János Eifert - Photographer

GEDEON PÉTER FOTÓMŰVÉSZ: TÍZES CIKLUSOK, VERZIÓ 3.5 című kiállítása a Pannon-tenger Múzeumban, Miskolc, 2017. augusztus 3. – szeptember 17.

2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-kiállítás-meghívó A Herman Ottó Múzeum tisztelettel meghívja Önt és kedves családját 2017. augusztus 3-án, (csütörtökön) 17 órára a “Pannon-tenger Múzeum” Kiállítóépületébe (Miskolc, Görgey u. 28.)

GEDEON PÉTER FOTÓMŰVÉSZ: TÍZES CIKLUSOK című kiállításának megnyitójára. Köszöntőt mond: Szolyák Péter, a “Pannon-tenger Múzeum” vezetője, a kiállítást megnyitják: Eifert János fotóművész és Á. Tóth József fotográfus

Közreműködik: a Palhambra Duó (Orosz Fanni – gitár, Képli Anita – furulya). A kiállítás megtekinthető hétfő kivételével 2017. szeptember 17.-ig 9-17 óra között

2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-Kiállításmegnyitó (Eifert János felvétele)

Gedeon-Péter_Lángfuvatók Gedeon-Péter_Kesergő

A szépség dicsérete

GEDEON PÉTER: TÍZES CIKLUSOK (Verzió 3.5) c. kiállítása a Herman Ottó Múzeum “Pannon-tenger Múzeum” Kiállító épületében (Miskolc, Görgey u. 28.) látható, amelyet 2017. augusztus 3-án Eifert János fotóművész és Á. Tóth József fotográfus nyitott meg. Közreműködött a Palhambra Duó (Orosz Fanni – furulya, Képli Attila – gitár).

Gedeon Péter Ferenc (Pécs, 1955 – ) fotográfus, évekig aktív résztvevője, szervezője a Borsod és környéke nonprofit művészeti egyesüléseknek, alapító tagja a Felföldi Fotográfusok Szövetségének, a Diósgyőri Vizuális Műhelynek. Ámde nem csak ezért szeretjük őt, hanem elsősorban képeiért, amiket most itt láthatunk Miskolcon, a “Pannon-tenger Múzeum” kiállító épületében.

Hogyan kezdődött Gedeon Péter fotóművészeti pályafutása? Sok más fotográfushoz hasonlóan, korán megismerkedik a fényképezéssel. Viszont sok más fotográfustól eltérően családjában senki nem műveli a fényképezést. Minden alkalmat megragad tehát a tanulásra, és kiváló mesterek, fotóművészek – köztük Juhász Miklós, Vencsellei István, Kocsis Iván, „ceglédi” Tóth István, Tóth Zoltán – segítik útján.

Alig múlik 25 éves, mikor tagfelvételi kérelmét benyújtja a Magyar Fotóművészek Szövetségének. Ekkor már csinos listával rendelkezik a díjak, elfogadások, csoportos és önálló kiállításairól. Néhány hónappal később a Művészeti Alap is felveszi tagjai sorába, és évekig a legfiatalabb tagja marad mindkét szervezetnek.

Gedeon-Péter_Skorpio-Grotto Gedeon-Péter_Bodyguard Gedeon-Péter_Duo

Művészi érdeklődési köre széles, de alapvetően az ember áll lencséje fókuszában. Egyforma, olthatatlan kíváncsisággal fordul a városok betonrengetegében és a puszták elszórt tanyáin élő ember felé. Munkájában kiemelt helyet és fontosságot foglal el az emberi test ábrázolása.

Akt felvételeit megtalálhatjuk az 1970-es évek második felétől kezdődően a hazai és nemzetközi pályázatokon, kiállításokon, ahol számos díjjal ismerik el műveit.

Mára közel száz jelentős nemzeti és több mint száz nemzetközi díj ismeri el munkásságát. Több mint harminc kiemelt fontosságú önálló kiállítása látható volt hazánkon kívül Belgium, Franciaország, Németország, Kanada, Románia és az Egyesült Államok kiállítótermeiben.

1992 óta Florida Államban él, ahol tovább folytatja kulturális és művészeti tevékenységét. 2004-ben saját galériát nyitott, Green Bull Gallery and Portrait Studio néven, valamint fotográfiát tanít a floridai állami főiskolán (State College of Florida).

Gedeon Péter fotóművész jelenlegi önálló, jubileumi kiállítása egyidejűleg ajánlja a betekintés és a számbavétel lehetőségét 35 év munkájáról.

