Archive for October, 2014
Tüntetés az Internet-adó ellen, Budapest, 2014. október 28.
Összefoglalva: A kormány nem vonta vissza az internetadó tervezetét, ezért kedden este hat órakor újra demonstráció kezdődött a József nádor téren. A Nemzetgazdasági Minisztérium épülete elé hirdetett tüntetésen Várady Zsolt, az iWiW alapítója szólalt fel, aki legutóbb azzal került a hírekbe, hogy beperelte a rendszerváltás óta parlamentbe került pártokat, amiért olyan jogi környezetet teremtettek, hogy az adózási szabályokat betartó vállalkozások ellehetetlenülnek.
Várady felszólalása után a több-tízezres tömeg az Erzsébet tér felé indult, majd az Astoriánál elfordulva átmentek az Erzsébet hídon. A Lánchíd utcán a kormányzat által többször átadott, valójában soha el nem készült Várkert bazár előtt elhaladva a Clark Ádám térig vonultak, ahol kinyilvánították, hogy annyi internetadót fognak fizetni, amennyit a kilométerkő is jelez – nullát.
A hivatalos program már véget ért, de több ezer demonstráló a Parlament elé vonult. Rengeteg rendőr fogadta az Országháznál őket. A tiltakozók spontán beszédeket tartottak, ki akarták tűzni az EU-s zászlót, amit a szocialista Kunhalmi Ágnes tett meg végül a frakció ablakából. A tömeg erre elillant. Pár fiatal a Gyorskocsi utcában indított “szabadító akciót”. (Hír24)
18:28 Már beszél az iWiW-atya
A Fidesz által MSZP-s kapcsolatokkal megvádolt Gulyás Balázs még annyit mondott, hogy a kormány nem érdemli meg az adót mert korrupt és ostoba. Itt nincsenek maszkok és pártjelvények – tette hozzá. Ez nem a békemenet ahol napidíjas, buszoztatott emberek vannak – mondta Gulyás.
A vezérszónok, iWiW-alapító, Várady Zsolt szerint a netadó a kormány önkényének a jelképe. A polgárokkal fizettetik meg a rossz kormányzást – mondta Várady. Hozzátette: azért rossz az adómorál Magyarországon, mert korrupt a rendszer. Az adórendszer rossz.
“Az internetadó elleni tüntetés országos. Hahó Orbán Viktor, itt a facebookosok beszélnek! Hahó Orbán Viktor, itt a magyar nép beszél!” – költötte át a kormányfői klasszikust Füzessi Károly (Humán platform). “Csináljatok magatokról fényképet, fogjatok egy táblát, írjátok rá melyik településen vagytok, így látható lesz, hogy az internetadót az egész ország elveti” – hívott fel egy újabb tiltakozó akcióra az iWiW alapítója.
A november 17-ei hétre, az internetadó megszavazásának napjára újabb demonstrációt terveznek – jelentették be a szervezők.
Uniós és magyar zászlókkal, molinókkal vonul a tömeg. Az emberek már nemcsak az internetadó, hanem a kormány politikája ellen is tiltakoztak. “Nem kell netadó! Orbán takarodj! Európa, Európa!” – skandálják az emberek.
A szekuritival védett HírTV megpróbal bejelentkezni először a hídról, majd a 0-ás kilométerkőnél, de sokan megálltak, körülvették őket és “modortalanságokat üvöltöznek” – Elég a hazudozásból! HírTV – szar TV! Orbán TV! “Nem vagyunk bogarak” – ezt pedig dajcstominak üzenték.
Török Gáspár erdélyi fotóművész budapesti bemutatkozása – Galériával! Promenad.hu | Rádió 7 hírei, 2014.10.25. 08:35:30
PROMENAD.HU | Rádió 7 hírei
http://promenad.hu/cikk/torok-gaspar-erdelyi-fotomuvesz-budapesti-bemutatkozasa-galeriaval-147822
Megyeri József | 2014-10-25 08:35:30
Török Gáspár erdélyi fotóművész budapesti bemutatkozása – Galériával!
Török Gáspár marosvásárhelyi fotóművész budapesti bemutatkozásának a most felújított Magyarság Háza 110 éves épülete adott otthont. A „Vallomások képekben” c. kiállításának megnyitóján Csibi Krisztina, a Magyarság Háza igazgatója mondott köszöntőt, majd Eifert János fotóművész nyitotta meg a kiállítást.
Eifert János rögtönzött tárlatvezetésében kiemelt néhány képet, amelyek Török Gáspár jellegzetes stílusát és érzékenységét egyedi módon reprezentálják. Összefoglalta a kiállító-művész életútját is, amelyben a fotográfia különleges hangsúlyt kapott: „Török Gáspár 1934. július 27-én született Brassóban (Románia), régi erdélyi történelmi családból. Marosvásárhelyen érettségizik, majd 1957-ig a bukaresti Építészeti Egyetem hallgatója. Ipari építkezéseken dolgozik vezető beosztásokban, az 1990-es nyugdíjazásáig. A fotográfiát hobbyjának tartja, de ezt 1965 óta művészi szinten műveli a marosvásárhelyi Fotóklub keretén belül, aminek most is az alelnöke. Képeit a világ minden rangos szalonjában kiállították, és azokat több mint 60 hazai és 29 nemzetközi díjjal honorálták. 1988-ban AFIAP, 1995-ben EFIAP, míg 2004-ben Excelent Romania címmel tüntették ki. Számos egyéni-, csoportos- és klub-kiállításon vett részt. Kutatja az erdélyi fotográfia történetét, eredményeit külföldön is publikálták, majd kiadja a Marosvásárhely a fotográfia városa című fotótörténeti tanulmány könyvét. 2004-ben kiadott művészalbumának címe: Kivárt pillanatok, ezt követte 2014-ben a Vallomások képekben.”
