Archive for June, 2012
From: eser, Sent: Friday, June 29, 2012 10:20 AM, Subject: eszéki erzsitől kérdés
From: eser Sent: Friday, June 29, 2012 10:20 AM To: Eifert János Subject: eszéki erzsitől kérdés
Kedves János!
Elolvastam a könyvedet, nagyon élveztem én is, noha én (már) nem szoktam fotózni. De vannak érdekes részek mindenki számára, egyszerűen látni is tanít a könyved.
Készítenéd Veled egy interjút a kultúra.hu-nak, ez a legnagyobb kulturális portál (a port.hu a legnagyobb, de az programportál, ez meg alapjában véve kulturális hírportál). Főként íróinterjúkat készítettem nekik, tavaly ilyenkor pl. Parti Nagy Lajossal, ha gondolod, nézd meg, www.kultura.hu , az irodalom rovatban ott vannak még a régebbiek is!
Van kedved hozzá? 8000 karakteres lehet maximum. Itthon leszel július közepén? Mert nekem akkoriban lenne jó, az első két hét a hónapban még zűrös, sok teendőm lesz, nem is leszek itthon 9-étől 13-ig, egész héten. De az utána következő héttől már jó lenne.
Szia, puszi: Eszéki Erzsi
06-209-312-508 – eser@t-online.hu
Tímár Péter: Könyvespolc – Eifert János: Képírás – Fotóakadémia, Fotóművészet, LV. évfolyam, 2012.2. szám
Fotóművészet, LV. évfolyam, 2012.2. szám, 840,- Ft
EIFERT JÁNOS: KÉPÍRÁS – FOTÓAKADÉMIA
159 oldal több, mint 300 képpel, 24×37,5 cm
Kossuth Kiadó, 2012
ISBN 978 963 09 6680 1
Eifert János határtalan energiával és kreativitással rendelkező fotográfusnak nem ez az első könyve, amit a tanítás szándékával állított össze. A 2008-ban megjelent Aktfényképezés után itt a fotográfia egészének meghódítása a cél, a példaként segítségül hívott képanyagban pedig Eifert számos képe mellett magyar és külföldi szerzők, nagyobbrészt kortársak kiváló alkotásai szerepelnek. Szép a könyv, és nem kétséges a siker sem. Az idegen nyelvtanulásával birkózó ember a nyelvkönyvek vásárlását, a fogyni akaró a fogyókúrás szakácskönyvek megvételét tekinti egyfajta adónak, ami ugyan soha nem visz közelebb a célhoz, de lelki kielégülést mégis okoz. Az asztalomon gyakran egymás mellé kerülnek művészeti folyóiratok, könyvek. Régen feltűnt már: íróknál és képzőművészeknél nem, egyedül a fotósoknál természetes, hogy ellátják az olvasót hasznos tanácsokkal, mit és hogyan csináljon egy‑egy mű létrehozása érdekében. Az irodalmi újságban nincsen praktikus szószedet hatásos, szerelmes versbe illő kifejezésekre. Egy szabály van, azt pedig felesleges leírni: szerelmes verset szívből írunk. Sok éve várom, megjelenik-e az Új Művészetben Helyes ecset-kezelés tájképfestés esetén című cikk, de nem, nem jelenik meg.
Eifert János szép könyve ennél jóval magasabb síkról indul, mégis eszembe juttatta azt az igazságot, hogy vannak dolgok, amiket jobb nem megfogalmazni, kimondani, manifesztálni. A szerelemben, művészetben például. Azért nem, mert a megfogalmazás hamisan azt sugallja, mintha lenne szabály. Mintha megfogható, leírható – és ezáltal megtanulható – lenne a lényeg. Pedig, ha a szerelemben, művészetben valami megfogalmazható, az egyben csalhatatlan bizonyíték is annak lényegtelenségére. De ennyi nem is elég: már maga a megfogalmazás szándéka, ténye tönkreteszi az érzékeny dolgok hímporát: Isten nevét hiába ne vedd!
