János Eifert - Photographer

Archive for November, 2012

Jazz Fotókiállítás zártkörű megnyitója és díjátadás, Tó Wellness Hotel, Bánk, 2012. november 28. 14:00

Oklevél Szalóky Béla részére 2012.11.22-JAZZ-fotopalyazat

A Swing Jazz Kultúráért Alapítvány által szervezett, a Louis Armstrong Jazzfesztiválon meghirdetett Fotópályázat a Jazz Jegyében pályázatra beérkezett több mint 400 alkotásból kerültek kiválasztásra a legjobbak, melyet első ízben a bánki Tó Wellness Hotelben mutatnak be.

Az eseményt megnyitja, illetve a díjakat átadja:  Eifert János, a Magyar Érdemrend Tisztikeresztjével kitüntetett fotóművész, a zsűri elnöke.

A pályázatra 40 fotós nevezte alkotásait, melyből a háromfős szakmai zsűri tagjai, Markovics Ferenc, Siklós Péter és Eifert János fotóművészek választották ki a kiállításra kerülő fotókat, melyek a megnyitón láthatóak elsőként!

A zártkörű megnyitót követően 2012. február 28-ig a kiállítás folyamatosan megtekinthető a  Tó Wellness Hotelben (Bánk, Petőfi út 73.)

Rókusfalvy-Pál-köszönti-a-résztvevőket (Photo: Kisfaludi István)

Fagyas Róbert átveszi a díjat Eifert Jánostól (Photo: Kisfaludi István) Molnár Ferenc-barátnőjével, mögöttük Shala Aliz (Photo: Eifert János) JAZZFOTÓ kiállításmegnyitó és díjátadó (Photo: Eifert János)

Karacs Julika, Karacs Feri (Photo: Eifert János) Középen Szalóky Béla (Photo: Eifert János) Karacs Rerenc, Sikós Péter, Benkó Sándor, Eifert-János

Eifert megnyitja a Jazzfotó-kiállítást (Photo: Kisfaludi István)

Kiállításmegnyitó- és díjátadó résztvevői (Photo: Eifert János)

A Jazzfotó-kiállítás megnyitó- és díjátadó közönsége (Photo: Eifert János) Karacs Feriék fényképeznek (Photo: Eifert János)

Végh Sándor szignálja fotóját (Photo: Eifert János) Ivanics András, Bánk polgármestere (Photo: Eifert János) Juhász László és fia, a fődíjas Juhász G. Tamás (Photo: Eifert János) Jazzfotó kiállítás díjazottjai és kiállítói (Photo: Eifert János)

Eifert János, Rókusfalvy Pál, Fagyas Robert, Ivanics András, Siklós Péter 2012.11.28-Fagyas-Róbert-Eifert-János

Eifert-a-díjazott-képekről-beszél (Photo: Kisfaludi István) Shala Aliz (Photo: Eifert János) Juhász G.Tamás átveszi a díjat Eifert Jánostól (Photo: Juhász László)

Domokos Zsuzsanna (Photo: Eifert János) Markovics Ferenc és Siklós Péter, a zsűri tagjai (Photo: Eifert János) 2012.11.28-Jazzfotó-kiállítás-díjazottja Molnár Ferenc szignálja "Extázis" c. díjazott fotóját (Photo: Eifert János)

Karacs-Julika-Feri-Benkó-Sándor-és-a-zsűri

Kisfaludi István, Eifert János és Szalóky Béla felvételei

Markovics Ferenc, Karancs Julika, Siklós Péter, Karancs Ferenc, dr. Benkó Sándor és Eifert János táncolnak... (Photo: Szalóky Béla) Swing-Jazz-Kultúráért-Alapítvány-logo Fotópályázat a Jazz Jegyében – Fotókiállítás a bánki Tó Wellness Hotelben 2012. november 28-tól 2013. február 28-ig

A pályázaton összesen 15 fotós munkája került kiválasztásra, 4 fotós részesült díjazásban, az alábbiak szerint:

I. kategória (Jazz): Molnár Ferenc
II. kategória (Louis Armstrong Jazzfesztivál) – Fagyas Róbert
III. kategória (A kulisszák mögött) – Sánta István Csaba
Fődíj (összteljesítmény alapján) – Juhász G. Tamás

A további kiállításra kiválasztott fotók szerzői, és kiválasztott képeik darabszáma:

Domokos Zsuzsanna – 3 kép
Fagyas Róbert – 1 kép
Jókúti György – 3 kép
Juhász G Tamás – 4 kép
Juhász László – 1 kép
Kincses Gyula – 1 kép
Kisfaludy István – 2 kép
Kóbor István – 2 kép
Mike Tamás – 1 kép
Molnár Ferenc – 2 kép
Peti Péter – 3 kép
Roboz István – 2 kép
Sánta István Csaba – 6 kép
Szalóky Béla – 8 kép
Végh Sándor – 1 kép

Bővebb információ: www.sjka.hu

Fényképezzük az Évszakok ciklus darabjait, Fotósworkshop.hu, Budapest, 2012. november 25.

Eifert János: Őszi álom

Fényképezzük az Évszakok ciklus darabjait, a Fotósworkshop.hu résztvevőivel, Budapest, 2012. november 25.

2012.11.25-Fotósworkshop.hu,-fényképezzük-az-évszakokat Eifert János: Tél - az Évszakok ciklusból Eifert János: Tavasz - az Évszakok ciklusból

Tornyai János Kulturális Városnegyed, Hódmezővásárhely, 2012. november 24.

 

"Óriásblende" a Tornyai János Múzeum bejárata előtt (Photo: Eifert János)

Hódmezővásárhely, az Ortodox templom és a Péczely Attila Alapfokú Művészetoktatási Intézmény  (Photo: Eifert János) Hódmezővásárhely, Ortodox templom  (Photo: Eifert János)

Hódmezővásárhely, Bessenyei Ferenc Művelődési Központ  (Photo: Eifert János) Hódmezővásárhely, a Bessenyei Ferenc Művelődési Központ előcsarnoka (Photo: Eifert János)

Hódmezővásárhely, Emlékpont  (Photo: Eifert János) Eifert János felvételei

Tornyai János Kulturális Városnegyed
Bessenyei Ferenc Művelődési Központ
Péczely Attila Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Ortodox templom
Tornyai János Múzeum
Holokauszt Múzeum
Alföldi Galéria
Emlékpont

“Az elmúlt évtized közepétől Hódmezővásárhely a kultúra közvetítőjeként pozícionálta magát a hazai települések között: önkormányzati fenntartásba vette muzeális intézményeit, a – vidéken egyedülálló – Holokauszt Múzeum és az Emlékpont létrehozásával pedig pontot tettek a 20. század fájdalmas és tragikus évtizedeire. Az ősz első napján új belváros született Hódmezővásárhelyen. A város szívében összesen 4,2 milliárd forintból megvalósuló Tornyai János Kulturális Városnegyed alapjaiban formálta át a település megjelenését, és fogalmazta újra a város és a térség kulturális életét.

A Tornyai János Múzeum története több mint százéves múltra tekint vissza. Az intézmény Hódmezővásárhelynek és térségének rendkívül gazdag régészeti, néprajzi, helytörténeti emlékeit, képző- és iparművészeti alkotásait mutatja be. A múzeum gyűjteményét olyan ritkaságok alkotják, mint a világhírű, a Kr. e. 5. évezredből származó Kökénydombi Vénusz, valamint számtalan népi kerámia, festett bútor és hímzés, illetve a város céhes világának emlékei.

