János Eifert - Photographer

Archive for december, 2013

Anna, Deux, János, Nevian… 2013. december 27.

Eifert Anna és Deux (Eifert János felvétele) Anna Deux-val, Papa Neviannal, 2013.12.27. (Illés Mária felvétele)

Eifert Anna (Eiofert János felvétele) Katulic-04 Eifert Anna, 2013.12.27. (Eifert János felvétele) Katulic-03

Lili, Kata Nóra, András Szilveszter, János, Ildi… Budapest, 2013. december 26.

2013.12.26.-Karácsonyfadísz Karácsonyfánk (Eifert János felvétele)

Móger Ildikó, 2013.12.26. (Eifert János felvétele) Eifert János, Eifert Kata Nóra, 2013.12.26. (Eifert András felvétele) Kata és Andris, 2013.12.26. (Eifert János felvétele) Walters Lili, 2013.12.26. (Eifert András felvétele)

Walters Lili, Eifert András Szilveszter, 2013.12.26. (Eifert János felvétele) Lili és Papa, 2013.12.26. (Eifert András felvétele)

Móger Ildikó, Eifert János, Eifert Kata Nóra, Walters Lili, 2013.12.26. (Eifert András felvétele) Katával, Andrissal és Lilivel régi családi képeket nézegetünk (Eifert János felvétele)

Eifert András Szilveszter felvételei

Ildi, Sári, Bori, Léna… Budapest, 2013. december 25.

Kiss Borbála (Photo: Eifert János)

Léna a babával (Photo: Eifert János) Kiss Bori a babát altatja (Photo: Eifert János) Ünnepi ebéd a karácsonyfa tövében (Photo: Eifert János) Léna és Sári (Photo: Eifert János)

Ajándékbontás (Photo: Eifert János) Ajándékbontás (Photo: Eifert János)

Eifert János felvételei

Kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog Új Évet! Merry Christmas and a Happy New Year! Buon Natale e felice anno nuovo! Feliz Navidad y próspero año nuevo! Joyeux Noël et bonne année! Frohe Weihnachten und ein gutes neues Jahr! C Рождеством и с Новым годом! اجمل التهاني بمناسبة الميلاد وحلول السنة الجديدة Gëzuar Krishtlindjet dhe Vitin e Ri! 圣诞快乐,并贺新禧 Goyosa Nadal y millor año nuebo! Весела Коледа и щастлива Нова година! Čestit Božić i sretna nova godina! Feliĉan Kristnaskon kaj prosperan Novjaron! Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta! クリスマスと新年のご挨拶を申し上げます Priecīgus Ziemassvētkus un laimīgu Jauno Gadu! کريسمس مبارک و سال نوی خوبی داشته باشيد God Jul og godt nyttår! Wesołych Świąt i szczęśliwego Nowego Roku! Crăciun fericit şi un an nou fericit! Srečen Božič in veselo novo leto! Cрећан Божић и срећна Нова година! ਕਰਿਸਸ ਤੇ ਨਵਾੰ ਸਾਲ ਖੁਸ਼ਿਯਾੰਵਾਲਾ ਹੋਵੇ Среќен Божиќ и Среќна Нова Година! Καλά Χριστούγεννα και Ευτυχισμένο το Νέο Ετος!

Kellemes-ünnepeket

Iványi Gáborral találkoztam a Klubrádióban, ahol a hallgatók adományait gyűjtötték össze, és a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség juttatja el a rászorulóknak. Budapest, 2013. december 23.

Iványi Gábor lelkész (Eifert János felvétele)

A Klubrádióban gyűjtöttek a rászorulók javára, amiket majd Iványi Gábor gyülekezete, a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség juttat el az arra rászorulóknak. Én könyvet adományoztam, remélem lesz akinek ez jelent majd örömöt.

