János Eifert - Photographer

Archive for January, 2013

Pogledajte izložbu fotografija osebujnog mađarskog umjetnika Eiferta. Soundset.hr | Srijeda, 30. siječnja 2013.

2013.01.30. U Fotoklubu Zagreb, Soundset.hr

Pogledajte izložbu fotografija osebujnog mađarskog umjetnika Eiferta

Soundset | Srijeda, 30. siječnja 2013.

Zanimljive radove bivšeg plesača, danas fotografa,

razgledati možete do 11. veljače.

Bivši plesač, danas fotograf Janos Eifert sa svojim fotografijama stigao je u Zagreb. Izložba osebujnog mađarskog umjetnika otvorena je u utorak, 29. siječnja u Fotoklubu Zagreb.

Riječ je o umjetniku kojemu je ljudsko tijelo omiljeni motiv – analizira svjetlo, sjenu, prostor i pokret, te širi granice stvaralačkog izričaja kroz eksperimente s različitim načinima izražavanja.

Izložba traje do 11. veljače 2013.

JÁNOS EIFERT – IZLOŽBA FOTOGRAFIJA “ARS POETICA”. Galerija Fotoklubu Zagreb, Ilica 29/3. Otvorenje izložbe 29. siječanja 2013. u 19.30, izložba ostaje otvorena do 11. veljače 2013.

2013.01.29-JÁNOS-EIFERT-IZLOŽBA-FOTOGRAFIJA-pozivnica
2013.01.25-Fotoklub-Zagreb-János-Eifert-izložba-fotografija

JÁNOS EIFERT – IZLOŽBA FOTOGRAFIJA “ARS POETICA” – Galerija Fotokluba Zagreb, Ilica 29/3. Otvorenje izložbe 29. siječanja 2013. u 19.30, izložba ostaje otvorena do 11. veljače 2013.

János Eifert autor je osebujnog i specifičnog senzibiliteta. Karijeru je započeo 1960. kao profesionalni plesač, a fotografijom se započeo baviti 1968. kad je odlučio fotografirati inozemnu turneju plesne grupe Honvéd u kojoj je nastupao. Aktivno se bavio plesom sve do 1977. kad je krenuo s fotografskom karijerom, stoga ne treba čuditi da mu je ljudsko tijelo omiljen motiv kojeg često nalazimo u njegovim radovima, a plesno iskustvo zrcali se u načinu na koji ga prenosi na fotografiju, uvijek u pokretu, uvijek aktivno. To duboko razumijevanje dinamike kretanja transformira njegove fotografije u životne forme koje ponekad prelaze u cijele sekvence kroz koje autor analizira svjetlo, sjenu, prostor i pokret. Autor dodatno širi granice stvaralačkog izričaja kroz eksperimente s različitim načinima izražavanja.

János Eifert održao je 190 samostalnih izložbi, sudjelovao u 700 skupnih izložbi i dobitnik je 170 nagrada. Objavljuje fotografije u različitim magazinima, knjigama i stručnim publikacijama, kako tiskanim tako i elektroničkim. Njegove su fotografije česti scenografski elementi na filmu i u TV emisijama, a koriste se i kao kulise u kazališnim i plesnim predstavama. Aktivni je predavač i voditelj mnogih fotografskih radionica. Rođen je 8 svibnja 1943. u Hódmezövásárhely u Mađarskoj, živi i radi u Budimpešti..

Web stranica: http://www..eifert.hu

Ukoliko želite razgovor s autorom molimo vas da se javite mailom na Fotoklub Zagreb fkz@fotoklubzagreb.hr. Razgovor možete obaviti na njemačkom.

2013.01.29. Zagreb, Eifert-kiállítás megnyitója (Photo: Davor Dolenčić)

2013.01.29. Zagreb, Eifert János "Képírás - fotóakadémia" című könyvével, ami a Fotoklub zagreb könyvtárában is megtalálható (Photo: Ognjen Karabegovic) 2013.01.29. Cedomil Gros (hátul), Vinko és Slavka Sebrek, Bozidar Kasal 2013.01.29. Eifert bemutatóját Claudia Dolencic, Senka Jurkovic Gros és Iva figyeli 2013.01.29. Zagreb, Eifert-kiállítás megnyitó

2013.01.29. Zagreb, Eifert tárlatvezetése (Photo: Vinko Sebrek) 2013.01.29. Zagreb, Eifert János kiállításának megnyitóján megköszöni a Fotoklub Zagreb meghívását  (Photo: Ognjen Karabegovic)
 
2013.01.29. Zagreb, Móger Ildikó táncol (Photo: Ognjen Karabegovic) 2013.01.29. Zagreb, Klaudija Dolenčić, a táncoló Eifert János, valamint Damir Tiljak és Vinko Sebrek (Photo: Ognjen Karabegovic) Eifert János: Dance/Body/Study (Budapest, 2009) 2013.01.29. Zagreb, Eifert János közismert mozdulatával (Photo: Ognjen Karabegovic) ARS POETICA. Eifert János kiállítása a Fotoklub Zagreb galériájában, 2013. január 29 – február 11. A kiállítást megnyitotta: Tiljak Damir elnök, beszédet mondott Vinko Šebrek. Eifert János rögtönzött tárlatvezetése során bemutatta képeit.  (Ognjen Karabegović, Davor Dolenčić, Móger Ildikó, Vinko Sebrek és Eifert János felvételei)

 
2013.01.29. Zagreb, Móger Ildikó Eifertet fotózza (Photo: Davor Dolenčić) 2013.01.29. Zagreb, Eifert János (Photo: Davor Dolenčić) Eifert János: Dance/Body/Study 02. (Budapest, 2013)
2013.01.29-Eifert-magyaráz a Tánc-Test-tanulmány 2. c. képe előtt
 
