János Eifert - Photographer

Wagner István: Képnovellák. Eifert-kiállítás a Zikkuratbabn. Foto Mozaik 113, 2007. szeptember, X. évfolyam 9. szám

Wagner István: Képnovellák. Foto Mozaik 113, 2007. szeptember, X. évfolyam 9. szám

2007.09. Foto-Mozaik-Wagner-

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FOTÓTÁRLAT – Wagner István rovata

 Képnovellák

 Az Érzéki valóság elnevezésű kortárs csoportos kiállítás a képző- és fotóművészet határterületeiről hozott össze festményeket, grafikákat és fényképeket. Két külön termet kapott – ezen belül – Eifert János Képnovellák című kamaratárlata.

A fekete-fehér és színes óriás-fotókat a szerző olyan hazai vagy külföldi nemzetközi alkotótáborok terméséből válogatta össze, amelyeknek mesterkurzusait ő vezette. Ilyenek a Sebesvízen készült 1991-es sorozat, a Magdi a tóban gyermeki örömmel lubickoló modellje, vagy a Tűztánc szélben lobogó hajjal, lángnyelvek között mozgó kettős női aktjainak ciklusa. A következő évben a férfi és a nő viszonyát boncolgatta a Furcsa pár című triptichonban, az alakokat hol víz-tükörben megkettőzve, hol pedig sejtelmesen közös lepelbe burkolva, és oltárképhez hasonlóra komponálva. Ezekkel egyidősek az ausztriai Kötschach-Mauthen műhelyének emlékei: op-art tanulmányok női hátaktra rajzolódó ablakredőnycsíkokkal, illetve a modell falra vetülő árnyékával. 1996-os datálásúak a miskolctapolcai barlangfürdő érdekes környezetében megörökített férfihát-aktok. Az ezredfordulón a németországi Wagner-operakultusz évszázados, legendás központjába – Bayreuthba – hívták meg Eifertet workshop vezetésére. Itt készült sorozatát – stílusosan – mintha régi germán mondák ihlették volna (Titkok barlangja), a sötét üreg bejáratát hermetikusan el-záró sziklafal előtt, égő gyertyák között pózoló női akt-trióról összeállított variációkkal, amelyekből „falikárpit” mustrasorai jöttek létre végül.

Sebesvízen 2004-ben a Kezek, vágyak már-már koreográfiai tervezésű sorozata született (a fotóművész hivatásos néptáncosi múltjára emlékeztetve), középpontban a fekvő, meztelen nőalakkal, akinek arcát maszk, ágyékát pedig érzékien vörös drapéria takarja, mohón feléje nyúló karok erdejével körül-véve. Merőben más hatású a következő évből a Pokol ciklusának durva zsákvászonba öltözött, kövér figurája az iszapfürdőben dagonyázva…

Mindezek jól illusztrálják Eifert János legfőbb erényét: a folytonos újat keresést, fáradhatatlan kísérletező kedvet. A fotókhoz ráadásként társulnak az azonos vagy hasonló témájú diaporámák, amelyek nonstop vetítése teszi teljesebbé a látogató vizuális élményét.

 (A Nemzeti Színház Zikkurat Galériája, Bp. IX., Bajor Gizi park I. Megtekinthető szeptember 30-ig, hétköznapokon 13–18,30, hétvégeken 11–18,30 óra között.)