János Eifert - Photographer

Napló, Budapest, Szokrátész Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola, 2003. december 8.

szokratesz-kettannyelvu-iskola

Ma a Fotós alapismeretek 6.  résszel fejeztem be a féléves tanmenetet  a Szokrátész Két Tanítási Nyelvű Szakközépiskola Újságíró szak II. éves hallgatói számára. Szép befejezés: A vetített kép művészete. Diaporáma, multivízió. A vetített kép, mint előadási forma. A diaporáma dramaturgiája, átúsztatásos vetítési mód, az un. „harmadik kép”. A diaporáma kísérőhangja (Zene, beszéd, zörej, hangmontázs).

szokratesz-ket-tanitasi-nyelvu-szakkozepiskola

 

A féléves tanmenet, címszavakban:

A fényképezés története. Az első fénykép megszületése. Daguerre szabadalmát a Francia Művészeti és Tudományos Akadémia közzéteszi és a világ számára bocsátja.  

A fotográfia műfajai – amit a festészettől örökölt. Portré, tájkép, város- és épületfotó, csendélet, életkép, akt. Ismert hazai és külföldi alkotók.

Fotós alapismeretek 1. Alapvető fogalmak. A fény fotográfiai jellemzői. Fényforrások (napfény, műfény, neonfény, stb.), színhőmérséklet, a fénymérés. A megörökítés eszközei. Camera obscura, fotogram, fényképezőgép. A fényképezőgép típusai, jellemzői, felhasználási területük. Kisfilmes f.gép, közép- és nagyméretű kamera. Síkfilm, tekercsfilm, digitális hordozó. Objektívek típusai (normál, széleslátószögű, teleobjektív, zoom). A fényrekesz összefüggése a mélységélességgel. A zárszerkezetek típusai, jellemzői (redőnyzár: vízszintes- vagy függőleges lefutású; Compour-zár, elektronikus zár, stb.). A kisfilmes fényképezőgép, mint a fotóriporter munkaeszköze. Digitális fényképezőgépek (kompakt kamerák, cserélhető objektíves, pentaprizmás fényképezőgépek, mint profi eszközök; hordozók: CF kártya, Winchester).

Az önálló fotográfiai műfaj, a riportfotó. A riportfotó jellemzői, típusai. Dokumentum. Szemléltető. Hír. Portré. Leíró, akció, eseményfotó.

A fotóriport jelentős alakjai (hazai és nemzetközi)

Képszerkesztés, kompozíció 1. Alapfogalmak.

Fotós alapismeretek 2. Színtan, színelmélet, a színek pszichológiája.

A fényképezés története 2. A XX. század első fele: A magyaros stílus. Pécsi József és az avantgárd. Szociófotó, a Kassák-kör vonzása.  

Az önálló fotográfiai műfaj, a riportfotó 2.  A fotóriport jelentős alakjai (hazai és nemzetközi). A napilap és magazin képanyaga közötti különbség.

Képszerkesztés, kompozíció 2. A folthatások, vonalvezetés. Kompozíciós, elrendezési változatok.

Fotós alapismeretek 3. Fényképezés a gyakorlatban. Portré, csoportkép, “riportozás”.

Képszerkesztés, kompozíció 3. Képelemzés

A hazai sajtófotó történetéből. Újságok, folyóiratok bemutatásával, azok elemzésével.

Gyakorlati fényképezés, digitális képfeldolgozás. Képek készítése a teremben, majd a szabadban – digitális kamerával (Nikon D100, Canon Digital Ixus V).

A digitális kép feldolgozása: Letöltés notebookra, képalakítás, korrigálás. Adobe Photoshop 7.0 segítségével,panorámakép készítés, részképek összefűzése PhotoStich szoftver segítségével.

Fotós alapismeretek 4. A fekete-fehér és színes nagyítás. Digitális printek (tintasugaras, lézernyomtat.). Színes nyomtatás tintasugaras nyomtatóval, a gyakorlatban (Epson Stylus Photo 1200).

