János Eifert - Photographer

Életmű-díjak átadása Tabák Lajos, Németh József és Ács Irén fotóművészeknek. Postás Művelődési Ház, Budapest, 1999. április 1.

Életműdíjasok-Tabák-Németh-Ács-Irén Életmű-díj-MFSZA Magyar Fotóművészek Szövetsége Életmű-díjainak átadása Tabák Lajosnak, Németh Józsefnek, Ács Irénnek a Senior szemmel c. kiállítás megnyitóján. A díjakat Eifert János, a Szövetség elnöke adja át. (Postás Művelődési Központ, Budapest, 1999. április 1.)

 

 

 

1999.04.01.-Életmű-díj-átadás-Postás-MüvHáz-01 1999.04.01.-Életmű-díj-átadás-Postás-MüvHáz-02 Életmű-díj-okl-Tabák-Lajosnak Fotó: Németh Andrea

 Németh József

A két világháború közti időszak volt a magyar fotográfia legsikeresebb korszaka. Nemcsak a hivatásos fényképezés megújulásának, hanem a jelentős létszámú amatőrmozgalom nagy nemzetközi sikereinek, s kiemelkedő fotóművészek munkásságának időszaka is. Ekkor vált ismertté és elismertté a magyar fotókultúra, s alakult ki a kiállító művészek munkáira jellemző formavilág, amelyet világszerte magyaros stílusnak neveztek. Angelo Pál, Aszmann Ferenc, Balogh Rudolf, Csik Ferenc, Csörgeő Tibor, Dulovits Jenő, Haller Frigyes, Járai Rudolf, Kinszki Imre, Klell Kálmán, Ramhab Gyula, Rehák Tibor, Rónai Dénes, Seiden Gusztáv, Szabó Lajos, Szőllősy Kálmán, Vadas Ernő, Vydareny Iván, Zajky Zoltán és mások, köztük Németh József is, nagy sikerrel, és gyakran szerepeltek nemzetközi kiállításokon, képes magazinokban, a hazai és külföldi folyóiratokban, fotószaklapokban, évkönyvekben és albumokban.

Németh József életművében nemcsak kiemelkedően értékes fotóművészeti alkotásait, ködös, szórt világítású, tónus gazdag tájképeit, műtermi csendéleteit, portré-, zsáner-, valamint aktfelvételeit, szakírói tevékenységét tartjuk számon. Meghatározó módon kapcsolódott a fotótechnika-történet legendássá vált Duflexéhez is.

Dulovits Jenő három szabadalma alapján a Gammában fejlesztésre kerülő kisfilmes fénxképezőgépének formatervezőjeként is jegyezzük.

Németh József a negyvenes évek elején került a Gammához, ahol katonai távcsövekbe való szállemezeket készített, s mellette a fotóosztály tanácsadója, tervezője volt. Ő javasolta Dulovits Jenőnek, aki tükörrel fordította a képet gépében egyenes állásúra, hogy a katonai távmérőkben is alkalmazott úgynevezett pentatetőélprizmát használja erre a célra. Az 1940-es évek elején ez döbbenetesen újszerű és forradalmi megoldás volt, az első ilyen megoldású fényképezőgépek 1949-ben jelentek meg, de csak öt-tíz év múlva terjedtek el, készültek nagyobb mennyiségben.

Sajnos, annak ellenére, hogy Németh József, Dulovits Jenő és Barabás János, a Gamma főmérnöke meggyőződött az ötlet használhatóságáról a gyakorlatban is, a megoldást nem szabadalmaztatták.

Németh József 1945 őszén egy úgynevezett kardán rendszerű nagyfilmes, műszaki gép lehetőségét körvonalazta a Gamma vezetésének, ennek kimunkálását meg is kezdték, de a többszöri cégvezetőváltás miatt a munka leállt. Később Németh József Garas Pállal, a Gamma egykori Kísérleti Laboratóriumának vezetőjével (aki akkor, mint iparos dolgozott, önállóan) kezdte el újra a munkát és az 1950-es évek végére el is készült a műszaki fényképezőgép, amelynek változatát jó néhány kollega is használta Németh Józsefen kívül is.

E rövid írással, a néhány képpel és a lexikon szócikkével csak felvillantani tudjuk a gazdag életpálya kisebb-nagyobb állomásait. Köszöntjük Németh Józsefet, a Magyar Fotóművészek Szövetsége Életmű-díjasát, 90. születésnapja alkalmából.

 (Eifert János, a Magyar Fotóművészek Szövetsége elnöke laudációja, az Életmű-díj átadás kapcsán, Budapest, 1999. április 1.)