Arató-András_Photo-Eifert 2013.12.23.-Photo-Eifert-01 2013.12.23.-Iványi-Gábor Eifert János felvételei

Iványi Gábor, (Szolnok, 1951. október 3. – ) lelkész-pedagógus család 11 gyermekéből, másodikként született, édesapja Iványi Tibor.
Nős, hat gyermeke van. 1989-től az Oltalom Karitatív Egyesület elnöke.
Középiskolai tanulmányait Nyíregyházán a Vasvári Pál Gimnáziumban végezte, majd 1970 és 1974 között teológus, lelkész hallgatóként tanult a Szabadegyházak SZET Lelkészképző Intézetben. 1976-tól 1979-ig a MET házi teológia akadémiáján tanult. 1991-ben szerezte meg diplomáját a Wesley János Lelkészképző Főiskolán. 1996-ban tiszteletbeli doktorátusi címet kapott a Roberts Wesleyan College-tól. 2008-ban kapta meg az Országos Rabbiképző – Zsidó Egyetem címzetes egyetemi tanár rendet. 1973-tól a Magyarországi Metodista Egyházban segédlelkész, majd az említett egyházból kirekesztett lelkészek és hívők csoportjának tagja, 1974-81-ig illegalitásban.
1974-ben a SZET lelkészképzőjéből (egyház)politikai okokból fegyelmi eljárás útján kizárták. Egy évre rá, 1975-ben eltávolították a Metodista Egyházból. 1977-ben egyesületi joggal való visszaélés címén felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték. Még ebben az évben az illegális Beszélő egyik alapító szerkesztője, és a Nyitott Ajtó illegális egyházi folyóirat alapítója. Az 1979-ben létrejövő, SZETA (Szegényeket Támogató Alap) alapító tagja, majd 1981 alapító lelkésze volt a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösségnek. Ma az egyház elnöke és békásmegyeri egyházközségének templomépítő parókusa. 1987-től a Wesley János Lelkészképző Főiskola megbízott igazgatója, majd főigazgatója, ma határozatlan időre rektora. Ugyanebben az évben jött létre az Élet és Világosság egyházi lap, melynek alapító szerkesztője, és azóta rovatvezetője. A nemzetközi tudományos életben a Wesley János Lelkészképző Főiskola rektoraként a Council for Christian Colleges and Universities, valamint az Association of Free Methodist Educational Institutions tagja.
1988-89 között a Hálózat és az első ügyvivő testület egyik tagja (Göncz Árpád, Solt Ottília és mások társaságában. 1990-94-ig, majd 1998-2002-ig országgyűlési képviselő. Az első ciklusban az emberi jogi, kisebbségi és vallásügyi bizottság tagja. A 80-as években a Magyar Zsidó Kulturális Egyesület, parlamenti időszakban pedig a Magyar-Izraeli Baráti Társaság tagja. 1993-99-ig a Fővárosi Szociális Központ és Intézményei igazgatója. A Wesley János Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium nevű intézmények (Abaújkér, Beregdaróc, Budapest (VIII.; X.; XVIII. kerület), Dunaújváros, Felsődobsza, Gemzse, Gulács, Gyüre, Hernádszentandrás, Jánd, Márokpapi, Nagykinizs, Orosháza, Szeged, Tiszaszentmárton) egyházi felügyelője.

Felugrottunk Réz Andráshoz, de a villámlátogatásból többórás beszélgetés lett. Budapest, 2013. december 22.

Réz András, 2013.12.22. (Photo: Eifert János)

Vándor-Ágnes, 2013.12.22. (Photo: Eifert János) Réz András, 2013.12.22. (Photo: Eifert János) Réz András, 2013.12.22. (Photo: Eifert János) Réz András a neki ajándékozott fotómmal, a Tánc/Test/Tanulmány (2010) c. képemmel (Photo: Eifert János)

Ildivel felugrottunk Réz Andráshoz, hogy egy képpel köszönjem meg szellemes és különleges megnyitóját, az ARS POETICA kiállításomon. A “felugrásból” több órás beszélgetés lett, közben kattintottam néhányat.

Réz András otthonában, a Fehér László róla készített képe előtt (Photo: Eifert János) Eifert János felvételei