Hogy a magam igazát ellenőrizzem, sok olyan kiállítást néztem meg mostanában, ahol a szerzők a Hogyan csináljuk? című cikkek célcsoportjából kerültek ki. Hogy nevén nevezzük: az igényes, jobbra törekvő amatőrök vagy az azok közül már kikapaszkodott, így-úgy már megrendeléseket is szerző „félprofik” közül. A képek előtt állva gyakran eljátszottam a gondolattal, mit mondanék, ha megkérdeznék a véleményemet. A felvételek technikailag általában rendben voltak, jelentős hányadukon látni lehetett azt is, hogy szerzőik szépen megfogadták a rájuk záporozó jó tanácsokat. És mégis, ha egy szóval kellene jellemezni az eredményt, a találó szó az lenne: szörnyű. És nem azért, mert ezek az emberek nem lennének képesek jobbat csinálni, hogy ne mondjam: alkotni. Csak le kellene kászálódniuk az alájuk tett sínről, és elölről kezdeni mindent. Megkeresni magukban az érdeklődés csíráját. Nem a fotózás iránti érdeklődést – az az összes lényegtelen dolog közül a leglényegtelenebb. Arra kell kíváncsinak lenni, amit ábrázolni akarok – legyen az bár-mi, nő, bokor, cserebogár, fény vagy akár egy tónus. Ha eléggé felfokozott a kíváncsiság, az látszani fog a képen. És ez, csak ez, amiért képet alkotni – és nézni – érdemes. A többi pedig, ha nem is mindig könnyen, már adja magát.
Hogy Eiferttel igazságos legyek, ismét leírom, szép és jó könyvet csinált. Fényképezni is csak azért nem lehet megtanulni belőle, mert azt semmilyen könyvből nem lehet. De akinél egyébként rendben vannak a dolgok, az – ezt őszintén mondom – sokat profitálhat belőle.
Tímár Péter
Fotós workshop Eifert Jánossal, a IX. Louis Armstrong Jazzfesztivál programjában, a Tó Hotel Jazz III. teremben és fényképezés “élőben” a koncerteken, Bánk, 2012. június 23.
Eifert János felvételei
A fotós workshop résztvevői, mintegy harmincan előadásomat hallgatják. Képeket, példákat, digirámát mutatok a hallgatóimnak, a Képírás – Fotóakadémia c. könyvemből a “Hangverseny-, koncertfényképezés” fejezet éppen a témához igazodik. “Élő” kiegészítésként megszólaltatom a nagy-tapasztalú és -tehetségű és éppen jelenlevő jazz-fotósokat – Siklós Pétert, Vahl Ottót és Urbán G. Tamást. Hasznos és aktuális tanácsokat adnak a megjelenteknek, akik aztán a hamarosan kezdődő meglepetéskoncerten, valamint este a víziszinpadon az Engelbert Wrobel’s Swing Society (D), a Hot Jazz Band (H) és a Dan Nimmer Trio (USA) koncertjén már alkalmazhatják is ezeket. Remélem, hogy a Swing Jazz Kultúráért Alapítvány által meghirdetett fotópályázatra sok jó kép érkezik majd, részben az itt készült anyagból.
Egy absztrakt fotó: Szalóky Béla jazzharsona előadóművész, éppen Scott Robinsonnal játszik (Photo: Eifert János)
Koncertfényképezés immár nemcsak elméletben, hanem “élőben” is. Urbán G. Tamás, Vahl Ottó, Siklós Péter, Peti Péter és a fotós workshop résztvevői a víziszinpadnál.
David Wong, a Dan Nimmer Trio (USA) bőgőse játszik, miközben a szétáradó muzsika ritmusában madártoll úszik a Bánki tó vizén. Talán ez a lélekzene? (Photo: Eifert János)
A IX. Louis Armstrong Jazz Fesztivál megnyitója a Tó Hotel kertjében, Bánk, 2012. június 22.
A Louis Armstrong Jazzfesztivál története 2004-ben még a Pólus Palace Classic Weekend-el összekötve kezdődött. A veterán autók szerelmeseinek és a Jazzkedvelő publikumnak a Tó Hotel támogatásával Családi Jazz-hétvégét ígért 2004 utolsó júniusi hétvégéje Bánkon.
Az első Louis Armstrong Jazzfesztivált még jó néhány követte, követi ma is, azonban ezen első alkalommal avatta fel Magyarország eddig egyetlen Louis Armstrong szobrát Joe Murányi, a legendás Satchmo magyar származású klarinétosa.
A hétvégi fesztivál fellépői a Bohém Ragtime Band, a Benkó Dixieland Band, a Four Fathers, a Jazz Steps és a Hot Jazz Band voltak, reprezentálva az akkori magyar dixie és ragtime muzsika legismertebb képviselőit.
A fesztivál adott otthont Lajsz András kitűnő Mestermixerünk Gunnies Rekord kísérletének is, amelyen 1 óra alatt 1000 szerelmes koktél elkészítését tűzte ki célul.