A közgyűjtemény országosan egyedülálló kiállítással nyitotta meg kapuit: a múzeum tíz termében Csernus Tibor műtermét idézi meg a KOGART-gyűjteményéből származó festménykollekció. Csernus Tibor (1927–2007) több mint fél évszázados életműve nemcsak a magyar képzőművészetben tölt be meghatározó szerepet, hanem az egyetemes festészet történetének is szerves részét képezi. A tárlatot 2013. január 6-ig tekinthetik meg a művészetkedvelők.

A fejlesztések révén új főutcája lett Hódmezővásárhelynek. Egy kulturális tengely, amelyet akár a művészetek utcájának is nevezhetünk. A néhai polgármesterről, Dr. Rapcsák Andrásról elnevezett utcának a Kossuth tértől induló szakasza két végpontjában találhatjuk a Vásárhelyi Őszi Tárlatnak otthont adó Alföldi Galériát és Tornyai János Múzeumot. Mindezek középpontjában a Bessenyei Ferenc nevét viselő művelődési központ helyezkedik el. Az új Promenádon áll még a város két legjelentősebb és legrégibb műemléke, a Református Ótemplom és az ortodox templom, melyek újra teljes pompájukban hirdetik Isten dicsőségét a Vásárhelyre érkezőknek.

Ortodox templom. Hódmezővásárhely belvárosának évtizedekig mellőzött és leromlott állapotú műemlékét, az 1786-ban épült ortodox templomot egyfajta misztikus homályosság lengte körül. Csak kevesen csodálhatták meg a még elhanyagolt állapotában is elbűvölő templombelsőt, mely immár megújulva, a Tornyai János Kulturális Városnegyed egyik ékköveként nyitva áll a látogatók előtt.

Bessenyei Ferenc Művelődési Központ. A kívül-belül újjászületett, a legmodernebb fény- és hangtechnikai eszközökkel felszerelt Bessenyei Ferenc Művelődési Központ immár a legnevesebb hazai és nemzetközi produkciókat, előadásokat, koncerteket mutatja be, és a táncművészettől a filmművészetig a térség legkülönbözőbb művészeti ágakat művelő előadóinak, csoportjainak ad otthon.” (Forrás: hetek.hu)

Dömötör Mihály kiállítása az Emlékpontban hódmezővásárhely, Tornyai János Múzeum a sétálóutcában  (Photo: Eifert János)

Csernus Tibor kiállítása a Tornyai János Múzeumban (Photo: Eifert János) 2012.11.24-Bessenyei-Ferenc-Művelődési-Központ-emeleti-kiáll

Eifert János: KÉPÍRÁS – Fotóakadémia c. könyvének bemutatója a Kass Galériában, a Múzeumi Őszi Éjszaka programjában, Szeged, 2012. november 23. péntek, 17:00

Eifert: Képírás - Fotóakadémia, könyvbemutató a Kass Galériában, Szegeden (Photo: BNagy Balázs)

 Eifert János: KÉPÍRÁS – Fotóakadémia c. könyvének bemutatója a Kass Galériában, a Múzeumi Őszi Éjszaka programjában, Szeged, 2012. november 23. péntek, 17:00 – A szerzővel Dömötör Mihály fotóművész beszélget

Dömötör Mihály bemutatja a könyvet, Szeged, Kass Galéria (Photo: B. Nagy Balázs) Eifert: Képírás - Fotóakadémia, könyvbemutató a Kass Galériában, Szegeden (Photo: BNagy Balázs) Ajándék könyv a legfiatalabb résztvevőnek (Photo: B. Nagy Balázs)

Eifert: Képírás - Fotóakadémia, könyvbemutató a Kass Galériában, Szegeden (Photo: BNagy Balázs) Eifert digirámákat is vetít (Photo: BNagy Balázs)

Eifert: KÉPÍRÁS könyvbemutató, Szeged, Kass Galéria (Photo: B. Nagy Balázs)

Eifert: Képírás - Fotóakadémia, könyvbemutató a Kass Galériában, Szegeden (Photo: BNagy Balázs) Eifert: Képírás - Fotóakadémia, könyvbemutató a Kass Galériában, Szegeden (Photo: BNagy Balázs) Dobóczky Zsolt kedvesével (Photo: BNagy Balázs) Eifert: KÉPÍRÁS könyvbemutató, Szeged, Kass Galéria (Photo: B. Nagy Balázs)

Dömötör Mihály fiával (Photo: BNagy Balázs) Kass-Galéria, a legfiatalabb résztvevő  (Photo: B. Nagy Balázs) Eifert: KÉPÍRÁS könyvbemutató, Szeged, Kass Galéria (Photo: B. Nagy Balázs) Dusha Béla a könyvbemutatón, Szeged, Kass Galéria (Photo: B. Nagy Balázs) 

B  Nagy Balázs felvételei

2012.11.23-muzeumi-oszi-ejszaka-1

Az előzetesből:

“Változatos programokkal várja az érdeklődőket a Móra Ferenc Múzeum pénteken, az idei múzeumi őszi éjszakán, az ekkor megnyíló, Megmentett örökségünk című kiállításon egy honfoglalás kori ezüst ékszert is bemutatnak, amelyre egy internetes aukciós portálon bukkantak a közgyűjtemény munkatársai.

Szatmári Csilla muzeológus a programokat bemutató szerdai sajtótájékoztatón elmondta, hogy pénteken este 6-tól a Kultúrpalota szinte valamennyi kiállításán tárlatvezetők kalauzolják az érdeklődőket.

A december 16-ig látható Munkácsy-kiállításon a tárlatvezetések mellett egy új festményt is bemutatnak: Békéscsabáról érkezik A kis Jeanne című alkotás, amelyet 2007-ben főként közadakozásból vásárolta meg a múzeum mintegy 28 millió forintért.

A szervezők különleges programokra invitálják a vendégeket: a múzeum természettudományi és néprajzi látványraktárát zseblámpás túrán fedezhetik föl az érdeklődők. A vendégek betérhetnek az igazgatói irodába, ahol Móra Ferenc íróasztalát és a szoba emblematikus berendezési tárgyait Fogas Ottó múzeumigazgató mutatja majd be az érkezőknek. Emellett az igazi gyöngyszemnek számító múzeumi könyvtárat is megcsodálhatják a látogatók.

A Kass Galériában a kortárs magyar fotóművészet egyik legjelentősebb alakja, Eifert János mutatja be nézni, látni és láttatni tanító Képírás – Fotóakadémia című kötetét.

Este hétkor nyílik az elmúlt másfél évtized nagyberuházásaihoz kapcsolódó ásatások eredményét bemutató Megmentett örökségünk című vándorkiállítás. A tárlaton egy kalandos történetű, aranyozott ezüst hajfonatkorongot is megcsodálhatnak a látogatók. A honfoglalás kori tárgyra még az 1950-es években bukkantak rá csengelei földmunkák közben. A korong évtizedekig egy fiókban lapult, majd egy tanya lebontásakor került elő ismét 2012-ben. Az örökösök az egyik internetes aukciós oldalon kínálták eladásra a tárgyat, amelyre régészek figyeltek fel. Az oldal hozzászólásaiban többen értesítették a tulajdonost, hogy régészeti leletről van szó, amelynek kereskedelme itthon törvénybe ütközik. A tulajdonos levette a hirdetést, majd átadta a korongot a Móra múzeum régészeinek, akik restaurálták a 10. századból származó, életfa motívumot ábrázoló, rendkívüli aprólékossággal megmunkált műtárgyat.”