Mostani kiállítása több kisebb egységbe foglalva csoportosítja az azonos inspiráció alatt született műveket: Homage, Ezüst Bolygó, Röptében, Visszatekintés, Gravitáció.

2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-kiállítás-megnyitó_Olasz-Ági-Photo-07 2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-Kiállításmegnyitó_PhotoEifert 2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-kiállítás-megnyitó_Olasz-Ági-Photo-20 2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-kiállítás-megnyitón-rádióinterjút-ad_Olasz-Ági-Photo-09

Gedeon-Péter_Homokszobor-Fesztival Gedeon-Péter_Homage-to-Goya-Maya Gedeon-Péter_Homage-to-Andy_Warhole

2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-kiállításának-megnyitóján 2017.08.03. Miskolc, Gedeon Péter kiállításán közreműködik a Palhambra Duó_Photo: Á. Tóth József 2017.08.03.-Miskolc-Furulya_PhotoEifert 2017.08. 3. Miskolc, ifj. Gedeon Péter feleségével_Photo: Á. Tóth József

2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-plakátja-előtt (Eifert János felvétele) 2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-fia-és-annak-felesége-a-megnyitón (Eifert János felvétele) 2017.08.03.-Miskolc-Egyed-Kati-a-kiállításmegnyitón_PhotoEifert 2017.08. 3. Miskolc, Gedeon Péter kiállítását Eifert nyitja_Photo: Á. Tóth József

Eifert János fotóművész, aki már művésztársa korábbi kiállítását is megnyitotta (Kreatív tudat, Ágens Galéria, Budapest) – így jellemezte és mutatta be 35 év termését: „Könnyű dolog értékelni Gedeon Péter kiállítását, ugyanakkor felelősség is. A képei beszédesek ugyan, de sokak számára a fotóművészet általános és konzervatív hagyományai alapján értelmezve túlságosan kitaláltak, megcsináltak és „digitálisak”. A kortárs fotóművészet technikai- és esztétikai értelemben gondolt gazdag tárházában pedig igenis helye van az ilyesfajta stílusnak, felfogásnak. A szépség csodálata kifogyhatatlan forrása Gedeon Péter alkotói energiájának. A felszínen, az emberi test szépségének dicsérete, mint központi elem szinte elmaradhatatlan része az elmúlt harmincöt évben készült munkái többségének. Egy mélyebb szinten, mindig az érdekelte, hogy megfigyelje, megértse, beleérezze magát az őt körülvevő emberek, események, élettörténésébe. A ruhátlanság egyszerűsége bonyolult és kifinomult jelrendszerré, nyelvezetté csiszolódott a több mint három évtizedes fotográfusi gyakorlat ideje alatt.

Ha körbenézünk a munkássága keresztmetszetét adó művek sorában, könnyű észrevenni, hogy eszközei között a montázs és a film- illetve színházszerűen megrendezett jelenet mennyire erőteljes eszköze mondanivalójának közlésére. A montázs eredetileg a képzőművészetben a XX. század elejétől alkalmazott technika, amelynek során már meglévő képeket és rajzokat illesztenek, szerkesztenek össze valamilyen új kompozícióba. Később a filmművészetnek vált elengedhetetlen elemévé a vágástechnika (montázs), amellyel korábban készített felvételekből lehet új filmrészleteket előállítani. A fotómontázs két, vagy több elem összemásolása fotótechnikai eszközökkel. Gedeon Péter a digitális technikát, annak szerkesztési lehetőségeit használja montázsai elkészítéséhez.”

2017.08.03.-Miskolc-Gedeon-Péter-kiállítását-Eifert-nyitja-meg_Olasz-Ági-Photo-17

The Praise of Beauty

Decimal Cycles (Version 3.5) is the title of Peter Gedeon’s current exhibition in the “Pannon-sea” Museum’s Exhibition Building (Görgey Str. 28., Miskolc, Hungary). It opened on August 3rd, 2017. Opening remarks were made by Janos Eifert artist and photographer and József Á. Tóth photographer. Performance was given by Palhambra Duo (Fanni Orosz guitar – Anita Képli flute)

Peter Ferenc Gedeon (Pecs, 1955 – ) photographer had been an active participant and organizer of the Borsod county’s and its area’s nonprofit cultural associations, founding member of the Upland  Photographers Association, and the Diosgyor Visual Guild. It is not the only reason we appreciat him, but also for his photographs, which we can now see, in Miskolc, in the “Pannon-sea” Museum’s Exhibition Building.