„A dzsessz olyasmi, amit a négerek találtak ki a legbensőbb gondolataik kifejezésére – nem csak rólunk és a mi szemszögünkből, hanem arról, hogy miről is szól valójában a számunkra új demokratikus élet. A fajunk méltóságát foglaltuk zenébe… megvan benne minden a rideg valóságtól a bonyolult bensőségig. Szerintem ez a legnehezebben játszható zene és ez adja leginkább vissza az egyén személyes érzelmeit a nyugati zene történetében…” (Wynton Marsalis)
Képek a IX. Louis Armstrong Jazzfesztivál megnyitójáról, és az esti koncertről, a léggömbb-engedésről Joe bácsi emlékére
IX. Louis Armstrong Jazzfesztivál programja, 2012. június 22.
Programok a Bánki-tó víziszinpadán:
19:00 – Benkó Dixieland Band (H)
20:30 – Budapest Jazz Orchestra (H), vendég: Malek Andrea
22:00 – Sing’n Swing’n Sista’s: Joan Faulkner (USA), Joanne Bell (USA), Harriett Lewis (USA), és a Csík Gusztáv Trió: Csík Gusztáv (H), Reggie Johnson (CH), Doug Sides (UK)
23:30 – Jam session a Louis Armstrong szobornál a Tó Hotel kertjében, éttermében.
2012. június 23.
11:00 – Sing’n Swing’n Sista’s Gospel koncert az Evangélikus Templomban, Joan Faulkner (USA), Joanne Bell (USA), Harriet Lewis (USA), Csík Gusztáv (H) – (2653 Bánk, Hősök tere)
14.00 – Fotó workshop Eifert Jánossal a Tó Hotel különtermében, a Jazz III. teremben
14.00 – Kárpáti Zoltán Jazz Impressions című fotóalbumát dedikálja a Tó Hotel éttermében
14.30 – Salute to Joe Murányi
Filmvetítés Joe bácsiról a Tó Hotel különtermében, a Jazz I. teremben
16:00-18:00 – Ingyenes meglepetéskoncert a Tó Hotel kertjében.
Programok a Bánki-tó víziszinpadán:
19:00 – Engelbert Wrobel’s Swing Society (D)
20:30 – Hot Jazz Band (H)
22:00 – Dan Nimmer Trio (USA) Wynton Marsalis zongoristájának triója, közreműködik: Szalóky Béla, Korb Attila és Scott Robinson
23:30 – Jam session a Louis Armstrong szobornál a Tó Hotel kertjében, éttermében.
Házigazda: Rókusfalvy Pál, Scott Robinson
Örökös házigazda: Joe Murányi (1928 – 2012)
Méhészeket fényképezünk az Ördöngösi erdőnél, a derekegyházi és szentesi út közti repcésben, az egykori Rákócz TSZ területén, 2012. június 21.
Ma hajnalban kelünk, napfelkelténél már az Ördöngösi erdő felé karikáztunk, hogy méhész munkáját fényképezhessük. Kovács Kata, Pocsaji Tirca és Till Panni a dzsippel mennek a helyszínre, én a két fiúval – Varga-Tóth Ádámmal és Kis Péterrel – kerékpárral közelítjük meg a helyszínt. A derekegyházi és szentesi út közti területen, az egykori Rákózi TSZ területéhez tartozó repcésnél, mintegy húsz kaptár sorakozik. Szabó Ferenc méhész fiaival – Sándorral és Gáborral, valamint segítőjükkel, Gál Gyulával – a kaptárakból kiemelt keretekről éppen a lesöprést, fedelezést és pergetést csinálják. Kukoricacsutkával “etetett” füstölőkkel a méheket késztetik távozásra, fejükön védőmaszk a csípések ellen. Úgy hatnak, mint az űrhajósok a Holdon, amint szkafanderben éppen mintát vesznek, fényképeznek-filmeznek, a zászlót letűzik… A lányok is szkafanderben fényképeznek, mi fiúk, anélkül munkálkodván, néhány csípést elszenvedünk. Sebaj, egy kis földi gyógyszer, a pálinka segít a fájdalomcsillapításban. Földi “űrhajósaink”, a méhészek közben a keretekről lesöpörve a méheket, mézet pergetnek. Ezeket a szorgalmas és szívós embereket csodálva, lelkesen fényképezünk és közben velük beszélgetve sok mindent megtudunk a méhekről, a mézről, sőt az EUROPAI UNIÓ méhészeti támogatásáról is.
Még én sem tudtam – vidéki gyerek lévén pedig -, hogy a háziméhek (Apis mellifera) a virágok nektárjából és mézharmatjából gyűjtik a méz alapanyagát az előgyomrukba. Ott gyomornedveikkel keveredve vegyileg alakítják át. Az így kialakult a híg, magas víztartalmú mézet a kaptár hatszögletű lépsejtjeiben tartalék táplálékként raktározzák el. A kaptárban dolgozó méhek a szárnyukkal keltett légárammal párologtatják el a felesleges vizet, s teszik sűrűbbé, tartósabbá a mézet. A tömény mézben nem képesek az élesztők és a mikroorganizmusok elszaporodni, így ez a cukros oldat nem romlik meg. Egy évad alatt a tél átvészeléséhez szükséges mennyiség többszörösét is képesek begyűjteni.
