János Eifert - Photographer

Archive for June, 2014

X. LOUIS ARMSTRONG JAZZFESZTIVÁL – Gospel koncert a Szentháromság Plébániatemplomban, Balassagyarmat, 2014. június 29. 15:00

X. LOUIS ARMSTRONG JAZZFESZTIVÁL, 2014. június 29. vasárnap 15:00

Gospel koncert a balassagyarmati Szentháromság Plébánia Templomban

2014.06.29.-Gospel-koncert-12 (Photo: Eifert János)

Sing’n Swing’n Sista’s: Joan Faulkner (USA), Harriet Lewis (USA), Joanne Bell (USA), valamint Reggie Johnson (USA) és Csík Gusztáv (H). Mivel az elmúlt években a bánki templom szűknek bizonyult, most Balassagyarmat fogadta az érdeklődőket. A kívül rekedtek a templomkerti kivetítőn követhették a három királynőként hallelujázó énekesnőt.

2014.06.29.-Faulkner-Lewis-Bell-Reggie-Johnson-Csík-Gusztáv (Photo: Eifert János)

2014.06.29.-Gospel-koncert-14 (Photo: Eifert János)

A Gospel koncert közönsége a Szentháromság Pébániatemplomban (Balassagyarmat, Rákóczi fejedelem út 22.) Mivel az elmúlt években a bánki templom szűknek bizonyult, most Balassagyarmat fogadta az érdeklődőket. A kívül rekedtek a templomkerti kivetítőn követhették a három királynőként hallelujázó énekesnőt.

2014.06.29.-Gospel-koncert-1 (Photo: Eifer János) 2014.06.29.-Gospel-koncert-4_Photo Eifert 2014.06.29.-Gospel-koncert-18 (Photo: Eifert János) 2014.06.29.-Gospel-koncert-5 (Photo: Eifer János)

2014.06.29.-Gospel-koncert-16 (Photo: Eifert János) 2014.06.29.-Gospel-koncert-3 (Photo: Eifer János) 2014.06.29.-Gospel-koncert-2 (Photo: Eifer János) Eifert János felvételei

Sing’n Swing’n Sista’s: Joan Faulkner (USA), Harriet Lewis (USA), Joanne Bell (USA), valamint Reggie Johnson (USA) és Csík Gusztáv (H).

2014.06.29.-Gospel-koncert-6 (Photo: Eifert János)

X. LOUIS ARMSTRONG JAZZFESZTIVÁL – Bánk, 2014. június 27 – 29.

Meglepetéskoncert a Tó Welllness Hotel kertjében (Photo: Eifert János)

2014.06.28.-Eifert-Mohácsi-Szilvia-TV-interjú 2014.06.27.-Szalóky-Béla-fotós_Photo Eifert 2014.06.28.-Bánki-Nyár-plakátja

Az idén 10. alkalommal megrendezett Louis Armstrong Jazzfesztivál különleges zenei programja miatt volt érdemes felkeresni a festői völgyben megbújó Nógrád megyei települést. A Bánki-tó víziszínpadán és Louis Armstrong szobránál, a Tó Wellnes Hotel kertjében és más „játszóhelyeken” – Karacs Ferencnek és a Swing Jazz Kultúráért Alapítványnak köszönhetően – a hazai és nemzetközi jazzvilág krémjével találkozhattunk. A gondosan megtervezett előadásokat meglepetéskoncertek „színezték”, és a hétvége minden napját késő éjszakába nyúló örömzene – jam session – zárta.

Bánki-Jazzfesztivál-logo Scott Robinson és Rókusfaly Pál, mint a fesztivál házigazdái, valamint Kukucska Csilla igencsak változatos műsort konferálhatott: Joe Murányi (1928-2012) szobrának avatása a Bánki-tó víziszínpadánál; Bényei Tamás és a Gramophonia Hot Jazz Orchestra (big band zenekar); Antti Sarpilla Swing Band – Marian Petrescu (SWE), Mihai Petrescu (FI), Keith Hall (GB), Antti Sarpila (FI); A 70 éves Gustav Brom Czech Radio Big Band (CZ); Jam Session és meglepetéskoncertek a Louis Armstrong szobornál a Tó Wellness Hotel kertjében; Pátkai Rozina Quintet; Vince Bartels’ American All-Stars – Alan Vaché (USA), Dan Barrett (USA), Russ Phillips (USA), Jennifer Leitham (USA), Jason Wanner (USA), Vince Bartels (USA); Csík Gusztáv Trió – Csík Gusztáv (H), Alvin Queen (USA), Reggie Johnson (USA), vendégművészek: Joan Faulkner (USA), Scott Robinson (USA); Gospel koncert a balassagyarmati Szentháromság Plébánia Templomban: Sing’n Swing’n Sista’s – Joan Faulkner (USA), Harriet Lewis (USA), Joanne Bell (USA), valamint Reggie Johnson (USA) és Csík Gusztáv (H).

Joe Muranyi és szobra, amelyet Győrfi szobrászművész tervezett (Eifert János felvételei)

A fesztivált kiötlő néhai Joe Murányi (1928-2012) emlékére szobrot avattak, Győrfi Lajos szobrászművész alkotását. Bizonyára sokan tudják, hogy „Joe bácsi” magyar származású amerikai jazz-klarinétos, zeneszerző és kritikus, Louis Armstrong utolsó, s egyetlen fehér klarinétosa volt. Kortársa volt a jazztörténet nagy klasszikusainak és nemcsak hallgatta őket, hanem személyesen is ismerte a legtöbbjüket és játszott is szinte mindenkivel, aki a műfaj klasszikusai közül számított. Tizenhét évet játszott Roy Eldridge bandájában. “Eldridge és big bandje hosszú időn át, stabilan tartotta a második helyet Armstrong mögött. Rengeteget tanultam mellette, kitűnő iskola volt ez az Armstronggal töltött évekhez.” Aztán 1967-ben az akkor már világhírű Louis Armstrong – akit Joe bácsi egyszerűen csak „Lajosként” emlegetett – klarinétost keresett zenekarába, és választása Joe-ra, a magyar származású, harmincas évei végén járó zenészre esett: ő lett Armstrong bandájának egyetlen és utolsó fehér klarinétosa, egészen Armstrong 1971-es haláláig.

A kilencvenes évektől gyakran járt Magyarországon, játszott szinte az összes magyar tradicionális dzsessz-zenekarral. A többi között televíziós szereplések, CD-k és a bánki Louis Armstrong Jazzfesztivál őrzi magyarországi tevékenységének nyomait. Utóbbi rendezvénynek házigazdája is volt, s ő avatta fel a Tó Hotel kertjében felállított Louis Armstrong-szobrot, amely az egyetlen Armstrong-emlék hazánkban.

A fesztivált kiötlő néhai Joe Murányi (1928-2012) emlékére szobrot avattak, Győrfi Lajos szobrászművész alkotását. Bizonyára sokan tudják, hogy „Joe bácsi” magyar származású amerikai jazz-klarinétos, zeneszerző és kritikus, Louis Armstrong utolsó, s egyetlen fehér klarinétosa volt. Kortársa volt a jazztörténet nagy klasszikusainak és nemcsak hallgatta őket, hanem személyesen is ismerte a legtöbbjüket és játszott is szinte mindenkivel, aki a műfaj klasszikusai közül számított. Tizenhét évet játszott Roy Eldridge bandájában. “Eldridge és big bandje hosszú időn át, stabilan tartotta a második helyet Armstrong mögött. Rengeteget tanultam mellette, kitűnő iskola volt ez az Armstronggal töltött évekhez.” Aztán 1967-ben az akkor már világhírű Louis Armstrong – akit Joe bácsi egyszerűen csak „Lajosként” emlegetett – klarinétost keresett zenekarába, és választása Joe-ra, a magyar származású, harmincas évei végén járó zenészre esett: ő lett Armstrong bandájának egyetlen és utolsó fehér klarinétosa, egészen Armstrong 1971-es haláláig.

A kilencvenes évektől gyakran járt Magyarországon, játszott szinte az összes magyar tradicionális dzsessz-zenekarral. A többi között televíziós szereplések, CD-k és a bánki Louis Armstrong Jazzfesztivál őrzi magyarországi tevékenységének nyomait. Utóbbi rendezvénynek házigazdája is volt, s ő avatta fel a Tó Hotel kertjében felállított Louis Armstrong-szobrot, amely az egyetlen Armstrong-emlék hazánkban.