Petra Tejnorová et al.: EDGE – documentary theatre, performance / dokumentárne divadlo, performance štvrtok, Stanica Žilina-Záriečie, Szlovákia, 2012. november 22.

Zsolna / Žilina, Jan Bálik a grafiti előtt, a Stanicán (Photo: Eifert János)

Tegnap este érkeztünk Ildikóval Zsolnára, és egy magánházban szálltunk meg. Most kezdődnek a próbák a ma esti előadáshoz. Reggel még elviszem a Poci kutyát sétálni, közben fényképezek, Martin Bálik a grafiti előtt, a sörösrekeszekből összeépített színház előtt. Borús idő, nyirkos levegő, lehangoló városi környezet: Stanica Žilina-Záriečie. A színházban majd melegebb hangulat lesz, remélem…

Zsolna / Žilina, szelektív hulladékgyűjtők a lakótelepen (Photo: Eifert János) Zsolna / Žilina, Poci kutyánk az aluljáróban (Photo: Eifert János)

Stanica Žilina-Záriečie – kultúrny uzol
Petra Tejnorová et al.: Edge, documentary theatre / performance, Thursday 22. 11. 2012, 7pm

Stanica-Žilina-Záriečie-kultúrny-uzol (Photo: Eifert János) EDGE-színpadkép (Photo: Eifert János)

Móger Ildikó és Jan Sedál (Photo: Eifert János) Móger Ildikó és Jan Sedál  (Photo: Eifert János) Móger Ildikó (Photo: Eifert János)

Móger Ildikó és Krzysztof Raczkowski (Photo: Eifert János) EDGE (Photo: Eifert János) Eifert János felvételei

Edge symbolises transition period between active life and seemingly passive old age, openes up tabooed issues concerning aging, sexuality changes or perception of one’s body or loneliness. Non-sentimental performance between fiction and document using various expression methods and languages.

International author performance is a sonde into life of people over 60 who have been profesionally active in the field of dance and theatre. The main roles are taken by oldagers with their opinions and life experience, moving on the edge between performing their own lives and contemplating about their life transition from active to…

Petra Tejnorová a kol.: Edge – dokumentárne divadlo / performance štvrtok

Edge symbolizuje obdobie prechodu medzi aktívnym životom a zdanlivo pasívnou starobou, otvára okruh tabuizovaných tém spojených so starnutím, premenou sexuality a vnímania vlastného tela či samoty. Nesentimentálna divadelná performance na pomedzí fikcie a dokumentu, ktorá sa pohybuje medzi rôznymi výrazovými prostriedkami a jazykmi.

Medzinárodná autorská inscenácia je sondou do života ľudí nad 60, ktorí v rôznych roliach pôsobili v divadelnom a tanečnom prostredí. V hlavných úlohách sa tak ocitajú „odborníci všedného dňa“ – oldageri so svojimi názormi a skúsenosťami, pohybujúci sa na pomedzí hrania svojho života a rozmýšľania o svojej životnej premene z aktívnych na …

Krzysztof-Raczkowski-Jan-Sedál (Photo: Eifert János) Krzysztof-Raczkowski-Jan-Sedál (Photo: Eifert János) Móger-Ildikó (Photo: Eifert János) Tomáš-Vtípil-Jan-Sedál-Móger-Ildikó (Photo: Eifert János)

Móger-Ildikó-Krzysztof-Raczkowski-Mária-Zagatová (Photo: Eifert János) Martin-Bálik-Jan-Sedál-Krzysztof-Raczkowski (Photo: Eifert János) Photos: Eifert János

Director: Petra Tejnorová
Dramaturgy: Lukáš Jiřička
Choreography: Lucia Kašiarová
Scene, costumes: Adriana Černá
Music: Tomáš Vtípil
Performing: Ján Sedál, Josef Kotěšovský, Petr Veleta (Cz), Mária Zagatová, Martin Bálik (Sk), Krzysztof Raczkowski (Pl/De), Ildikó Móger (Hu)

Entry: 4.00 / 3.00 € (adults / students)
Ticket reservations: rezervacie@stanica.sk, +421 41 56 23 564

Szavazz Az Év Honlapjára!

2012.11.22-Az-Év-honlapja-pályázat 

Ha tetszik a honlapom, kérlek szavazz rám: https://www.facebook.com/evhonlapja/app_174462892637082?app_data=entry_191

Dr. Bencze József nagykövet nyitotta meg a “Tánc a fotóművészetben” című kiállítást. Stip, Macedónia, 2012. november 20.

Tánc a fotóművészetben – Stip, Macedónia, 2012. november 20 –

Megnyitotta: Dr. Bencze József nagykövet

Aktworkshop, a Fotóoktatás.hu haladó művészsuli hallgatóival, Budapest, 2012. november 18.

Eifert "előtáncol" Müller Fannynak (Szi-Benedek-Szilárd-felvételei)

Eifert János: Tanulmány mozgó drapériával Eifert János és Müller Fanny (Szi-Benedek Szilárd felvétele)

Eifert “előtáncol” Müller Fannynak, a kitűnő aktmodellnek, aki nemcsak pózolni, hanem mozogni és táncolni is tud (Szi-Benedek-Szilárd felvételei)

2011.11.18-Láb-játék-1-7

Eifert János: Láb-játék, 1-4.

Eifert János: Láb-játék

Eifert fényképez (Szi-Benedek Szilárd felvétele) Fényképező hallgatóim (Eifert János felvétele)

Játék a transzparenciával (Photo: Eifert János) Transzparencia (Photo: Eifert János)

Mozdulat, lendülő hajjal (Photo: Eifert János) Akt "fordított" hajjal (Photo: Eifert János)

Aktworkshop, csoportkép A képeken Imre Anikó, Szi-Benedek Szilárd, Eifert János, Müller Fanny, Fellner Felícia, Révész Nikolett, Szél Attila, Madacsay Krisztina, és mások

Modell divatiskola szalagavató ünnepsége, Budapest, 2012. november 16.

Kata-osztálytársaival-énekel (Photo: Eifert János)

Az-Igazgatónő-köszöntője (Photo: Eifert János) Szalagavatón (Photo: Eifert János) Fiúk-elegánsan (Photo: Eifert János)

Szalagavató (Photo: Eifert János) Kata-a-szalagavatón (Photo: Eifert János) Egy mosoly a fotográfus felé (Photo: Eifert János) Eifert-Kata-Nóra (Photo: Eifert János)

Kata és barátnője táncol (Photo: Eifert János) Horváth-Csaba-és-Eifert-Kata keringőznek (Photo: Eifert János) Eifert Kata osztálytársaival énekel (Photo: Eifert János) Kata-táncol (Photo: Eifert János)

Szalagavató "finálé" (Photo: Eifert János)

A szalagavató “fináléjában” középen: Eifert Kata Nóra, Csuz Kitty, Wieszt Petra, Antal Viktória, Kanyó Rebeka, Szabó Noncsi

Walters-Lili, Eifert-Andris, Lőrinc-Kati (Photo: Eifert János) Andris, Papa, Mama (Walters Lili felvétele) Török-Joli-és-Eifert-András (Photo: Eifert János) Móger-Ildikó (Photo: Eifert János)

Szalagavató (Photo: Eifert János) Eifert Kata osztálytársaival énekel (Photo: Eifert János) Papa-Kata-lányával-táncol (Walters Lili felvétele) Eifert János és Walters Lili felvételei

2012.11.16-Szalagavató-keringőzők Szalagavató közönsége (Photo: Eifert János)

2012.11.16-Papa-Kata-lányával-táncol_3878

Gedeon Péter: A Kreatív tudat / The Creative Consciousness. Ágens Fotóművészeti Galéria, Budapest, 2012. november 14 – december 1.