Réz András (Budapest, 1951. szeptember 28. –) magyar filmesztéta, műfordító, forgatókönyvíró, reklámszakember.
Réz András Budapesten született 1951. szeptember 28-án Réz Gyula és Szűcs Anikó gyermekeként. 1970–1971 között a Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatója volt. Az ELTE Bölcsészettudományi Karán, magyar–orosz szakon végzett 1971–1975 között. 1975–1979 között szabadfoglalkozású filmkutató, szak- és műfordító volt. 1979–1982 között a Magyar Filmtudományi Intézet munkatársa volt. 1983–1987 között a Művelődési Minisztérium Filmfőigazgatóságának művészeti osztályvezetője volt. A Réz és Társa Kft. ügyvezető igazgatója 1991-től. 1994–1998 között az Átrium, majd a Tér és Rend belsőépítészeti és design folyóiratok főszerkesztője, illetve vezető szerkesztője.
Az 1980-as években filmesztétika foglalkozásokat tartott középiskolásoknak például a Danuvia művelődési házában, vagy Sport moziban
Reklám- és tömegkultúra-elméletet oktat az ELTE Bölcsészettudományi Karán, filmtörténetet a Budapesti Média Intézetben.
A Grant reklámügynökség kreatív vezetője. A divattal, lakberendezéssel és életmóddal foglalkozó Stílus Magazin havilap főszerkesztője. A Werk Akadémia művészeti vezetője.
Írói álnevei: Andrew C. Copper, Coper András.Réz András (Budapest, 1951. szeptember 28. –) magyar filmesztéta, műfordító, forgatókönyvíró, reklámszakember.Réz András Budapesten született 1951. szeptember 28-án Réz Gyula és Szűcs Anikó gyermekeként. 1970–1971 között a Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatója volt. Az ELTE Bölcsészettudományi Karán, magyar–orosz szakon végzett 1971–1975 között. 1975–1979 között szabadfoglalkozású filmkutató, szak- és műfordító volt. 1979–1982 között a Magyar Filmtudományi Intézet munkatársa volt. 1983–1987 között a Művelődési Minisztérium Filmfőigazgatóságának művészeti osztályvezetője volt. A Réz és Társa Kft. ügyvezető igazgatója 1991-től. 1994–1998 között az Átrium, majd a Tér és Rend belsőépítészeti és design folyóiratok főszerkesztője, illetve vezető szerkesztője.

Réz András, 2013.12.22. (Photo: Eifert János) Réz András  magyar filmesztéta, műfordító, forgatókönyvíró, reklámszakember.

Budapesten született 1951. szeptember 28-án Réz Gyula és Szűcs Anikó gyermekeként. 1970–1971 között a Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának hallgatója volt. Az ELTE Bölcsészettudományi Karán, magyar–orosz szakon végzett 1971–1975 között. 1975–1979 között szabadfoglalkozású filmkutató, szak- és műfordító volt. 1979–1982 között a Magyar Filmtudományi Intézet munkatársa volt. 1983–1987 között a Művelődési Minisztérium Filmfőigazgatóságának művészeti osztályvezetője volt. A Réz és Társa Kft. ügyvezető igazgatója 1991-től. 1994–1998 között az Átrium, majd a Tér és Rend belsőépítészeti és design folyóiratok főszerkesztője, illetve vezető szerkesztője.

Az 1980-as években filmesztétika foglalkozásokat tartott középiskolásoknak például a Danuvia művelődési házában, vagy Sport moziban

Reklám- és tömegkultúra-elméletet oktat az ELTE Bölcsészettudományi Karán, filmtörténetet a Budapesti Média Intézetben.

A Grant reklámügynökség kreatív vezetője. A divattal, lakberendezéssel és életmóddal foglalkozó Stílus Magazin havilap főszerkesztője. A Werk Akadémia művészeti vezetője.

Írói álnevei: Andrew C. Copper, Coper András. (Wikipedia)

A KÉPÍRÁS-FOTÓAKADÉMIA könyv szerzőjétől szignált fotók is kaphatók az Örkény István könyvesboltban, Budapest, 2013. december

A KÉPÍRÁS - FOTÓAKADÉMIA könyv szerzőjétől, Eifert Jánostól szignált fotók kaphatók: színes és fekete fehér (giclée print), 13x18 cm méretben, kerettel és plexilappal, állítható és akasztható kivitelben mindössze 3000 forintért  Örkény István könyvesbolt (1137 Budapest, Szent István körút 26.)Képírás-Fotóakadémia c. könyvem mellé szignált fotók az Örkény könyvesboltbanA KÉPÍRÁS – FOTÓAKADÉMIA könyv szerzőjétől, Eifert Jánostól

Képírás-Fotóakadémia c. könyvem mellé szignált fotók az Örkény könyvesboltban

A KÉPÍRÁS – FOTÓAKADÉMIA könyv szerzőjétől, Eifert Jánostól szignált fotók kaphatók: színes és fekete fehér (giclée print), 13×18 cm méretben, kerettel és plexilappal, állítható és akasztható kivitelben mindössze 3000 forintért

Örkény István könyvesbolt (1137 Budapest, Szent István körút 26.)

szignált fotók kaphatók: színes és fekete fehér (giclée print), 13×18 cm méretben, kerettel és plexilappal, állítható és akasztható kivitelben
mindössze 3000 forintért
Örkény István könyvesbolt (1137 Budapest, Szent István körút 26.)

