Csendélet… Stilleben… still life… nature mort… A fotográfia egyik legrégebbi, leggazdagabb műfaja a FOTÓCSENDÉLET…
A fotográfia egyik legrégebbi, leggazdagabb műfaja
CSENDÉLET
A fotócsendélet szó inkább csak a lexikonok címszavai közt található meg, a fotóművészeti műfaj jelölésére magát a csendélet szót használjuk, amely a német Stilleben tükörfordítása. Az angol still life, a francia nature mort hasonlóan jelent fotócsendéletet is, de a képzőművészet többi ágával „közös” szó nem véletlen: a művészetek közötti kölcsönhatásokra, rokon vonásokra utal, és jelzi azok tág értelmezhetőségét, formai és tartalmi vonatkozásokban is.
Életteli műfaj
A lexikon szerint a fotócsendélet a fényképezés eszközeivel és módszereivel készített, élettelen tárgyakat, esetleg virágokat ábrázoló kép, amely kompozíciója révén a festészeti csendélethez hasonlóan művészi mondanivaló kifejezésére törekszik. A csendélet-fényképezés gyakorlása növeli a kompozíciós készséget, lehetőséget ad a világítással való kísérletezgetésre, és fejleszti a fotós kifejezésbeli, technikai készségeit. A csendélet azonban – bármennyire is holt tárgyak elrendezésén alapul – életteli műfaj, a fotográfia egyik leggazdagabb, legsokoldalúbb területe. Mondhatjuk, a 19. században a festészet örökségeként született, és feldolgozta annak szinte valamennyi témáját, a virágtól az élettelen tárgyakig, a természet egyes elemeinek, részleteinek spontán vagy megrendezett formavilágától az apró részletek, belső szerkezetek ábrázolásáig. Ilyen részleteket, belső szerkezeteket fényképezett a 19. század végén a francia Eugène Atget (1856–1927), akit 20. századi társai – a műfaj továbbfejlesztésében úttörő szerepet játszó Albert Renger-Patzsch (1897–1966) és Edward Weston (1886–1958) – követtek. A piktorializmust felváltotta a modern eszközhasználatú látásmód, a fotográfia történetének második generációjától kezdve a fényképek kezdtek „fényképszerűvé” válni, és nem a festményekhez hasonlítani. Megszületett tehát a fotóművészeti csendélet, amelynek eredményei a társadalmi gyakorlatban is jelentőssé tették a fotográfia művészetként való elfogadtatását. A fényképezés új ágazatában, a reklámfényképezésben is megjelent a csendélet, mint a művészi hatás felhasználása gyakorlati célok érdekében. Ebben a magyarok, köztük Pécsi József (1889–1956) „világelsők” voltak. A fotóművészeti csendélet reklámértékének felismerésében, az ízléses reklámművészet megteremtésén olyan eredményesen fáradozott, hogy a témakörben elméleti esztétikai fejtegetéseit tartalmazó könyveit német és angol nyelven is kiadták. Sokan, köztük a „szelíd szem” fotográfusa, André Kertész (1894–1985) nemes egyszerűséggel nyúlt a témához. A villa (1928) és a Melankolikus tulipán (1939) nemcsak a csendélet műfajában számít kiemelkedő alkotásoknak, bátran mondhatjuk, hogy az egyetemes fotográfia történetének legszebb darabjai. Maradandó művek.
Rembrandt és Chardin
A késő-antik művészet megrendelői kedvelték az emberi környezet tárgyaiból kialakított kompozíciót. Ezt a műfajt natura mortának (halott természet) nevezték. A magyar „csendélet” kifejezés többet mond, hiszen e festői műfaj lényegére utal. A tárgyak egymás mellé helyezésével a művész egy emberre vagy kisebb közösségre jellemző hangulatot fejez ki. A 17. századtól a 19. századig sokat vitatkoztak a kritikusok és a történészek a festészet különböző válfajainak erényeiről, értékrendjéről; a legtöbbre a történeti festészetet értékelték, és általában a csendéletet tartották a legkevesebbre, merthogy az a valóság puszta másolása, prózai leltár az emelkedett epikus költészethez képest. A legnagyobb festők persze mit sem törődtek eme értékrenddel, és ugyanolyan képzelőerővel alkottak csendéleteket, mint bármely más témát. Rembrandt kevés csendéletet festett, azok mégis mesterművek, meghatározó darabjai életművének. A 18. századi francia festő, Chardin mutatta meg, hogy milyen titokzatos átalakulások mehetnek végbe egy csendéleten, ha az nem luxustárgyak laza, szervezetlen halmaza, hanem köznapi eszközök emelkedett, harmonikus rendje.