Rieger Attila (Strings on Top!) a meglepetéskoncerten (Photo: Eifert János)

Rieger Attila, a Strings on Top zenekar tagja énekel és gitározik a meglepetéskoncerten, Louis Armstrong szobránál, a Tó Hotel Welness kertjében

Russ Phillips (Photo: Eifert János) Russ Phillips harsonája (Photo: Eifert János) Szili Róbert, jazz-zenész és tanár (Photo: Eifert János) Karacs Ferenc (Photo: Eifert János)

2014.06.27.-Bényei-Tamás-Gramophonia-Hot-Jazz-Orchestra

Bényei Tamás és a Gramophonia Hot Jazz Orchestra (H). A tizenkét fős zenekar célja a méltatlanul elfeledett népszerű jazz – az 1920-as, ’3a-as, ’40-es évek emblematikus melódiái – eredeti, korhű formában történő felélesztése. Az autentikus hangzás egyik fő eleme a napjainkban egyedülálló sarmőr éneklési stílus Bényei Tamás tolmácsolásában.

Jason Lee Wanner (USA), zongorista (Photo: Eifert János) Mihai Petrescu (FI) jazz-bőgős (Photo: Eifert János) 2014.06.27.-Antti-Sarpila-klarinétos-szaxafonos_Photo Eifert Dan Barrett (USA) (Photo: Eifert János)

2014.06.28.-Vince-Bartels-American-All-Stars: Allan-Vache,-Dan-Barrett,-Russ-Phillips-Jason-Lee-Wanner-Jenifer-Leitham-_Photo-Eifert

Vince Bartels’ American All-Stars (USA)

Allan Vache klarinét, Dan Barrett harsona, Russ Phillips harsona, Jason Lee Wanner zongora, Jenifer Leitham bőgős

2014.06.28.- Alvin Queen és Scott Robinson (Eifert János felvétele)

A Csík Gusztáv Trió vendégei : Alvin Queen dob, Scott Robinson saxofon

Reggie Johnson (USA) (Photo: Eifert János)

Reggie (Reginald Volney) Johnson generációjának egyik legkiválóbb bőgőse. Harsonán kezdett játszani az iskolai zenekarokban, majd később a katonaságnál. 1961-ben bőgőre váltott, és elkezdett avantgarde zenészekkel dolgozni. sokoldalúsága miatt könnyedén játszik bármilyen formációban a dixilend zenekartól a klasszikus bebop kvintetten és a big banden át a kísérleti avantgarde együttesekig. A nyolcvanas évek közepén Európába költözött.

Operatőr a táncosok közt (Photo: Eifert János) Pátkai Rozina Quintet (Photo: Eifert János) Pátkai Rozina énekesnő (Photo: Eifert János) Szalóky Béla (Photo: Eifert János)

2014.06.27. Swing táncosok a vízi színpadnál (Eifert János felvétele)

Swing táncosok a Bánki-tó vízi színpadánál

Kollégák (Photo: Eifert János) Gramophonia Hot Jazz Orchestra (Photo: Eifert János) Eifert János felvételei

2014. június 27. péntek 16:00   A X. Louis Armstrong Jazzfesztivál ünnepélyes megnyitója a Tó Wellness Hotel kertjében

18:30   Joe Murányi szobrának avatása a Bánki-tó víziszínpadánál

Programok a Bánki-tó víziszínpadán:

19:00  Bényei Tamás és a Gramophonia Hot Jazz Orchestra (big band zenekar) (H)

20:30   Antti Sarpilla Swing Band

(Marian Petrescu (SWE), Mihai Petrescu (FI), Keith Hall (GB), Antti Sarpila (FI)

22:00   a 70 éves Gustav Brom Czech Radio Big Band (CZ)

Vendégművész: Joan Faulkner (USA)

23:30   Jam Session a Louis Armstrong szobornál a Tó Wellness Hotel kertjében

2014.06.27.-Szalóky-Béla-felvétele

2014. június 28. szombat

16:00   Ingyenes meglepetéskoncert a Louis Armstrong szobornál, a Tó Wellness Hotel kertjében

Programok a Bánki-tó víziszínpadán:

19:00   Pátkai Rozina Quintet (H)

20:30   Vince Bartels’ American All-Stars (USA)

(Alan Vaché (USA), Dan Barrett (USA), Russ Phillips (USA), Jennifer Leitham (USA), Jason Wanner (USA), Vince Bartels (USA)

22:00   Csík Gusztáv Trió (H/USA)

(Csík Gusztáv (H), Alvin Queen (USA), Reggie Johnson (USA)

Vendégművészek: Joan Faulkner (USA), Scott Robinson (USA)

23:30   Jam session a Louis Armstrong szobornál, a Tó Wellness Hotel kertjében

Eifert Kata Nóra textilrajzoló és modelltervező. Vizsgabemutató a Modell Divatiskolában, Budapest, 2014. június 26.

2014.06.26.-Kata-Vizsgabemutató (Eifert János felvétele)Modell Divatiskola
Iparművészeti, Ruha- és Bőripari Szakközépiskola és Szakiskola
(1133 Budapest, Vág u. 12-14.)
Eifert Kata Nóra textilrajzoló és modelltervező

Eifert Kata bizonyítványa (Eifert János felvétele) 2014.06.26.-Kata-Vizsgabemutató (Eifert János felvétele)

Eifert Kata Nóra textilrajzoló és modelltervező

2014.06.26.-Vizsgabemutató-2 (Eifert János felvétele) 2014.06.26.-Vizsgabemutató-7 (Eifert János felvétele) 2014.06.26.-Vizsgabemutató-10  (Eifert János felvétele) 2014.06.26.-Vizsgabemutató-3 (Eifert János felvétele)

2014.06.26.-Vizsgabemutató-9  (Eifert János felvétele) 2014.06.26.-Vizsgabemutató-4 (Eifert János felvétele) 2014.06.26.-Vizsgabemutató-5 (Eifert János felvétele) 2014.06.26.-Vizsgabemutató-8 (Eifert János felvétele)

Modell Divatiskola – Iparművészeti, Ruha- és Bőripari Szakközépiskola és Szakiskola vizsgabemutatója (1133 Budapest, Vág u. 12-14.)

2014.06.26.-Vizsgabemutató-1 (Eifert János felvétele)

2014.06.26.-Vizsgabemutató-6 (Eifert János felvétele) Eifert János felvételei

Jó játék a művészet! Nemzeti Művelődési Intézet, 2014. június 25. 09:00 – 16:00

Jó játék a művészet! Nemzeti Művelődési Intézet, 2014.06.25. (Eifert János felvétele)

Jó játék a művészet! Nemzeti Művelődési Intézet, 2014.06.25. (Eifert János felvétele) Jó játék a művészet! Nemzeti Művelődési Intézet, 2014.06.25. (Eifert János felvétele) Jó játék a művészet! Nemzeti Művelődési Intézet, 2014.06.25. (Eifert János felvétele) Jó játék a művészet! Nemzeti Művelődési Intézet, 2014.06.25. (Eifert János felvétele) Eifert János felvételei

2014.06.25.-Jó-játék-a-művészet-5

Markovics Ferenc – Akasztásra ítélve! – Terasz.hu, 2014. június 23. 09:20

2014.06.23.-Terasz.hu_Markovics-Ferenc-Akasztásra-ítélve

Markovics Ferenc – Akasztásra ítélve!
Artphoto Galéria, Budapest, 2014. május 19. – 2014. június 30.

A nemrég megnyílt kiállítása – amelyet Sándor György Kossuth-díjas humoralista nyitott meg – retrospektív jellegű, a legendássá, emblematikussá vált régi nagy képeket is bemutatja, de megtekinthetők a legújabb munka (sorozat) magyar művészeket bemutató darabjai is, amelyekben a művész a hagyományos technikák mellett a legújabb eljárásokat is felhasználta. Finisszázs június 30-án, 18 órakor!

Markovics Ferenc Balázs Béla-díjas fotográfus, Érdemes és Kiváló Művész nagyon fiatalon kezdte pályafutását a ceglédi kultúrház fotószakkörében, s 1955-ban itthon, 1956-ban már külföldön vett részt kiállításon. 1968-tól a Magyar Fotóművészek Szövetségének tagja, 1969–1986-ig a MAFILM állófotósa. Több folyóiratnak volt képszerkesztője, és számos fényképészeti témájú szakcikket írt különböző lapokba.