2013.01.29. Zagreb, Eifert-kiállítás megnyitó 2013.01.29. Renato Pejkovic fotóstársával beszélget 2013.01.29. Kreso Mehicic, Matija Pavic és Móger Ildikó (Eifert János felvétele)
 
2013.01.29. Zagreb, Eifert-kiállítás megnyitó közönsége

A képeken Damir Tiljak (a Photo Club Zagreb elnöke), Davorin Mance, Kresimir Mehicic, Matija Pavic, Čedomir Gross, Vinko Šebrek (a Photo Club Zagreb tiszteletbeli elnöke), Slavka Šebrek, Bozidar Kasal, Senka Jurkovic Gros, Renato Pejkovic, Klaudija Dolenčić (tolmács), Davor Dolenčić, Ognjen Karabegović, Matija Pavić, Ivana Cesarec, Davor Bolant, Eifert János, Móger Ildikó és sokan mások.

2013.01.29-Zagreb-katalógus-4-1 2013.01.29-Zagreb-katalógus-2-3
JÁNOS EIFERT – IZLOŽBA FOTOGRAFIJA Fotoklub Zagreb. A kiállítás katalógusa
2013.01.30. Facebook, Davor Dolenčić albuma 2013.01.30. Facebook bejegyzés: Eifert János, Klaudija és Davor Dolenčić Klaudija Dolenčić Facebook bejegyzése: “Včeraj v Zagrebu, na otvoritvi fotografske razstave znanega madžarskega umetnika, fotografa, plesalca in pedagoga Janosa Eiferta. Janosove fotografije, bomo imeli priložnost videti tudi v Sloveniji in sicer v Kranju enkrat aprila.Na fotografiji: Janos Eifert, moj mož Davor in jaz. — Eifert János, Klaudija Dolenčić (tolmács), Davor Dolenčić (fotográfus) a képen”
2013.01.30-Facebook-Ognjen-Karabegović-albuma Facebook, Ognjen Karabegović albuma: “JANOS EIFERT & ZAGREB EXHIBITION
U galeriji Fotokluba Zagreb otvorena je izložba fotografija mađarskog fotografa Janosa Eiferta. Janos Eifert autor je osebujnog i specifičnog senzibiliteta.
Njegova karijera,kao profesinalnog plesača započinje 1960 godine, a zanimanje za fotografiju datira od 1968. Omiljen motiv mu je ljudsko tijelo, što je odraz dugogodišnje plesačke karijere, koja završava 1977 godine, a njeno mjesto zauzima fotografija. Duboko razumijevanje dinamike kretanja transformira njegove fotografije u životne forme.
Janos Eifert do sada je održao 160 samostalnih izložbi, a sudjelovao na 650 skupnih izložbi.  Dobitnik je 168 nagrada.  Njegove fotografije objavljene su u velikom broju magazina, knjiga i stručnih publikacija.  Živi i radi u Budimpešti.  web stranica: www.eifert.hu

János Eifert: izložba fotografija  „Ars Poetica“ – Vrijeme: 29.01.2013. otvorenje u 19,30 sati – Mjesto: Zagreb;  Galerija Fotokluba Zagreb, Ilica 29/3  – Organizator: Fotoklub Zagreb

Vinko Šebrek: Govor na otvaranju izložbe

Damir Tiljak és Vinko Sebrek (Photo: Móger Ildikó)Dragi Zagrepčani, drage kolegice, poštovani kolege, poštovani štovatelji i ljubitelji fotografske umjetnosti! Dame i gospodo!

Srdačno vas pozdravljam u ime organizatora izložbe, Fotokluba Zagreb i svoje osobno ime i želim vam dobrodošlicu i izražavam svoju zahvalnost  za vaš dolazak na otvaranje izložbe  fotografije „Ars Poetica“, mađarskog foto umjetnika Jánosa Eiferta, velikog štovatelja i prijatelja našeg kluba, Zagreba i Hrvatske. Posebno  pozdravljam i želim dobrodošlicu našim dragim gostima, autoru izložbe gospodinu Jánosu Eifertu i njegovoj  supruzi Ildikó Móger, kao i prevoditeljici gospođi Klaudiji Dolenčić, koja će nam pomoći svojim prevođenjem u programu otvorenja izložbe.

Jánosa Eiferta, majstora fotografije svjetske razine, organizatora fotografskih manifestacija, voditelja fotografskih udruga i asocijacija, fotografskog stručnjaka, promotora i učitelja iz oblasti fotografije i fotografske umjetnosti poznajem već preko 15 godina. Upoznali smo i družili na  izložbama i forumu tijekom Mjeseca suvremene mađarske fotografije u  Pečuhu u rujnu 1997. godine.  Tada je Eifert  bio jedan od organizatora ove značajne i sadržajem bogate kulturne manifestacije  i ujedno njen domaćin u funkciji predsjednika mađarske fotografske federacije. Tada smo razgovarali i dogovorili  suradnju našeg kluba s mađarskom fotografijom. Nakon ovog susreta međusobno smo kontaktirali i surađivali u nekim  programima našeg kluba i programima naše međunarodne kulturne suradnje, od kojih ću izdvojiti najznačajnije. Gospodin Eifert  sudjelovao je kao predsjednik  međunarodnog stručnog žirija u ocjenjivanju i odabiru fotografija na  naša dva Zagreb salona – međunarodnih izložbi fotografija i to na: 28. Zagreb salonu (2000.) i na 33. Zagreb salonu (2010.). Na ovom posljednjem našem susretu pozvao me je da sudjelujem, kao predstavnik Fotokluba Zagreb sa svojom samostalnom izložbom u Budimpešti. Tako  sam pripremio svoju samostalnu izložbe simboličnog naziva Pay It Forward (Küldd tovább- Šalji dalje), koja je priređena u  siječnju 2011. godine u  Kerengő galeriji Nacionalnog plesnog kazališta u Budimpešti,čije je János Eifert voditelj. Ovom izložbom  znakovitog naziva: „Ars Poetica“  Eifet se predstavlja zagrebačkoj publici, a u kolovozu ove godine će naš klub gostovati u Kerengő galeriji u Budimpešti sa skupnom izložbom recentne fotografije članova našeg kluba.

