János Eifert - Photographer

A Magyar Táncművészeti Egyetem Művészképző BA “modern” specializáció képesítő vizsgája. Budapest, 2018. január 22.

2018.01.19.-Táncművészeti-Egyetem_Képesítő vizsga-főpróba (Photo: Eifert János)

Modern és kortárs tánc- és mozdulat technikák, módszerek

Magyar Táncművészeti Egyetem Művészképző BA “modern” specializáció

Képesítő vizsga, 2018. január 22.

2018.01.19.-Táncművészeti-Egyetem Képesítő vizsga-főpróba (Photo: Eifert János) 2018.01.19.-Táncművészeti-Egyetem_Képesítő vizsga-főpróba (Photo: Eifert János) 2018.01.19.-Táncművészeti-Egyetem_Képesítő vizsga-főpróba (Photo: Eifert János) 2018.01.19.-Táncművészeti-Egyetem_Vizsgaelőadás-főpróba-07

2018.01.19.-Táncművészeti-Egyetem_Képesítő vizsga-főpróba (Photo: Eifert János) 2018.01.19.-Táncművészeti-Egyetem_Képesítő vizsga-főpróba (Photo: Eifert János)

A szerkesztő-rendező Lőrinc Katalin felvezető szavai a vizsga nézőihez :

“Egy szakmai képesítő vizsgán vagyunk, és ilyen vizsga közben eddig sosem volt szokás megszólalni. De ezzel az osztállyal már eddig is annyi minden történt, ami az intézmény 67 éves történetében nem volt szokás. Az előző tanév második félévében például kéthetenként más és más vendégoktató, mégpedig a hazai és nemzetközi táncélet fontos szereplői tartották a délelőtti tanrendi óráikat. Idén megfordítottam az áramlás irányát: a hallgatók kapcsolódhattak házon kívül a legkülönb hazai (sőt külföldi) társulatokhoz, projektekhez, programokhoz. Elméleti oktatásukat is a külsős a projektekhez igazítottuk, így tankötelezettségeiknek messzemenőkig eleget tettek.

A mai vizsga első részében a korábbi tanévek anyagának villámszerű átfutására vállalkoztunk. A tanrendnek megfelelően tanultak Graham-et, majd Limónt és Jazz-t, mely utóbbi itt, a hazai szakmai életben egy gyűjtő fogalom, meglehetősen tág értelmezési mezővel. De ez nem is baj akkor, ha az aktuális szakmai kereslethez igazodik, ahogyan ez itt is megfigyelhető. Ma már Földi Béla is – aki jó 25 éve elsők között kezdte tanítani itthon a Raza Hammadi szűrőjén továbbformált Mattox alapú jazzt – egészen más tréninget tart, mint akkor. De nemcsak Lakatos János, hanem az egyetem két másik oktatója, Szarvas Krisztina és Grecsó Zoltán is a mai, kortárs táncalkotói szcéna kihívásaira készítette fel a hallgatókat. Vizsgadarabjaik is azzal a kortárs szemléleti fókusszal készültek, amelyen belül a technikai tudáson túl az önálló személyiség érvényre jutása is követelmény.

Az improvizáció tantárgy esetében pedig olyan komolyan vettük a szigorlat jelleget, hogy a hallgatók a nézők és a vizsgabizottság szeme láttára húznak tételt abból: milyen téma mentén kell rögtönözniük. Itt és most olvasnak majd egy idézetet (hangosan, artikulálva, hogy mi is halljuk), és az általa keltett belső visszhangot kell mozdulatban megjeleníteniük.

A vizsga zárófejezete egy 11 részből álló montázs: ízelítők a házon kívül teljesített feladatokból: a házon kívüli gyakornoki tapasztalatok felidézése, Frenáktól Dániáig, Kun Attilától az indonéz gesztuselemekig, egyetlen egybefüggő techno-szőnyegen…”

2018.01.19.-Táncművészeti-Egyetem_Képesítő vizsga-főpróba (Photo: Eifert János)