A KÉPÍRÁS - FOTÓAKADÉMIA könyv szerzőjétől, Eifert Jánostól szignált fotók kaphatók: színes és fekete fehér (giclée print), 13x18 cm méretben, kerettel és plexilappal, állítható és akasztható kivitelben mindössze 3000 forintért  Örkény István könyvesbolt (1137 Budapest, Szent István körút 26.) Képírás-Fotóakadémia c. könyvem mellé szignált fotók az Örkény könyvesboltban Képírás-Fotóakadémia c. könyvem mellé szignált fotók az Örkény könyvesboltban

Riportfényképezés. Sajtófotó. Eifert János előadása a Tripont Fotóakadémia programjában, Budapest. 2013. december 20. 18:00 – 22:00

RIPORTFÉNYKÉPEZÉS - Eifert mesterkurzusának mai témája

A külső eseményfelvételt riportnak nevezzük

Már korábban említettük, hogy felvételtechnikai szempontból minden műtermen kívül készült eseményfelvételt riportnak nevezünk. Eszközeit illetően a gyorsan kezelhető, cserélhető objektívekkel rendelkező kisfilmes, vagy digitális, leginkább pentaprizmás, tükörreflexes fényképezőgépek használatosak, világító eszközként mozgatható fejes, irányított fényű örökvakut használva. A felvételkészítés technikai és esztétikai szabályainak ismerete mellett a pszichológia, a viselkedéstan is nagy segítségünkre lehet.

1980-4-Fotóművészet

Ha elkészült képeinket publikálni akarjuk, vegyük figyelembe a személyiségi jogokat. A képmás nyilvánosságra hozatalához, kiállításra küldéséhez, a médiában való megjelentetéséhez az ábrázolt személy/ek hozzájárulása szükséges. Tömegfelvétel esetén nem szükséges a képen szereplők hozzájárulása, csak akkor, ha a kiemelt személy nem nyilvános szereplő.

Eifert előadása a riportfényképezésről, 2013.12.20. (Peti Péter felvétele)

A riport a „legfotószerűbb” műfaja a fényképezésnek

Nézzük például a riport- és dokumentarista fényképezést, a fotóművészetnek éppen a legfotószerűbb, megjelenési lehetőségeit tekintve leginkább a sajtóhoz kapcsolódó műfaját. Vannak elméleti szakemberek, akik a riportot nem tekintik önálló műfajnak, hanem az alkalmazott fotográfiához sorolják. A zavart fokozhatja az is, hogy a fotóriporterek között is vannak meghatározó személyiségek, akik maguk sem gondolják fotóművészetnek műfajukat, sőt a „művészkedés” bármiféle megjelenését is testidegennek érzik. Maga a szó angol eredetű (report = jelentés), és jellegzetesen újságírói műfajt jelöl. Az írott riport (amely semmiféleképpen nem tudósítás, interjú, portré, publicisztika vagy útleírás) Faragó Vilmos meghatározása szerint „érdekes esemény vagy állapot felfedező bemutatása az eleven leírás és a társadalmi oknyomozás módszereivel”.  Ha a riport fajtáit nézzük, akkor láthatjuk, hogy az újságíró szakma számon tart például bűnügyi-, mezőgazdasági-, színházi-, úti- és sportriportot, sőt, akár a helyszínek alapján, vagy az élet valamelyik területéről elnevezve, még jó néhányat. Miért ne lehetne párhuzamot vonni az írott és a fényképezett riport között?