Svaki moj susret s njim je za mene bio nova lekcija i novo značajno iskustvo iz fotografske struke i umjetnosti, ali i nova saznanja o njegovim veoma poučnim iskustvima u organizaciji života i rada fotografskih udruga. Zato sam izuzetno počašćen što mogu ovom prigodom reći nekoliko riječi o ovom vrsnom autoru, njegovom radu i njegovom djelu. No prije toga želim istaći jednu važnu činjenicu, a to je, da se najsnažnije veze i prijateljstva među ljudima, narodima i državama stvaraju upravo kulturnom suradnjom kao i kroz  razne kulturne kontakte. Tako i ova izložba  govori o  iznimnom prijateljstvu i suradnji hrvatskih i mađarskih fotografa i o veoma dobrim odnosima, kulturnoj suradnji i prožimanju kultura i umjetnosti naših država i naroda. Ona u sklopu široke kulturne suradnje dviju susjednih i prijateljskih države potvrđuje značajnu činjenicu, da je Hrvatska oduvijek bila kulturni dio Europe, a kroz nekoliko mjeseci  postati će i  njenim političkim dijelom.

Eifert  spada u krug najznačajnijih  suvremenih mađarskih fotografa, svjetskog renomea. Na fotografskoj umjetničkoj sceni prisutan je punih 45 godina.  Počeo je kao mnogi umjetnici u najranijoj mladosti i to najprije u plesnoj a ubrzo zatim i u fotografskoj umjetnosti, kojoj je posvetio cijeli svoj radni i stvaralački život.  Iako je u svom  dugogodišnjem i bogatom fotografskom umjetničkom stvaralaštvu birao teme i sadržaja iz širokog područja fotografske umjetnosti, njegova povezanost sa plesnom umjetnošću  se posebno reflektira u njegovom fotografskom stvaralaštvu. Ono što ga posebno izdvaja od ostalih umjetnika je njegova originalnost, njegova zaigranost fotografskim stvaralaštvom, kao i vrsnoća i visoki  tehnički dosezi  njegovih umjetničkih ostvarenja, što je vidljivo i na ovoj izložbi.

Eifert  spada u krug umjetnika, koji posjeduju zadivljujuću  bogatstvo ideja, maštovitosti, likovne kulture, tehničke savršenosti i time mnoštvo novih i zadivljujućih inovacija. Za njega  je fotografija, istovremeno, umijeće, tehnika i velika, ali ozbiljna igra.  Za njega, fotografirati znači – stvarati kroz igru, pokazati ono što on, odnosno njegovo oko, njegove emocije vide i otkrivaju iza slojeva svakodnevnog i stvarnog. Ona je za njega ljubav i strast, stalno učenje i vježbanje, prenošenje znanja i svog iskustva na druge, hoby i profesija.

Novi mediji i novo vrijeme u kome živimo, obilježeno je značajnim promjenama u svijetu umjetnosti, pa tako i u fotografskoj. Digitalne tehnologije unijele su nove mogućnosti u sferu likovnih umjetnosti pa tako i u fotografsko stvaralaštvo, pa tako svjedočimo novom profilu umjetnika koji je istovremeno autor, stvaratelj, dizajner i organizator, pa i promotor svoje umjetnosti. János Eifert je sve to.

Njegovo umjetničko stvaralaštvo teško je kategorizirati prema  nekom ustaljenom stilu. U njegovim djelima miješaju se i prepliću  realno i nadrealno, stvarnost i fikcija, san i java.  Svoju umjetnost neprestano  nadograđuje i mijenja uz jednu zadivljujuću konstantu, a to je njegova izuzetna sposobnost izdvajanja onoga bitnog, esencijalnog iz stvarnosti, iz života i svijeta koji nas okružuje i njegovo umijeće da tu realnost transformira u zadivljujuće nove fotografije pri čemu tema ili motiv nisu uzeti samo zbog njihove vlastite vrijednosti, već kao element jednog novog djela.

Sa  izložbom „Ars Poetica“ Janoš Eifert  donio je ovdje u Zagreb nešto novo i posebno u svijetu fotografske umjetnosti. Izložio je 37 fotografija  velikog i manjeg formata u formi  pojedinačnih  fotografija, triptiha, fotomontaža i kolaža iz svoga bogatog fundusa nastalih u posljednjih desetak godina, mada neka njegova novija fotografska djela imaju u svojoj osnovi fotografije, koje su snimljene prije 20, 30  pa i više godina.

U njegovom bogatom, raznovrsnom i složenom  fotografskom opusu, primjetno više raznovrsnih motiva, žanrova, koncepata i pristupa od konvencionalnih do avangardnih.  Do sada je imao 190 samostalnih izložbi, sudjelovao je na 700 skupnih i žiriranih izložbi fotografije. Primio je 170 nagrada i pohvala. Stekao je zvanje Majstora mađarske fotografske federacije kao i AFIAP i Es FIAP- Međunarodne fotografske federacije.  Eifert je dao izniman doprinos u djelovanju, razvijanju i promicanju fotografije kao tehničke i umjetničke discipline, posebice kroz obnašanja dužnosti  čelnog čovjeka u fotografskim udrugama i njihovim asocijacijama, priređujući predavanja, radionice, tečajeve, kroz vođenje foto galerije Kerengő u Budimpešti, sudjelovanjem stručnim prilozima u stručnim časopisima, stručnim knjigama i foto monografijama. Mnoge njegove fotografije  se koriste u raznim scenama u kazalištima, filmovima i televizijskim programima.  Piše recenzije za mnoge fotografske izložbe za kataloge i stručnu publicistiku. Otuda sam za sebe kaže da je amater i profesionalac. Amater, jer je najveći dio njegovih radova nastao iz unutarnje potrebe i poriva, a profesionalac jer fotografije i druge svoja umjetnička ostvarenja prodaje, promovira i podučava, od čega zapravo i živi.