A méznek körülbelül 4/5 része cukor, 1/5 része víz. Hiába oldana azonban valaki cukrot ebben az arányban: nem mézet, hanem cukorszörpöt kapna, mint ahogy a vízből, szeszből és cukorból sem sikerül bort készíteni. A méz jellegét, ugyanúgy, mint a borét, egész sereg különleges anyag szabja meg. Kevés van benne ezekből, de annyi is elég, hogy ne lehessen utánozni.
Beszélgetőpartnereink – fényképezett főhőseink – amit tudásban és a gyakorlatban itt és most nekünk “pergetnek”, felér egy jó iskolával. Belekóstolunk, hát isteni jó ez a repce-méz…
A képeken Szabó Ferenc, Szabó Sándor, Szabó Gábor, Gál Gyula méhészek, valamint Molnár Kata, Pocsaji Tirca, Till Panni, Varga-Tóth Ádám, Kis Péter fotósok, a Vásárhelyi Fotószimpózium résztvevői. (Eifert János felvételei)
Kardos József kertész, kistermelő kertjében. Öreg-Kishomok, Hódmezővásárhely, 2012. június 20.
Tanítványaimmal, kis csapatommal – Till Pannival, Pocsaji Tircával, Varga-Tóth Ádámmal és Kis Péterel – kora reggel kikarikázunk Kardos József kertjébe, az Öreg-Kishomok felé, a Csomorkányi úti kiskertek egyikébe. A szorgos kezek (lásd a képeken) példaszerűen gondozott zöldség-gyümölcs kertet varázsolnak elénk. Az idős házaspár kedvesen fogad bennünket, van idő egy kis beszélgetésre is. Megtudjuk, hogy rengetek munkával és hozzáértéssel Józsi bácsi gondozza a kertet, mert felesége, Zsuzsa néni szívbetegsége miatt munkát nem, csak a szeretetét adja mindehhez. Elnézem őket, ahogy egymás kezét fogva beszélnek egymásról, gyerekeikről és unokáikról, no meg a kertről. Tele szeretettel és törődéssel, olykor aggodalommal…
Ahogyan most Józsi bácsi kérges, repedezett kezét fényképezem, az a tarnamérai öreg kertész kezét idézi (Lásd: A kertész keze, 1978). Bármennyire is törekszem, hogy ne ismételjem magamat, nem tudok kitérni előle: az élet ismétli önmagát…
Csendes képek. Az Esztergomi Art Fotográfiai Stúdió kiállítása a Művelődési és Ifjúsági Házban, Szentes, 2012- június 19 – augusztus 30.
CSENDES KÉPEK. Az Esztergomi Art Fotográfiai Stúdió kiállításának megnyitója a Művelődési és Ifjúsági Házban, Szentes, 2012. június 19. (Till Panni, Nagy István és Eifert János felvételei)
Az Esztergomi Art Fotográfiai Stúdió alkotói Szentesen, a Művelődési és Ifjúsági Házban (Tóth I. u. 10–14.) Csendes képek címmel mutatták be kiállításukat. A kiállító művészek: Balla András, Galyasi Géza Attila, Hizsnyán Péter, Németh László, Pölczner Péter, Radócz Balázs, Sótér József, Szekeres Dávid, Szilágyi László, Varga Gábor. A tárlatot június 19-én 18 órakor Dömötör Mihály fotóművész nyitotta meg. A tárlat augusztus 30-ig tekinthető meg.
A fotós alkotócsoport még 1968-ban alakult AZ néven félszáz fotós összefogásával. A társaság a magyar amatőrfotós mozgalom egyik megreformálója lett. Nagyon sok nívós kiállításon szerepeltek. Hamarosan elnyerték a Népművelési Intézet, majd a Művelődési Minisztérium nívódíját, Komárom megye Művészeti Díját.
1992-től Esztergomi Art Fotográfiai Stúdió néven működik a közösség. Ma a tagság összetétele rendkívül változatos, hiszen a 17 évestől a nyugdíjas korcsoportig minden korosztály képviselve van. A képkészítés technikájában is jelentősek a különbségek, a nagyformátumú síkfilmes kamerával elkészített, hagyományos labortechnikával lenagyított képeken át, a mobiltelefonnal elkészített digitális tintasugaras nyomatokig szinte minden megtalálható. A közösségben az experimentális, kreatív, intermediális alkotói felfogás a jellemző, ugyanakkor a régi mesterek, eljárások, technikák és a „mívesség” iránt is nagy tisztelettel adóznak.