1994-05-06-Horizon 1980.02.24-Új-tükör-Kezek

Abban általában mindenki megegyezik, hogy az a riport, amely valamely formában – akár áttételesen is – nem eseményről, eseményből születik, nem is igazán riport. Az angolszász nyelvterületen csak a nálunk tényfeltáró riportnak nevezett műfaj mutat hasonlóságot a mi riportunkkal. Az interjú, a tudósítás, a kommentár értelmezésében nincs, vagy alig van különbség, a riport azonban fejlődésében, változatainak létrejöttében sokkal inkább magán viseli azokat a társadalmi-politikai körülményeket, amelyek közt megjelent, azokat a szükségleteket, amelyek kielégítésének szándéka világra hozta és formálta. Megjegyezendő, hogy Magyarországon a riport az írók által is szívesen művelt műfaj volt, s ez a tény, illetve gyakorlat nemcsak a sajtóra, hanem az irodalomra is hatott. Nyilván hatott a fotográfiára is. Mégsem vehetjük át kész sablonokkal az írott sajtó műfaji meghatározásait, hiszen a „képnyelv” lényegesen különbözik a beszélt nyelvtől, ez is, az is más eszközöket, és leírásokat tartalmaz. Nekem legjobban egy harmadik megközelítés tetszik, mi szerint a riport dinamikus emberábrázolás.

Peti Péter tájékoztat a további programokról (Eifert János felvétele) Riportfotó, sajtófotó előadás (Peti Péter felvétele)

A riportfotó hitelét éppen a fénykép igazmondása adja

Elméleti síkon bárhogy is fogalmazunk, bármelyik magasságra, polcra helyezzük a fotóriport műfaját, tényként állapíthatjuk meg, hogy művelői közül a fotóművészet legmeghatározóbb, legnagyszerűbb és legismertebb alakjait tartjuk számon világszerte.

Munkájuk – a fotóriporter munkája – állandó szellemi és technikai készenlétet igényel. Ott kell lenni időben, ahol valami történik. Az események megörökítésénél nem lehet hazudni. Montázsnak, utólagos manipulálásnak helye nincs. Bármiféle utólagos beavatkozás, technikai trükk hiteltelenséget jelent. A riportfotó hitelét éppen a fénykép igazmondása adja.

1980.03-Natural-History

A riport egy jelenség vizuális értelmezése, és értelmezni csak azt tudjuk, amit valamilyen szinten magunk is értünk. Ezért kell a riportra tudatosan felkészülni. Tájékozódni, hozzáolvasni, rákérdezni és szervezni a megvalósítás érdekében. Kit hol találunk meg, ki milyen helyszínek érhető el? Van, amikor engedélyek beszerzése szükséges, hogy egy területre beléphessünk, hogy embereket fényképezhessünk. Munkánk során számos akadály adódhat, azonban a felkészült fotográfus a váratlan eseményeket, a különleges világítást, a nem várt meteorológiai viszonyokat is kezelni tudja. A következetességre, állhatatosságra, koncepciózus gondolkodásmódra a riportkészítés közben is szükség van, még akkor is, ha az előre ki nem számítható körülmények, pillanatok lehetnek a leghitelesebbek.

A lefényképezett emberektől minden esetben szerezzük meg a megjelenéshez való hozzájárulásukat, és ezt legjobb, ha írásban tesszük.

Egy tucatnyi szenior a Magyar Fotográfusok Háza Napfényműtermében, Budapest, 2013. december 18. 15:00 – 17:00

Stemlerné Balogh Ilona fotótörténész örvendezik Tímár Péter magasztaló szavain (Dozvald János felvétele) Az elérzékenyült 75 éves Féner Tamás fogadja Bánkuti András laudációját (Dozvald János felvétele) A 75 éves Benkő Imre hallgatja pironkodva Szarka Klára laudációját (Dozvald János felvétele)

A fotószövetség hagyományos decemberi rendezvényén köszöntők és köszöntöttek találkoztak a Magyar Fotográfusok Háza Napfény műtermében. Egy tucatnyi éppen kerek életkorú szenior. A kifutó generációk. Lassan már az őket köszöntők is sorra kerülnek.

Dozvald János képein: Stemlerné Balogh Ilona fotótörténész örvendezik Tímár Péter magasztaló szavain. Az elérzékenyült 75 éves Féner Tamás fogadja Bánkuti András laudációját. A 75 éves Benkő Imre hallgatja pironkodva (GÖELEVEN téves színhőmérséklet választása? :-) ) Szarka Klára laudációját.

Minden ünnepelt öreg kapott egy nevére címkézett palack bort (Eifert János felvétele) 70 éve dacára könnyed táncra perdül, majd térdre borul az életművét méltató szavak hallatán (Dozvald János felvétele) Eifert János 70 éve dacára könnyed táncra perdül, majd térdre borul az életművét méltató szavak hallatán.