„Valamikori, gimnazista, zsendülő éveim a régi, klasszikus, „magyaros iskola” révült tiszteletében teltek. De már ez idő tájt is átkandikáltam néha más területekre, rokonszenvvel figyeltem a kísérletező kedvűek munkásságát, s megpróbálkoztam hasonló törekvésekkel. A filmgyári évtizedek kötelező gyakorlatain túl rendre bemutattam a szabadon választott produktumokat: jelenetfotókat, színészportrékat stb. Ezeket szívesen használták a forgalmazók a filmek propagandájához. Újságcsináló tevékenységemben szintén alkalmaztam friss, új elemeket. Az analóg–digitális korszakváltás semmilyen megrázkódtatást nem okozott, az új technika előnyeit folyamatosan igyekszem kipuhatolni és felhasználni. Mindkettő sikerültebb darabjaiból közszemlére bocsátok néhányat.” – írta magáról legutóbb a művész.

Jelentős életművének nagyon sok tematikai elágazása látszik, a művészportréktól kezdve a jazz-fotókon át a tájképekig, sőt bizonyos kísérleti fotókig is. Életművének fontos szelete a Baba utcai intézet több évtizedes fényképezése, sorozata. Itt kezelték azokat a felnőtteket, akik soha nem tudtak felépülni az 1950-es években szerzett gyermekbénulásukból.

Fényképeit a humánus gondolkodásmód, az emberi sorsok iránti részvét jellemzi egyrészről, másrészről pedig az irónia (sokszor önirónia), amellyel a körülöttünk nyüzsgő világ furcsaságait, visszásságait ábrázolja. Sajátos és kifinomult nyelvi humorának párhuzamaként képei is árnyalt, sokrétű jelentéseket hordoznak.

Artphoto Galéria

www.artphoto.hu

[Eifert János]                                                                  2014-06-22 09:20:00

Nagy siker volt Dömötör Mihály kiállítása – Promenad.hu, 2014. június 23. 07:39

2014.06.23.-Promenad.hu_Nagy-siker-volt-Dömötör-Mihály-kiállítása

Nagy siker volt Dömötör Mihály kiállítása
PROMENAD.HU/Feltöltő: Bodrogi Klára / 2014-06-23 07:39:51
Tavaly háromszázötvenhatezer-ötszázhuszonkilenc látogatója volt a Múzeumok Éjszakája programjainak. Az idén, június 21-én – végleges néző-számot még nem tudunk – mintegy négyezer program – egyebek mellett számos koncert, rendhagyó tárlatvezetés és filmvetítés – várta a látogatókat 313 vidéki és 133 budapesti múzeumban, kiállítóhelyen.
Szegeden tűzugrás, egyiptomi halotti szertartás, gyermekprogramok, Rákosi cellája, orgonabemutató, Hódmezővásárhelyen pedig – ahogy már a tudósítások erről részletesen beszámoltak – a korábbi évekhez képest is gazdagabb kínálat kápráztatta el az érdeklődőknek. Kaposváron még a sétálóutca üzletei is múzeumokká alakultak a látogatók kedvéért, Kecskemét pedig a hungarikumok városa volt ezen az éjszakán. Itt találkozhattak majd mindennel, ami egyedülállóan magyar: egyebek mellett a solymászattal, a hímzett konyhai falvédővel és persze a Kecskeméti Filmstúdióval. Szent Iván éjszakáján annyi varázslatban, mesében és csodában lehetett részünk, hogy még a vadak is kezesbárányokká szelídültek, különösen a Széchenyi Zsigmond Vadászati Múzeumban Hatvanban. Napestig sorolhatnánk Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Pécs, Nagykanizsa, Sopron és még vagy háromszáz vidéki helyszín történéseit, ám a tisztelt olvasó türelmével nem kívánunk visszaélni, és a terjedelem sem engedi meg.
A fővárosban a Budapesti Fesztiválzenekar ingyenes meglepetéskoncertje nyitotta meg a Múzeumok éjszakája programsorozatát a Szépművészeti Múzeum lépcsőjén, a múzeumban pedig nyomozós játékkal és dumaszínházzal várták a látogatókat. A Néprajzi Múzeum aulájában biciklis körhinta forgott egész este, a Magyar Nemzeti Levéltár Bécsi kapu téri épületében az I. világháború korát idéző divatkiállítás volt látható, a Cseh Tamás Archívumban mások mellett a Kaláka és a Szélkiáltó adott koncertet.
A Petőfi Irodalmi Múzeumban rock and roll tanítással egybekötött házibulit rendeztek, az Aquincumi Múzeumban kosztümös tárlatvezetést tartottak az ókori polgárváros romjai között, a Puskás Ferenc Stadionban ügyességi játékokat és népi sportjátékokat lehetett kipróbálni, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum udvarán pedig éjfélkor tűzugrás volt. Herman Ottó polihisztorra emlékeznek a Gellért-hegy szikláira vetített videoanimációval, amelyet 21.30-tól éjjel 2 óráig láthatott a közönség a Duna pesti partjáról, az Erzsébet híd és a Szabadság híd közötti szakaszon.
A Nemzeti Táncszínház is több látni-nézni-hallgatnivalót kínált, amelyeket két és félezer látogató kísért figyelemmel: Andrea Paolini Merlo: “Mozgásban” – Papp Tibor: “Táncművészeti inspirációk” fotókiállítások a galériában, ahol a Netz Táncprodukció nyitótáncával indították a gazdag programot. A „Táncoló filmkockák” Lakatos János nívódíjas előadó jóvoltából tánc- és filmtörténeti vetítéseket kínált: Csoda születik – az első lépések a filmvásznon; Az őrült 80-as évek; Ezt Lippai Andrea flamenco táncművész, és a Sívasakti Kalánanda Táncszínház podukciói, majd az Amrita és a Csitrikári című előadásokból előadott részletek, és végül táncház követte. A Lángoló Lelkek Tűzzsonglőr Társulat a színház előtti füves területen tartott tűzzsonglőr bemutatót.
A Kerengő Galériában Dömötör Mihály “Romlás virágai” c. fotókiállítása volt látható, amelyet tegnap éjjel – mint azt Kotsis Ágotától, a színház művészeti referensétől megtudtuk – 2500 látogatót vonzott.  A fotókiállítás június 30-ig tekinthető meg a Nemzeti Táncszínház Kerengő Galériájában (1047 Budapest, Színház utca 1-3.)
Feledy Balázs művészettörténész a kiállítás megnyitóján – többek között – a következőket mondta:
„A romlás virágai, amely Charles Baudelaire halhatatlan verses-írásos kötetének címe, szó szerint nem szólnak virágokról, viszont szólnak lázadásról, rothadásról, erotikáról, nem kevés dekadenciával. S tehát szólnak nőkről, emberi viszonylatokról.
Dömötör Mihály itt  látható – költőiséggel, poézissel teli – képeivel azt bizonyítja, hogy sok ezer képzőművészeti, iparművészeti, néprajzi, népművészeti műről készített jobbnál-jobb műtárgyfotója, igen igényes portréi, melyek az 56-os, valamikori forradalmároktól kezdve, a magyar irodalom nagyjain át Hódmezővásárhely jeles művészeiig vezetnek, s a tanyavilág és vidéki életforma életképein át a legendás cigányképekig ívelnek (s persze még nem is villantottam fel minden témát), nos ezek után e most látott kollekcióval folyamatos nemcsak technikai, de szellemi előrelépését  is argumentálva látjuk. Így – útban 65. életéve felé – képes olyanról fotográfiákat elénk tárni, melyek végső soron ontológiai magasságokba íveltetnek. Nos, a képek esztétikai élményén túl, ennek a kiállítási anyagnak ez is egy fontos rétege és tartománya: elgondolkodtat.
Dömötör Mihály művész pályáján – mint minden fotográfusén – fontosak a mesterek, a példaképek. Mihály ezt különösen fontosnak tartja, mindig jelzi, hogy milyen alapvető volt, még mint múzeumi műtárgyfotósnak Andreas Feininger, később Karl Blossfeldt munkássága (utóbbira e kiállításán egy konkrét hommage-t is látunk), hogy milyen sokat segített neki a fényképezés elméletének elsajátításában Pelbárt János.
S továbbá, hogy a gyakorlati ismeretek megszerzésében, az igényességben milyen meghatározó volt Nagygyörgy Sándor személye, aki sajnos már több mint húsz éve nincs közöttünk, s akit ugyan a szakma elsősorban, mint a legkitűnőbb természetfotósok egyikét ismer, de művészi útjában lényeges, hogy eredetileg Képzőművészeti Főiskolát végzett, mint festő, ráadásul, mint Bernáth Aurél növendéke. Képzőművész végzettsége bizonnyal befolyásolta fotóművészi látásmódját, mint ahogy ez áttételesen beépült egyik jeles tanítványa: Dömötör Mihály szemléletébe is. S ha már képzőművészet, s ha már személyesség, akkor nem állom meg, hogy ne említsem meg Mihály Édesapját, dr. Dömötör Jánost, Hódmezővásárhely legendás múzeum igazgatóját, művészetének kutatóját, aki nélkül nem lehet megírni Vásárhely XX. század második felének művészettörténetét.  Barátomnak, atyai barátomnak mondhattam, miként tán fiát is, aki számára bizonnyal szintén példa volt Édesapja.”
Forrás: Eifert János, MTI, Nemzeti Táncszínház