A kiállítás megnyitó után az Esztergomi Art Fotográfiai Stúdió tagjai további alkotásaikat mutatták be az érdeklődőknek, majd a jelenlévő fotósokkal és a hódmezővásárhelyi alkotótelepről vendégként érkező fotóművészekkel egy beszélgetős estet rendeztek a fotográfia, a fotóművészet jelenéről. Dömötör Mihály bemutatta Eifert János KÉPÍRÁS – FOTÓAKADÉMIA című új könyvét, amelyből rögtön néhány példány gazdára talált. (Marton Ferenc)
A vásárhelyi piac az objektíven keresztül. Vásárhelyi Hírek, Hódmezővásárhely, 2012. június 19.
A vásárhelyi piac az objektíven keresztül
Először fordul elő, a most 10. születésnapját ünneplő Vásárhelyi Fotószimpózium életében, hogy az idei résztvevők között kiskorúak is vannak. Nem kell csodálkozni rajta, legfeljebb csak azon lehet, hogy egyikük egész oldalas fotóját láthatjuk Eifert János nemzetközi hírű fotóművész nemrég megjelent Képírás – Fotóakadémia című reprezentatív tankönyvében.
Mint azt a szerző – és az idei szimpózium résztvevője – a Vásárhelyi Híreknek elmondta, a két 14 éves diáklány, Pocsaji Tirca és Till Panni egy tavalyi budapesti pályázat során jelentkeztek az általa vezetett Nézni Látni Fotóiskola kurzusaira, amelyen megmutatkozott tehetségük. Tanítványait most elhozta szülővárosába Hódmezővásárhelyre, az idei Fotószimpóziumra.
Tavalyelőtt a szimpózium témája a tégla, annak felhasználása volt, 2011-ben pedig a város szakrális élete került – szó szerint – a fókuszba. Idén pedig a piac, a vásározás pillanatait örökítik meg. Eifert János két ifjú tanítványa meg is jegyezte, ez a téma örömet jelent számukra, mert idővel sajtófotósként képzelik el a jövőjüket.
A 14 résztvevő egy hétig készíti képeit a piaci napokon, illetve elmennek a gazdákhoz, őstermelőkhöz is, hogy hétköznapjaikat is lencsevégre kapják.
Balla András, Dozvald János, Dömötör Mihály, Eifert János, Herbst Rudolf, Kovács Kata, Németh Andrea, Patyi Árpád, Pocsaji Tirca, Rácz Norbert, Radics Márk, Till Panka, Siklós Péter fotósokat Módos Gábor a szimpózium szakma vezetője, június 18-án a Virág utcai Alkotóházban tartott megnyitón útmutatásként, arra kérte a résztvevőket, hogy a változatos és látványos megoldások mellett is egyfajta egységesebb szemléletmódban gondolkodjanak, hiszen a „termésből” jövő ilyenkor kiállítást rendeznek az Alföldi Galériában.
(Vásárhelyi Hírek, Hódmezővásárhely, 2012. június 19.)
http://www.vasarhelyihirek.hu/a_vasarhelyi_piac_az_objektiven_keresztul
Arcok és sorsok. Portréfényképezés a Városmajorban, a FotósWorkshop.hu tanulóinak részvételével, Budapest, 2012. június 17.
Arcok és sorsok. Portrék a Városmajorból, ahol sakkozókat, kártyázókat és beszélgető embereket fényképezünk a FotósWorkshop.hu résztvevőinek kis csapatával. Hogy megértsük őket, beszélgetünk és nemcsak a látvány felszínes megörökítését gyakoroljuk, hanem az emberi lélek kifejeződését, a jellemábrázolást próbáljuk megvalósítani, ha úgy tetszik, Helmar Lerski, August Sander, Yousuf Karsh, Richard Avedon és más nagy elődök példáin nevelkedve… (Eifert János felvételei)
Fényképezés műteremben, a FotósWorkshop.hu hallgatóival, Budapest, 2012. június 17.
Portré, emberábrázolás. Fényképezés műteremben, a FotósWorkshop.hu hallgatóival, Budapest, 2012. június 17. A képeken – nem a felsorolás sorrendjében – Domokos Zsuzsanna, Tót Éva, Herendi Péter, Tóth József, Rostás János László, Sajni Nikolett, Krizsik András, dr. Farkas Mónika, Kelko Niki, Horváth Ádám (Eifert János felvételei)
Mire jó egy videóvetítő? Portrék kép-rávetítéssel (Eifert János felvételei)
Latin táncok, Etüd, Oscinato… Jazzbalett előadás az Ady Művelődési Központban, Péter Márta vezetésével, Budapest, 2012. június 16.