Török Gáspár megszólalásában megköszönte a lehetőséget, hogy a Magyarság Háza Kosztolányi termében mutathatja be kiállítását, egyben hangsúlyozta, hogy fotóművészeti tevékenysége mellett fotótörténeti kutatásait, publikációit is fontosnak tartja.
Marosvásárhely a fotográfia városa c. tanulmány-kötetében és más írásaiban is leírja, hogy a Református Kollégium polihisztora, Bolyai Farkas még Daguerre világhírűvé vált találmányának a bejelentése előtt foglalkozott a fényképezés lehetőségeivel, technikájával. A fotográfia úttörői között más marosvásárhelyiek is feltűntek, mindenekelőtt az 1848-as szabadságharcos Szabó Iván, aki emigrációba kényszerülve, skót földön szerzett elévülhetetlen érdemeket a fényképezés terén. Nyilván más erdélyi szellemi központok is méltán hívták fel magukra a figyelmet a fotográfia hőskorában, ám Török Gáspár nem a könnyebb utat választotta, hanem a több kutatást igénylő, kevésbé ismert jelenségekre, egyéniségekre, például a nagyenyedi képíró kiválóságokra fókuszál. Könyvében említi, hogy a fotográfia fejlődését a XIX. századi Erdélyben neves mecénások is segítették. Nekik is köszönhető, hogy megvalósíthatta nagy művét Orbán Balázs, és lelkes követői is akadtak a Székelyföldön. Horváth Imre, aki szintén megszállottja volt a fényképészetnek, komoly része van abban, hogy Marosvásárhelyen elindították a fényérzékeny anyagok gyártását. Írásaiban természetesen sok szó esik a hírneves helybeli fotóklubról is, amelyet Marx József fotóművész alapított hat évtizeddel ezelőtt, és amelynek Török Gáspár 1965 óta tagja, illetve alelnöke.
Török Gáspár „Vallomások képekben” c. kiállítása megtekinthető 2014. október 23. és november 17. között, naponta 10 órától 18 óráig, a Magyarság Háza Kosztolányi termében (1014 Budapest, Szentháromság tér 6.)
Fotók: Eisenmann József és Eifert János, valamint Török Gáspár kiállított fotográfiái
Forrás: www.eifert.hu
Török Gáspár (EFIAP) marosvásárhelyi fotóművész bemutatkozása a Magyarság Házában, Budapest, 2014. október 22.
„A képek ott vannak, csak meg kell őket örökíteni.
A legjobb kép az igazság…”
Robert Capa
TÖRÖK GÁSPÁR erdélyi fotóművész „VALLOMÁSOK KÉPEKBEN” című kiállításának megnyitója a Magyarság Háza Kosztolányi termében (1014 Budapest, Szentháromság ér 6.), 2014. október 22. 17 órakor
Köszöntőt mondott Csibi Krisztina, a Magyarság Háza igazgatója és a kiállítást megnyitotta Eifert János fotóművész
A kiállítás megtekinthető 2014. október 23. és november 17. között, naponta 10 órától 18 óráig.
Török Gáspár fotóművész 1934 július 27-én született Brassóban (Románia), régi erdélyi történelmi családból. Marosvásárhelyen érettségizik, majd 1957-ig a bukaresti Építészeti Egyetem hallgatója. Ipari építkezéseken dolgozik vezető beosztásokban, az 1990-es nyugdíjazásáig. A fotógráfiát hobbyjának tartja, de ezt 1965 óta művészi szinten műveli a marosvásárhelyi Fotóklub keretén belül, aminek most is az alelnöke. Képeit a világ minden rangos szalonjában kiállították, és azokat több mint 60 hazai és 29 nemzetközi díjjal honorálták. 1988 ban AFIAP, 1995 ben EFIAP, míg 2004 ben Excelent Romania címmel tüntették ki. Számos egyéni-, csoportos- és klub-kiállításon vett részt. Kutatja az erdélyi fotográfia történetét, eredményeit külföldön is publikálták, majd kiadja “Marosvásárhely a fotográfia városa” című fotótörténeti tanulmány könyvét. 2004 ben kiadott művészalbumának címe : Kivárt pillanatok, ezt követte 2014- ben a Vallomások képekben.
Az OIV által szervezett nemzetközi Terroirs d’images fotópályázat során díjazott kép – Dékány Tibor fotója – bemutatása az Alessio étteremben (1026 Budapest, Pasaréti út 55.), 2014. október 21. 15:00
Meghívó
Az OIV által szervezett nemzetközi Terroirs d’images fotópályázat során idén először fordult elő, hogy nem a világ nyugati féltekéjéről került ki a díjazott.