Dömötör Mihály – Romlás virágai. Terasz.hu, 2014. június 22. 10:33:00

Dömötör Mihály – Romlás virágai. Terasz.hu, 2014. június 22.  10:33:00

http://www.terasz.hu/terasz.php?id=kepzomuveszet&page=cikk&cikk_id=16526&rovat_id=116

TERASZ.HU / 2014-06-22 10:33:00

Dömötör Mihály – Romlás virágai

Nemcsak egy éjszakás kaland a Múzeumok Éjszakáján

Mintegy négyezer program – számos koncert, rendhagyó tárlatvezetés és filmvetítés – várta a látogatókat 313 vidéki és 133 budapesti múzeumban, kiállítóhelyen. A fővárosban a Budapesti Fesztiválzenekar ingyenes meglepetéskoncertje nyitotta meg a Múzeumok éjszakája programsorozatát a Szépművészeti Múzeum lépcsőjén, a múzeumban pedig nyomozós játékkal és dumaszínházzal várták a látogatókat.

A Néprajzi Múzeum aulájában biciklis körhinta forgott egész este, a Magyar Nemzeti Levéltár Bécsi kapu téri épületében az I. világháború korát idéző divatkiállítás volt látható, a Cseh Tamás Archívumban mások mellett a Kaláka és a Szélkiáltó adott koncertet. A Petőfi Irodalmi Múzeumban rock and roll tanítással egybekötött házibulit rendeztek, az Aquincumi Múzeumban kosztümös tárlatvezetést tartottak az ókori polgárváros romjai között, a Puskás Ferenc Stadionban ügyességi játékokat és népi sportjátékokat lehetett kipróbálni, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum udvarán pedig éjfélkor tűzugrás volt. Herman Ottó polihisztorra emlékeznek a Gellért-hegy szikláira vetített video-animációval, amelyet 21.30-tól éjjel 2 óráig láthatott a közönség a Duna pesti partjáról, az Erzsébet híd és a Szabadság híd közötti szakaszon.

A Nemzeti Táncszínház is több nézni-látni-hallgatnivalót kínált, amiket két és félezer látogató kísért figyelemmel: Andrea Paolini Merlo: “Mozgásban” – Papp Tibor: “Táncművészeti inspirációk” fotókiállítások a galériában, ahol a Netz Táncprodukció nyitótáncával indították a gazdag programot. A „Táncoló filmkockák” Lakatos János nívódíjas előadó jóvoltából tánc- és filmtörténeti vetítéseket kínált: Csoda születik – az első lépések a filmvásznon; Az őrült 80-as évek; Ezt Lippai Andrea flamenco táncművész, és a Sívasakti Kalánanda Táncszínház produkciói, majd az Amrita és a Csitrikári című előadásokból előadott részletek, és végül táncház követte. A Lángoló Lelkek Tűzzsonglőr Társulat a színház előtti füves területen tartott tűzzsonglőr bemutatót.

A Kerengő Galériában Dömötör Mihály “Romlás virágai” c. fotókiállítása volt látható, amelyet korábban dr. Feledy Balázs művészettörténész nyitott meg.

„A romlás virágai, amely Charles Baudelaire halhatatlan verses-írásos kötetének címe, szó szerint nem szólnak virágokról, viszont szólnak lázadásról, rothadásról, erotikáról, nem kevés dekadenciával. S tehát szólnak nőkről, emberi viszonylatokról.

Dömötör Mihály itt látható – költőiséggel, poézissel teli – képeivel azt bizonyítja, hogy sok ezer képzőművészeti, iparművészeti, néprajzi, népművészeti műről készített jobbnál-jobb műtárgyfotója. Igényes portréi, melyek az 56-os, valamikori forradalmároktól kezdve, a magyar irodalom nagyjain át Hódmezővásárhely jeles művészeiig vezetnek, s a tanyavilág és vidéki életforma életképein át a legendás cigányképekig ívelnek (s persze még nem is villantottam fel minden témát), nos ezek után e most látott kollekcióval folyamatos nemcsak technikai, de szellemi előrelépését is argumentálva látjuk. Így – útban 65. életéve felé –, képes olyanról fotográfiákat elénk tárni, melyek végső soron ontológiai magasságokba íveltetnek. Nos, a képek esztétikai élményén túl, ennek a kiállítási anyagnak ez is egy fontos rétege és tartománya: elgondolkodtat.

Ez a kiállítás tehát együttes és egyidejű, szimultán, gondolati és vizuális ereje miatt jelentős, amely dicséri az alkotó érzékenységét, intuícióját, ráérzését, együtt felkészültségének magas fokával. Itt állunk tehát egy olyan jelenségsor megörökítése előtt, ahol a „természet tehetett szépet széppé”, ahol a létezés tisztása terül ki előttünk (nem véletlenül alföldi művészt köszöntünk), s hogy Baudelaire-rel zárjam, s végső soron profánul: „Sárban vájkáltam és arannyá tettem azt.” (Feledy Balázs)

„Túl az emberélet útjának felén – szépsége mellett – egyre inkább foglalkoztat az élet egyszeriségének és megismételhetetlenségének drámaisága. A létezés, az ittlét perem vidékei, a határ-átlépések, „a már nem és még nem” átmenetei érdekelnek, célom a múló idő sors által megsebzett létezésnek a képi ábrázolása. „A romlás virágai sorozat”, a köznapi tekintet elől rejtve maradó, a már nem élő, de még létező virágokban rejlő esztétikumot mutatja fel. A különleges szépség és a végesség paradoxonját sűrítettem a képekbe. A fotók a virágokat az életidőből képmásként egy más időbe, a létidőbe emelik át. A fotózás során nem kellett távoli egzotikus tájakra utaznom, de a lehető legnagyobb kalandot, a lélek kalandját éltem át.” (Dömötör Mihály)

A fotókiállítás június 30-ig tekinthető meg a Nemzeti Táncszínház Kerengő Galériájában (1047 Budapest, Színház utca 1-3.)

[ (ej) ]  2014-06-22 10:33:00

ROCK FOREVER! Dr. Nagy Attila fotóművész kiállítása a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumának Rondella Galériájában, 2014. június 20 – július 16.

Esztergomi-bazilika (Eifert János felvétele)2014.06.20.-Rock-ForeverROCK-FOREVER -  dr. nagy Attila kiállítása a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumának Rondella GalériájábanROCK FOREVER
A Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi
Vármúzeumának Rondella Galériája bemutatja
Dr. Nagy Attila fotóművész ”Rock Forever” című kiállítását.
Megnyitó: 2014 Június 20. Péntek 19.00
Megnyitja: Eifert János fotóművész
Gitáron közreműködik: az egykori zenésztárs Madarász Gábor
Megtekinthető: 2014 Június 20 és Július 16 között
A Galéria nyitva tartása: K-V / 11.00-16.00
2500 Esztergom, Szent István Tér 1.

Esztergomi-bazilika (Eifert János felvétele) 2014.06.20.-Esztergom-Vigh-Tamás-Városalapító-vitéz-szobra

A Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi  Vármúzeumának Rondella Galériája bemutatja  Dr. Nagy Attila fotóművész ”Rock Forever” című kiállítását.

Megnyitó: 2014 Június 20. Péntek 19.00 –  Megnyitja: Eifert János fotóművész –  Gitáron közreműködik: az egykori zenésztárs Madarász Gábor

Megtekinthető: 2014 Június 20 és Július 16 között.  A Galéria nyitva tartása: K-V / 11.00-16.00 ( 2500 Esztergom, Szent István Tér 1.)

