János Eifert - Photographer

WALTER KÜHNELT: A FÉNY MISZTÉRIUMA, Kerengő Galéria, 2005. május 21 – június 10.

WALTER KÜHNELT: A FÉNY MISZTÉRIUMA, Kerengő Galéria, 2005. május 21 – június 10. Megnyitó: 2005. május 21. 18:00 óra, köszöntő beszédet mond Eifert János, a ZOOM Magazin és a Galéria művészeti vezetője.

Walter Kühnelt kiállítása a Kerengő Galériában, 2005. május

Walter Kühnelt, a mára már ismert osztrák fotográfus, jó nevű fotóstúdiót „visz” Bécsben, ahol 1964 óta reklám-, ipari-, portré-, riport- és légi-felvételei miatt keresik fel Ausztria különböző városaiból, olykor még külföldről is. Közben/előtte/utána más tevékenységi körökben is mozog: 35 éven át tanított a bécsi grafikai főiskolán (Höhere Graphische Bundes- Lehr- und Versuchsanstalt, Wien), onnan rohant vizsgáztatni a főiskolára, akadémiára (Pädagogisches Institut, Berufspädagogische Akademie), ahol 10 éven át tanított, szaktanácsokat adott a bécsi rendőrségnek (Kriminaltechnik und Fahndung Bundespolizeidirektion), iskolai tantervet dolgozott ki (Technical School of Design, Department of Photography and Department of Graphic Design, Brasilien), szakterveket készített egyetemi klinikák, kórházak számára, szakembereket tanított be (Foto-Repro-Grafik-Zentrum). És még most is sok mindenre telik ebből az iszonyatosan nagy lendületből.

Széleskörű és magas színvonalú munkássága elismeréseként 2000 júliusában a köztársasági elnök magas kitüntetést nyújtott át neki (Silberne Ehrenzeichen für Verdienste um die Republik Österreich), amelyre tanítványai, munkatársai, kollégái is igen büszkék.

Ahogy már említettem, még most is tanít, dolgozik, és közben/előtte/utána saját örömére – ahogy ő mondja – szabad fotográfiákat készít. Ezekből állnak össze önálló kiállításai, amelyeket Ausztrián kívül Németországban, Olaszországban, Tunéziában, Japánban és Magyarországon mutattak be.

A Zoom kiállítás, amely a Kerengő Galéria 35. kiállítása, Walter Kühnelt sokoldalú és sokrétű fotográfiai tevékenységéből nem tud és nem is akar mindent bemutatni. Most „csak” stúdiófelvételei, architektúra-, légi-, tárgy- és csendélet-fényképei helyett a szabadban készült aktjait láthatjuk, amelyeknek egy része Magyarországon, Sebesvízen, a nemzetközi fotóművészeti alkotótáborban készültek.

Általános jellemzésként elmondhatjuk, hogy művészi érzékenységgel készült képein tárgyak, kövek, fák, formák, struktúrák jelennek meg az emberi test kontrasztjaiként. Arcok, tekintetek, mozdulatok villannak fel, és mozdulnak el a tárgyi világ látszólagos mozdulatlanságával szemben, és ránk, a nézőkre bízza, hogy érzéseinket és gondolatainkat mely irányba engedjük szabadon. Ő maga, gondos mérnökként, csak az alapot rakja le biztos kézzel, a vázat építi meg nagy szilárdsággal, a forma cizellálását, a díszítések felrakását szinte ránk bízza. Ha akarjuk, tanáros konzekvenciákat, biztos szabályokat, tökéletes szakmai-művészi szerkezeteket fedezhetünk fel, de ha akarjuk a költői képek, a szárnyaló fantázia kerül képei előterébe, amelyeket a hagyományos ezüstalapú és a digitális technika eszköztárával állít elő. Hogy milyen magas színvonalon, arról igazán csak munkássága teljes ismeretében győződhetnénk meg. A kiállítás az egészből csak vékonyka szeletet kínál, amelyet azonban így szívesen ajánlok az Önök figyelmébe.

 Eifert János