Ady Endre Művelődési Központ (1043 Budapest, Tavasz u. 4.). Jazzbalett előadás Péter Márta balettmester vezetésével. A műsoron latin táncok, Etüd, Oscinato, stb. szerepelnek. Apai elfogultságom okán végig Kata lányomat figyelem, és fényképezem. Gyönyörűen táncol…
Jaaaj de széééép!
És szépek még a többiek is, a képeiden visszajön az a fura, ritka ihletettség, amit az imádatból (és nem hivatásból) táncolóknál (legalábbis Péter Márta csoportjában mindenképp) látni lehet. Engem mindig meghat Márta szélmalomharca, mindig szépet csinál, nem divatosat, mozgásfantáziája végtelennek tűnik, – profikkal csodákat tudott volna művelni.
Na de a lányunk az egy ékkő:)))
Lőrinc Kati
Andris fiam is ballag… A zuglói Liszt Ferenc Általános Iskola ballagási ünnepségén, Budapest, 2012. június 15.
Andris fiam és a 8. a osztályosok – Berki Laura, Búzás Réka, Csehi Rebeka, Cser Tamara, Csupor Olívia, Debreczeni Domonkos, Eifert András Szilveszter, Gruber Katalin, Juhász András, Koltay Áron, Lengyel Lilla, Lengyel Zoltán, Molnár Máté, Nagy Orsolya, Németh Nikolett, Pál Hanga, Polgár Ákos, Simai Brigitta, Szőnyi Johanna, Tarjányi Dóra, Tószegi Lídia és Fodorné Dékány Márta osztályfőnök – a zuglói Liszt Ferenc Általános Iskola ballagási ünnepségén, Budapest, 2012. június 15.
Zanati Zsófiával, a Mikszáth Kálmán-díjas kulturális szerkesztő-riporterrel a jazz-fényképezésől beszélgetek a Magyar Katolikus Rádió stúdiójában, az Akvarell c. kulturális műsorban, Budapest, 2012. június 14.
Fotópályázat a jazz jegyében. Zanati Zsófia szerkesztő-riporterrel beszélgetek a Katolikus Rádió stúdiójában. Témánk a hangverseny-, koncertfényképezés, amit a IX. Bánki Louis Armstrong Jazzfesztivál, illetve a meghirdetett JAZZ fotópályázat tesz aktuálissá. A KÉPÍRÁS – FOTÓAKADÉMIA c. könyvemben kis fejezet foglalkozik a témával, ez adja keretét a beszélgetésünknek, amely az Akvarell c. kulturális műsorban 2012. június 15-én, 2012. 06. 22. pénteken, 9:34 és 20:34 órakor lesz hallható. A következő linkre kattintva meghallgathatjuk az interjút:
http://www.katolikusradio.hu/archivum.php?mev=2012&mho=06&mnap=22&mora=20&mperc=34
Közben – műsoron kívüli beszélgetésben – megtudom, hogy hamarosan indulnia kell, mert a Magyar Írók Székházában veszi át a Mikszáth Kálmán-díjat. A Magyar Katolikus Újságírók Szövetsége, a Magyar Polgári Média Egyesület és a Magyar Elektronikus Újságírók Szövetsége által 2006-ban életre hívott alapítvány a polgári értékeket és a konzervatív, nemzeti hagyományok ápolását előtérbe helyező újságírókat ismeri el ezzel a díjjal.
Abonyi János levele, Facebook, 2012. június 11. 22:38
Kedves Janos, nagyon szepen koszonom a jokivansagot. Sajnos nem tudtam ott lenni uj konyved Bakony Fotoklub tagjai szamara tartott bemutatojan. Gyakran lapozgatom, neha enyhiti a fotozas hianyat, neha lelkesitoleg hat, energiad, kreativitasod, nyitottsagod peldaerteku szamomra. Koszonettel es udvozlettel, Janos
Bihari Antal (KTV Esztergom) operatőr, rendező „beszámolója” – KÉPÍRÁS – FOTÓAKLADÉMIA, Eifert János könyvbemutatója az El Greco Galériában – a YouTube-on is látható, Esztergom, 2012. június 11.
Bihari Antal (KTV Esztergom) operatőr, rendező „forgatott” egy szép anyagot a könyvbemutatómon, az esztergomi El Greco Galériában. Ezt, a Körzeti Televízió Esztergom által bemutatott anyagot a YouTube-on is láthatjuk: http://youtu.be/m09GgvujIk8
83. Ünnepi Könyvhét és 11. Gyermekkönyvnapok, Budapest, 2012. június 7-11. A Vörösmarty téren, a Kossuth standján, 2012. június 8-án, pénteken 16:00 órakor Eifert János dedikál
83. Ünnepi Könyvhét és 11. Gyermekkönyvnapok, Budapest, 2012. június 7-11.