Szürrealizmus, kubizmus és fotográfia
Képzeljünk magunk elé egy kubista csendéletet, akár Pablo Picasso 1924-ben készült Mandolin és gitárját, vagy Giorgio de Chirico: Az elutazás melankóliája című, 1916–17-ben festett művét. Mindkettőnél a térbeli tárgyak (gitár, mandolin, terítő, ajtó, ablak stb.) szinte síkba dobáltak, nyoma sincs a lineáris perspektíva jól bevált eszközeinek, az atmoszférikus hatásoknak. A kubisták által bevezetett képi elemek új szemléletmódot követeltek. Illúziókeltésük intellektuális volt, kifinomult tréfához hasonló; másfelől azonban nagyobb affinitást mutattak a konceptuális törzsi művészethez és a szimbolizmushoz, mint elődeik. A tárgyak szétdarabolása s módszeres újbóli összerakása egy analitikus folyamat része, amelynek az afrikai maszkoknál, de még a középkori művészet konceptuális képmásainál is vannak fellelhető hasonlatosságai. A modern fényképezésben teljesen más eszközök állnak rendelkezésre, például a montázs- és kollázs-technika, a polaroid és a digitális technika mellett – talán különösen hangzik – a legkülönfélébb archaikus eljárások.
Részekből az egész
A tárgyak vagy csomópontok közötti feszültségteremtés nagy szerepet játszik a fotócsendéleteknél is. A feszültségvonalak láthatatlanok ugyan, de összefogják a kompozíciót, és nyomatékosítják a kiemelendőnek vélt felületeket. A művet egységbe foglaló feszültség megszűnik, ha csak egy kevéssel is elmozdítjuk az elemek bármelyikét. A térillúziót, az „átlátszólagos” tereket különböző hatáskeltő módszerekkel hozhatjuk létre.
Elvont formák
A kis részletek visszaadása – ami az elvont formák, absztrakciók végtelenül gazdag lehetőségeit kínálja – épphogy nem a fantázia megkötését, hanem képzeletünk szárnyalását segíti. A fényérzékeny felületen megjelenített asszociációk, absztrakciók, szürrealista elemek, különböző jelentéstartalmak értelmezése sok esetben „korfüggő”, vagyis a „képolvasást” nemcsak a befogadó látásmódja, az átélt és elképzelt valóság vizuális kódokkal történt „leképezése”, hanem a „társadalmi közmegegyezés”, no meg a napi (kultúr)politika is befolyásolhatta. Lőrincz György (1935–1981) üveglapra csorgatott enyv-képeit, Koncz Csaba felismerhetetlenségig elvonatkoztatott tárgy-képeit a hatvanas évek kultúrpolitikája botrányosnak minősítette.
Farkas Antal Jama – aki 1974 és 1978 között a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola festő és grafikai szakán, majd 1985-ben a Magyar Iparművészeti Főiskola fotó- és tipográfiai szakán folytatta tanulmányait, és 1989-ben kitüntetéses diplomával végzett a tervezőképző Intézetben, dicséretes diplomával a Mesterképző Intézetben – sajátos felfogásban készíti csendéleteit. Képei – jórészt Cibachrome nagyítások – ízig-vérig fotográfiák, amelyekből „kiolvashatjuk”, hogy a táguló határokból, gondolati és érzelmi síkokból álló titok-világban ő maga igencsak otthonosan mozog. Az elrendezett kompozíció egyes darabjait, a háttér egészét vagy részletét – mint a festő – megfesti, majd gondos, ám nem egyáltalán nem nehézkes világításban nagyfilmre, Kodak Ektachrome diára lefényképezi. Erről készül a nagyítás fordítós papírra, ami megfelelő paszpartuba, keretbe illesztve magát a műtárgyat jelenti. Csendéletei mintha Matisse, Renoir, Braque, Picasso műveit idéznék, amolyan Karinthy Így írtok ti formájában. Munkaigényes, ám eddig úgy tűnik, időtálló darab mindegyik.
Jankovics Krisztina csendéletével a Győri Fotóklub kiállításán találkoztam. A feltehetően „szendvics-technikával”, azaz két diapozitív összeillesztésével, együttes nagyításával készült kép a tér-idő szeletét modern kompozícióba sűríti. Az alkalmazott struktúra, a kékes-acélos színvilág, a tárgyak izgalmas elrendezése következtében a kép jócskán túlhaladja a megszokott és rutinosan megoldott reklámképek forma- és színvilágát.
Eifert János
Képek:
Edward Weston: Paprika No. 30 (1930)
André Kertész: Melankolikus tulipán (1939), Magyar Fotográfiai Múzeum
Kutas Rudolf: A kő
Pécsi József: Hal citrommal (1928), Magyar Fotográfiai Múzeum
Farkas Antal Jama csendélete (1980-as évek)
Frankl Aliona: Fotogram
Jankovics Krisztina (Győri Fotóklub): Csendélet