Na kraju još jednom iskrene čestitke autoru na ovoj impresivnoj i posebnoj izložbi, a vama dragi prijatelji, kolegice i kolege, dame i gospodo želim da uživate u njegovim likovnim ostvarenjima i vrijednim djelima.  Još jednom vam se zahvaljujem na vašem interesu, potpori i priznanju naših aktivnosti, a vašim dolaskom uveličali ste ovaj značajan događaj u našem klubu, a na naše zadovoljstvo, radost i sreću autora.   Živjeli!

Vinko Šebrek, počasni predsjednik Fotokluba Zagreb

Kiállításom rendezése a Photo Club Zagreb galériájában. Horvátország, 2013. január 28.

2013.01.28. Zagreb, Móger Ildikó és Eifert János táncolnak a kiállítás-rendezés közben (Photo: Vinko Sebrek)

2013.01.28. Zagreb, kiállításom rendezése (Eifert János felvétele) 2013.01.28. Zagreb, kiállításom rendezése (Eifert János felvétele) 2013.01.28. Zagreb, kiállításom rendezése (Eifert János felvétele) 2013.01.28. Zagreb, Eifert kiállítását rendezi (Photo: Vinko Sebrek)

Kalandos utazásunk Ildikóval nyolc órás autózást jelentett. Amikor bepakoltam a kiállításom képeit, és elindultunk Budapestről, nem gondoltam, hogy a horvát vámosnő nem engedi be a fotóimat ata carno nélkül. Meg kellet kerülnünk hát Horvátországot, hogy Szlovénián keresztül egy másik határátkelőhelyen jussunk át. Éjfélkor érkeztünk Vinko Sebrekékhez, szálláshelyünkre. Segédletével másnap Zágrábba érkeztünk a képekkel, és megrendeztük kiállításomat. Egy jó kis csapat – Matija Pavić, Ivana Cesarec, Davor Bolant – állt rendelkezésemre, a Fotoklub Zagreb tagjai. Délután ötre már megnyitókész állapotban hagyhattuk el a galériát. Még egy kis séta is belefért az esti hóesésben…

2013.01.28. Zagreb, Eifert kiállítását rendezi (Photo: Vinko Sebrek) 2013.01.28. Zagreb, Eifert kiállítását rendezi (Photo: Vinko Sebrek) 2013.01.28. Zagreb, Vinko Sebrek fényképez kiállításom rendezésekor (Eifert János felvétele) Damir Tiljak, Vinko Sebrek és Eifert János felvételei

2013.01.28. Zagreb, a csapat, kiállításom rendezésekor (Tiljak Damir felvétele)

2013.01.28. Zagreb, esti-utca-H&M-üzlettel (Eifert János felvétele) 2013.01.28-Zagreb-Ildikóval-a-hóesésben 

2013.01.28. Zagreb, Eifert János és Móger Ildikó a parkban (Photo: Vinko Sebrek)

János Eifert – izložbe fotografija. Fotogard.com – Zagreb, 2013. január 28.

2013.01.28-Zagreb-Fotogard.com

Fotogard.com – Zagreb, 2013. január 28.

http://www.fotogard.com/janos-eifert-izlozba-fotografija/

János Eifert – izložbe fotografija

Pozivamo Vas na otvorenje izložbe fotografija autora Jánosa Eiferta, u utorak, 29. siječnja, u 19:30 sati, u Fotoklubu Zagreb. Izložba ostaje otvorena do 11. veljače 2013.

János Eifert autor je osebujnog i specifičnog senzibiliteta. Karijeru je započeo 1960. kao profesionalni plesač, a fotografijom se započeo baviti 1968. kad je odlučio fotografirati inozemnu turneju plesne grupe Honvéd u kojoj je nastupao. Aktivno se bavio plesom sve do 1977. kad je krenuo s fotografskom karijerom, stoga ne treba čuditi da mu je ljudsko tijelo omiljen motiv kojeg često nalazimo u njegovim radovima, a plesno iskustvo zrcali se u načinu na koji ga prenosi na fotografiju, uvijek u pokretu, uvijek aktivno. To duboko razumijevanje dinamike kretanja transformira njegove fotografije u životne forme koje ponekad prelaze u cijele sekvence kroz koje autor analizira svjetlo, sjenu, prostor i pokret, šireći granice stvaralačkog izričaja kroz eksperimente s različitim načinima izražavanja

János Eifert održao je 160 samostalnih izložbi, sudjelovao u 650 skupnih izložbi i dobitnik je 168 nagrada. Objavljuje fotografije u različitim magazinima, knjigama i stručnim publikacijama, kako tiskanim tako i elektroničkim. Njegove su fotografije česti scenografski elementi na filmu i u TV emisijama, a koriste se i kao kulise u kazališnim i plesnim predstavama. Aktivni je predavač i voditelj mnogih fotografskih radionica. Rođen je 8 svibnja 1943. u Hódmezövásárhely u Mađarskoj, živi i radi u Budimpešti.

Web stranica: http://www.eifert.hu

Ukoliko želite razgovor s autorom molimo vas da se javite mailom na Fotoklub Zagreb fkz@fotoklubzagreb.hr. Razgovor možete obaviti na njemačkom.