Vörösmarty tér, 2012. június 8. péntek, 16:00 – A Kossuth standján Eifert János KÉPÍRÁS – FOTÓAKADÉMIA c. könyvét dedikálja.
Balogh Béla, Pucz Károly, Paxian Antal és Klári, Eyszéki Erzsébet, Csomortáni István, Pokorny Lia és Juhos Nándor nevére dedikálok. (Dobó László, Kapusy Györgyné, Csipes Antal, Móger Ildikó és Eifert János felvételei)
2012. június 7-től 11-ig újból a könyveké a Vörösmarty tér! A 83. Ünnepi Könyvhét és 11. Gyermekkönyvnapok standjai fotósoknak is kincseket kínálnak. 2012. június 8-án, pénteken 16 órakor a Kossuth standján Eifert János dedikálja KÉPÍRÁS – FOTÓAKADÉMIA c. könyvét. (Hajdú Gabriella)
Fotók, műtárgyak, bútorok, szőnyegek… 6. Aukció, BIKSADY GALÉRIA, Budapest, 2012. június 7. 18:00
BIKSADY GALÉRIA 1055 Budapest, Falk Miksa utca 24-26.
Nyitva:
H-P: 10:00 – 18:00, Szo: 10:00 – 14:00
Telefon: 00 36 1 784 11 11, Fax: 00 36 1 780 93 07, Email: info@biksady.com
6/194.
Eifert János (1943-): Indiai életkép
24×18 cm
Kikiáltási ár: 600 EUR
6/201.
Eifert János (1943-): Teremtő kezek
18×24 cm
Kikiáltási ár: 600 EUR
6/227.
Eifert János (1943-): Cirkusz
24×18 cm
Kikiáltási ár: 600 EUR
Kalatógusban: Alexander Rodchenko192; Balla Demeter200; 217; 218; Dr. Szász János203; 205; 207; 213; Eifert János194; 201; 227; Halász Rudolf193; Haraszty István230; Hencze Tamás222; Joseph Kádár195; 208; 209; Kalmár János229; Lucien Hervé224; Man Ray 210; Miskolci Emese204; Moholy-Nagy László216; Nat Finkelstein212; Nora Dumas196; 197; 206; Paul Jonas219; 220; Robert Mapplethorpe211; Székely Aladár198; 199; Szendrő István214; 215; Tóth György221; 226; 228; Tóth József223; Vető János225; Willy Maywald202;
“A fotók alkotói között egyaránt találni nagy neveket a nemzetközi és a hazai mezőnyből: a francia Willy Maywald, az amerikai Nat Finkelstein és Robert Mapplethorpe képei mellett Moholy-Nagy László, Nora Dumas, Székely Aladár, Eifert János és Tóth György alkotásai is szerepelnek a Biksady Galéria kínálatban…” Kultúra.hu, 2012. június 5.
Klasszikus magyar festmények, fotók, bútorok a Biksady Galériában
Klasszikus magyar festményeket, nagynevű külföldi és magyar fotósok alkotásait, valamint bútorokat, műtárgyakat árverez június 5-én és 6-án a Biksady Galéria. Legutóbbi aukciójukhoz hasonlóan a 404 tételt ismét euróban kínálják.
Sok a kiemelkedő grafika az anyagban. Kádár Bélától több rajzot kínálnak, valamint egy gouache-t is 40 ezer euróért. Néhány száz euróért lehet licitálni Farkas István, Czóbel Béla, Márffy Ödön és Mednyánszky László rajzaira. Vannak 18. századi rézkarcok Piranesitől 900 euróért, és az 1500-as évekből való, öt lapból álló, Cherubino Albertinek tulajdonított rézmetszet 750 euróért…
A fotók alkotói között egyaránt találni nagy neveket a nemzetközi és a hazai mezőnyből: a francia Willy Maywald, az amerikai Nat Finkelstein és Robert Mapplethorpe képei mellett Moholy-Nagy László, Nora Dumas, Székely Aladár, Eifert János és Tóth György alkotásai is szerepelnek a kínálatban…”
(MTI)
Kultúra.hu, 2012. június 5.
Pető Andrea: Táncmesék. Nemzeti Táncszínház Kerengő Galériája, Budapest, 2012. június 5 – 21.