ROCK-FOREVER -  dr. Nagy Attila kiállítása a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumának Rondella Galériájában

„Azt mondhatjuk, hogy a jazz a szabadság mércéje… És e zene annyira szabad, hogy sokak szerint ez az egyetlen tökéletes módja a szabadság kifejezésének.” – Duke Ellington

„A jazz az élet, az emberi élet dicsőítése. Az élet teljességét ünnepeli. Annak képtelenségét, esetlegességét, nagyszerűségét. Az értelmét. A benne rejlő szexualitást. A mélységet. És azzal foglalkozik, ami a lényege… a leglényege.” – Wynton Marsalis

„A jazz egy zenei stílus, amelyre jellemző a blue note-ok, szinkópák, szvingelés és párhuzamos ritmusok alkalmazása. A stílus legfontosabb jellegzetessége az improvizáció, az előadók sokszor rögtönzött szólót játszanak vagy válaszolgatnak egymás játékára.

Gyökerei a nyugat-afrikaiak kifejezésmódjában, az afro-amerikai zenei hagyományokban (például blues, ragtime) valamint az európai katonai zenekarok zenéjében találhatóak meg.” – Wikipedia

Eifert megnyitja a kiállítást (Nagy Attiláné felvétele)

“Szóval, mi a jazz? A válasz Nagy Attila fényképeiben is megtalálható. Érzékenységgel, ráérzéssel, szenvedéllyel készült fotói technikai és esztétikai tökéletességgel jelennek meg előttünk. Szemmel látható, hogy nemcsak fotográfusként, hanem előadóművészként is közel került témájához. Hitelességét és őszinteségét éppen ezek garantálják. A tehetségét természetesen nem kezelhetjük mintegy mellékes körülményként, istenadta ajándékként: megdolgozott érte, tanulással és önképzéssel fejlesztve az adottságait. De nézzük képeit, és ne csak beszéljünk róla. Egy rögtönzött tárlatvezetésre invitálom Önöket, kérem tartsanak velem…” (Eifert János)

Nagy-Attila_Koncert-2 2014.06.20.-Nagy-Attila-Rostás-János-Eifert-János Nagy-Attila_Ákos 2014.06.20.-Rock-Forever-1

2014.06.20.-Madarász-Gábor Nagy-Attila_Billy-Idol Nagy-Attiláné-felvétele Nagy-Attila_Koncert-4

Nagy-Attila_Rock-forever Eifert-János (Nagy Attiláné felvétele) Nagy-Attila_Koncert-3 2014.06.20.-Tamási-Péter-Nagy-Attiláné-felvétele

Nagy-Attila_Koncerten Nagy Attila, Madarász Gábor és Eifert János (Móger Ildikó felvétele) Nagy-Attila_Tátrai-Tibor Nagy Attila, Móger Ildikó és Nagy Attiláné felvételei

2014.06.20.-Rock-Forever

Jó játék a művészet! Kreatív játszóházvezető 120 órás közművelődési szakmai továbbképzés, fotóművészeti ismeretek. Nemzeti Művelődési Intézet, Budapest, 2014. június 19. 09:00 – 16:00

2014.06.19.-Jó-játék-a-művészet (Eifert János felvétele)

Jó játék a művészet! Kreatív játszóházvezető 120 órás közművelődési szakmai továbbképzés

Nemzeti Művelődési Intézet, 1011 Budapest, Corvin tér 8. 2014. június 19.  09:00 – 16:00

Téma: Arcmás – más arc. Portrékészítés másképpen. Kollázskészítés

2014.06.19.-Szládovicsné-Móri-Ildikó (Eifert János felvétele) Jó játék a művészet! (Eifert János felvétele) 2014.06.19.-Kozma-Attiláné-Ildikó (Eifert Jáos felvétele) 2014.06.19.-Bakos-Mónika (Eifert Jáos felvétele)

Jó játék a művészet! (Eifert János felvétele) 2014.06.19.-Elekné-Haás-Ágnes (Eifert Jáos felvétele) Jó játék a művészet! (Eifert János felvétele) 2014.06.19.-Megyeriné-Kovács-Katalin (Eifert Jáos felvétele)

2014.06.19.-Mészáros-Anita (Eifert Jáos felvétele) 2014.06.19.-Jó játék a művészet! (Eifert János felvétele) 2014.06.19.-Szabó-Istvánné-Anikó (Eifert Jáos felvétele) 2014.06.19.-Szabó-Tünde (Eifert János felvétele)

2014.06.19. Jó játék a művészet! (Eifert János felvétele) 2014.06.19.-Takács-Kollárik-Orsolya (Eifert Jáos felvétele) 2014.06.19.-Eifert-tűzzel 2014.06.19.-Tóthné-Ruzsinszki-Ilona (Eifert Jáos felvétele)

Hallgatók: Bakos Mónika, Elekné Haás Ágnes, Flaiszné Sendula Margit, Gudricza Csilla, Kozma Attiláné – Ildikó, Kállai Jánosné – Irénke, Megyeriné Kovács Katalin, Mészáros Anita, Szabó Istvánné – Anikó, Szládovicsné Móri Ildikó, Takács-Kollárik Orsolya, Tóthné Ruzsinszki Ilona, Zsengellér Ágnes

2014.06.19. Jó játék a művészet! Csoportkép

Jó játék a művészet! Előadásom a Nemzeti Művelődési Intézetben, Budapest, 2014. június 18. 09:00 – 16:00

Jó játék a művészet! Előadás-sorozatom a Nemzeti Művelődési Intézetben, 2014.06.18.

Jó játék a művészet! Kreatív játszóházvezető 120 órás közművelődési szakmai továbbképzés

Nemzeti Művelődési Intézet, 1011 Budapest, Corvin tér 8. 2014. június 18.  09:00 – 16:00

Akkreditációt jóváhagyó határozat száma: (21701-3/2012/KOZMUV) – Képzés lebonyolítója: Nemzeti Művelődési Intézet Országos Felnőttképzési Szakmai Központja – Képzés célja: A közművelődésben dolgozó, és/vagy a különböző életkorúak szabadidős programjainak szervezésében feladatokat vállalók továbbképzése olyan technikákkal, amelyek a különböző korosztályok kreatív művészeti foglalkoztatására, több művészeti terület eszközeinek használatára irányulnak. A résztvevők megismerkednek kreatív képző-és fotóművészeti technikákkal, bábos ismeretekkel, dráma- és önismereti játékokkal. Az elsajátított tudás birtokában játszóházakat vezethetnek, gyermek-foglalkozások, tábori szabadidős programok, nyugdíjas napközik programkínálatát bővíthetik.

Jó játék a művészet! Előadás-sorozatom a Nemzeti Művelődési Intézetben, 2014.06.18. Jó játék a művészet! Előadás-sorozatom a Nemzeti Művelődési Intézetben, 2014.06.18. Jó játék a művészet! Előadás-sorozatom a Nemzeti Művelődési Intézetben, 2014.06.18. Jó játék a művészet! Előadás-sorozatom a Nemzeti Művelődési Intézetben, 2014.06.18.

Jó játék a művészet! Előadás-sorozatom a Nemzeti Művelődési Intézetben, 2014.06.18. Jó játék a művészet! Előadás-sorozatom a Nemzeti Művelődési Intézetben, 2014.06.18.

Mai téma: Montázs az egész világ! Kollázs, montázs, fotómontázs. Fotográfia története. Fotóművészeti műfajok

Jó játék a művészet! Előadás-sorozatom a Nemzeti Művelődési Intézetben, 2014.06.18.

Juhos Nándor fotóművész Írók, Költők című kiállítását nyitotta meg Jókai Anna Kossuth-díjas író, költő és a vásárhelyi Eifert János fotóművész június 16-án, hétfőn Balatonföldváron. Promenad.hu, 2014. június 17.

2014.06.17.-Promenad.hu_Juhos-Nándor-fotókiállítása

Juhos Nándor fotókiállítása

PROMENAD.HU / Feltöltő: Bodrogi Klára / 2014-06-17 09:48:16  http://promenad.hu/cikk/juhos-nandor-fotokiallitas-144119

Juhos Nándor fotóművész Írók, Költők című kiállítását nyitotta meg Jókai Anna Kossuth-díjas író, költő és a vásárhelyi Eifert János fotóművész június 16-án, hétfőn Balatonföldváron.