Ez alkalomból kifolyólag ünnepélyes, borkóstolós sajtótájékoztatót tartunk október 21.-én kedden du. 3 órától, melyre szeretettel meghívunk a somlói Polgár Pincével, a szekszárdi Schieber Pincészettel, a tokaji Dusóczky és Patricius Pincészettel karöltve. Helyszín: Alessio kávéház és étterem (1026 Budapest, Pasaréti út 55.)
Communiqué de Presse
Mercredi 10 Septembre 2014 – Paris.
Les meilleurs films et photographies 2014 sur la vigne et le vin récompensés
Des producteurs, réalisateurs et photographes du monde entier ont reçu leurs trophées des meilleurs films et photographies .
Les lauréats du Grand Prix Terroirs d’images 2014 nous ont fait voyager à la découverte des «Vendanges aux 4 coins du monde » des vignobles les plus intimes de France – Volnay, Orléans-Cléry – jusqu’aux paysages les plus mystérieux du monde : Tokay en Hongrie, Turpan en Chine.
Dékány Tibor felvétele, amely az OIV által szervezett nemzetközi Terroirs d’images fotópályázatának díjnyertese.
Dékány Tibor elmondta, hogy a nemzetközi pályázaton az idei téma így szólt: Szüret a világ négy sarkáról.
Eifert János és Dékány Tibor felvételei
XXX. Vizuális Hónap fotópályázatának zsűrizése, Budapesti Művelődési Központ, 2014. október 17.
A XXX. Vizuális Hónap fotópályázatára beérkezett pályamunkák zsűrizése -Eisemann József, Baán Katalin és Eifert János közreműködésével – a Budapesti Művelődési Központban zajlott. A pályázók és az érdeklődők számára lehetőség nyílott a konzultációra. Ez a zsűrizés befejeztével, a zsürorok közreműködésével történt.
A szerzők nevét, és a díjak pontos meghatározását csak a kiállításmegnyitón, október 4-én tesszük közzé
K’Arc, a Kanizsa TV kulturális magazinja, 2014. október 17.
K’arc – a Kanizsa TV kulturális magazinja – Nagykanizsa, 2014. október 8. – Közzététel: 2014. október 17.
Készítették: Andik Szilárd, Bornemissza Tamás, Nemes Dóra, Szalai László
http://youtu.be/YUSiPWNyw8o
Élményekben gazdag hétvégét tudhatnak maguk mögött városunk fotósai. A Thúry György Múzeum és a Kanizsa Fotóklub szervezésében nagyszabású, három térség barátságáról, összetartozásáról tanúskodó kiállítás nyílt pénteken a Magyar Plakát Házban. A Határtalanul című kiállítás egyik kiemelt vendége Eifert János, neves fotóművész volt.
Abban a szerencsében volt részük a kanizsai fotósoknak, hogy Eifert János, a nemzetközi viszonylatban is ismert és elismert művész a Határtalanul kiállítás megnyitóját követően még egy napot a városban töltött és nem tétlenkedett: workshopot szervezett ‘fény és mozgás’ témakörében.
A workshopon a Kanizsa Fotóklub egy másik jó barátja, az 1957-ben alapított, pécsi székhelyű Mecseki Fotóklub is részt vett. A tagok korábbi felvételeiket is magukkal hozták és a kanizsai klub galériájában mutatták be aznap délután, a Kanizsa Plazaban.
www.kanizsatv.hu
KORTÁRS DIGITÁLIS FOTOGRÁFIA 2014 – a MAOE Fotóművészeti Tagozata kiállítása Szentendrén. Promenad.hu, 2014. október 14. 18:51:11
Promenad.hu, 2014. október 14. – http://promenad.hu/cikk/a-vasarhelyi-fotoszimpozium-resztvevoinek-fenykepei-szentendren-147529
A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete Fotóművészeti Tagozata – tagjai ismerősek a Vásárhelyi Fotószimpozium résztvevőiként – KORTÁRS DIGITÁLIS FOTOGRÁFIA 2014 c. kiállítása nyílt Szentendrén, a MANK Galériában. A megnyitón Aknay János Kossuth- és Munkácsy-díjas festőművész, a MAOE elnöke köszöntötte a megjelenteket, majd Götz Eszter kurátor ajánlotta a kiállítást figyelmünkbe.
„KÉPEK labirintusában éljük napjainkat, minden percben ezrével törnek be az intimszféránkba a telefonnal, fényképezőgéppel, műholddal készített fotók. Digitális világ él körülöttünk. Ez jelentheti azt, hogy a hagyományos, fényérzékeny papírra rögzített kép helyett mennyiségi, vagyis számadatokba kódolt látványt rögzítünk. Ami a gyakorlatban a bináris, tehát a kettes számrendszer logikáját követi: valami vagy van, vagy nincs.