A Szegedi Kortárs Balett által meghirdetett fotópályázat zsűrizése Skype online kapcsolatban. Szeged – Budapest, 2013. január 26.

2013.01.26-Dusha-Béla-fotóművész-Pataki-Ferenc-festőművész 2013.01.26-Skype-on-zsűrizünk-Dusha-Bélával-és-Pataki-Ferenccel

A Szegedi Kortárs Balett által meghirdetett fotópályázat zsűrizése. Szeged – Budapest, 2013. január 26.

A zsűri jegyzőkönyvből:

“Jelen vannak: Eifert János fotóművész, Dusha Béla fotóművész, Pataki Ferenc festőművész 

A kor technikai lehetőségeivel élve Skype online kapcsolatban Eifert János Budapestről. Pataki Ferenc és Dusha Béla együtt Szegeden 2013. január 26-án, szombaton 19 – 21 óráig kiértékelte a pályázatra beküldött képanyagot és egybehangzó véleményük alapján az egyik (neve még nem publikus) pályázónak ítélte oda az első díjat. Tekintettel arra, hogy megbízónk a Szegedi Kortárs Balett vezetősége nem kért fel a további helyezettek értékelésére ezért nem is nevezzük meg a második vagy a harmadik helyezettet.”

Zagreb – izložba fotografija: János Eifert. Fotografija.hr – Fotografska Vizualna Kultura, Zagreb, 2013. január 28.

2013.01.26-Zagreb-FOTOGRAFIJA.HR 

Fotogard.com – Zagreb, 2013. január 28.

http://www.fotogard.com/janos-eifert-izlozba-fotografija/

János Eifert – izložbe fotografija

Pozivamo Vas na otvorenje izložbe fotografija autora Jánosa Eiferta, u utorak, 29. siječnja, u 19:30 sati, u Fotoklubu Zagreb. Izložba ostaje otvorena do 11. veljače 2013.

János Eifert autor je osebujnog i specifičnog senzibiliteta. Karijeru je započeo 1960. kao profesionalni plesač, a fotografijom se započeo baviti 1968. kad je odlučio fotografirati inozemnu turneju plesne grupe Honvéd u kojoj je nastupao. Aktivno se bavio plesom sve do 1977. kad je krenuo s fotografskom karijerom, stoga ne treba čuditi da mu je ljudsko tijelo omiljen motiv kojeg često nalazimo u njegovim radovima, a plesno iskustvo zrcali se u načinu na koji ga prenosi na fotografiju, uvijek u pokretu, uvijek aktivno. To duboko razumijevanje dinamike kretanja transformira njegove fotografije u životne forme koje ponekad prelaze u cijele sekvence kroz koje autor analizira svjetlo, sjenu, prostor i pokret, šireći granice stvaralačkog izričaja kroz eksperimente s različitim načinima izražavanja

János Eifert održao je 160 samostalnih izložbi, sudjelovao u 650 skupnih izložbi i dobitnik je 168 nagrada. Objavljuje fotografije u različitim magazinima, knjigama i stručnim publikacijama, kako tiskanim tako i elektroničkim. Njegove su fotografije česti scenografski elementi na filmu i u TV emisijama, a koriste se i kao kulise u kazališnim i plesnim predstavama. Aktivni je predavač i voditelj mnogih fotografskih radionica. Rođen je 8 svibnja 1943. u Hódmezövásárhely u Mađarskoj, živi i radi u Budimpešti.

Web stranica: http://www.eifert.hu

Ukoliko želite razgovor s autorom molimo vas da se javite mailom na Fotoklub Zagreb fkz@fotoklubzagreb.hr. Razgovor možete obaviti na njemačkom.

Lassan elkészülök az új műtermem, fotóraktáram építésével. Budapest, XIV. Limanova tér 25.

2013.01.15-Limanova-tér-25.-Műteremépítés 2013.01.05-Fotóműterem-építése 2013.01.17--Limanova-tér-25.-Fotóműterem-építése 

Lassan elkészülök az új műtermem, fotóraktáram építésével. Budapest, XIV. Limanova tér 25.

Eifert Fotóműterem, raktár (Budapest, XIV. Limanova tér 25.)

Eck Imre – Alexandra Kiadó, 2013. Szerkesztette: P. Szűcs Julianna, Bachmann Erzsébet

2013.01-Eck-Imre-album-Alexandra-Kiadó

Eck Imre – Alexandra Kiadó, 2013. Szerkesztette: P. Szűcs Julianna, Bachmann Erzsébet

Fotók: Benedek Barna, Pécsi Nemzeti Színház archívuma, Eifert János (Verdi-Eck: Rekviem)

Erdős Virág: Na most akkor…

Erdős Virág: Na mostakkor…  kedvenc versem, amely a legközvetlenebb természetességel és valami bizarrul tiszta, mégis nyers poétikusság közegében éleszti újra a politikai versírás tradícióját, és közben gyönyörű…

Erdős Virág forrás: (Népszabadság)     Erdős Virág: Na most akkor…

 