Juhos Nándor fotóművész balatonföldvári kiállításán írók, költők, művészek portréit vonultatja fel, akik a regény, novella, vers, riport, esszé, tanulmány, és más irodalmi műfajokban nagyszerűt alkottak, és könyveik jelentek meg. Baranyi Ferenc, Brády Zoltán, Csányi Vilmos, Csoóri Sándor, Csukás István, Csurka István, Faludy György, Fejtő Ferenc, Fekete Gyula, Földes László Hobo, Grétsy László, Gyurkovics Tibor, Haász János, Heller Ágnes, Holbay László, Jókai Anna, Kányádi Sándor, Kondor Katalin, Lázár Ervin, Lengyel László, Mezei András, Molnár József, Moldova György, Őri István, Pálinkás György, Peterdi Pál, Somlyó György, Szabó Magda, Szakonyi Károly, Szegvári Katalin, Szervátiusz Tibor, Tóth Krisztina, Vaclavik gazember, Vágó András, Varga Csaba, Vas Antal, Zórád Ernő és mások arcvonásai, személyiségük jegyei kelnek életre a bemutatott fényképeken.

Jókai Anna megnyitóbeszédében elmondja, hogy az írókat, költőket nagy lelkesedéssel fényképező, hetvenöt éves fotóművész élete is regénybeillő: Juhos Nándor az “áttelepítések idején” került a mai Szlovákiához tartozó szülőfalujából a Baranya megyei Szajkra. A mohácsi Kisfaludy Gimnáziumban tanult 1954-1958 között, itt érettségizett, azután tiszti iskolát végzett, majd mérnöki diplomát szerzett. Különböző katonai, parancsnoki beosztásokat látott el, végül a Bolyai Katonai Műszaki Főiskola tanáraként, alezredesi rendfokozatban vonult nyugállományba.

Szakmai életrajza így foglalható össze: 1955-ben ismerkedett meg a fotózás alapjaival a mohácsi gimnáziumban. Tiszti iskolára kerülve, már fotódokumentációkat készített a katonaélet mindennapjairól. Katonai pályafutása alatt tudomásul vették a fotózással kapcsolatos „hóbortjait”, miután sikeresen szerepelt különböző fotópályázatokon. Angelo Pállal történt véletlen találkozása meghatározó volt a témaválasztásában; az emberfotózás került érdeklődése középpontjába. Két fotókör alapításánál működött közre (MNMH Fotóköre és a BME Fotóköre). l971-ben Kaposváron kapott mérnöki beosztást és bekapcsolódott a Somogyi Fotóklub életébe. A fotóklub kollekcióval képei a világ számos országának pályázatára eljutottak és díjakat is nyertek (Reus, Tajvan, Szarajevo, Lengyelország, stb.). 1977 óta rendez önálló kiállításokat.

Hazai fotópályázatokon elért sikerei alapján meghívást nyert a Gyulán évente megrendezett Székely Aladár fotópályázatra. 2000 óta az Óbudai Fotóklub aktív tagja. 2004-ben felvették a MAOE tagjai közé.

Eifert János fotóművész – Juhos Nándor képeit elemezve – hangsúlyozza, hogy a portréfényképezés különösen érzékeny területe a fényképezésnek, hiszen nem a formát, hanem a személyiséget hangsúlyozzuk. A képen az ember személyiségét kell megmutatni, és nem azt, hogy milyen virtuózan bánunk eszközeinkkel, milyen drága fényképezőgépünk van, különböző objektívekkel. Mindig az arcot, az alakot, a viselkedést figyeljük, és szinte érezzük, milyen mértékben szükséges az eszközök használata, amely úgymond a térben és időben zajló esemény pillanatának birtokbavételét, annak egy más időtengelyen történő „végtelenített futását” segíti. Susan Sontag írta: „A fénykép nemcsak egy valótlan múlt birtokának érzetét adja, hanem hozzásegíti az embereket egy olyan tér birtokbavételéhez, amelyben bizonytalanul érzik magukat.”  Azért a pillanatért, amelyet a fotográfus kiragad az idő végtelenjéből, és az általa megörökített személy jellemzőként felmutat, nagy felelősség terheli.

Karl Pawek is állítja: „…a kamera egy pillanatot rögzít. Ebben, egymagában is jókora adag önkény búvik meg. Hol van az a pillanat, amikor valaki valóban olyan, amilyennek mindig is látszani szeretne! Mert a fénykép azt a „pillanat”-ot esetleg évtizedekig mutogatja majd mindenfelé. A fényképezőgépnek az a specialitása, hogy az egzisztencia darabkáit, a történelem darabkáit pillangóként szúrja fel gombostűvégre, és kebelezi be gyűjteményébe, s ez által lehetetlenné teszi a múlt „leküzdését”, likvidálását, amire pedig időnként mindenkinek szüksége van. De hová jutunk, ha már semmit sem szabad elfelejteni!”

Juhos Nándor nem „pillangóként szúrja fel gombostűvégre” az általa fényképezett írókat, művészeket, hanem érzékenységével, kíváncsiságával, az ember iránti tiszteletével rajzol őszinte portrékat. A fényképek nem műteremben készültek, hanem riportos eszközökkel a könyvhetek, fesztiválok, dedikálások helyszínein – a természetes környezet hátterével, az adott világítással, életszerű pillanatokat megragadva, minden beállítottság nélkül. Mindezt a maga tökéletességre törekvő technikájával, briliáns nagyításokkal megjelenítve. Ahogy Jókai Anna jegyezte meg, „Juhos Nándor fotóművész nem idealizál, nem szépít, de nem is torzít, nincs eltúlzott egyénieskedés: az arcok őszintén fejezik ki a jellemet, és az alkotói stílust. A felvonultatott írók tablóján szinte minden eszmei áramlat és irányzat helyet kapott, kirekesztés és válogatás nélkül. Csoda, hogy itt – a kiállítás tablóin – békésen megférnek egymás mellett, hiszen az életben nem mindenkit lehet a másikkal egy asztal mellé ültetni. A fotográfusnak nem kell mindenkit szeretni, de tudni róla és bemutatni, igen!”

Fotók: Móger Ildikó

Forrás: Eifert János

Juhos Nándor fotóművész ÍRÓK, KÖLTŐK című kiállításának megnyitója Balatonföldváron, a Bajor Gizi Közösségi Házban, 2014. június 16. (hétfő) 17.00

Eifert János megnyitja Juhos Nándor "Írók, költők" c. kiállítását, Balatonföldvár, 2014.06.16. (Móger Ildikó felvétele) 2014.06.16.-Juhos-Nándor-kiállítása

Juhos Nándor fotóművész ÍRÓK, KÖLTŐK című kiállításának megnyitója

Balatonföldváron, a Bajor Gizi Közösségi Házban (8623 Balatonföldvár, Kőröshegyi út 1.) 2014. június 16. (hétfő) 17.00

A kiállítást megnyitja: Jókai Anna Kossuth-díjas író, költőnő és Eifert János fotóművész

Jókai Anna megnyitja Juhos Nándor "Írók, költők" c. kiállítását, Balatonföldvár, 2014.06.16. (Móger Ildikó felvétele)

2014.06.16.-Juhos-Nándor-TV-interjú (Eifert János felvétele) Juhos-NándorGyurkovics-Tibor Juhos Nándor "Írók, költők" c. kiállításának megnyitóján, Balatonföldvár, 2014.06.16. (Móger Ildikó felvétele) Juhos-Nándor_Szakonyi-Károly

Juhos-Nándor_Tóth-Krisztina Juhos Nándor "Írók, költők" c. kiállításának megnyitóján, Balatonföldvár, 2014.06.16. (Móger Ildikó felvétele) Juhos-Nándor_Szegvári-Katalin Juhos Nándor kiállítását Durbák Zsolt rendezte (Eifert János felvétele)

2014.06.16.-Eifert-megnyit (Móger Ildikó felvétele)

Eifert János, Juhos Nándor és Jókai Anna (Móger Ildikó felvétele) Juhos-Nándor_P1110644 Jókai Anna és Juhos Nándor (Móger Ildikó felvétele) Juhos Nándor felvétele

Juhos-Nándor_Meszlényi-János-szobrász 2014.06.16.-Eifert-Jókai-Anna-Juhos-Nándor (Móger Ildikó felvétele) Juhos-Nándor_Kézdy-György Juhos-Nándor_Helyei-László

Juhos-Nándor_Földes-László-Hobo Juhos-Nándor_Csurka-István Juhos-Nándor_Brády-Zoltán

Juhos Nándor "Írók, költők" c. kiállításának megnyitóján, Balatonföldvár, 2014.06.16. (Móger Ildikó felvétele)

2014.06.16.-Eifert-megnyit-1 Tisztelt Hölgyeim és Uraim, kedves Barátaim!

