János Eifert - Photographer

Wagner István: Képnovellák fényképezőgéppel. (MTI-Press) Budapest, 2007. augusztus 8., szerda

2007.08.08.-Hódmezővásárhel

Képnovellák fényképezőgéppel

Wagner István (MTI-Press) 2007. augusztus 8., szerda

Hódmezővásárhely szülöttje a hatvanas éveiben járó Eifert János, aki 1960−tól 1977−ig a Honvéd együttes hivatásos táncosaként járta a világot. Külföldi turnékon kezdett el fotózni, majd itthon, és a határokon túl egyre több folyóirat külső munkatársa lett.

Az évek során hivatásos fotóművészzé képezte át magát. Elsődleges témaként maradt a tánc, de felzárkózott mellé a meztelen emberi test ábrázolása, a természet megörökítése. Egyéni vagy csoportos tárlatokkal is eljutott a világ távoli sarkaiba, ahol díjak és diplomák tucatjait kapta, emellett fáradhatatlanul ír és szerkeszt vagy tanít a rendkívül sokoldalú alkotó.

Most Budapesten, a Nemzeti Színház Zikkurat galériájában az Érzéki valóság elnevezésű kortárs magyar tárlaton látható két termet betöltő összeállítása. Eifert János a Képnovellák címet adta ennek
az akár önálló kiállításnak is beillő részlegnek, amelyen az utóbbi másfél évtized terméséből szerkesztett többé-kevésbé összefüggő történeteket.
Alapanyagként a sebesvízi nemzetközi művészeti alkotótáborban készített felvételei szolgálnak. Tűztánc címmel például kettős női aktokat variál lobogó hajjal és lobogó lángokkal, a Furcsa pár egy
férfi és egy nő közös játéka egy fekete lepellel, a Kezek, vágyak pedig egy álarcos és ágyékán vörös drapériával takart fekvő női akt látványa a körülötte sorjázó férfiak és nők előre nyújtott karjainak
koszorújában. A külföldi felvételekből is ízelítőt kapunk, például az Op-art tanulmány az ablakredőny női hátaktra vetődő csíkjaival az ausztriai Költschach-Mauthen workshopjának terméke. A Titkok
barlangjának sejtelmes variáció-sorozata női akt-trióra és égő gyertyákra  a Wagner operafesztiválok világhírű székhelyén, a németországi Bayreuthban készült.

A képnovella műfaja egyébként nem most bukkant fel Eifert János munkásságában. Akik régebben is figyelemmel követték munkásságát, azok emlékezhetnek arra, hogy az ötlet már 2003-ban megjelent a győri könyvszalon akkori tárlatán, majd még abban az évben eljutott szülővárosának Tornyai Jánosról elnevezett múzeumába is. A következő esztendőben a Győri Nyár keretében az ottani zsinagóga lett a helyszíne ennek a témának, a fővárosban az MMS (Mozdulatművészeti Stúdió) galériájában mutatkozott be a közönségnek, Pannonhalmán pedig a bencés gimnázium Tetőtéri Galériájában láthatták az anyagot az érdeklődők. A rendkívül kreatív fotográfus ugyanis mindig és
szívesen alkalmazkodik az éppen aktuális helyszíni lehetőségekhez, amint azt a mostani, budapesti kamaratárlata is tanúsíthatja.
A Képnovellák kapcsán Eifert János így fogalmazta meg művészi hitvallását: – Számomra játék a fotográfia. Nagyon komoly játék. Jelenti a világ megismerésének lehetőségét, találkozásokat, új
feladatokat, és azt a szabadságot, hogy gondolataimat saját képi nyelvemen közölhetem. Negyven év alatt harmincnégy országból, különböző témákból hatalmas archívumot gyűjtöttem össze. Az amerikai
űrközponttól az indiai Tadzs Mahalig, neves művészek és politikusok, ismert személyiségek portréitól a technika, tudomány világáig számtalan riportkép, illusztráció, dokumentáció, tudósítás gyűlt össze, amelyekből mindig kiugrik egy-egy sehova nem sorolható, különleges megfogalmazású és üzenetű kép. Néha a véletlen, de legtöbbször a másképpen látás igénye, a kreativitás, a tudatos kísérletezés hozza létre ezeket a képeket. A digitális lehetőségek is a fotográfia eszköztárát bővítik. Ezekkel a lehetőségekkel én is igyekszem élni – zárta vallomását a fotóművész.
Wagner István (MTI-Press)