2012.11.14-Eifert-János-és-Gedeon-Péter (Wagner Ferenc felvétele)

Gedeon Péter: A Kreatív tudat. Ágens Fotóművészeti Galéria (1027 Budapest, Fő u. 73.) Megnyitó: 2012. november 14. 17:00, megnyitja: Eifert János fotóművész. Kurátor: dr. Patrus Sándor

Gedeon Péter, Eifert János, Patrus Sándor (Wagner Ferenc felvétele) Gedeon Péter képei előtt (Wagner Ferenc felvétele) Eifert János a képekről beszél (Wagner Ferenc felvétele)

„Igen tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves barátaim!

Könnyű dolog megnyitni Gedeon Péter kiállítását, ugyanakkor felelősség is. A képei beszédesek ugyan, de sokak számára a fotóművészet általános és konzervatív hagyományai alapján értelmezve túlságosan kitaláltak, megcsináltak és „digitálisak”. A Fotóhónap 2012 gazdag programjában pedig igenis helye van az ilyesfajta stílusnak, felfogásnak. „A szépség csodálata kifogyhatatlan forrása Gedeon Péter alkotói energiájának. A felszínen, az emberi test szépségének dicsérete, mint központi elem szinte elmaradhatlan része az elmúlt huszonöt évben készült munkái többségének. Egy mélyebb szinten, mindig az érdekelte, hogy megfigyelje, megértse, beleérezze magát az őt körülvevő emberek, események, élettörténésébe. A ruhátlanság egyszerűsége bonyolult és kifinomult jelrendszerré, nyelvezetté csiszolódott a több mint három évtizedes fotográfusi gyakorlat ideje alatt. Gedeon Péter négy kontinensen járt és készített fotókat, több mint harminc jelentős egyéni kiállítása volt hét országban, több mint negyven nemzetközi és számtalan nemzeti díjat nyert és albumot adott ki. Gedeon Péter Floridában, az Egyesült Államokban él és dolgozik, valamint fotográfiát tanít.”

Ha körbenézünk a munkássága keresztmetszetét adó művek sorában, könnyű észrevenni, hogy eszközei között a montázs és a film- illetve színházszerűen megrendezett jelenet mennyire erőteljes eszköze mondanivalójának közlésére.

Gedeon Péter kiállításának megnyitóján (Wagner Ferenc felvétele)

2012.11.14-Gedeon-Péter-kiállításmegnyitó-06 Gedeon Péter kiállításának megnyitóján (Wagner Ferenc felvétele)

A montázs eredetileg a képzőművészetben a XX. század elejétől alkalmazott technika, amelynek során már meglévő képeket és rajzokat illesztenek, szerkesztenek össze valamilyen új kompozícióba. Később a filmművészetnek vált elengedhetetlen elemévé a vágástechnika (montázs), amellyel korábban készített felvételekből lehet új filmrészleteket előállítani. A fotómontázs két, vagy több elem összemásolása fotótechnikai eszközökkel.

1851. február 23-án, a La Lumière című párizsi fényképészeti szaklap beszámolt arról, hogy Hippolyte Bayard évek óta eredménnyel alkalmazza táj- és felhőfelvétel-negatívok összemásolását. Egy hónappal később a tudósító már az eljárást ismerteti, „amellyel lehetővé válik külön-külön felvett személyek képét egyazon portréfotóban egyesíteni.” Egy új műfaj, az összemásolt fénykép vagy – ahogyan később elkeresztelték – a fotómontázs tehát megszületett.

Az új módszer fontos bizonyító szerepet kapott annak igazolására, hogy a fényképezőgép nemcsak leképezi a látványt, de képzelet szülte világokat elevenít meg. Neves és névtelen fényképészek százai használták fel az összemásolás eljárását. Az 1910-es évtized vége felé a berlini dadaisták – Raoul Hausmann (1886-1971), Hannach Höch (1889-1978), John Heartfield (1891-1968), Georg Grosz (1893-1959) – a kiváltságos eljárás rangjára emelték, mert művészi célkitűzéseik megvalósítására különösen alkalmas eszközét fedezték fel benne. A dadaizmus hozzásegítette a képző- és fotóművészetet a szemléletbéli megújításhoz, ezt folytatták más művészi felfogású képviselői, mint Alexandr Rodcsenko, Otto Umbehr, Herbert Bayer, Max Ernst. A felsoroltak – korántsem teljes – névsorából a magyarok, köztük Moholy-Nagy László, Angelo Funk Pál, Bálint Endre, Lengyel Lajos, Török László és Fejér Ernő sem hagyhatók ki.

Gedeon Péter a digitális technikát, annak szerkesztési lehetőségeit használja montázsai elkészítéséhez…” (Részlet Eifert János megnyitószövegéből)

 Gedeon Péter kiállításmegnyitóján (Wagner Ferenc felvétele) Gedeon Péter kiállításmegnyitóján a zene is megszólal (Wagner Ferenc felvétele) Lökös Zoltán (Wagner Ferenc felvétele) 

Ilku-János-videózik (Wagner Ferenc felvétele) Gedeon Péter-édesapjával (Eifert János felvétele) Wagner Ferenc felvételei

Gedeon Péter: The Creative Consciousness
Curator: Sándor Patrus, Opening speech by: János Eifert photographer

“The Creative Consciousness The admiration of beauty has been an inexhaustible source of creative energy in Peter Gedeon’s life. On the surface, the praising of the beauty of the human figure as a central element is inevitably part of nearly all of his latest work. On a deeper level, Peter Gedeon’s work is the reaction of his perpetual desire to observe, understand and sympathize with the people, events and life happening around him. The simplicity of a figure void of clothing has been transformed and polished into a sophisticated and complex syntax. Into a language. This has taken Peter more than three decades of work as a photographer. His career has been hallmarked with assignments on four continents, more than thirty major solo exhibitions in seven countries, over forty international prizes and countless national awards. Peter is a contributor of twenty-four books internationally. He has successfully self-published two books of photography. He lives, works and teaches in Florida, USA.”     www.GedeonPhoto.com

 

2012.10.14-Gedeon-Péter-kiállítása

F-F című fotókiállítás Boldvai Balázs, Eifert János, Kazinczy Gyöngyvér, Kecskeméti Kálmán, Kékesdy Gábor, Maczkó Erzsébet, Német Andrea, Pató Károly, Rainer Péter és Szél Ágnes részvételével, Galéria 12 Kiállítóhely és Kávézó, Budapest, 2012. november 12 – december 8.