A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének Fotóművészeti Tagozata rendszeresen ad jelentést arról, mivel foglalkoznak az egyesületbe tartozó fotóművészek. Témák, hagyományok, fotótechnikai eljárások, vagy egy életmű éppen aktuális szakasza jelenik meg a bemutatókon. Az a harmincegy fotó, amely ezen a kiállításon szerepel, látszólag semmiben nem vállal közösséget, csupán abban, hogy a felvételek digitális eljárással készültek, vagyis nem analóg géppel; nincs papír, ami felfogja a látvány fénypontjait, és nincs előhívó folyadék, melyben lassan kibontakozik az egyszer már megpillantott kép. Egy gombnyomás, és a fénykép megállította az időt, bezárta a látvány alapanyagát, a digitális jeleket. Innentől indul a technikai szakasz, a rögzített pontok további formálása. Elveszünk belőlük vagy átcsoportosítjuk a jeleket, torzítunk vagy javítunk rajtuk, ide-oda tologatjuk a pixeleket. De a kettes számrendszer törvénye itt is határokat szab: a lehetséges, a véglegesként kialakult képben vagy benne van a lényeg, vagy nincs.
A kiállításon látható harminckét képben csupán az a közös, hogy a világnak ugyanabból a téridő szeletéből fogja a jeleket. Nem mondhatnám, hogy ugyanúgy lát – de azt, ami ebben a kis szeletben igazán fontos, mindegyik kép hordozza. Ez pedig az itt és most, ami fotós nyelven nagyjából annyit tesz: így és ezt. Amit és ahogyan a képalkotó meglát, rögzít, ami a technikai eljárások bevégeztével a fényképen láthatóvá válik. Ez a látásmód S. Faragó Gyöngyivel egy fiatal lány felnyírt tarkóján méri a kezdődő időt és Horváth Péter portréján az ablaküveg mögött feleségével összebújó, messziről felénk mosolygó Harasztÿ Istvánon az idővonal túlsó végét. Térben is ilyen távoli pólusokat kötnek össze a képek, a Szikszay Ágnesnél felvillanó, frissen „dizájnolt” városi tájtól Lehotka László tengerbe vesző mólójáig. Technikában és stílusban szintén nagy a változatosság: Kovács Endre fotóján a pop-art retró, Eifert Jánosnál a klasszikus testélmény, Gál Andrásnál az André Kertésszel és Kinszki Imrével kezdődött fotótörténeti hagyomány él tovább. Tóth József Füles az ábrázolt festmény logikáját viszi át a portréra is, Frankl Aliona költői felvétele a műalkotás eredetéről fogalmaz meg valami lényegit. Simon Csilla, Szél Ágnes és Sehr Miklós a fényfestmény, a fotogram műfaját viszik tovább a digitális korszakban, Kerekes Zsuzsa és Dozvald János a szociofotóból induló lélektani iskola kortárs képviselői. Benkő Imre, Balla András és Chochol Károly tárgyilagossága és finom humora, Gáti György vagy Izápi Laura rendkívüli érzékenységű sajtófotói mellett a hazai fotós szcéna legendái is megjelennek: a nemrég elhunyt Kerekes Gábor, vagy a műfaj nagy gyűjtője, Gadányi György.
Sokfelé ágazó gondolkodásmód, sokféle technika, hagyomány, stílus és iskola. Egy művészeti ág egymás mellett, egy időben élő és alkotó tagjai sorakoznak itt föl. Ami összehozza őket – és az itt látható fotókat –, arra ismét a kettes számrendszer ad magyarázatot. A művész vagy alkot, vagy nem. Vagy lát és meglát, vagy nem. Ez az érv, a jelenlét, a jelenben való közös lét a kiállítás alapja, és ez formálja a tagok halmazát közösséggé. Az a vágy, hogy az egyenként megfogalmazott világokat együtt mutassák meg. Ettől lesz egy halmaz csoporttá, a MAOE fotóművészei egy közösséggé, akik tudják, hogy az együttes megnyilvánulásban ugyan egy-egy alkotó háttérbe szorul, de a fotó, a művészet erőre kap. Ezért kezdeményeznek nem reprezentatív, nem valamilyen hangsúlyok mentén megformált közös bemutatkozást, hanem ezt, így, itt és most. A fotóművészet jelenéért és jelenlétéért, ami náluk – térjünk vissza megint a ketteshez – két szóra lefordítható: különleges ünnep.” (Götz Eszter)
Kiállítók: Balla András, Baricz Katalin, Benkő Imre, Chochol Károly, Csortos Szabó Sándor, Dozvald János, Eifert János, Fekete István, Frank Aliona, Gál András, Gáti György, Horváth Péter, Herbst Rudolf, Hupján Attila, Izápi Laura, Kerekes Zsuzsa, Kovács Endre, Lehotka László, Máthé András, Markovics Ferenc, Oláh Tibor, S. Faragó Gyöngyi, Sehr Miklós, Siklós Péter, Simon Csilla, Szél Ágnes, Szikszay Ágnes, Tóth József, Tulok András, Urbán Ádám, Vajda János.
A kiállítás a MANK Galériában (2000 Szentendre, Bogdányi u. 51.), 2014. október 31-ig, hétfőtől péntekig 8:30-17:00 óráig tekinthető meg.
