János Eifert - Photographer

Ertl Péter a Nemzeti Táncszínház új igazgatója, és megállapodtunk a Kerengő Galéria fotókiállításainak szakmai előkészítésére. Budapest, 2013. január 10.

Ertl Péter, a Nemzeti Táncszínház új igazgatója (Photo: Eifert János)  Ertl Péter az új “hadvezér”  a Nemzeti Táncszínház élén. Korábban 20 évig előadóként, tánckari asszisztensként, valamint koreográfusként dolgozott a Honvéd Együttesben. 2006-tól igazgató-helyettese, és januártól igazgatója a Nemzeti Táncszínháznak. Most megbízást kaptam – és szerződést kötöttünk – a Kerengő Galéria 2013 évi fotókiállításainak szakmai előkészítésére, az általam kiválasztott fotóművészekkel való előzetes egyeztetésre, a kiállítások előkészítéséhez az információs anyagok biztosítására és az így megvalósuló kiállítások hivatalos megnyitására.

 
Kotsis Ágota, művészeti munkatárs (Photo: Eifert János) Kotsis Ágota művészeti munkatárs

Bizonyára tudjátok, hogy a Táncszínház születése percétől, tizenegy éven át mintegy a vizuális művészetek „szövetségeseként” százhúsz egyéni és csoportos fotókiállítás bemutatására adott szellemi és fizikai teret. E térben, válogatásom alapján  – határok és korlátok nélkül – a fotóművészet szinte minden műfaja, alkotói törekvése és gazdag témaválasztéka megmutatkozhatott. A hazai és nemzetközi élvonal képviseletében Andrea Paolini Merlo-tól Wágner Ferencig, Branislav Brkić-től Walter Kühneltig több mint háromszázötven kiállító nevét kellene felsorolnom. Néhányat közülük mégiscsak említenem kell hiszen nélkülük a képek élettelen és jellegtelen, számozott tárgyak lennének. Érdekesek és izgalmasak voltak a tematikus kiállítások. A Tánc a fotóművészetben igazi minőséget mutatott be (Korniss Péter, Keleti Éva, Szalay Zoltán, Bánkuti András, Varga Gábor György, Andrea Paolini Merlo), a Seniorok az ezredfordulón pedig a klasszikus fotográfia legnagyobb hazai képviselőit (Ács Irén, Gink Károly, B. Müller Magda, Nádor Ilona, Németh József, Tabák Lajos, Tillai Ernő, Tóth István) vonultatta fel. A fotóriporterek, a nagy öregek és a fiatalok (Escher Károly, Bánhalmi János, Horváth Dávid, Farkas Tamás, Mátrai Miklós) szintén „szakosodtak”, és remek sportfotókkal, portrékkal, esemény- és színházi felvételekkel örvendeztették meg a galéria látogatóit. A zene, különösen a jazz kedvelt téma (Siklós Péter, Vass Dániel), ábrázolásuk műfajt teremtett. A természetfotó népszerűsége (Kalotás Zsolt, Vajda János, Dombovári Tibor, Rakó Alex, Zsila Sándor, Vadász Anna) a Táncszínházban is töretlen. Még a városképek, épületfényképezés terén is specialisták (Szentiváni János, Vasja Doberlet, Vladimir Jirnov, Marius Jovaisa, Erhardt László, Oláh Gergely Máté) hozták a minőséget. Az utazás sem a társasutazások knipszelői által ismert formában, hanem a földrajzi-, néprajzi-, társadalmi keresztmetszetet megjelenítő szerzők (Lóránt Attila, Erik Skjøldt, Kocsis András, Robert Jankuloski, Becker Irén) ábrázolásában jelent meg. Az akt műfaját különlegesen érzékeny fotográfusok (Szergej Buszlenko, Jung Zseni, Wágner Ferenc) képviselték. A kísérletező fotográfiát, a különleges technikákat nemcsak a fiatalok „hozzák”, hanem a korosztálytól függetlenül a sajátos gondolkodású és filozófiájú alkotók (Kovács Melinda, Ilku János, Lehotka László, Boldvai Balázs, Fejér Zoltán, Juhász László, Nagy Zopán, Kőműves Kata, Pető Andrea). A határon túlról, más „kultúrkörből” nem kirándulni, hanem tapasztalatot cserélni és megmérettetni jöttek a nemzetközi ismertségű fotográfusok (Branislav Brkić, Nagyezsda Pavlova, Rudi Haidenthaler, Lennert Géza, Tóth Stefan, Stanislovas Žvirgždas, Nagy Tivadar, Vinko Šebrek). Így teljes az a világ – a fotográfia világa -, amelyet a Kerengő Galéria befogadott és közvetített a táncszerető közönség számára.

Görgey Artúr (1818-1916) szobra a Budai Várban (Photo: Eifert János)

Egy régi hadvezér, Görgey Artúr (1818-1916) szobra a Budai Várban (Photo: Eifert János)