Galéria-12 (Photo: Eifert János)

2012.11.12-Galéria-12-F-F-fotókiállítás

2012.11.12-Galéria-12-Budapest-F-F-kiállítás-01  (Photo: Eifert János)

2012. november 12-én, hétfőn 7 órakor, a F-F című fotókiállítás megnyitója – Galéria 12 Kiállítóhely és Kávézó (1122 Budapest, Hajnóczy József u. 21.)

Heidrich-Roland-Maczkó-Erzsébet-Tóth-József (Photo: Eifert János) 2012.11.12.-Galéria-12-Szél-Ági-Kozák-Albert-Ilku-János (Photo: Eifert János) 2012.11.12-Galéria-12-Sárközi-György-fényképez  (Photo: Eifert János) 2012.11.12-Galéria-12-F-F-kiállításmegnyitó-02  (Photo: Eifert János) Eifert János felvételei

2012.11.12-Galéria-12-F-F-kiállításmegnyitó-01  (Photo: Eifert János)

André Kertész magyar származású amerikai fotóművész Tihanyi Lajos avantgárd festőről készített fotográfiája kelt el a legmagasabb áron az Ágens hatodik online fotóárverésén. A kortárs fotók közül a legmagasabb licitet Eifert János A világ végén (1982, Balatonfelvidék) című színes képe érte el, a kikiáltási ár tízszeresét fizették érte – MNO.HU, Budapest, 2012. november 12., hétfő 14:25

Ágens-hatodik-online-fotóárverése-mno.hu

André Kertész magyar származású amerikai fotóművész Tihanyi Lajos avantgárd festőről készített fotográfiája kelt el a legmagasabb áron az Ágens hatodik online fotóárverésén.

 Grund
Forrás: MTI
MNO.HU 2012. november 12., hétfő 14:25  –  http://mno.hu/grund/andre-kertesz-kelt-el-a-legdragabban-1116832

A négynapos árverésen 223 tételből 59 fotográfiát adtak el. Az aukció anyaga nagyon vegyes volt, a XIX. századi fotóművészettől az utóbbi 50 év kortárs fotográfia időszakáig terjedt. A XIX. századi felvételek közül az ügyvezető kiemelte André Kertész Torzulás című képét, amelyre négyen licitáltak. A 30 ezer forintos összegről indult alkotás végül 36 ezer forintért kelt el. Viszonylag nagy volt az érdeklődés Alfons Mucha Akt című fotója iránt, amelynek 66 ezer forint volt a kikiáltási ára, a képet 71 ezer forintért vitték el.

A kortárs fotók közül a legmagasabb licitet Eifert János A világ végén (1982, Balatonfelvidék) című színes képe érte el, a kikiáltási ár tízszeresét, 50 ezer forintot fizettek érte. A tételek közül kiemelkedett még a népszerű brit fotográfusnak, Brian Arisnek a Queen együttesről 1980-ban készített felvétele, a képen a zenészek autogramja is szerepel. Az összes tétel közül a legmagasabb kikiáltásról, 590 ezer forintról indult ez a fotó, de végül nem kelt el.

Mesterkurzus témája: a fény mozgása, test-tanulmányok rávetítéssel, zseblámpák fényének mozgatásával, színszűrőkkel. Fotósworkshop.hu, Budapest, 2011. november 11.

Vetített akt és élő árnyéka, perspektíva vonalakkal (Photo: Eifert János)

2012.11.11-Akt-zseblámpák-fényével-színes-szűrőkkel Eifert János felvételei

2012.11.11-Mesterkurzus-lány-színszűrővel,-lufival 2012.11.11-Mesterkurzus-résztvevői-aktot-fotóznak

2. FotóAkadémiai hétvége, ELTE Gólyavár, 2012. november 10 – 11.

2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége-Kincses-Károly-előadása (Photo: Eifert János)

2012.11.10-Kincses-Károly-André-kertészről-beszél (Photo: Eifert János) 2012.11.10-Kincses-Károly-Moholy-Nagyról-beszél 2012.11.10-Kincses-Károly-előadása (Photo: Eifert János)

2012.11.10-FotoKlikk.hu-Kincses-Károly-előadása-2 10 óra, Kincses Károly: Nagy magyar elődök , magyar fényképészek külföldön – Nem túlzó megállapítás, hogy a huszadik századi fotográfia története nem írható meg a magyar vagy magyar származású alkotók nevének említése nélkül. (André Kertész, Robert Capa, Brassai, Munkácsi Márton, Moholy Nagy László és mások munkásságának figyelembe vétele nélkül bármely fotóhistória csak vázlatos lehet.)

Dékán-István-feleségével (Photo: Eifert János) 2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége (Photo: Eifert János) 2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége (Photo: Eifert János) 2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége (Photo: Eifert János)

Pető Andrea (Photo: Eifert János) 2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége (Photo: Eifert János) Bizsur és a hallgatóság (Photo: Eifert János) Peti Péter és a hallgatóság (Photo: Eifert János)

2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége (Photo: Eifert János) Pető Andrea és Kőműves Kata (Photo: Eifert János) 2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége (Photo: Eifert János) 2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége (Photo: Eifert János)

2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége (Photo: Eifert János) 2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége, Baricz-Kati-vetít (Photo: Eifert János) 2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége-Peti-Péter-és-Baricz-Kati (Photo: Eifert János) Eifert János felvételei

A képeken Kincses Károly, Peti Péter, Baricz Kati, Pusztai László, Ajpek Orsi, Garas Attila, Pető Andrea, Kőműves Kata, Bajkó Csaba, SVarga Ilona, Szilágyi László, Futár Péter, Bernáth Bizsu Zsuzsanna, Dékán István és felesége, Gimesi András Gime, Fülke Tamás, Vörös Anna és mások

2012.11.10-2.-Fotóakadémiai-hétvége-Baricz-Kati-előadás (Photo: Eifert János)

12 óra, Baricz Katalin: Talált és kreált képeim – “Több mint fél évszázada hűséges társam a kamera. Objektív módján rögzíti nyugtalan életem, harmóniát teremtve az emberekkel, az elfogadás felé vezet úton.”
2.-Fotóakadémiai-hétvége, Pusztaic László (Photo: Eifert János) 2.-Fotóakadémiai-hétvége-Pusztai-László-előadása (Photo: Eifert János) 2. Fotóakadémiai hétvége, Pusztai László előadása (Photo: Eifert János) 2012.11.12-FotoKlikk.hu-Pusztai-László-előadása

2.-Fotóakadémiai-hétvége-Pusztai-László-előadása (Photo: Eifert János)

14 óra, Pusztai László: Klikktől a művészi nyomatig – Számtalan módja van ma a képek megosztásának, nézegetésének, de mégis a fotográfusok célja a falra akasztható művészi igényű nyomat vagy szép kivitelű album. A képkészítés eszközeinek összehangolásába, a szín és tónus helyes nyomtatás rejtelmeibe vezet minket ez az előadás.