S. Faragó Gyöngyi,
a MAOE Fotóművészeti Tagozata vezetője
Fotók: Herbst Rudolf és Vajda János, valamint a kiállítóművészek alkotásai
Eifert János is előadója volt a hétvégi PHOTOEXPO-nak – Promenad.hu, 2014. október 14. 09:35:34
PROMENAD.HU http://promenad.hu/cikk/eifert-janos-is-eloadoja-volt-a-hetvegi-photoexpo-nak-147515
Közélet és Művelődés
Megyeri József | 2014-10-14 09:35:34
Eifert János is előadója volt a hétvégi PHOTOEXPO-nak
A hétvégén megrendezett expón neves fotósok, köztük Eifert János fotóművész adta át tudását a műkedvelő és hivatásos fotósokból álló hallgatóságnak.
A PHOTOEXPO nem csak kiállítás és vásár, de a fényképezést érintő előadások és gyakorlati, elméleti programok helye is. A budapesti Lurdy-házban immár harmadszor megrendezett eseményen a hazai fotócikk forgalmazók és kereskedők krémje mellett, szakmai programok és fotózási lehetőségek is várták a látogatókat. A rendezvény egyik színfoltja Eifert János fotóművész előadása volt a nagyterem szombati programjában.
A nemzetközi színtéren is elismert alkotó sokszínű munkáin keresztül mutatta be látásmódját az egybegyűlt, több száz fős hallgatóságnak. Programját vetítés és műveinek nagyméretű nyomatai tarkították. Az életrajzi elemekkel is átszőtt előadásán a művész többek között a tánchoz és színházhoz való kötődéséről, kreatív motivációiról is mesélt, és bemutatta 2011-ben megjelent, Képírás-fotóakadémia című könyvét, mely a fotók készítésének fogásain túl azok “látásáról” is szól.
A PHOTOEXPO-n olyan neves előadók voltak még jelen, mint Bakcsy Árpád, Baksa Norbert, Daróczi Csaba, Jakab Zsolt, Jung Zseni, Ladányi Tamás, Maklári Tót Attila, Nánási Pál, Ritter Doron, V. Dávid Andrea és Áron.
A fényképezés iránt érdeklő látogatók nem csak megtekinthették és kipróbálhatták, de sok esetben meg is vásárolhatták a standok portékáit a vállalkozóbb szelleműek pedig profi világítás és modellek segítségével próbálhatták ki magukat divat- vagy reklámfotósként, esetleg hozzáértő oktatók útmutatásával merülhettek el a fényképezés és a képfeldolgozás rejtelmeiben.
A PHOTOEXPO egyik stúdiójában, ahol szemmel láthatóan sok az érdeklődő, Eifert János így beszél munkájáról: „Egy arcot bevilágítani, kezeket, lábakat elrendezni, a hátteret kialakítani, miközben a modell személyiségét próbáljuk megismerni, elmélyült megfigyelésekre ad lehetőséget. Nem azt állítom, hogy műteremben nem lehet „igazi” személyiségjegyeket megjeleníteni, de figyeljük csak meg magunkat: a mesterséges környezetben, többé-kevésbé steril háttér előtt, mesterséges fénnyel bíbelődve legtöbbször „csendéletként” kezeljük az „élő” arcot. Kevesen képesek arra, hogy ebben az élettől távol eső környezetben, a „mű-fények” és „mű-hátterek” közepette élettel töltsék meg a fényérzékeny anyagot, és ne csak „szépen megvilágított arcot”, hanem az „arcot viselő ember” élettel teli jelenségét, igazi személyiségjegyeit mutassák meg nekünk. Nagy szerepe van a fotográfusnak, hogy ez sikerüljön. Sokaknak sikerült, miért ne sikerülne nekünk is?! És ha már portét fényképezünk, miért ne kísérletezzünk? Miért ne szakadjunk el a konvencióktól, a szabályoktól? Miért ne váltsuk meg a világot, akár egy új, eredeti ötlettel gazdagítva esztétikai-technikai eszköztárunkat? Ezt próbálom a stúdióban szép számmal megjelent fotográfusoknak bemutatni, és éppen a kép arca történő rávetítésével, a fények, Led-sorok mozgatásával, a bemozdulás élményével kísérletezve, újszerű hatásokat próbálgatjuk.”
Petur (PIXINFO.com)
Fotók: Marton József, Antalóczy Tibor és Eifert János
Photoexpo 2014: Eifert János előadása – PIXINFO.com, Budapest, 2014. október 11. 16:51
PIXINFO.COM | 2014. 10. 11. 16:51 | Petur
http://pixinfo.com/hu/blog/2014/10/11/photoexpo-2014-eifert-janos-eloadasa/
PhotoExpo 2014: Eifert János előadása
A szabadon látogatható nagyteremben nem kisebb név, mint Eifert János tart ezekben a percekben is előadást.
A hazai és nemzetközi színtéren is ismert és elismert művész nem csak elektronikus úton tárta elénk munkássága válogatott legjavát, de hatalmas nyomatokat is kipakolt, hiszen az igazi kép nem csak digitális, hanem kézzel fogható formában “papíron” is él, még napjainkban is.
A rendkívül sokszínű munkásság bemutatása közben elég jó betekintést kaptunk a művész gondolkodás-, és látásmódjába. Kevésbé a technikai részletekre, inkább a motivációkra, gondolatokra és nézőpontokra épülő előadásán megismerhettük kedvenc képeit, a tánchoz és színházhoz kapcsolódó mély kötődését, a fotók megrendezettségének kérdését, valamint akár azt is, hogy a művészi fotó gyakran ezzel ellentétesen, próbálkozások vagy a véletlen folytán is megszülethet.
