testet ölt az ember életének története, kapcsolata a többiekkel, a környezetével – minden lelki történés leképeződik a testben.
A táncosok azért táncolnak, mert mozgásukkal könnyebben, árnyaltabban fejezik ki érzéseiket, gondolataikat, mintha szóban mondanák el. A fotós és a modell a képkészítés folyamatában alkotótárs, mindkettőjüknek újra és újra meg kell találniuk azt a mozdulatsort, kompozíciót, azt az erőt, lendületet, amely pont úgy és addig hat, amely kifejezi a fotót megindító érzést, gondolatot.
Ezeket kutatja a fényképezőgép objektívén keresztül Velican-Patrus Dóra és Patrus Sándor fotográfus. Az elkészült munkákon keresztül figyelemmel követhetjük a két generáció, a két nem, a két különböző gondolkodásmód, érzelemvilág leképezését. Munkájukban mindketten elsősorban a művészi aktfotózás területén alkotnak és dolgoznak, szívesen kalandoznak az archaikus (fotótörténeti) kidolgozások területére, de akadnak eltérések is: míg Dóra a divatfotózás, addig Sándor a tánc- és színházi fotózás rejtelmeit is kutatja. Érdemes felfedezni az azonosságokat és különbözőségeket.
VELICAN-PATRUS DÓRA (1977 Budapest – ) Fotós tanulmányait a Könnyűipari Műszaki Főiskola elvégzése után, a Práter utcai fény képész iskolában kezdte. Azóta fotózással foglalkozik a szabadidejében és a munkája során is. Alkalmazott fotográfusként dolgozik az Ágens reklámügynökségnél, így a napi teendőiben együtt van a hobbi, a művészet és a munka. Alkotásaiban többnyire az emberi test játssza a főszerepet, ezen keresztül próbál hangulatot, gondolatot, érzelmet megörökíteni. Szeret műteremben fényképezni, ahol előre tudatosan megtervezi a témát. Később elvégezte a Bálint György Újságíró Akadémia fotóriporteri szakát. Számos nemzetközi és hazai kiállításon vett részt.
Tagságok: Magyar Fotóművészek Szövetsége; Magyar Alkotócsoportok Országos Egyesülete; Magyar Fotóművészek Világszövetsége; Felföldi Fotográfusok Szövetsége; Ágens Fényfestő Egylet; Fédération Internationale de l’Art Photographique (AFIAP); www.patrusdora.eu
PATRUS SÁNDOR (1951 Budapest – ) Középiskolásként ízlelte meg a fényképezés szépségeit. Fotográfiai ismereteit önképzéssel sajátította el. Leginkább az akt-, a tánc- és a sportfotózás érdekli. Képeinek központi témája az ember és a mozgás. A legutóbbi év óta nagy kedvvel készít víz alatti felvételeket és nagy örömmel ismerkedett meg az archaikus fotókidolgozással. Alkotásai több hazai és nemzetközi fotópályázaton szerepelnek, megtalálhatóak köz- és magángyűjteményekben.
Tagság: Magyar Újságírók Országos Szövetsége – Fotóriporteri Tagozat; Felföldi Fotográfusok Szövetsége; Ágens Fényfestő Egylet; TeátrumFotósok; Fédération Internationale de l’Art Photographique (AFIAP); Magyar Fotóművészek Világszövetsége; www.patrussandor.eu
A világ fotográfus barátaim szemével – Kálmán Roland, AFIAP fotóművész életjubileuma alkalmából szervezett fotókiállítás, Városi Művelődési Központ, Dunaszerdahely, Szlovákia, 2011. október 4 – 31.
A világ fotográfus barátaim szemével – Kálmán Roland, AFIAP fotóművész életjubileuma alkalmából szervezett fotókiállítás, Városi Művelődési Központ, Dunaszerdahely, Szlovákia, 2011. október 4 – 31. Megnyitó: 2011. október 4-én, 17.00 órakor; Helyszín: Városi Művelődési Központ, Bartók Béla sétány 788/1, Dunaszerdahely, Szlovákia
Roland Kálmán e-mailje, Dunaszerdahely, Szlovákia, 2011. október 16.
Kedves Janos,
Tegnap este beszeltem Nagy Tivadar kozos fotos baratunkkal Komarombol, es megkert kuldjek at Onnek par fotot akiallitasrol, amelyen az On kepe is NAGY SIKERREL szerepelt, szerepel egesz oktober 31-ig! A megnyito 2011 oktober 4-en volt a dunaszerdahelyi muvelodesi kozpontban, ahol sok fotos baratom elott nyithattam meg ezt a rendhagyo tarlatot… a kiallitasra vegul 48 fotos barattol ismerostol kaptam egy-egy fotot, igy egy nagyon „szines” tarlatot lathatnak a nezok… a kiallitasnak a kozpont dolgozoi szerint is sikere van a varosban, aminek kolon orulok, es megegyszer koszonom a hozzajarulast a kiallitashoz!!!
Barati tisztelettel, Roland Kálmán
address: Topoľnícka cesta 197/4, 93013 Trhová Hradská, SLOVAKIA – mobil: +421 908 797333 – email: roland@kalman.eu – web: www.kalman.eu