János Eifert - Photographer

KÉPPRAXISOK – Hegedűs 2 László, Lévay Jenő és Váli Dezső kiállítása a Műcsarnokban. Budapest, 2014. december 13 – 2015. február 1.

KÉPPRAXISOK

Hegedűs 2 László, Lévay Jenő, Váli Dezső kiállítása a Műcsarnokban. Budapest, 2014. december 13 – 2015. február 01.

A kiállítást megnyitotta Dragomán György író, bevezetőt mondott Szegő György művészeti igazgató

2014.12.12.-Csoportkép-a-művészekkel-szervezőkkel-kivitelezőkkel másolata (Eifert János felvétele)

2014.12.12.-KÉPPRAXISOK-Műcsarnok-03 (Eifert János felvétele) 2014.12.12.-KÉPPRAXISOK-Műcsarnok (Eifert János felvétele) 2014.12.12.-KÉPPRAXISOK-Műcsarnok-02 (Eifert János felvétele)

2014.12.12.-KÉPPRAXISOK-Műcsarnok-01 (Eifert János felvétele) 2014.12.12.-Hegedűs-2-László-installációjával (Eifert János felvétele) Eifert János felvételei

2014.12.12.-KÉPPRAXISOK-Műcsarnok-05 (Eifert János felvétele) 2014.12.12.-KÉPPRAXISOK-Műcsarnok-07 (Eifert János felvétele)

A klasszikus kétdimenziós képzőművészeti műfajok művelői, a festők, a grafikusok sokáig konkurenciát láttak a fotóban. Később hosszú, ma is tartó, filozófiai és esztétikai megalapozású, műfajok közötti párbeszéd indult. A „képcsinálás”, a képpraxisok végtelen lehetőségei tárultak fel. A fotó készítőjének nézőpontja továbbgondoló mozgást diktál, egyedi esztétikát kínál.

A három kiállító, Hegedűs 2 László, Lévay Jenő és Váli Dezső egyéni utakon jár. Legyen fotójuk egy mű terve, talált tárgy – a közös pont a képi forrásokra való utalás, a fotó többcélú felhasználása és továbbgondolása. Ismerik, érzékelik, reflektálnak Baudrillard gondolatára, mely szerint „mindig a képek gyilkos hatalma, ami a valódit, a modellt fenyegeti”. Három párhuzamos, életre szóló kísérlet, amelynek örökké utakat kereső vonalai most a Műcsarnok terében egy időre összefutnak. (Szegő György)

2014.12.12.-Hegedűs-2-László-fotóművész (Eifert János felvétele) Hegedűs 2 László: 2KETTŐ

A művész a nyolcvanas évek elején tűnt fel grafikai munkáival, nemzedékének egyik legeredetibb, az akkor még fénykorát elő sokszorosított grafikai eljárás, a szerigráfia mestereként, és a kortárs animáció legegyénibb hangú, kísérletező alkotójaként. Eszköztára látszólag tradicionális, művészeti gondolkodásmódja azonban a jelenségek mélyebb értelmét, mögöttes tartományait kutatva rejtett összefüggéseket tár fel.
Műalkotásai leggyakrabban a mulandóságra fókuszálnak. Hegedűs 2 László mindig szokatlan képi megoldásokkal, képzettársításokkal jelentkezik, bármelyik művészeti ágban alkot. Talált, keresett és készített tárgyak, motívumok, képek és gondolatok a szereplői oeuvre-jének. A kiállításon digitális képeiből készült, sorozatokra bontott alkotásait láthatják az érdeklődők ‒ a munkák technikai érdekessége, hogy néhány sorozat, illetve azok egyes darabjai úgynevezett lentikuláris technikával készülnek. A csoportokban installált sík munkák háttereként két nagyobb szabású, szövegcentrikus, konceptuális installáció teremt kontextust.
Kurátor: Készman József

2014.12.12.-Lévay-Jenö-képzőművész (Eifert János felvétele) Lévay Jenő: Váltótér

A rétegződés fogalma időbeli és térbeli értelemben egyaránt fontos szerepet játszik Lévay Jenő művészetében. Ő ezt a folyamatot „párbeszédes formaként” határozza meg. A valóság egy objektuma fotóval leképezve számítógépre kerül, majd a számítógépen végzett alkotói beavatkozások után létrejött következő rétegben visszatér a valóságba. A kiállításon szereplő munkái sorozatokba rendeződve mindig valamilyen művészeti akció lenyomatai és dokumentumai. A címek beszédesek: Sóhajlétrák, Videotilusok, Időmérő, Gondolatrészvények, Páternoszter, Váltótér, Tömegszerencse. A kiállításon szerepelni fognak használati tárgyakból továbbgondolt installációk (Lélekvessző) és a Liszt-transcliptions című videómunka is, a látogatónak pedig lehetősége nyílik majd akár saját harmonogramot is készíteni, és a létrehozott felvételek egymáshoz való viszonyát is megfigyelni.
Kurátor: Kondor-Szilágyi Mária

2014.12.12.-Váli-Dezső-festőművész (Eifert János felvétele) Váli Dezső: Deske.hu

A festőművész puritán művészetét kezdettől erős szakralitás jellemzi. A korai absztrakt munkák jellegzetes „keresztútjai” után fedezte fel maga számára a „zsidó temetők” festői témáját, amelyet a saját szakrális térként értelmezhető „műteremképek” immáron jó két évtizede tartó sorozata követ. Képeinek jellegzetesen intim, introvertált világát ellenpontozza az a különös, művészi extrovertáltság, amely során Váli rendkívüli precizitással dokumentálja életét és életművét, és teszi a külvilág számára hozzáférhetővé az interneten keresztül. A tárlat a művészi magatartásnak ezt a sajátos kettősségét szeretné megragadni festmények, fotográfiák, film- és hangdokumentumok, valamint installációk segítségével.
Kurátor: Rockenbauer Zoltán

Forrás: Műcsarnok

Fotók: Eifert János