 ..mondjátok meg nagyokosok, mi legyen, ki ne legyen miközülünk maholnap és ki legyen, ki legeljen penneágyon rozmaringos mellfilét, ki pecázza kukából a halolajos kiflijét, kinek legyen friss levegőn tartózkodni ideje, kinek teljen karcinogén cuccokkal a tüdeje, ki rágja a Cafe Picard mascarponés pitéjét, ki mossa a Szentiványi nagyságosék bidéjét, kinek kelljen éjjel-nappal folyton-folyvást igyekezni, kit lehessen kapásból és szemtől szembe letegezni, ki ne jusson ötről hatra, kinek fussa futópadra, Pulára meg Balira, kit vegyenek palira, kinek legyen hobbija a népi magyar hagyomány, kinek jusson másfél bála angolpólya-adomány, kinek bocskor, rámás csizma, cifra mente, kacagány, kinek jusson, mér’ is jutna, szar se jusson, ha cigány, na most akkor mondjátok meg nagyokosok, mi legyen, ki ne legyen miközülünk maholnap és ki legyen, ki rakja ki carrarai márvánnyal a klotyóját, kinek pakoltassák ki a pénztárnál a motyóját, ki zúzzon ki Rómába, hogy láthassa a piétát, ki nyomassa ezerrel a déligyümölcs-diétát, ki merengjen el egy régi, feudális szokáson, kit érjenek állítólag kisebb bolti lopáson, kinek legyen ad absurdum reklamálni mersze, ki merjen a jogaiért kiállni, na persze, kinek legyen dilije a kuszkusz meg a falafel, ki próbálja nem feladni, végül mégis adja fel, na most akkor mondjátok meg nagyokosok, mi legyen, ki ne legyen miközülünk maholnap és ki legyen, ki költözzön proli szagtól fuldokolva Budára, ki költse egy komplett pesti panel árát dudára, ki ápolja klinikán az egészséges körmét, ki válasszon rövid utat, ki pedig a görbét, ki lásson a Hun West Travel-irodával világot, ki álmodjon zöld fű közé piros, fehér virágot, ki ültessen minden kerti törpe mellé tuját is, ki adja az ártatlant, de hogyha kell, a buját is, ki rendeljen ülőbútort magának a neten, kik lakjanak egyetlenegy félszobába’ heten, na most akkor mondjátok meg nagyokosok, mi legyen, ki ne legyen miközülünk maholnap és ki legyen, ki utazzon még a világ végére is kocsival, ki tudjon le minden bajt egy odavetett bocsival, ki vegye a nyakába egy papucsér’ a plázát, kinek vigye el a bank a vakolatlan házát, kinek legyen párnája a hugyos-sáros aszfalt, ki foglaljon négy személyre, ablak mellé asztalt, kinek legyen jelszava a részvét és a szeretet, kinek kelljen beszerezni tüdőszűrőleletet, ki kerüljön révületbe Csaba testvér szent szavától, ki keljen ki magából egy utastársa testszagától, na most akkor mondjátok meg nagyokosok, mi legyen, ki ne legyen miközülünk maholnap és ki legyen, ki járkáljon házastársi javallatra botoxra, kit vigyenek akarata ellenére detoxra, kinek kelljen másnap délig étlen-szomjan kibírni, kit lenne szép most azonnal puszta kézzel kinyírni, kinek hozzon Télapócska sárgarézzel teli zsákot, ki hordja ki lábon hol a tüdőgyuszit, hol a rákot, kinek legyen igénye a könyvre meg a mozira, ki próbáljon belógni egy kulturáltabb slozira, kinek kelljen nap mint nap a Vágóhídig bliccelni, kinek legyen – láthatólag – kedve most is viccelni, na most akkor mondjátok meg nagyokosok, mi legyen, ki ne legyen miközülünk maholnap és ki legyen, kinek legyen névre szóló szekrénye a Gelázsban, ki aludjon álmában egy jó kis fűtött garázsban, ki nevezze komenista fertőnek a Dagályt, kinek sértsen már a puszta létezése szabályt, ki akarja hóban-fagyban kivárni a sorát, kinek kelljen tele szájjal dicsérni a borát, ki hurcolja fel-alá az interspáros batyuját, ki átkozza el a saját sose látott anyuját, ki feküdjön hol itt, hol ott, mint a kilőtt állat, ki rándítson haladtában szemlesütve vállat, na most akkor mondjátok meg nagyokosok, mi legyen, ki ne legyen miközülünk maholnap és ki legyen, ki csinálja új kecóját trendire és takarosra, ki próbáljon mindenáron bejutni a fapadosra, ki locsoljon Francois Voyer konyakot a kivire, ki gondoljon tehetetlen haraggal a gyivire, ki tegye le egyik percről másikra a piát, ki próbálja kivenni a lelencből a fiát, ki lomizzon kisbiciklit, dinókat meg törpöket, ki ugassa le az undok, játszótéri kölköket, ki lássa a sajátját a más ölében csicsikálni, ki próbálja magát minden karácsonykor kicsinálni, na most akkor mondjátok meg nagyokosok, mi legyen, ki ne legyen miközülünk maholnap és ki legyen, kinek legyen tiszta sor, hogy haladás vagy haza, kinek legyen úgy, hogy többé ne mehessen haza, kit várjon a boldogság kék tengerén egy bárka, kit viszont a vácrátóti köztemető árka, kinek jusson éppen elég hely az isten tenyerén, Budafokon, Budaligeten és Mátraterenyén, Békésbe’ és Hevesbe’, s ki menjen a levesbe.

 

(A vers eredetileg a Népszabadság 2012. május 14-i számában jelent meg, megtalálható az archívumban is: http://nol.hu/archivum/20120512-na_most_akkor)

Az első Fotóakadémiai pályázat kiértékelése, baráti beszélgetés a Hadik Kávéházban, Budapest, 2013. január 11.

2013.01.11-Fotóakadémia-megbeszélés-Hadik-Kávéházban (Photo: Eifert János)

2013.01.11-Fotóakadémia-megbeszélés-Hadik Kávéház 01 2013.01.11-Fotóakadémia-megbeszélés-Hadik Kávéház 2013.01.11-Fotóakadémia-megbeszélés-Hadik Kávéház 02

Az első Fotóakadémiai pályázat kiértékelése, baráti beszélgetés a Hadik Kávéházban, Budapest, 2013. január 11. (Bernáth Bizsu Zsuzsanna és Eifert János felvételei)

Ertl Péter a Nemzeti Táncszínház új igazgatója, és megállapodtunk a Kerengő Galéria fotókiállításainak szakmai előkészítésére. Budapest, 2013. január 10.

Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház új igazgatója (Photo: Eifert János)  Ertl Péter az új “hadvezér”  a Nemzeti Táncszínház élén. Korábban 20 évig előadóként, tánckari asszisztensként, valamint koreográfusként dolgozott a Honvéd Együttesben. 2006-tól igazgató-helyettese, és januártól igazgatója a Nemzeti Táncszínháznak. Most megbízást kaptam – és szerződést kötöttünk – a Kerengő Galéria 2013 évi fotókiállításainak szakmai előkészítésére, az általam kiválasztott fotóművészekkel való előzetes egyeztetésre, a kiállítások előkészítéséhez az információs anyagok biztosítására és az így megvalósuló kiállítások hivatalos megnyitására.

 
Kotsis Ágota, művészeti munkatárs (Photo: Eifert János) Kotsis Ágota művészeti munkatárs

Bizonyára tudjátok, hogy a Táncszínház születése percétől, tizenegy éven át mintegy a vizuális művészetek „szövetségeseként” százhúsz egyéni és csoportos fotókiállítás bemutatására adott szellemi és fizikai teret. E térben, válogatásom alapján  – határok és korlátok nélkül – a fotóművészet szinte minden műfaja, alkotói törekvése és gazdag témaválasztéka megmutatkozhatott. A hazai és nemzetközi élvonal képviseletében Andrea Paolini Merlo-tól Wágner Ferencig, Branislav Brkić-től Walter Kühneltig több mint háromszázötven kiállító nevét kellene felsorolnom. Néhányat közülük mégiscsak említenem kell hiszen nélkülük a képek élettelen és jellegtelen, számozott tárgyak lennének. Érdekesek és izgalmasak voltak a tematikus kiállítások. A Tánc a fotóművészetben igazi minőséget mutatott be (Korniss Péter, Keleti Éva, Szalay Zoltán, Bánkuti András, Varga Gábor György, Andrea Paolini Merlo), a Seniorok az ezredfordulón pedig a klasszikus fotográfia legnagyobb hazai képviselőit (Ács Irén, Gink Károly, B. Müller Magda, Nádor Ilona, Németh József, Tabák Lajos, Tillai Ernő, Tóth István) vonultatta fel. A fotóriporterek, a nagy öregek és a fiatalok (Escher Károly, Bánhalmi János, Horváth Dávid, Farkas Tamás, Mátrai Miklós) szintén „szakosodtak”, és remek sportfotókkal, portrékkal, esemény- és színházi felvételekkel örvendeztették meg a galéria látogatóit. A zene, különösen a jazz kedvelt téma (Siklós Péter, Vass Dániel), ábrázolásuk műfajt teremtett. A természetfotó népszerűsége (Kalotás Zsolt, Vajda János, Dombovári Tibor, Rakó Alex, Zsila Sándor, Vadász Anna) a Táncszínházban is töretlen. Még a városképek, épületfényképezés terén is specialisták (Szentiváni János, Vasja Doberlet, Vladimir Jirnov, Marius Jovaisa, Erhardt László, Oláh Gergely Máté) hozták a minőséget. Az utazás sem a társasutazások knipszelői által ismert formában, hanem a földrajzi-, néprajzi-, társadalmi keresztmetszetet megjelenítő szerzők (Lóránt Attila, Erik Skjøldt, Kocsis András, Robert Jankuloski, Becker Irén) ábrázolásában jelent meg. Az akt műfaját különlegesen érzékeny fotográfusok (Szergej Buszlenko, Jung Zseni, Wágner Ferenc) képviselték. A kísérletező fotográfiát, a különleges technikákat nemcsak a fiatalok „hozzák”, hanem a korosztálytól függetlenül a sajátos gondolkodású és filozófiájú alkotók (Kovács Melinda, Ilku János, Lehotka László, Boldvai Balázs, Fejér Zoltán, Juhász László, Nagy Zopán, Kőműves Kata, Pető Andrea). A határon túlról, más „kultúrkörből” nem kirándulni, hanem tapasztalatot cserélni és megmérettetni jöttek a nemzetközi ismertségű fotográfusok (Branislav Brkić, Nagyezsda Pavlova, Rudi Haidenthaler, Lennert Géza, Tóth Stefan, Stanislovas Žvirgždas, Nagy Tivadar, Vinko Šebrek). Így teljes az a világ – a fotográfia világa -, amelyet a Kerengő Galéria befogadott és közvetített a táncszerető közönség számára.

Görgey Artúr (1818-1916) szobra a Budai Várban (Photo: Eifert János)

Egy régi hadvezér, Görgey Artúr (1818-1916) szobra a Budai Várban (Photo: Eifert János)

VARIÁCIÓK EGY FEKETE ZONGORÁRA – a MAOE Fotóművészeti tagozatának kiállítása a Kondor Béla Közösségi Házban (1181 Budapest, Kondor Béla sétány 8.), 2013. január 8 – 31.

