János Eifert - Photographer

“Kipakolt” a Textil BA I. évfolyam a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen – Promenad.hu, 2015. május 26.

2015.05.26.-Promenad.hu_Kipakolt-a-Textil-BA-I.-évf.-a-Moholy-Nagy-Egyetemen

PROMENAD.HU 2015-05-26  06:36:02.

http://promenad.hu/cikk/kipakolt-a-textil-ba-i-evfolyam-a-moholy-nagy-muveszeti-egyetemen-154281?#_=_

Közélet és Művelődés

Megyeri József | 2015-05-26 06:36:02

“Kipakolt” a Textil BA I. évfolyam a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen

Mint “Apuka” kaptam meghívást a lányomtól a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre, a Textil BA I. évfolyamosok kipakolására, azaz a textilesek szakmai tervezésének (Kapszula kollekció tervezés – egyéni inspiráció alapján) nyilvános kiértékelésére. És ha már ott jártam, a textiltervezésen kívül belekukkantottam a formatervezés, fémművesség, animáció, és a fotográfia szakos hallgatók „kipakolásába” is. Sok ígéretes munkával, tehetséges emberrel találkoztam. Kicsit fáj a szívem, hogy – a korom miatt – nem lehetek közöttük…

Nézegettem a kiállított műveket, belehallgattam a szigorú kiértékelésekbe, és közben kérdezősködtem. Megtudtam, hogy az alapképzési szakon – ahol textiltervezőket képeznek – a képzési idő 6 félév. Harmati Hedvig szakvezető, és az oktatók – Bánsági Petra, Bényei Tünde, Bráda Judit, Csipes Antal, Harmati Hedvig, Józsa Pál, Kele Ildikó, Keszei István, Kiss Tibor, Nagy Adrien, Remete Kriszta, Révész Eszter, Simándi-Kövér Annamária, Szűcs Edit, Varga Anikó – segítik a hallgatók sokoldalú, kreatív tervezői szemléletének kialakítását az art-craft-design vonatkozásokban, megalapozva a hallgatók korszerű szakmai magatartását.

Remete Kriszta oktató elmondja, hogy a textiltervezés (BA) alapképzése öt szakirányban történik: szövöttanyag-tervező, nyomottanyag-tervező, kötöttanyag- és formatervező, öltözéktervező, öltözék-kiegészítő tárgy (bőr) tervező. A képzés célja olyan textiltervezők képzése, akik általános műveltségük és kreativitásuk alapján alkalmasak szakmai területükön tervezési feladatok ellátására, a gazdasági és technológiai követelmények figyelembevételével. Tervezőként a textiles kultúra színvonalának fejlesztésére és a hagyományok megőrzésére, minőségi megújítására törekszenek. Az első év alapozó ismereteket ad egységesen minden hallgatónak. A második és a harmadik évben a művészeti tanulmányok, tervezési tanulmányok mellett a szakgyakorlatok – szakoktatás-műhely ismeretek, a szakági ismeretek adják a szakmai tudáshoz szükséges hátteret. A hallgatók műveltségi szintjének emelésében kiemelkedő szerep jut a szakelméleti, a szaktörténeti tantárgyaknak. Az oktatás folyamatában meghatározó szerepet kapnak a nemzetközi pályázatok, szakmai versenyek, kapcsolatok cégekkel. A bolognai kétfokozatú oktatásban a BA textiles oktatási program és a ráépülő MA képzés lehetővé teszi a hallgatók személyes képzési útjának kialakítását. Cél a sokoldalú, kreatív tervezői szemlélet kialakítása art-craft-design vonatkozásokban, megalapozva a hallgatók korszerű szakmai magatartását.

Kata lányom négyest kapott a kiértékelésen, büszke vagyok rá. Ha én lennék most első évfolyamos hallgató, mondjuk a fotográfia szakon, vajon hányast érdemelnék?

Eifert János