2012.11.10-Bajkó-Csaba,-Eifert-János-könyvének-dedikálásával 2012.11.10-Eifert-János-könyvének-dedikálásával 2012.11.10-Vörös-Anna-Bajkó-Csaba-Képírás-dedikált-könyvvel (Photo: Eifert János) 2012.11.10-Bizsu-és-Eifert-Képírás-dedikálásakor Eifert-János, Baricz-Kati (peti Péter felvétele)

2. FotóAkadémiai hétvége, Eifert a hallgatókkal

16 óra, A ráadás UV fény és tűztáncos bemutató

2012.11.10-Tűzzsonglőrök-UV-fényben (Photo: Eifert János)

Tüzes (Photo: FüleTamás) Artista (Kiss Marianna felvétele)

Fülke Tamás felvétele                                                                                     Kiss Marianna felvétele

2012.11.10 Cirkusz-Bernáth Bizsu felvétele Eifert a Fotóakadémián fényképez (Photo: Kiss Marianna) Tűz-zsonglőrök (Pető Andrea felvétele)

2. Fotóakadémiai hétvége, 2012. november 10.

Az év természetfotósa / The Best Nature Photographer of the Year. Magyar Természettudományi Múzeum / Hungarian Natural History Museum, Budapest, 2012. november 6 – december 30.

Radisics Milán (Photo: Peti Péter)

Daróczi csaba, Az Év Természetfotósa (Photo: Peti Péter) Daróczi Csaba: Szeánsz - Az Év Természetfotója 2012

Daróczi Csaba, aki második alkalommal nyerte el az év természetfotósának járó díjat, az Év természetfotója kitüntetést is kiérdemelte Szeánsz című képéért.

Csiba Péter, általános vezérigazgató-helyettes, GDF-Suez (Photo: Eifert János) Kalotás Zsolt (Photo: Eifert János) TV-interjú-készül Az Év Ifjú Természetfotósával (Photo: Eifert János) Dékán István videózik (Photo: Eifert János)   

Eifert János átadja a díjakat a fekete-fehér kategóriában, Posztós csabának és Budai Attilának (Photo: Peti Péter) Posztós Csaba-Ravsz Balázs_Tavasztündér járt a völgyben

  Darányi Zsolt és Fáth Péter (Photo: Eifert János) Kiss Marianna és az egyik természetfotós (Photo: Eifert János) Radisics Milán gyerekei és a nagypapa, az Év Természetfotósa kiállításon (Photo: Eifert János) 2012.11.06 Eifert kép előtt-MTI-Czimbal Gyula felvétele

 Vadász Anna Az Év Természetfotósa kiállítás díjazottja (Photo: Eifert János) Az Év Természetfotósa kiállításon (Photo: Eifert János) TV-operatőr az Év Természetfotósa kiállításon (Photo: Eifert János)

Képek a kiállításmegnyitóról, díjátadó ünnepségről (Peti Péter, MTI/Czimbal Gyula és Eifert János felvételei)

Kerekes M. István: Jin-Jang

 
Kerekes M. István: Jin-Jang1. díj (Kompozíció, forma és kísérletezés) és a Magyar Fotóművészek Szövetségének különdíja. 2012 februában egész Magyarországon nagyon nagy hidegek voltak. A folyamatos fagy vastag, de hómentes jégpáncélt alakított ki Nyugat-Magyarországon, a Mosoni-Duna egyik holtágán, ahol így érdekesebbnél érdekesebb jégkompozíciókat, jéggrafikákat sikerült fényképeznem. Pár nappal később a számítógépen nézegettem a képeket, és próbáltam keresgélni bennük az „összefüggéseket”. A képen látható felvétel eredetijét elfordítottam 180 fokkal, és a Jin-Jang szimbólumra hasonlító fedeztem fel a kompozícióban.

Kerekes M. István: Seregélyhorda és a szélerőműpark

 
Kerekes M. István: Seregélyhorda és a szélerőműpark.  Az őszi vonuláskor minden évben rendszeresen kijárok Nyugat-Magyarország és Kelet-Ausztria térségébe seregélyeket (Sturnus vulgaris) fotózni. Ezek a madarak előszeretettel gyülekeznek itt már augusztus közepétől, mivel ezek kiváló bortermelő vidékek. Ha szerencsénk van, olykor több tízezer madár is összeverődik egy-egy rajba. A fotót 2011 októberében Burgenlandban, Ausztria legnagyobb szélerőmű-parkja közelében készítettem. A terület tele van szélturbinákkal és magasfeszültségű oszlopok meg huzalok sokaságával, de a madársereg nagy ügyességgel „vette az akadályt”.

Simó Szabolcs: ...köd-utánam

Simó Szabolcs: …Köd utánam

 Rahmé Nikola: Kanyargós

Rahmé Nikola: Kanyargós. A kanyargós szillevéldarázs (Aproceros leucopoda) nevét a lárva jellegzetes rágási képéről kapta. A fiatal álhernyók kezdetben ilyen hullámos rágatokat képeznek szilfák levelein, később már az egész levelet lerágják, a főbb ereket meghagyva. 2,2-szeres nagyítású felvétel fullframe szenzoron.

  Gődény Csaba: Örvény

Gődény Csaba: Örvény. A smaragd üvegbéka (Centrolene prosoblepon) Costa Rica esőerdeiben él. Éjszaka aktív, a nappalt a levelek között megbújva tölti. Két nappal első találkozásunk után, ismét összefutottam vele, na persze nem véletlenül, tűvé tettem érte az erdőt, míg végül megleltem a nappali búvóhelyét. A kép egy banánféle új hajtásának hengerében készült. Két vakuval átvilágítottam a levelet, a gép beépített vakujának fényével pedig még egy pici direkt fényt is tettem a „modellemre”. Szerencsére a béka biztonságban érezte magát, így nyugodtan kivárta, amíg felállványoztam és beállítottam a gépet és a vakukat – a nedves, sáros környezetben álmosan nézegetett a zöldben.

2012.11.06 NaturArt meghívó

 Fotóhónap 2012 / Hungarian Month of Photography – European Month of Photgraphy

 Az év természetfotósa, Magyar Természettudományi Múzeum (1083 Budapest, Ludovika tér 2-6.), 2012. november 6 – december 30. Megnyitó: 2012. november 06 17:00, megnyitja: Radisics Milán. Megtekinthető: szerda – vasárnap 10-17 óráig

“Az idén húszéves Magyarország legnagyobb, és egyben Európa egyik legjelentősebb természetfotós pályázata, Az Év Természetfotósa. A nemzetközi szinten is a legjobbak között számon tartott magyar természetfotósok ezúttal is kitettek magukért: a pályázatra beküldött sok ezer, szebbnél szebb kép közül készült válogatás a világ egyetlen kiállítótermében sem vallana szégyent. A pályázatra 315 fotós, 3401 képet nevezett, melyekből 54 fotós 104 képe kerül a falra. A hagyományoknak megfelelően idén is bemutatjuk a látogatóknak a díjnyertes fotográfiákat, valamint azokat a kiváló képeket, amelyeket a zsűri az értékelés utolsó fordulójában ugyan nem jutalmazott, ám a legértékesebbek közé sorolt. Méltán mondhatjuk, hogy az ezen a kiállításon látható képek valóban Az év természetfotói!”

 The Best Nature Photographer of the Year, Hungarian Natural History Museum (1083 Budapest, Ludovika tér 2-6.), 2012. november 06 – 2012. december 30 | Opening: 2012. november 06 17:00, Opening speech by:  Milán Radisics

„One of Europe’s most significant contest for nature photographers, The Nature Photographer of the Year Competition celebrates it’s 20th birthday in 2012. The internationally well known Hungarian photographers did their best again: the selection of thousand of pictures sent to the competiton, could be placed at any big exhibition hall in the world. The jury received 3401 photos from 315 photographers, and the selected 104 pictures from 54 photographers can hang on the walls. As we do it traditionally showing the award-winning photos and the valuable photos from the jury’s selection will be also available to the audience. We are pleased to announce on this exhibition you can see The best nature photos of the year!”

