János Eifert - Photographer

Fejér Zoltán: FOTOGRAM – Kerengő Galéria, Budapest, 2009. szeptember 15 – október 31.

Fejér Zoltán-Fotogram-meghívó-design: Eifert János

Eifert János, Fejér Zoltán, S. Faragó Gyöngyi Eifert János, Fejér Zoltán, Tóth József Fejér Zoltán kiállítása, Kerengő Galéria, Sehr Miklós_3071 Fejér Zoltán, Fáth Péter Fejér Zoltán kiállítása, Kerengő Galéria_3133 Tóth József Füles és Eifert János   A képeken: Fejér Zoltán és felesége, S. Faragó Gyöngyi, Tóth József Füles, Kotsis Ágota, Sehr Miklós, Fáth Péter, Eifert János és mások (Sehr Miklós és Eifert János felvételei)

FEJÉR ZOLTÁN: FOTOGRAM

Kerengő Galéria, 2009. szeptember 15 – október 31.

Fejér Zoltán még gimnazistaként, 1968-ban szerepelt képeivel először országos fotókiállításon.  Dolgozott fotóriporterként, kiadói szerkesztőként;  jelenleg szellemi szabadfoglalkozású. 1972 óta Budapesten, Pécsett, Salgótarjánban és Vácott tizenhat önálló tárlaton láthattuk fekete-fehér táj-, és városképeit, portréfotóit, zsánerképeit.  Munkái tizenöt hazai közgyűjteményen kívül hét ország  tizennégy múzeumában és több magángyűjteményben is megtalálhatóak.
A technikai változásokat „visszafelé” követve egyre többet foglalkozott fotótörténettel és fotótechnika-történettel.  A régi fényképezőgépekkel készített képeiből 1989 és 2003 között három barátjával Budapesten, Gödöllőn és Vácott négy kiállítást rendezett.
1986 óta körülbelül száz fotótörténeti cikket adott közre.  Ezek a kutatásai képezik kilenc eddig megjelent könyvének is az alapjait; megírta – többek között – Vác fotótörténetét, a magyar fényképezőgép-gyártás történetét, Dulovits Jenő és dr. Bárány Nándor életrajzát.
2001 óta a fényképezés immár két évszázados históriájának eszközeit és képalkotási módszereit próbálja ki.  A legősibb képkészítő eljárással: a fényérzékeny anyagra történő tárgymásolással (fotogrammal) és a vegyszerrel történő fotógrafikus rajzi ábrázolással  (kemogrammal) dolgozik.
Műanyagok használata helyett emlékező tisztelettel alkalmazza az ezüst-alapú, kémiai eljárást. Képeit olykor évtizedekkel ezelőtt gyártott fotópapírra vagy üveglemezre másolja. Fotogramjaival nem optikai úton reprodukálja a valóságot, hanem a képkészítés sajátos módszerével interpretálja azt. Ha pedig üvegre vagy fényérzékeny anyagra rajzol-fest, akkor képeinek nem kiindulása, hanem megjelenési formája a létező valóság.

Fejér Zoltán-Fotogram-Kerengő Galéria-meghívó-design: Eifert János