PHOTOEXPO 2014 – Eifert-workshop a fotóstúdióban. Budapest, 2014. október 11. 11:30 – 19:00
A hétvégén megrendezett expón neves fotósok, köztük Eifert János fotóművész adta át tudását a műkedvelő és hivatásos fotósokból álló hallgatóságnak.
A PHOTOEXPO nem csak kiállítás és vásár, de a fényképezést érintő előadások és gyakorlati, elméleti programok helye is. A budapesti Lurdy-házban immár harmadszor megrendezett eseményen a hazai fotócikk forgalmazók és kereskedők krémje mellett, szakmai programok és fotózási lehetőségek is várták a látogatókat. A rendezvény egyik színfoltja Eifert János fotóművész előadása volt a nagyterem szombati programjában.
A nemzetközi színtéren is elismert alkotó sokszínű munkáin keresztül mutatta be látásmódját az egybegyűlt, több száz fős hallgatóságnak. Programját vetítés és műveinek nagyméretű nyomatai tarkították. Az életrajzi elemekkel is átszőtt előadásán a művész többek között a tánchoz és színházhoz való kötődéséről, kreatív motivációiról is mesélt, és bemutatta 2011-ben megjelent, Képírás-fotóakadémia című könyvét, mely a fotók készítésének fogásain túl azok “látásáról” is szól.
Marton József, Bernáth Bizsu és Eifert János felvételei
A PHOTOEXPO-n olyan neves előadók voltak még jelen, mint Bakcsy Árpád, Baksa Norbert, Daróczi Csaba, Jakab Zsolt, Jung Zseni, Ladányi Tamás, Maklári Tót Attila, Nánási Pál, Ritter Doron, V. Dávid Andrea és Áron.
A fényképezés iránt érdeklő látogatók nem csak megtekinthették és kipróbálhatták, de sok esetben meg is vásárolhatták a standok portékáit a vállalkozóbb szelleműek pedig profi világítás és modellek segítségével próbálhatták ki magukat divat- vagy reklámfotósként, esetleg hozzáértő oktatók útmutatásával merülhettek el a fényképezés és a képfeldolgozás rejtelmeiben.
A PHOTOEXPO egyik stúdiójában, ahol szemmel láthatóan sok az érdeklődő, Eifert János így beszél munkájáról: „Egy arcot bevilágítani, kezeket, lábakat elrendezni, a hátteret kialakítani, miközben a modell személyiségét próbáljuk megismerni, elmélyült megfigyelésekre ad lehetőséget. Nem azt állítom, hogy műteremben nem lehet „igazi” személyiségjegyeket megjeleníteni, de figyeljük csak meg magunkat: a mesterséges környezetben, többé-kevésbé steril háttér előtt, mesterséges fénnyel bíbelődve legtöbbször „csendéletként” kezeljük az „élő” arcot. Kevesen képesek arra, hogy ebben az élettől távol eső környezetben, a „mű-fények” és „mű-hátterek” közepette élettel töltsék meg a fényérzékeny anyagot, és ne csak „szépen megvilágított arcot”, hanem az „arcot viselő ember” élettel teli jelenségét, igazi személyiségjegyeit mutassák meg nekünk. Nagy szerepe van a fotográfusnak, hogy ez sikerüljön. Sokaknak sikerült, miért ne sikerülne nekünk is?! És ha már portét fényképezünk, miért ne kísérletezzünk? Miért ne szakadjunk el a konvencióktól, a szabályoktól? Miért ne váltsuk meg a világot, akár egy új, eredeti ötlettel gazdagítva esztétikai-technikai eszköztárunkat? Ezt próbálom a stúdióban szép számmal megjelent fotográfusoknak bemutatni, és éppen a kép arca történő rávetítésével, a fények, Led-sorok mozgatásával, a bemozdulás élményével kísérletezve, újszerű hatásokat próbálgatjuk.” (Petur / PIXINFO.com)
Fotók: Marton József, Bernáth Bizsu és Eifert János
PHOTOEXPO 2014 – Budapest, Lurdy ház, 2014. október 11-12.
PHOTOEXPO 2014 – Budapest, Lurdy ház, 2014. október 11-12.
Előadók:
BAKCSY ÁRPÁD – Tárgy- és ételfotós, a fotós rendezvények egyik legkedveltebb előadója.
DARÓCZI CSABA – A 2012-es év természetfotósa.
EIFERT JÁNOS – Nemzetközi szinten ismert és elismert fotós, külföldi és hazai konferenciák népszerű előadója.
JAKAB ZSOLT – okl. mérnök, Adobe által minősített szakértő
JUNG ZSENI – Fotóművész, a kortárs portré- és aktfényképezés jelentős alakja.
LADÁNYI TAMÁS – Asztrofotográfus, tanár, amatőr csillagász, tagja a The World At Night nemzetközi fotós szervezetnek.
MAKLÁRI TÓT ATTILA – A legjelentősebb hazai divat- és férfimagazinok fotósa.
NÁNÁSI PÁL – Népszerű és közismert portré-, akt-, divat- és reklámfotós.
RITTER DORON – Fotós, videós, népszerű előadó és oktató.