Barát nyit meg barátnak kiállítást, no de ez még nem jelenti azt, hogy Juhos Nándort most az egekig felmagasztalom. A képeinek értékéről – szakmai, fotóművészeti szempontból – természetesen szó esik majd.

Kiállításán – ezt Önök is láthatják – írók, költők portréit vonultatja fel, akik a regény, novella, riport, esszé, tanulmány, vers és más irodalmi műfajokban nagyszerűt alkottak, és könyveik jelentek meg. Baranyi Ferenc, Brády Zoltán, Csányi Vilmos, Csoóri Sándor, Csukás István, Csurka István, Faludy György, Fejtő Ferenc, Fekete Gyula, Grétsy László, Gyurkovics Tibor, Haász János, Heller Ágnes, Holbay László, Jókai Anna, Kányádi Sándor, Kondor Katalin, Lázár Ervin, Lengyel László, Mezei András, Molnár József, Moldova György, Őri István, Pálinkás György, Peterdi Pál, Somlyó György, Szabó Magda, Szakonyi Károly, Szegvári Katalin, Szervátiusz Tibor, Tóth Krisztina, Vaclavik gazember, Vágó András, Varga Csaba, Vas Antal, Zórád Ernő és mások arcvonásai, személyiségük jegyei kelnek életre a bemutatott fényképeken.

A kíváncsi és érdeklődő fotográfusok mindig is érzékenyek voltak az értékek iránt. A magyar fotográfia történetében nagy elődöket – ismert és ismeretlen fotográfusokat – említhetünk, akik a magyar irodalom és művészet kiemelkedő személyiségeit – arckép formájában – az utókor és az örökkévalóság számára méltó színvonalon megörökítették.

Hogyan ismernénk Petőfi Sándor hiteles arcvonásait egy ismeretlen fényképész 1847-ben készített dagerrotípiája nélkül, amelyet később Escher Károly állított helyre? Strelsky Lipót (1816-1905) császári és udvari fényképész, egyebek közt a pesti német színház hivatalos fényképésze mind Pest és Buda hétköznapi polgárait, mind a jelentős írókat, művészeket fényképezte. Hogy milyen volt valójában Jókai Mór, Blaha Lujza és Fedák Sári – ezt az általa készített portrék jelenítik meg hitelesen.

Székely Aladár (1870-1940) a múlt századforduló irodalmi-művészeti megújulásának portréfotósa, a Nyugat első nemzedéke szinte kivétel nélkül megjelenik képein. „Írók, művészek” című albuma 1914-ben jelent meg, három eredeti fotót tartalmazó Ady-mappája pedig 1926-ban, Móricz Zsigmond előszavával. Ady-sorozata kétség kívül a magyar fotótörténet kiemelkedő értéke. Ady Endrét, Csinszkát és Ady édesanyját ábrázoló fotóját 1917-ben készítette.

Angelo F. Pál (1894-1974) 1919 novemberében nyitotta meg első műtermét Budapesten, majd egy évvel később Párizsban és Nizzában, később a hollandiai Scheveningben és Hágában is. Élete során közel 450.000 embert fényképezett le, köztük a magyar irodalom szinte teljes spektrumát, valamint olyan hírességeket, mint Chaplin, Josephine Baker, Nizsinszkij, Isadora Duncan, Bartók Béla, Gustav Mahler, Lil Dagover.

Pécsi József (1889-1956), akinek új szellemű portréi, tájképei, az új tárgyiasságot magába olvasztó reklám- és divatfotói, csendéletei, és avantgárd aktjai iskolát teremtettek, megrendelésre készült munkáiban is nagyot alkotott. Nagyszerű arcképei – Bartók Béla, Kassák Lajos, Kosztolányi Dezső, Egry József, Pablo Casals, Anna Pavlova, Nizsinszkij, Sebastian Droste, Balázs Rozi – az örökkévalóságnak készültek.

Ugyanúgy, mint Balogh Rudolf, Escher Károly, Vadas Ernő, Gink Károly, Balla Demeter művészportréi.

Kortársaink is példázzák, hogy kivételes egyéniségek születtek a fotográfiában is. Molnár Edit a kivételek közé tartozik, hiszen neki még az élete is megírásra kívánkozik.  Belgiumban, Gentben született 1933-ban, hat esztendős volt, amikor szüleivel hazatért Magyarországra. Színésznőnek készült, de nem vették fel a Színművészeti Főiskolára, ehelyett egyike lett az úttörőknek, akik nő létükre kamerát foghattak a kezükbe, és sajtófotósként főleg írókat, költőket, festőművészeket, szobrászokat örökíthetett meg. 1957-től negyven éven át az MTI fotóriportereként, majd főmunkatársaként dolgozott. A képírás mellett az írás a lételeme, több könyve jelent meg. Tóth József Füles a Magyar fényképészek arcképcsarnoka című kötetében így jellemezte Molnár Editet: „Anonymus írni tudott. Ő fényképezni is.” 1974-ben, a Helikon Galériában „Magyar írók és költők arcképei” címmel jelentős kiállítást rendezett. Az „Írók, történetek, képek” c. kötete a Szépirodalmi Könyvkiadó gondozásában, 1982-ben jelent meg.

A kortársaink között említhetjük még Burger Barna, Kaiser Ottó és mások nevét is, akik művészportréikkal váltak ismertté, de nem akarom elterelni a figyelmet Juhos Nándor senior fotográfusról, akinek most a kiállított képei kapcsán gyűltünk egybe. A nagy elődöket és jeles kortársait csak a szellemi és esztétikai kapcsolódás, az értékek egymásra épülő íve miatt említettem. Hiszen mindazt, amit formai és tartalmi építkezésében, az általa készített művész-portrék minőségében érzékelünk, az elődök nagy ívű lendülete folytatódik.

A portréfényképezés különösen érzékeny területe a fényképezésnek, hiszen nem a formát, hanem a személyiséget hangsúlyozzuk. A képen az ember személyiségét kell megmutatni, és nem azt, hogy milyen virtuózan bánunk eszközeinkkel, milyen drága fényképezőgépünk van, különböző objektívekkel. Mindig az arcot, az alakot, a viselkedést figyeljük, és szinte érezzük, milyen mértékben szükséges az eszközök használata, amely úgymond a térben és időben zajló esemény pillanatának birtokbavételét, annak egy más időtengelyen történő „végtelenített futását” segíti. Susan Sontag írta: „A fénykép nemcsak egy valótlan múlt birtokának érzetét adja, hanem hozzásegíti az embereket egy olyan tér birtokbavételéhez, amelyben bizonytalanul érzik magukat.”  Azért a pillanatért, amelyet a fotográfus kiragad az idő végtelenjéből, és az általa megörökített személy jellemzőként felmutat, nagy felelősség terheli.

Karl Pawek is állítja: „…a kamera egy pillanatot rögzít. Ebben, egymagában is jókora adag önkény búvik meg. Hol van az a pillanat, amikor valaki valóban olyan, amilyennek mindig is látszani szeretne! Mert a fénykép azt a „pillanat”-ot esetleg évtizedekig mutogatja majd mindenfelé. A fényképezőgépnek az a specialitása, hogy az egzisztencia darabkáit, a történelem darabkáit pillangóként szúrja fel gombostűvégre, és kebelezi be gyűjteményébe, s ez által lehetetlenné teszi a múlt „leküzdését”, likvidálását, amire pedig időnként mindenkinek szüksége van. De hová jutunk, ha már semmit sem szabad elfelejteni!”

Úgy gondolom, Juhos Nándor barátunknak sikerült jó néhány sémától megszabadítania képeit, és érzékenységével, kíváncsiságával, az ember iránti tiszteletével őszinte portrékat rajzolni a kiállításán is látható nagyszerű írókról, költőkről. A fényképek nem műteremben készültek, hanem riportos eszközökkel a könyvbemutatók, fesztiválok, dedikálások helyszínein – a természetes környezet hátterével, az adott világítással, életszerű pillanatokat megragadva, minden beállítottság nélkül. Mindezt a maga tökéletességre törekvő technikájával, briliáns nagyításokkal megjelenítve. És ezt – a Bajor Gizi Közösségi Ház galériájában – Önök is láthatják.

Ha még többet mondanék, csak túlbeszélném a kiállító fotóművészt és a képeit.