 Képszerkesztés, kompozíció 4. Hogyan érvényesülnek a technikai és esztétikai alkotóelemek. A perspektíva, a színek pszichológiája, eszközök a szem vezetésére.

Újságtervezés, kiadványtervezés. Kezdjük a laptükörrel. A képszerkesztő és a tervezőszerkesztő feladatai. A sajtókép szerkesztésének technikája. Anyagösszeállítás. A kép a tervezőasztalon. Képelrendezési formák. Tanuljuk meg néhány régi és új alapfogalmat:  Layout-tervezés. Előkészítés. Szedés. Korrektúra. Oldaltördelés. Fényképezés. Színbontás. Retus. Szerelvénykészítés (montírozás). Nyomási eljárások. Offszet-előkészítés. Ofszetnyomás. Magsnyomás. Mélynyomás.

Kötelező olvasmány –Radics Vilmos: Képszerkesztés, sajtófotó (Magyar Újságírók Országos Szövetsége kiadásában,

Gyakorlati fényképezés. Portré, életkép fényképezése. A világítás beállítása – fénygyakorlat. Hensel típusú, beállítófényes műtermi vakulámpákkal.

A sajtófotó történetéből. Modern kor – új stílusok

Fotós alapismeretek 5. A fényképezés eszközeinek használata, karbantartásuk. Gyakorlati fényképezés. A fényképezőgép megtámasztása, állványok.

Képszerkesztés, kompozíció 5. Kép és szövegfoltok elhelyezése.  

A sajtófotó történetéből. Új tehetségek, új szemléletmódok. Dokumentarista fényképezés. Az autonóm riport.

Az év során a tananyagban bemutatott, ismertetett fotográfusok, tartalmak:
Daguerre, Niépce, Fox Talbot, Arago, Edward Steichen,Veress Ferenc, Székely Aladár, Pécsi József, Angelo, Szöllősy Kálmán, Vadas Ernő, Haller G. Frigyes, Brassai, Moholy-Nagy László, Lucien Hervé, Kepes György, Dulovits Jenő, Járai Rudolf, Németh József, Tillai Ernő, Jung Zseni, André Kertész, Balogh Rudolf, Escher Károly, Brassai, Besnyő Éva, Ata Kando, Paul Almásy, Robert Capa, Cornell Capa, A technika történetből: Petzval József, Rieszdorfer Ödön, Dulovits Jenő; Aszmann Ferenc, Vadas Ernő, Haller G. Frigyes, Pécsi József, Angelo, Tabák Lajos, Gönci Sándor, Sugár Kata, Langer Klára, Kálmán Kata, Kassák Lajos, Escher Károly, Bojár Sándor;
Újságtípusok: Napilap (pl. Népszabadság, Magyar Hírlap), Képes hetilap, folyóirat (Képes 7, Új Tükör, Nők Lapja, Magyar narancs, Stern, Life Magazin), Szaklapok (Medicina, Kisállattenyésztők Lapja, Fotó Magazin, FotoVideo);
Szalay Zoltán, Hemző Károly, Almási László, Keleti Éva, Korniss Péter, Bánkuti András, Habik Csaba, Gárdos Balázs, Ifj. Sopronyi Gyula, Rédei Ferenc,Szabó Barnabás;
Színes nyomtatás: lézer- és tintasugaras nyomtatók; Napfény, műfény, Háromszögvilágítás; Laptükör, Kép és szöveg elhelyezése, Betűtípusok; Kerekes Gábor, Benkő Imre, Gulyás Miklós, Fekete Zoltán;
Eifert János diaporámái: Bemutatkozás, Hard Rocks, Volt egyszer egy falu, Visszapergetett idő, Maszkok, Helyzetjelentés, Bemutatom a feleségemet, Tűztánc.