 

Az Év ifjú természetfotósa címet Kurucz Ádám, 1994-ben született soproni diák kapta. A legjobb búvárfotós elismerést Pohl András érdemelte ki a legjobb víz alatti fotókollekciók versenyében.
A Kezünkben a Föld kategória első díját Fáth Péter nyerte Szatmári Zoltán és Palcsek István előtt, míg A madarak viselkedése kategóriában Kerekes M. István végzett az első, Kis Csaba a második, Tökölyi Csaba pedig a harmadik helyen.

Az emlősök viselkedése kategóriában Nagy Zoltán Gergely lett az első, Almási István a második, ifj. Kovács Tamás a harmadik. Az állatok viselkedése kategória legjobbjának Jakab Tibor fotóját ítélte a zsűri, a második Mészáros András és a harmadik Daróczi Csaba előtt.

Az állatok és környezetük kategóriában Daróczi Csaba Pánczél Mátyást és Garas Attilát előzte meg; Az állatok szemtől szemben kategória első díját Gődény Csaba kapta, a második Jakab Tibor, a harmadik Tóth Zsuzsanna lett.

A Növények és gombák kategória első helyén Kaszás Norbert végzett, a második, illetve harmadik díjat Singler Krisztián és Fatér Beáta vehette át. A Kompozíció, forma és kísérletezés kategória legjobbjának Kerekes M. István bizonyult Gaál Péter és Géczy Dorottya előtt.

A Tájak kategória győzteseként Hackler Jánost hirdették ki, Dobrovits Ádám a második, Laki Zoltán a harmadik lett. Az Élet a vízfelszín alatt kategória első helyén Tökölyi Csaba végzett, a második és harmadik helyre Pohl András egy-egy fotóját sorolta a zsűri.
Fekete Orsolya lett a Napnyugtától napkeltéig kategória első helyezettje, Potyó Imre és Daróczi Csaba előtt, a Fekete-fehér természetfotók kategória legjobb fotóját pedig Posztós Csaba készítette, a második helyre Géczy Dorottya, a harmadikra Bálint Attila felvételeit rangsorolták.

A természet féktelen energiái, zabolátlan erők kategória első és második díját is Daróczi Csaba vehette át, a harmadik Kaszás Norbert lett. Az ifjúsági kategória legjobbjainak Vadász Anna, Kurucz Ádám és Jakab Flóra bizonyultak.

A Humoros felvétel különdíját Jakab Tibor, a Nimród vadászújság különdíját ifj. Kovács Tamás, a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület különdíját Vadász Sándor, a Vadon természetvédelmi magazin különdíját Gődény Csaba, A TermészetBúvár magazin különdíját Kurucz Ádám, A Természet Világa folyóirat különdíját Bálint Attila, a Dunapack Piros-Fehér-Zöld különdíját Fatér Beáta, a Hazai tájkép különdíjat Dobrovits Ádám, a Sakertour Team különdíját Vadász Sándor, a Magyar Fotóművészek Szövetsége különdíját Kerekes M. István, a PapuaParadise EcoResort legjobb búvárfotósnak járó különdíját Pohl András, a naturArt Tildy Zoltán-különdíját pedig Simó Szabolcs nyerte el.

JUHÁSZ LÁSZLÓ: TÜKRÖZŐDÉSEK / REFLECTIONS – PEPPER ART PROJECTS, Budapest, 2012. november 5 – 16.

Juhász László: Venezia, 9 Eifert János megnyitja Juhász László kiállítását (Photo: Peti Péter)

JUHÁSZ LÁSZLÓ : TÜKRÖZŐDÉSEK PEPPER ART PROJECTS (1061 Budapest, Andrássy út 45. II. em.) Megnyitó: 2012. november 5. 18 óra – Megnyitja: Eifert János – Kurátor: Molnár Mihály – A kiállítás a Fotóhónap 2012 hivatalos programsorozatának része. – A kiállítás nyitva: 2012. 11. 05. – 2012. 11. 16., Hétfő-Péntek 9-16 között. Juhász Lászlót jelenleg az árnyékok és formák viszonyai foglalkoztatják, a különböző anyagokon törő árnyék és átalakulása adott formává. Kompozíciókat készít, melyekben az anyagi struktúrák mélységét kutatja, letisztult formákra, vonalakra bontva világunkat.

Juhász László kiállításának megnyitóján (Photo: Peti Péter) Eifert János megnyitja Juhász László kiállítását (Photo: Peti Péter)

 2012.11.05-Popper-Art-Projects-Photo-Juhász-G.-Tamás-08 Juhász László: Venezia

LÁSZLÓ JUHÁSZ – REFLECTIONS   PEPPER ART PROJECTS (1061 Budapest, Andrássy str. 45. II. floor) Opening: November 5, 2012 | 6 pm. – The exhibition will be opened by János Eifert. – Curator: Mihály Molnár. – The exhibition is part of the official program series of the Hungarian Month of Photography 2012. – The exhibition is open: 05.11.2012. – 16.11.2012, Monday – Friday between 9 am. and 4 pm.

“László Juhász is interested at present in the ways shades and shapes are related to each other as well as in how shades get deflected and transformed on the surface of different substances like rippling water, cobblestone or building parts. In his compositions he tries to focus on the essence of material structures in terms of unambigous shapes and lines.”

2012.11.05-Popper-Art-Projects-Photo-Juhász-G.-Tamás-12 2012.11.05-Popper-Art-Projects-Photo-Juhász-G.-Tamás-02

2012.11.05-Popper-Art-Projects-Photo-Juhász-G.-Tamás-03 2012.11.05-Popper-Art-Projects-Photo-Juhász-G.-Tamás-01

JUHÁSZ LÁSZLÓ: TÜKRÖZŐDÉSEK – a kiállításmegnyitón elhangzottak szövegvázlata

 „A hazai fotográfia gazdag korszakát éljük. Tékozlóan sok tehetség, kitűnő fotográfus, kis- és nagymester él és alkot – az Universum végtelenségéhez képest kicsinynek mondható, tenyérnyi területen – Magyarországon. Az alkotói stílusok, művészi elképzelések sokszínűségét illetően is rekordok dőlnek talán, a dokumentarizmustól az experimentálisig szinte minden terület erőteljesen képviselteti magát. A Fotóhónap 2012 programjában gazdag választékot találunk az említett stílusok, alkotói szándékok képviseletében, de egy közülük – Juhász László – beskatulyázhatatlan. Ha kell, stílust vált. Szívét-lelkét teszi a képhez, egyszer riporterként, másszor kísérletező, kreatív fotográfusként. Nemcsak megörökíteni, hanem értelmezni akarja a valóságot, kiszűrni a lényeget és megragadni a szépségét mindannak, amit elfed előttünk első látásra az információs ingerek gazdagsága. Dokumentarista és egzisztencialista is egyben: képeinek filozófiája a fények és árnyékok, mozdulatok és mozgások világából jól kiolvasható. A kompozíció tökéletességére törekszik, letisztult formákra és vonalakra bontja, egyszerűsíti a körülöttünk lévő világot. Távol áll a merev, akadémikus formáktól: lüktető, élettel teli játékai mégis komoly mondanivalót hordoznak.