V. DÁVID ANDREA ÉS ÁRON – Esküvőfotózásra szakosodott, nemzetközi tapasztalatokkal rendelkező fotósok.
Hatalmas érdeklődés kísérte Vásárhely kameraklubjának első kiállítását – Promenad.hu, Hódmezővásárhely, 2014. október 3. 21:26:11
PROMENAD.HU, 2014. október 3.
Közélet és Művelődés
Kutasi Roland | 2014-10-03 21:26:11
Hatalmas érdeklődés kísérte Vásárhely kameraklubjának első kiállítását
– A fotóművészet ma reneszánszát éli – jelentette ki dr. Kószó Péter, Vásárhely alpolgármestere, amikor péntek délután a Bessenyei Ferenc Művelődési Központban megnyitotta az alig pár hónapja tíz résztvevővel megalakult, de ma már negyven tagot számláló Lucien Hervé Kameraklub első alkotói kiállítását. Az alpolgármester állítását több ténnyel is alátámasztotta a Vásárhelyi Őszi Hetek nyitórendezvényén.
– Ma az aukciós házakban egyre magasabb árakat érnek el nemcsak a festmények, hanem a fotókópiák is, és a fotóművészet már Vásárhelyen is kiérdemelte rangját a képzőművészetek sorában – fogalmazta meg dr. Kószó Péter, aki a műfaj alkotói közül kiemelte a városban 1868-ban műtermet nyitott Plohn Illést, akinek fia, József örökítette meg híres sorozatán az egykori ’48-as honvédeket. Szólt az Elkán László néven Vásárhelyen született Lucien Hervéről, aki világkarriert futott be, és a város díszpolgárává fogadta, de a jelen kor vásárhelyi származású alkotói között megemlítette Eifert Jánost, a kameraklub tiszteletbeli elnökét is.
Dr. Kószó Péter elmondta: több mint egy évtizede működik a városban a fotó szimpózium, és érdemes elgondolkozni, hogy a városban fotómúzeum alakulhasson, amely állandó kiállításán a klasszikus alkotók műveit, míg az időszaki kiállításokon a kortársak alkotásait mutathatná be.
A klub elnöke, Dömötör Mihály fotóművész örömmel konstatálta, hogy a kiállításra a szegedi, makói és szentesi társszervezetük képviselői is eljöttek, és leszögezték: igen magasra tette a mércét a vásárhelyi klub, ám nemcsak maga, hanem a társklubok alkotói előtt is. Portálunknak nyilatkozva Dömötör Mihály elmondta. A tagokat a fotózás szeretete köti össze, és fontosnak tartják az utánpótlás nevelését is, ezért ifjúsági tagozat megalakításán dolgoznak.
Egy kép többet ér, mint ezer szó – idézte a kínai mondást Dömötör Mihály a kiállításon, amelynek most 18 alkotó 90 fotóját tekinthetik meg a kiállítást felkeresők. A tárlat áttekintéséből kiderült, hogy az alkotók saját egyéniségüket is megmutatták a felvételeken, azonban egy-egy alkotó azt is megmutatta, hogy „arca is van”.
Az elnök megígérte: bár ez az első randevú a kameraklub tagjai és a közönség között, azonban ez nemcsak egyszeri találkozás lesz, hiszen már szervezik a tavaszi kiállítást, amelyen további alkotóik újabb felvételeit ismerhetik meg a kiállítást felkeresők.
Arnay
A hétvégén nagy érdeklődés mellett nyílt meg Nagykanizsán, a Magyar Plakát Házban a Határtalanul, Dunán innen, Murán túl nemzetközi fotókiállítás. A három ország, három város, három alkotócsoport – a Csáktornyai, a Lendvai és a Kanizsa Fotóklub – közös kiállítását Eifert János fotóművész nyitotta meg, majd Cseresnyés Péter polgármester mondott köszöntőt. A rendezvény vendége volt Csáktornya polgármestere, és a Muravidéki Magyar Önkormányzati Nemzeti Közösség elnöke, Horváth Ferenc is. – Promenad.hu, 2014. október 7. 05:40:41
PROMENAD:HU – http://promenad.hu/cikk/eifert-janos-a-fenykepezes-a-xix-szazad-legnagyobb-talalmanya-147288?#_=_
Közélet és Művelődés
Kutasi Roland | 2014-10-07 05:40:41
Eifert János: a fényképezés a XIX. század legnagyobb találmánya
A hétvégén nagy érdeklődés mellett nyílt meg Nagykanizsán, a Magyar Plakát Házban a Határtalanul, Dunán innen, Murán túl nemzetközi fotókiállítás. A három ország, három város, három alkotócsoport – a Csáktornyai, a Lendvai és a Kanizsa Fotóklub – közös kiállítását Eifert János fotóművész nyitotta meg, majd Cseresnyés Péter polgármester mondott köszöntőt. A rendezvény vendége volt Csáktornya polgármestere, és a Muravidéki Magyar Önkormányzati Nemzeti Közösség elnöke, Horváth Ferenc is.
