János Eifert - Photographer

Eifert János: 3T, Budapest, Társalgó Értelmiségi Klub galériája, 2000. január 5.

Bereczky Lóránt:

Tánc, Test, Természet – János három „T”-je

(Elhangzott Eifert János: 3T c. kiállításának megnyitóján, 2000. január 5-én, a Társalgó Értelmiségi Klub galériájában)

Megtisztelő számomra, hogy az érdeklődő közönségnek ajánlhatom Eifert János fotóművész kiállítását. Egyben kötelezettségem is, és erre hajdan volt ifjúságom óta meglévő személyes kapcsolatunk emberi motívumai késztetnek.
Három évtizeddel ezelőtt én a táncos Eifert Jánost ismertem meg, aki akkori hivatása mellett is élénken érdeklődött a fotográfia iránt. Így teljesen egyértelmű számomra, hogy művészeti érdeklődésének egyik központi témája a tánc. Ezen a kiállításon ez az egyik „T”. Eifert János fotóművészt nem egyszerűen a mozgás szépsége izgatja, hanem a gyakorlatot ismerő ember szemével vizsgálja a zenéhez kapcsolódó mozgást, a táncot. Ezen képei nem egyszerűen ábrázolások, hanem emblematikus értékű megjelenítések. Az emberi test szépsége, a mozgás harmóniája, a mozgás és a környezet kapcsolata jelenik meg a felvételeken és a lényeget ismerő ember fantáziáját ismerhetjük meg. A pillanat rögzül ugyan a műveken, de épp az emblematikus karakter miatt a felvételeken megfogalmazott tartalom az állandóság igényével emelkedik képpé. Törvényeket ismerhetünk meg és azt a tényt, hogy a törvényeknek van esztétikai vonzata is.

A művész által vállalt másik „T” az emberi test szépségének dicsérete. Az embert ábrázoló képeken, az aktokon a test fénnyel történő leírása valósul meg. Itt fontos az esztétika rendjéhez való igazítás és a szépség megértését és megértettetését vállalja a művész. A fotókon megjelenő motívum rendelkezik tartalmat kifejezni képes jegyekkel, ezek azonban a feldogozó alkotó gondolkodásmódját mutatják be. Direkt-képek a felvételek, és nincs áttételes jel-szerepük. Igen érdekes, hogy a néző ezeknél a műveknél elsősorban a megpendített téma továbbgondolására vállalkozhat úgy, hogy egy kicsit megismeri Eifert János gondolatrendszerét is. Ebben a felismerésben valósul meg az a régi igazság, hogy a jó mű mindig a nézőjével válik teljessé.
És megjelenik a természet. Ez a harmadik „T”, amely témakörben a kétféle attitűd ötvöződik egybe. A törvény szépségét és a szépség törvényeit kutató művész egyszerre képes emblematikusan és direkten szólni. A természeti jelenségek megragadása hangulatukban drámaiak, tematikájukban egyediek, és egy nagyon speciális látásmódról tanúskodnak. E látásmód sajátja az összefüggések egészének láttatása, a megismerés és a lét embert meghatározó momentumainak kutatása.

Természetesen a három „T” Eifert János művészetében egységet alkot. A felsorolt jellegzetességek az alkotói igényességének egy-egy mozzanatát jelzik, de gyakorlatilag, egymásra utalóan, egy alkotóról szólnak. Így tehát nem túlzás azt állítanunk, hogy Eifert János kiállításán egy szakmailag briliáns felkészültségű, egyéni látásmóddal és gondolati igényességgel dolgozó fotóművészt ismerhetünk meg. Teljesebbé válhat a világhoz való viszonyunk, ha eligazodásunkhoz az Ő művészete által kínált megoldásokat hívhatjuk segítségül.

Legyen örömteljes a művekkel való találkozás.

Bereczky Lóránd
a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója

(Elhangzott Eifert János: 3T c. kiállításának megnyitóján, 2000. január 5-én, a Társalgó Értelmiségi Klub galériájában)