2012.11.05-Popper-Art-Projects-Photo-Juhász-G.-Tamás-15

Az itt bemutatott Tükröződések c. kiállításának anyaga vizuális megjelenítésében – technikai és esztétikai eszköztárát illetően – a reflexió különleges látványára építkezik, jelképrendszerével azonban korábbi kultúrákat idéz. A tükör és a tükröződés ugyanis ősidők óta használatos szimbólumok. A tükörnek, mint szimbólumnak az értelme és használatának célja koronként, kultúránként és misztikus iskolánként változott. Az egyik legfontosabb szerepe azonban a harmadik szem fejlesztésében (intuíció), egy különleges érzékelési mód kialakításában nyújtott szerepe volt. „Ha képes vagy úgy tekinteni a környezetedre, emberi kapcsolataidra, mint egy tükörre, akkor az felbecsülhetetlen segítséget nyújthat az önismereted fejlesztésében”. Mondhatjuk, hogy Juhász László képei nem a tükröztetett valóságot, hanem annak szubjektív újraértelmezését, pontosabban saját belső világának érzelmi és gondolati reakcióit hangsúlyozzák. A tükör szerepét – a képeken – a vízfelület tölti be, ami a csiszolt üvegfelülettel ellentétben állandó nyugtalanságával, hullámzásával tovább töri a valóság képét, vagyis absztrahál.

Nem célom erőltetett párhuzamokat keresni Juhász László művészi hitvallása, gondolkodásmódja és vallási, világnézeti filozófiák között, de a műveiben megjelenő jelképek, szimbólumok mégis erre késztetnek. Az emberi agy a felépítéséből adódóan, csak „torzítva” képes tükrözni és érzékelni a Valóságot (leegyszerűsítve: a szemünkkel nézünk, az agyunkkal látunk). Érdekes módon erre a Bibliában is van utalás, gondoljunk csak az ismert szakaszra: „Tükör által homályosan látunk.”. A gondolatok, az érzelmek, és a testi ösztönök mintegy homokként rakódnak a tiszta tükör felületére. A buddhizmus szerint az ember létét a tükör által visszavert fényhez lehet hasonlítani, s talán ez a megközelítés, amely legjobban felhasználható a valóság szerkezetének, működésének érzékeltetésére. Az iszlám misztika – a szufizmus – a tükröt, mint szimbólumot a legfontosabb kifejezőeszközeként használta a Valóság és az Ember viszonyának leírására. A szufi rendszerben nagyon mély, ősi tudásra alapozott kozmológia írta le az Univerzum létrejöttét, működését és célját, s nagyon gyakorlatias és használható pszichológia foglalkozott az emberi lénynek az Univerzumban betöltött helyével, szerepével, s „fejlesztésével”.

Nem kívánom befolyásolni Önöket Juhász László képeinek értelmezését illetően, hiszen „beszélnek ők maguk”. És amikor a képek „megszólalnak”, szinte árad belőlük a zene is. Itt és most, élőben Vázsonyi János szaxofonjával idéz fel korokat, városokat, például Velencét, leginkább azonban Juhász László képeinek zeneiségét…

A kiállítást megnyitom.”  (Eifert János)

 

Eifert János és Erhardt László, Juhász László kiállításán (Photo: Peti Péter) 2012.11.05-Juhász-László-kiállítása-02-Photo-Eifert-János 2012.11.05-Juhász-László-kiállítása-03-Photo-Eifert-János 2012.11.05-Juhász-László-kiállítása-05-Photo-Eifert-János

 2012.11.05-Popper-Art-Projects-Photo-Juhász-G.-Tamás-04 Peti Péter, Juhász G. Tamás, Erhardt László és Eifert János felvételei

 

Fotóhónap-2012, Juhász-László-kiállítása

Mesterkurzus a Fotósworkshop.hu hallgatói számára, Budapest, 2012. november 4.

 Álom (Photo: Eifert János) Mozdulat, Müller Fanny (Photo: Eifert János)

Müller Fanny különös pózban (Photo: Eifert János)

Müller Fanny különös pózokban (Eifert János felvételei)

Akt rávetítéssel: Christian Vogt a példakép (Photo: Eifert János) Bemozdulásos tanulmány, Müller Fannyval (Photo: Eifert János) Mesterkurzus, aktfényképezés Müller Fannyval (Photo: Eifert János)

Ion Luca Caragiale: Farsang – nyílt próba a Katonában, Budapest, 2012. november 3.

Ion Luca Caragiale: Farsang - Ujlaki Dénes és Kocsis Gergely (Photo: Eifert János)

A Katona József Színház november 3-án, délelőtt tartotta következő bemutatójának nyílt próbáját a nagyszínpadon. Gothár Péter rendezésében 17-én mutatják be Ion Luca Caragiale vígjátékát, a Farsangot, mely egy szerelmi ötszög történetét meséli el, Bodor Ádám fordításában és átdolgozásában.

Egy borbélyüzlet főnökébe két nő szerelmes; a nők férjei féltékenyek. Közben megkezdődik a farsang, ahol mindnyájan jelmezt öltenek és jelmezt cserélnek, így mindenki mást kerget, mint akit kergetni szeretne.

A XIX. század végi román irodalom kiemelkedő alakja, Ion Luca Caragiale (1852-1912) maga is olyan, mint vígjátékainak esendő figurái; hajszolt és örökös anyagi gondokkal teli életéből számtalan anekdota maradt fenn. A legváltozatosabb mesterségeket űzte, hogy az írás mellett a megélhetését biztosítsa, volt könyvtáros, iktató, tanár, tanfelügyelő, újságíró, súgó, színigazgató és kocsmáros.

2012.11.03-Farsang-Jordán-Adél-és-Nagy-Ervin Ion Luca Caragiale: Farsang - Kocsis Gergely, Nagy Ervin és Lengyel Ferenc (Photo: Eifert János) Farsang, Ujlaki Dénes és Kocsis Gergely (Photo: Eifert János) Gothár Péter, rendező (Photo: Eifert János)

1902-ben plágium vádjával perbe fogták, tisztázta ugyan magát, de két év múlva kiábrándultan elhagyta Romániát, Berlinbe költözött, és ott is maradt a haláláig. Drámaíróként a Zűrzavaros éjszaka című darabjával tűnt fel 1879-ben, ezt nemsokára Az elveszett levél című politikai komédia, a korrupt képviselőválasztások szatírája követte. Műveiben a nagyvárossá fejlődő Bukarest remekül jellemzett alakjai hűtlenkednek, hazudoznak és keverednek korrupciós ügyekbe. A Farsangot 1885-ben írta.

Szereposztás: Misu – Ujlaki Dénes, Bóbitás – Nagy Ervin, Makhosz – Lengyel Ferenc, Gyakornok – Tasnádi Bence, Dodó – Kocsis Gergely, Rendőrbiztos – Vajdai Vilmos, Didina – Jordán Adél, Mica – Pálmai Anna, Pincér – Dankó István, Álarcos nő – Czakó Klári

Móger Ildikó, mögötte Ujlaki Dénes (Photo: Eifert János) Képeslap a büfében (Photo: Eifert János) Ujlaki Dénes (Photo: Eifert János) Móger Ildikjó és Ujlaki Dénes (Photo: Eifert János)

A büfében Dinivel beszélgettünk, meghívott egy pohár borra. A képeken Móger Ildikó és Ujlaki Dénes (Eifert János felvételei)