A fotószövetség hagyományos decemberi rendezvényén köszöntők és köszöntöttek találkoztak a Magyar Fotográfusok Háza Napfény műtermében. Egy tucatnyi éppen kerek életkorú szenior. A kifutó generációk. Lassan már az őket köszöntők is sorra kerülnek.
Az elérzékenyült 75 éves Féner Tamás fogadja Bánkuti András laudációját.
Stemlerné Balogh Ilona fotótörténész örvendezik Tímár Péter magasztaló szavain.
A 75 éves Benkő Imre hallgatja pironkodva (GÖELEVEN téves színhőmérséklet választása? :-) ) Szarka Klára laudációját.
Eifert János 70 éve dacára könnyed táncra perdül, majd térdre borul az életművét méltató szavak hallatán.
Minden ünnepelt öreg kapott egy nevére címkézett palack bort, de az est legkiválóbb üvegében Apáti-Tóth Sándor barackágyas pálinkája volt, amihez – ráadásul – fiatalabban is hozzá lehetett férkőzni.

Minden ünnepelt öreg kapott egy nevére címkézett palack bort, de az est legkiválóbb üvegében Apáti-Tóth Sándor barackágyas pálinkája volt, amihez – ráadásul – fiatalabban is hozzá lehetett férkőzni.  (Dozvald János szövege és felvételei)

2013.10.26.-Dozvald-János Dozvald János laudációja
a hetvenéves Eifert János köszöntése alkalmából


Miért is én laudálok? Talán mert, hogy én már eleget láttam?

Hiszen csakugyan, láttam őt főzni, rám pillantani is alig volt ideje, a baba már nagyon követelőzött. Láttam autót szerelni, az enyémet. És célba értünk. Láttam belsőépíteni, az én hangstúdióm szigetelőfalát szereltük. Láttam workshopot tartani: ad hoc workshop témája az volt, hogy Eifert bemutatja Dozvaldot, amint az workshopot tart.

De főképpen talán azért én, mert én őt futólag… futólag!? száguldólag ismerem.

Vele kapcsolatban ez az egyetlen autentikus közelítés. Aki nem száguldólag figyeli, mit csinál Eifert János, annak ő csupán elmosódó energiacsomag.

Néha – mi, hozzá képest fotográfiai gyalogbékák – összenézünk, és azt kérdezzük: honnan van ennek az embernek ennyi energiája?

Általában egyszerre több helyen kell lennie, és mindenhová odaér. Néha már szinte Friedmann, de sohasem nyugszik meg.  Néha már Gink, de sohasem ginkeskedik.

Néha már Dozi, de sohasem akadozi…

Nos, tehát most mint őszinte irigye állok itt,  .laud állok itt előtte.

Ha illő mód legalább három fő hibáját szeretném felemlíteni, már pedig azt szeretném, akkor először kell szólnom szociálisan nem túl könnyen tolerálható mindenakarásáról.

Legfőbb erénye – és egyben, szerintünk, őszinte rosszakarói szerint hibája is – a mindenakarás. Az önkifejezés csaknem minden területe érdekli, mindenütt meg kíván mutatkozni, és minden babért meg kíván szerezni… bár ki tudja, mindet-e, hegedülni még sosem hallottam, verset még sosem publikált. Minden szerepet akar és képes magára vállalni.

Második fő adottsága a tehetség. Eifert János tehetséggel fényképez. Ez ma egyre inkább opcionális tartozéka az alkotásnak, a művész-habitusnak. Sőt, már-már hiba!

Mire jó még a valóság érzéki megragadása iránti klasszikus ábrázoló tehetség? – kérdezgetik kötekedve a mániákus rendszerváltók, s mielőtt maga az ünnepelt fárasztó elmélkedéshez gyűrné ünnepélyessé simult homlokát, mondom én:

az esztétikaiság iránti érzék a valóság végtelen mélységeibe vetett lélek legfőbb horgonya. Az esztétikaiság szerepe mindaddig elvitathatatlan marad, amíg az eredendő, a természettől adott emberi, mint olyan felül nem íratott. Amíg születik, csodál, vágyakozik, lelkében vonz és taszít, túlél és meghal az ember.