How did Peter Gedeon’s art photographer career begin? Similarly to many other photographers’ career, he got acquainted with photography at an early age. But in contrast to many other photographers’ life, in his family no-one practiced photography. He grabbed all and any opportunities to learn the trade, and excellent masters, artists helped him on his way – among them Miklos Juhasz, Istvan Vencsellei, Ivan Kocsis, Istvan “cegledi” Toth, Zoltan Toth.

He barely passed age twenty-five, when he sent his application to the Association of Hungarian Photographic Artists. By then, he had a sizable list of Awards, Acceptances, collective and one-man shows under his belt. A few months later the Hungarian Art Foundation also admitted him among its members, and he remained as the youngest member of both organizations, for many years.

His artistic interest covers a broad range, but primarily human beings are the focus of his attention. He turns with equal, inescapable curiosity toward the city dwellers and the men of dispersed, isolated farms. In Mr. Gedeon’s work the representation of the human body has high priority and importance.

From the second half of the 1970’s his nude photographs can be found in national and international competitions, exhibitions where they received numerous awards.

By today his work has been distinguished with close to one hundred major national and more than one hundred international awards.

Peter had more than thirty major one man shows in Hungary, Belgium, France, Germany, Romania, Canada and in the USA.

Since 1992 he lives in the State of Florida, where he continues his cultural and artistic activities.  In 2004 he opened his own art gallery, Green Bull Gallery and Portrait Studio. Also, he teaches photography in the State College of Florida, USA.

Peter Gedeon art photographer’s current exhibition simultaneously offers opportunities for introspection and enumeration of the work of the last thirty-five years.

In this show the art work/photographs have been arranged into smaller collections, made under same inspiration: Homage, Silver Planet, In Flight, Retrospection, Gravity.

Janos Eifert art photographer who also opened his fellow artist’s earlier exhibition (Creative Consciousness, Agens Gallery, Budapest, 2012) characterized and introduced the fruits of thirty-five years of work with these words: “It is an easy job to evaluate Peter Gedeon’s exhibition, and at the same time it is a responsibility. His pictures are talkative, but for many, interpreting his art on the general and conservative tradition based concepts of photographic art, perhaps they are too fictitious, directed and “digital”.

In the technical and esthetic aspects of contemporary photography’s rich arsenal, this type of style and concept have their rightful place. The admiration of beauty is an inexhaustible source of Peter Gedeon’s creative energy. On the surface, the admiration of the human body, as a central element, is an ineluctable part of the majority of the last thirty-five years of work. On a deeper level, he was always interested in observing, understanding, empathizing with man’s life, and circumstances, life stories in his surroundings.

The simplicity of the unclad body becomes a complex, sophisticated semiosis, a polished language during the more than three decades of photographic practice.

If we look around among the pictures, which presents the cross-section of his life achievement, it is easy to recognize how dominant in his way of expression is the montage and the film and theatrically directed scenery.

Originally the montage, as a technique in fine arts become to be known and used from the beginning of the XX century. Already existing pictures, drawings had been arranged, composed, superimposed into new compositions. Later on the montage (cutting technique) became the indispensable, essential tool of the art of film making. That allowed the making of new film parts by using earlier made shots.

The photomontage, is a process combining two or more elements in a photo-technical way. Peter Gedeon uses the tools of digital technique to create his montages.”

The exhibition will be on display until September 17th.

2017.08. 3. Miskolc, Gedeon Péter kiállításán Eifert tárlatvezetése_Photo: Á. Tóth József

A Herman Ottó Múzeum tisztelettel meghívja Önt és kedves családját
2017. augusztus 3-án, (csütörtökön) 17 órára
a “Pannon-tenger Múzeum” Kiállítóépületébe (Miskolc, Görgey u. 28.)
GEDEON PÉTER FOTÓMŰVÉSZ: TÍZES CIKLUSOK
című kiállításának megnyitójára
Köszöntőt mond: Szolyák Péter, a “Pannon-tenger Múzeum” vezetője
A kiállítást megnyitják: Eifert János fotóművész és Á. Tóth József fotográfus
Közreműködik: a Palhambra Duó (Orosz Fanni – gitár, Kétli Anna – furulya)
A kiállítás megtekinthető hétfő kivételével 2017. szeptember 17.-ig 9-17 óra között