Eifert János megnyitó beszédében, és a kiállítást kísérő fotóalbum bevezetőjében elmondta: A fényképezés a XIX. század legnagyobb találmánya, művelői számára szerteágazó, különféle témákat és műfajokat, a legváltozatosabb eszközhasználatot és technikát igénylő alkotó tevékenység. Fizika, kémia, geológia, csillagászat, anatómia, pszichológia, technika és esztétika, ember és környezete, teste és lelke, és még sok minden – bármennyire is meglepő megállapításnak tűnik – a fotográfiában fókuszál. Akár mesterségként, művészetként, tudományként, hitként, vagy a kommunikáció eszközeként „használjuk” – a világ, benne önmagunk megismerésének és megörökítésének eszközét jelenti.
A Határtalanul c. fotópályázat kiállítása, amely a Kanizsa Fotóklub, Lendvai Fotóklub és a Csáktornyai Fotóklub részvételével szerveződött, mai világunkat tükrözi, és a XXI. század keretébe illeszti a fényképezés sokoldalúságát. Ennek keretében még inkább értékelendő és becsülendő a Határtalanul c. fotópályázat kiállítása, amelynek magas színvonala az egyén és a közösség egymásra ható – az igényességre törekvő, a szabályokat és konvenciókat bátran átlépő, az esztétikai és technikai eszközöket bravúrosan kezelő, érzékenységgel és tehetséggel megáldott művészek, gondolkodó és együtt érző alkotók – szellemiségéből következik.
A pályázat kiírói részéről jó ötlet volt „fekete-fehérben” gondolkodni, és a kötelező tematika mellőzésével a fotóművészet minden műfaját, témáját, alkalmazási területét érvényesülni engedni. A fotográfusok meg is hálálták ezt a határtalan szabadságot. Cserébe olyan végtelen szellemi teret adtak, ahol a néző – a kiállítást látogató – a saját érzéseit és gondolatait is „beépítheti” a képekbe, miközben egyfajta párbeszéd indulhat az alkotó és a befogadó között. Divatos szóval mondhatjuk, hogy a képek kommunikálnak.
Összességében mondható, hogy a Határtalanul c. kiállítás jó színvonalú, és érzékelteti azokat az irányzatokat és törekvéseket, amelyek a nemzetközi fotóművészeti életet szellemi tereit jellemzik.
Köszönet a fotográfusoknak, akik legjobb munkáikat adták a nyilvános bemutatáshoz, és köszönet a szervezőknek, hogy a pályázat legjobb képei itt Nagykanizsán, a Magyar Plakát Házában bemutatásra kerülhettek.
A kiállítók – Kovács Krisztián, Kiss Nándor, Ujhelyi Zsolt, Horváth Zoltán, Makrai Márton, Miklós Kristóf, Peterman Károly, Kotnyek István, Dolmányosné Balogh Éva, Lipódi László, Molnár Tibor, Siman László, Tollár Eszter, Török Tibor, Varga Szilárd, Zágon László, Davor Dolenčić, Mario Blažević, Ivan Šardi, Dino Simek, Valentina Vukadinović, Petar Sabol, Lucija Trupković, Danijel Blazeka, Marko Gotal, Petar Grozni Kovač, Nikola Hrženjak, Zoran Kolarić, Filip Lučin, Davorin Mance, Željko Ovčar, Dino Simek, Dorian Šipoš, Valentina Vukadinović, Darko Vurušić, Davor Žerjav, Biserka Sijarič, Kristian Jesenovič, Igor Vučko, Miran Dominko, Igor Ternar, Danijel Blazeka, Marko Gotal, Petar Grozni Kovač, Nikola Hrženjak, Zoran Kolarić, Filip Lučin, Davorin Mance, Željko Ovčar, Dino Simek, Dorian Šipoš, Valentina Vukadinović, Darko Vurušić, Davor Žerjav és mások – képeiket adták, a zsűri nagy gonddal válogatott, a szervezők jól teljesítettek, a képek falra kerültek. Hogy milyen értékeket közvetítenek, hogyan jönnek át az érzések és gondolatok, milyen szépséget sugároznak, azt majd a kiállítás-látogató közönség dönti el. A kiállítást megnyitom.”
Peterman Károly (Kanizsa Fotóklub)
BEZGRANICE / HATÁRTALANUL / BREZ MEJA – Dunán innen, Murán túl c. fotókiállítás a Magyar Plakát Házban, Nagykanizsa, 2014. október 3 – 30.
A Thúry György Múzeum és a Kanizsa Fotóklub szeretettel meghívja Önt és kedves családját 2014. október 3-án pénteken, 18.00 órakor a Magyar Plakátházba (8800 Nagykanizsa, Erzsébet tér 14-15., nyitva keddtől-szombatig, 09-17 óráig)
BEZ GRANICE / HATÁRTALANUL / BREZ MEJA Dunán innen, Murán túl című fotókiállítás megnyitójára.
A kiállítást megnyitja Eifert János fotóművész. Közreműködik a Tiborcz Trió.
Csáktornya, Alsólendva, Nagykanizsa. Három ország, három város, három fotóklub közös fotótárlata. Több mint öt éves kapcsolat újabb állomása e tárlat.
A 120 kiállított fotó könyv formában is megjelenik.
FOTÓ WORKSHOP a Medgyasszay Házban 2014. október 4-én szombaton, 9 órától. Fény és mozgás. Vezeti Eifert János fotóművész.