A kiállítást megnyitom!

Eifert János

Balatonföldvár, 2014. június 16.

Eifert János „Ars Poetica” c. kiállítása a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben – Promenad.hu, 2014. június 7.

2014.06.07.-Promenad.hu-Eifert-Szófiában

PROMENAD.HU Feltöltő: Nagy Ágnes / 2014-06-07 08:38:35

http://promenad.hu/cikk/eifert-janos-ars-poetica-c-kiallitasa-a-szofiai-magyar-kulturalis-intezetben-143821

Eifert János „Ars Poetica” c. kiállítása a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben

A Fotóhónap 2014 programja több mint 60 kiállítást, valmint workshopokat, mester-kurzusokat, beszélgetéseket és könyvbemutatókat kínál Bulgária több városában, június 2 – július 15 között. Mint Emanuel Treyman főszervező elmondta, az ötödik alkalommal megrendezett Fotóhónapot az erős nemzetközi részvétel jellemzi, Magyarországról Bahget Iskander és Eifert János nevét említette.

Eifert János „Ars Poetica” című kiállítása – amelynek anyagát először az Alföldi Galériában láthattuk – a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben kapott helyet.

A kiállítást dr. Doncsev Toso, az intézet igazgatója és Nadezsda Pavlova, a Fotóhónap főkoordinátora június 4-én nyitották meg, és augusztus 31-ig látogatható. A megnyitót a kiállítóművész tárlatvezetése követte, amit a megjelent szakma és közönség most is nagy érdeklődéssel fogadott.

Az ARS POETICA  már a bemutató napján szinte „lábon elkelt”, így a szófiai zárást követően Bulgária más városaiba vándorol: szeptember 3-22 között az Ilija Beskov Szépművészeti Galéria, Pleven; szeptember 23 -november 17 között a Borisz Denev Városi Szépművészeti Galéria, Veliko Tarnovo; november 21 – 2015. január 6 között a Sumeni Regionális Történeti Múzeum, Sumen; 2015. január 7 – február 5 között a Dimitar Dobrovics Széművészeti Galeria, Szliven mutatja be Eifert János kiállítását.

Fotók: Kristina Ivanovna, Bedecs László és Antonio Georgiev

Forrás: Szófiai Magyar Kulturális Intézet

Bolgár Fotóakadémia: Eifert János mesterkurzusa és workshopja az Új Bolgár Egyetemen, Szófia, 2014. június 5. 11:00 – 15.00

2014.06.03.-Month-of-Photography-04

Új Bolgár Egyetem, Szófia (Eifert János felvétele) 2014.06.05.-Új-Bolgár-Egyetem-07 (Eifert János felvétele)

Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemenen Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemen (Photo Cafe)

2014.06.05.-Fotóakadémia-logo Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemen (Photo Cafe) Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemen (Eifert János felvétele) Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemen (Photo Cafe)

2014.06.05.-Új-Bolgár-Egyetem-12 Eifert rendez (Photo: Nagyezsda Pavlova)

Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemen (Eifert János felvétele) Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemen (Photo Cafe) Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemen (Eifert János felvétele) 2014.06.05.-Új-Bolgár-Egyetem-05 (Eifert János felvétele)

2014.06.05.-Mozgástanulmány

Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemen (Eifert János felvétele) Bolgár Fotóakadémia: Eifert mesterkurzus az Új Bolgár Egyetemen (Eifert János felvétele) Hallgatóim az Új Bolgár Egyetemen (Eifert János felvétele) Nagyezsda Pavlova telefonjával fényképez (Eifert János felvétele)

2014.06.05.-Photo-N-Pavlova-1-4

2014.06.05.-Fényrajz-test-mozgásával (Eifert János felvétele)

Модерна Актова Фотография: Светлина / Тяло / Движение – Уъркшоп на Янош Ейферт в Нов български университет (София) Период 05.06 – 05.06.2014 / Откриване 11:00, 05.06.2014

Photoacadedemy.org

Модерна Актова Фотография: Светлина / Тяло / Движение

Уъркшоп на Янош Ейферт

Workshop by Eifert János
UniArt Gallery, NBU Галерия УниАрт, НБУ
Период 05.06 – 05.06.2014 / Откриване Opening 11:00, 05.06.2014

Майсторскu клас на Янош Ейферт.

Модерната актова фотографuя не е просто „осезаемо” uзображенuе на тялото, а поезuя u мечта: свят на uнстuнктuте, на желанuята, на вuденuята. Тазu сфера на фотографuята, в която фuно се преплuтат нuшкuте на uзкуството, еротuката u порнографuята, нu разкрuва шuрокu възможностu да докажем своя талант, вкус u професuоналнuте сu познанuя. Занuмавайкu се с нея, можем да развuем способностu u качества, коuто да нu бъдат полезнu u в другu жанрове на фотографuята.

Може ли да се усвои актовата фотография? Янош Ейферт, който практикува жанра с международно признание, не казва лесно „да” в отговор на този въпрос. Десетилетията натрупан опит го карат да твърди, че наред с владеенето на професионално-художествените похвати е нужен и дар от Бога, за да можем да създадем нещо качествено.

Но правuлата, които разбuра се могат да бъдат и отхвърлеНu, трябва да се познават: модел и позициониране, фoн и реквuзuт; естественu u изкуствени светлини, студuйно осветленuе; техника и естетика: форма u композuцuя; ролята на движението, на пространството u времето; креативни идеи, спецuално осветленuе, модернu осветителни тела (например lед-лампи, свещu); възможност за гупово и индивидуално cнимане за учаcтващите.

ЯНОШ ЕЙФЕРТ – АРС ПОЕТИКА, Унгарски културен институт, София oт 4 юни до 31 август 2014.

Eifert János ARS POETICA c. kiállítása a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03.

Nadezsda Pavlova megnyitja az Eifert- kiállítást, Szófiai Magyar Kulturális Intézet, 2014.06.03. Eifert János ARS POETICA c. kiállításának megnyitóján a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03. Eifert János ARS POETICA c. kiállításának megnyitóján a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03.

Eifert "tárlatvezet" ARS POETICA c. kiállításának megnyitóján a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03. Eifert János ARS POETICA c. kiállításának megnyitóján a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03.

ФОТОГРАФИЯ 4 юни 2014, сряда 19.00 часа
Унгарски културен институт

ПО ПОВОД МЕСЕЦА НА ФОТОГРАФИЯТА ФОТОИЗЛОЖБА НА
ЯНОШ ЕЙФЕРТ – ARS  POETICA
Откриват:
Директорът на Унгарския културен институт – д-р Тошо Дончев
Главният координатор на месеца на фотографията – Надежда Павлова
Янош Ейферт (1943-) е един от най-известните представители на унгарското и международно фотографско изкуство. Танцовите и актовите му фотографии, пейзажните и приложните му снимки свидетелстват за неговия многостранен талант.  Участвал е в 200 самостоятелни и 700 групови изложби. Със снимките си е спечелил 170 награди, първи награди, специални отличия и дипломи. Снимал е в 40 държави по света. Снимките, фоторепортажите и трудовете му редовно излизат в специализираната литература, в унгарски и международни списания, в книги, издания, в електронните медии. От 2002 до 2008 г. преподава фотография в Училището по танци и изобразително изкуство в Дьор, в Средно специалното училище с двуезиково обучение в Будапеща, както и в Унгарската академия по танцово изкуство.
Фотографиите му често са използвани във филми и телевизионни предавания като зрелищен елемент, декор.
През 2005 и 2006 г. в програмата си „Избери знанието” Унгарската телевия излъчва 30 епизода от серията му „Да гледаш-Да виждаш”.
Изложбата ще продължи до 31 август 2014

Eifert-kiállítás megnyitója a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03. Toso Doncsev és Nadezsda Pavlova Eifert János ARS POETICA c. kiállításának megnyitóján a Szófiai Magyar Kult Eifert-kiállítás megnyitója a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03. Eifert János ARS POETICA c. kiállításának megnyitóján a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03.

Eifert János ARS POETICA c. kiállításának megnyitóján a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03. Eifert János ARS POETICA c. kiállításának megnyitóján a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03. Eifert-kiállítás megnyitója a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03. Eifert-kiállítás a Szófiai Magyar Kulturális Intézetben, 2014.06.03.

Szófiai-Magyar-Kulturális-Intézet, Eifert-kiállítással vesznek részt a bolgár Fotóhónap programjában ЯНОШ-ЕЙФЕРТ-ARS-POETICA