Variációk-egy-zongorára-megh-01 2013.01.08-Variációk-egy-zongorára-megh-02

VARIÁCIÓK EGY FEKETE ZONGORÁRA – a MAOE Fotóművészeti tagozatának kiállítása a Kondor Béla Közösségi Házban (1181 Budapest, Kondor Béla sétány 8.), 2013. január 8 – 31. A kiállítást megnyitja: Chochol Károly fotóművész, a MAOE elnöke. Közreműködik: Tóth Fruzsina zongoraművész

2013.01.08. Chochol Károly megnyitója-Variációk-egy-zongorára   Ahány fotóművész, annyiféle látásmód

„A vándortárlat anyaga eredetileg Liszt Ferenc szültésének 200. évfordulójának a (2011.) tiszteltére készült. A kiállítás témáját Tóth József fotóművész álmodta meg, alapgondolata az volt, hogy az alkotók a fotóművészet eszközeivel közelítsenek a zenéhez és tisztelegjenek Liszt Ferenc művészete előtt. Azokat a fotóművészeket kérte fel a munkára, akiknek a vezetéknevének kezdőbetűi kiadják a géniusz nevét (Lehohka László, Izápi Laura, Szentiváni János, Tóth Ferenc, Faragó Gyöngyi, Eifert János, Rózsa Zsuzsa, Eifert János, Nagy Lajos, Chochol Károly). A további kötöttség az volt, hogy mindenkinek ugyanazt a hangversenyzongorát kellett lefényképezni, erre utal a tárlat címe is: Variációk egy zongorára.

– Voltak, akik a páncéltőkés zongora feszülő acélhúrjaiban vélték megszólaltatni a markáns és az egész zeneművészetet befolyásoló zenét – mondta megnyitóbeszédében Chochol Károly, kerületünkben élő fotóművész, a MAOE alelnöke. – Más alkotó ugyanebben a gyermekkori álmok színes foltjait látta. Többeket megragadott a kottatartó áttört mintázata, a központi rajzolat szinte vallásos áhítata, utalva az egyházi vonatkozásokra, a Krisztus oratóriumra, Szent Erzsébet legendájára, vagy az Esztergomi-misére. Két művész utalt képeiben Liszt hazafias érzületére, a Magyar rapszódiára, a Magyar fantáziára, vagy a Rákóczi indulóra gondolva.

 Az alelnök több érdekes epizódot is felelevenített Liszt Ferenc éltéből, többek között azt, hogy megkomponálta a Koronázási misét, de nem ő vezényelhette, hanem egy udvari zenész. Midőn a fényárban úszó Mátyás templomban szólt a fenséges zene, az ünneplő tömeg mögött hazafelé ment egy egyszerű, feketeruhás ember, szomorúan, lelke mélyében megbántva… Miközben itthon megsértették, világszerte rajongtak érte…– Egy elejtett zsebkendőjére az előkelő dámák, bárónők, grófnők, hercegnők tigrisként vetették magukat, s egymás kezéből foszlányokra tépték. Akinek egy körömnyi jutott, aranyba foglalva a keblén viselte – mesélte Chochol Károly.

A kiállítás január 31-ig tekinthető meg a Kondor Béla Közösségi Házban, de január 22-én, a Magyar Kultúra Napja alkalmából rendezett kerületi ünnepség keretében egy napig a Rózsa Művelődési Házban látható.”

Fülep Erzsébet

IMPRESSZIÓK – a FotóOktatás fotóiskola Haladó Művészfotó kurzus végzett hallgatóinak kiállítása, Kerengő Galéria, 2013. január 7 – 31.

2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás haladó szintű kortárs művészfotó tanfolyam hallgatóinak kiállítása

IMPRESSZIÓK – a FotóOktatás fotóiskola Haladó Művészfotó kurzus végzett hallgatóinak kiállítása, Kerengő Galéria, 2013. január 7 – 31. A kiállítást megnyitotta, és a képeket bemutatta: Eifert János

2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás-kiáll-05 2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók, Eifert János a kiállított képekről beszél

Impressziók c. killítás a Kerengő Galériában (Nagy Róbert felvétele)

2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás-kiáll-06 2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás-kiáll-12 2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás-kiáll-11 2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás-kiáll-10

2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás-kiáll-09 2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás-kiáll-08 2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás-kiáll-07 Holló Tamás  és Nagy Róbert felvételei

Impressziók c. killítás a Kerengő Galériában (Nagy Róbert felvétele)

IMPRESSZIÓK. Milyen benyomást, hatást keltenek a képi képzetek a valósághoz képest? A választ a kérdésre a haladó szintű kortárs művészfotó tanfolyamon 2012-ben sikeresen vizsgázott hallgatók képei adják, akik a fotóművészeti műfajok és témák széles választékát magas technikai-esztétikai színvonalon fogalmazzák meg.

IMPRESSZIÓK. A jó iskola – Eifert János megfogalmazása szerint – nemcsak beavatja a hallgatókat a fényképezés magas szintű elméletébe és gyakorlatába, hogy a „képírás-képolvasás” gondolkodást és kreativitást igénylő „nyelvezetét” magas szinten elsajátíthassák, hanem ráirányítja a figyelmet a képkészítés szellemi folyamatára, a gondolati, érzelmi tartalmak fontosságára.

IMPRESSZIÓK. A fotográfiai ismeretek magas szintjét segíti elsajátítani a FotóOktatás fotóiskola, amelyet Imre Tamásné Anikó és Imre Tamás AFIAP fotóművészek vezetnek, olyan tanárok közreműködésével, akik szakmájukat-művészetüket magas szinten gyakorolják.

2013.01.07-Kerengő-Galéria-Impressziók-FotóOktatás-kiáll-04

A kiállításon képeikkel, illetve a megnyitó képein Budavári Oszkár, Csányi Gergő, Erdős Judit dr., Fellner Felícia, Hodos Sándor, Imre Viktória, Józsa Károly, Kiss Krisztina dr., Láger Eduárd László, Madacsy Krisztina, Madacsy Krisztina, Márk László, Papócsi Magdolna, Péter Zsolt, Révész Nikolett, Rosta Balázs, Rosta-Bata Henriett, Stekler Mária, Szabó Gábor, Szabó Irma, Székely Erika dr., Szél Attila, Szi-Benedek Szilárd, Tóth Lívia szerepelnek. A csoportképen mások mellett Krivánszky Árpád és Eifert János látható (Holló Tamás felvétele)