János Eifert - Photographer

Gedeon Péter: A Kreatív tudat / The Creative Consciousness. Ágens Fotóművészeti Galéria, Budapest, 2012. november 14 – december 1.

2012.11.14-Eifert-János-és-Gedeon-Péter (Wagner Ferenc felvétele)

Gedeon Péter: A Kreatív tudat. Ágens Fotóművészeti Galéria (1027 Budapest, Fő u. 73.) Megnyitó: 2012. november 14. 17:00, megnyitja: Eifert János fotóművész. Kurátor: dr. Patrus Sándor

Gedeon Péter, Eifert János, Patrus Sándor (Wagner Ferenc felvétele) Gedeon Péter képei előtt (Wagner Ferenc felvétele) Eifert János a képekről beszél (Wagner Ferenc felvétele)

„Igen tisztelt Hölgyeim és Uraim! Kedves barátaim!

Könnyű dolog megnyitni Gedeon Péter kiállítását, ugyanakkor felelősség is. A képei beszédesek ugyan, de sokak számára a fotóművészet általános és konzervatív hagyományai alapján értelmezve túlságosan kitaláltak, megcsináltak és „digitálisak”. A Fotóhónap 2012 gazdag programjában pedig igenis helye van az ilyesfajta stílusnak, felfogásnak. „A szépség csodálata kifogyhatatlan forrása Gedeon Péter alkotói energiájának. A felszínen, az emberi test szépségének dicsérete, mint központi elem szinte elmaradhatlan része az elmúlt huszonöt évben készült munkái többségének. Egy mélyebb szinten, mindig az érdekelte, hogy megfigyelje, megértse, beleérezze magát az őt körülvevő emberek, események, élettörténésébe. A ruhátlanság egyszerűsége bonyolult és kifinomult jelrendszerré, nyelvezetté csiszolódott a több mint három évtizedes fotográfusi gyakorlat ideje alatt. Gedeon Péter négy kontinensen járt és készített fotókat, több mint harminc jelentős egyéni kiállítása volt hét országban, több mint negyven nemzetközi és számtalan nemzeti díjat nyert és albumot adott ki. Gedeon Péter Floridában, az Egyesült Államokban él és dolgozik, valamint fotográfiát tanít.”

Ha körbenézünk a munkássága keresztmetszetét adó művek sorában, könnyű észrevenni, hogy eszközei között a montázs és a film- illetve színházszerűen megrendezett jelenet mennyire erőteljes eszköze mondanivalójának közlésére.

Gedeon Péter kiállításának megnyitóján (Wagner Ferenc felvétele)

2012.11.14-Gedeon-Péter-kiállításmegnyitó-06 Gedeon Péter kiállításának megnyitóján (Wagner Ferenc felvétele)

A montázs eredetileg a képzőművészetben a XX. század elejétől alkalmazott technika, amelynek során már meglévő képeket és rajzokat illesztenek, szerkesztenek össze valamilyen új kompozícióba. Később a filmművészetnek vált elengedhetetlen elemévé a vágástechnika (montázs), amellyel korábban készített felvételekből lehet új filmrészleteket előállítani. A fotómontázs két, vagy több elem összemásolása fotótechnikai eszközökkel.

1851. február 23-án, a La Lumière című párizsi fényképészeti szaklap beszámolt arról, hogy Hippolyte Bayard évek óta eredménnyel alkalmazza táj- és felhőfelvétel-negatívok összemásolását. Egy hónappal később a tudósító már az eljárást ismerteti, „amellyel lehetővé válik külön-külön felvett személyek képét egyazon portréfotóban egyesíteni.” Egy új műfaj, az összemásolt fénykép vagy – ahogyan később elkeresztelték – a fotómontázs tehát megszületett.

Az új módszer fontos bizonyító szerepet kapott annak igazolására, hogy a fényképezőgép nemcsak leképezi a látványt, de képzelet szülte világokat elevenít meg. Neves és névtelen fényképészek százai használták fel az összemásolás eljárását. Az 1910-es évtized vége felé a berlini dadaisták – Raoul Hausmann (1886-1971), Hannach Höch (1889-1978), John Heartfield (1891-1968), Georg Grosz (1893-1959) – a kiváltságos eljárás rangjára emelték, mert művészi célkitűzéseik megvalósítására különösen alkalmas eszközét fedezték fel benne. A dadaizmus hozzásegítette a képző- és fotóművészetet a szemléletbéli megújításhoz, ezt folytatták más művészi felfogású képviselői, mint Alexandr Rodcsenko, Otto Umbehr, Herbert Bayer, Max Ernst. A felsoroltak – korántsem teljes – névsorából a magyarok, köztük Moholy-Nagy László, Angelo Funk Pál, Bálint Endre, Lengyel Lajos, Török László és Fejér Ernő sem hagyhatók ki.

Gedeon Péter a digitális technikát, annak szerkesztési lehetőségeit használja montázsai elkészítéséhez…” (Részlet Eifert János megnyitószövegéből)

 Gedeon Péter kiállításmegnyitóján (Wagner Ferenc felvétele) Gedeon Péter kiállításmegnyitóján a zene is megszólal (Wagner Ferenc felvétele) Lökös Zoltán (Wagner Ferenc felvétele) 

Ilku-János-videózik (Wagner Ferenc felvétele) Gedeon Péter-édesapjával (Eifert János felvétele) Wagner Ferenc felvételei

Gedeon Péter: The Creative Consciousness
Curator: Sándor Patrus, Opening speech by: János Eifert photographer

“The Creative Consciousness The admiration of beauty has been an inexhaustible source of creative energy in Peter Gedeon’s life. On the surface, the praising of the beauty of the human figure as a central element is inevitably part of nearly all of his latest work. On a deeper level, Peter Gedeon’s work is the reaction of his perpetual desire to observe, understand and sympathize with the people, events and life happening around him. The simplicity of a figure void of clothing has been transformed and polished into a sophisticated and complex syntax. Into a language. This has taken Peter more than three decades of work as a photographer. His career has been hallmarked with assignments on four continents, more than thirty major solo exhibitions in seven countries, over forty international prizes and countless national awards. Peter is a contributor of twenty-four books internationally. He has successfully self-published two books of photography. He lives, works and teaches in Florida, USA.”     www.GedeonPhoto.com

 

2012.10.14-Gedeon-Péter-kiállítása