Boldvai Balázs, Kőműves Kata és Eifert János felvételei
“Meséket szövök fénnyel és fényképezőgéppel. Bemutatott képgyűjteményem táncosokról szól, a mi közös meséinkről. A montázsok lelkem egy-egy darabjai. Mozdulatokkal írt regények ezek, melyekben a képzelet szabadsága a táncművészekkel együtt szárnyalhat, és bárki nézőként, szemlélődőként is részese lehet a cselekménynek.
A táncmesék történetek, melyekben saját érzelmeim vezetnek, mégis önmagam maradhatok, gondolatvilágom, álmaim teremtik meg bennük a ki nem mondott szavakat, és teszik egésszé a látványvilágot. Képekkel és a képzelet eszközeivel szövöm tovább a mozdulatsorokat, fénnyel örökítem meg a közös perceket, és húzom beléjük itt-ott a saját meseszálamat.
Ki-ki álmodja tovább képeimet a saját lelkével…” (Pető Andrea)
Pető Andrea: Égi paradicsom
Pető Andrea: Vágyálom
Vinnay Péter: EIFERT JÁNOS – ÚJRAÉRTELMEZETT VALÓSÁG, ZOOM Magazin 13. szám, 2007. május-június
EIFERT JÁNOS: ÚJRAÉRTELMEZETT VALÓSÁG
Nem könnyű olyan embert – művészt – bemutatni, akiről az elmúlt évtizedekben már mindent leírtak, amit fotográfusról le lehet írni. Részletesen taglalták pályáját, hogyan fogott a hivatásos táncos fotómasinát a kezébe, hogyan lett a Lobogó, a Kutya, a BOOM és más magazinok fotóriportere, hogyan kezdett aktokat fotózni, hogyan kanyarodott vissza lételeméhez, a tánchoz, immár a fotóművész szemszögéből…
AKINEK A MŰVÉSZET: JÁTÉK
Könnyű viszont bemutatni egy olyan embert, akit tizenöt éve személyesen ismerünk, akit példaképnek tekintettünk és tekintünk nemcsak művészi megnyilatkozásai alapján, hanem toleranciája, embersége, mindig segíteni akarása, mély, filozofikus gondolatai, meglátásai okán is. Kérdezhetnénk, mi a titok… Hogyan tud egy ember jóval hatvan év fölött is olyat alkotni, ami varázslatos és lenyűgöző? Hogy olyan örökbecsű művek után, mint a Marcel Marceau-portré, a Kertész kezei és a Tűztánc-diaporáma, még mindig tud újat, frisset, sokatmondót létrehozni?
Azt mondják, a jó sakkozó nem a bábukat látja, nézi a sakktáblán. Hanem az irányvonalakat. A bábuk lehetséges lépési irányait. Kicsit olyan ez, mint amikor egy régészeti leleten speciális fénnyel megvilágítva előtűnnek régi korok árulkodó nyomai. Valahogy így van ez Jánosnál is. Az összefüggéseket látja, a mélyben rejlő, ámde a felszínnél sokkal fontosabb dolgokat. Ezért telnek meg tartalommal, gondolatokkal a képei, ezért nem lehet párhuzamot vonni a mai világot elborító, csupán a talmi csillogást megörökítő tucat-felvételek és a jellegzetes Eifert-fotók között. Honnan ez az optimizmus, ez az energia? Amikor János 1997 és 2002 között a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnöke volt, a megcsontosodott hierarchiákat elvető merész újításai, a befogadó közönséget és az alkotókat megmozgató nagy rendezvénysorozatai miatt nap, mint nap érték támadások. Ő szelíd bölcsességgel sosem a zsigerből való visszaütés fegyverét választotta. Ha ideig-óráig el is vették a kedvét a negatív erők, az alkotás vágya és öröme mindig újra lendületbe hozta. A fotográfi át nemcsak műveli, tanítja is, Budapest mellett vidéki nagyvárosokban és külföldön is. Mondják, a gyerekeknek nem nádpálcára, hanem példaképre van szükségük. A fiatal fotós generáció tagjai egy ilyen követendő életútra bukkanhatnak, ha átböngészik a művész honlapját (www.eifert.hu) – vagy az elmúlt évtizedek hazai fotós szakirodalmát.
Szöveg: Vinnay Péter (ZOOM MAGAZIN, 2007 MÁJUS-JÚNIUS)
Izsák Anikó, Facebook bejegyzés, 2012. június 1. 1:15
Kedves János! A könyved gyermeki örömmel olvasom(?) , frászt. Nézem.Falom. Építkezem.Hálás köszönet érte.Anikó
ui. és a zárókép.(Nyáj, 1978) Gyomronrúgott.Mindíg velem lesz.(most megyek, sírok kissé) Hát igen, a művészet nem tanulható. Adomány. Nem élni vele, bűn.