Eifert János az esztétikai formaérzék, a vizuális különös iránti látás magas fokán eme mentális-és lelki alapszükségletek szolgálatában áll. Meglátsz valami tök unalmas béna nőt a sarkon, közönyösen nézed, aztán cikkan valami, ez volt Eifert, és másnap mutat arról a tök unalmas nőről egy tucat jobbnál jobb mozgásábrázolási bravúrt. De így van ő fűvel, fával is!

Ismétlem: Manapság, amikor egyre kevésbé divat tehetségesnek lenni, amikor elég az ambíció, a kapcsolat, a nagy lárma és önmenedzselés, a médiumok köztesvizeiben való halászás, ő tehetséges. Látja és megjeleníteni képes a szépet, nem csak azt, a különöst, emlékezetes kompozícióiban mind ott van az istenadta különös, a bravúr,…. és a bravúr nála sosem izzadtságszagú!

Mindez talán azért annyira szembeötlő, mert Eifert János nem csupán tehetséggel bír az érzéki valóság megjelenítése iránt, hanem páratlan tehetség – illetve páros. Tehetsége ambícióval párosul. Ezért tűnik úgy, hogy fáradhatatlan. Sosem adja fel, úszik úszik, szabadon, s mielőtt elmerülne, eléri a világot jelentő deszkát.

A harmadik fő erénye a szociális koherencia. Feltűnt nekem, hogy ellentétben igen sokunkkal, őt minden más fotográfus érdekli. Érdekli, hogy más mit csinál, s mindenkiről tud mondani valami jót. Szinte csak jót!

Megvallom, próbaképpen ócsároltalak neki benneteket. Sohasem csatlakozott. Tisztelni és érteni kívánja kollégáit. Az így szerzett szakmai képet reflexiókba, nota bene teóriákba rendezi. Jegyzeteket körmöl, miközben csirkecombot főz felcseperedő gyermekeinek. S mialatt a világban serénykedik, befőttes üvegben, nedves rongyok közé csavarintva nemes penész növekszik megfáradt diáin: így cserkészi be a természet még ismeretlen szépségeit az eiferti kíváncsiság.

És mindeközben, isten se tudja hogyan, publikál, pályázik, digirámázik, kiállítások tucatjait tartja rövid pórázon, körbeszáguldja világot, s műhelytitkaira kíváncsi kocafotósokat terít két vállra ezerével.

Egy negyedik fontos erényét meg sem említem, nevezetesen, hogy ő is elmúlt már hatvan éves. Ezt ugyanis letagadhatná, nincs kellő bizonyítékom, hiszen még mindig száguld, épít, ír, szerel, tanít, és megállás nélkül fotografál. Cinikus sosem volt és sosem lesz, pedig évjáratunk magasában, bizony, mennyien azzá leszünk. Néha ábrándozni is láttam. Igen, miközben úszik szabadon, viszi át fogában tartva… – a szerelmet? na, persze, lehet, ha teste bírja, azt is – de a fotografálás, az alkotás iránti szerelmét viszi át fogában tartva a túlsó partra.

A túlsó part közben távolodik. (Ezt csak azok kedvéért említem, akiknek van érzékük a drámaiság iránt.) Ez itt különben is laudáció.

Ha egyeseknek mindez túl bonyolult, összegzésként csak annyit mondhatok még:

Lehet, hogy a száguldó Eifert János egy szép napon lelassul. Akkor ő lesz majd Eifert János, a huszonegyedik század örök szépről ábrándozó, kihalni készülő koalafotómacija. És nekünk azt kell kiáltanunk: “Mentsétek meg a természetét!” Legyen tehát aranynál többet érő stigmája… János, élj, alkoss, száguldj még sokáig!

(Dozvald János laudációja elhangzott a Magyar Fotográfusok Háza napfényműtermében, 2013. december 18-án)

Eifert János: Ars Poetica kiállításmegnyitó az Artphoto Galériában, felvételről. FotoKlikk, Budapest, 2013. december 17. 09:56

FotoKlikk, Budapest, 2013. december 17.  09:56

Eifert János: Ars Poetica kiállításmegnyitó az Artphoto Galériában, felvételről. Készítette: Darányi Zsolt

2013.12.17.-FotoKlikk-video

A kiállítást megnyitotta: Réz András esztéta

Az új albumot bemutatta: Markovics Ferenc fotóművész

A kiállítás megtekinthető: 2013. február 7-ig

Következő oldal »