Aknai Tamás: Eifert János fotói – ECHO, 1998/1
AKNAI TAMÁS
Kis Képes Krónika
Válogatás az elmúlt félév eseményeiből
Eifert János fotói
Ez a fotókiállítás is valamivel több volt, mint szép fényképfelvételek egymásmellettisége. A Művészetek Házának emeleti, Martyn Ferencről elnevezett galériájában nagyméretű, terepszínű ponyvák alatt és előtt egy két részre osztott kiállítási térben láthattuk Eifert János fotóművész képeit. A 3T címmel megnyitott tárlaton a tánc, test és természet — innen a 3T — elementárisan személyes értelmezéseivel, leírásával találkozunk. Az 1943-ban született művész a világ fotózásának számontartott alakja, ezt nemcsak temérdek díja, hanem a művészeti társaságok tagsága és nemzetközi kiállításainak folyamatos sora is bizonyítják. Nem tagadom, néha idegesítő a fotón kívüli beavatkozások nagy száma, az érdekes kivágások, maga a drapéria is. Elsősorban azért, mert maguk a képek olyan jók, hogy teljesen feleslegesek a fotók hatásánál sokkal gyengébb és gondolattalanabb figyelemeltereléseket. A három témakör, test, tánc és természet, elég jól megkülönböztethető egységekben került falra. Különbözőnek mondja a műveket a 3T, de nagyonis össze-tartoznak. A természet éppúgy test, mint tánc és a tánc éppúgy természet, mint test. Éppúgy következetesen tűnnek fel a táncszínház előadásaiban a tárgyak, mint ahogy sejtelmesen tánccá válva építik fel a maguk katedrálisát a versaillesi fák.
A kiállítás kiváló áttekintése volt Eifert János életmű-vének, hiszen legkorábbi munkája az 1968-as, Marcel Marceauról, a híres francia pantomimosról készült portréja, míg a legkésóbbi az Aktmodell Polaroidda 1995-ből való. A szenvedélytelen helyzetrögzítéstől a szenvedélyes állapotváltoztatásig terjedt a kiállításon előadott művek skálája. Közben pedig az említett témák gyönyörű kifejtésével jártuk be a hetvenes és nyolcvanas éveket. Voltak itt a húszas évek hangulatát idéző op-art-os csíkos képek 1992-ből, de megszólalásig orientális látás- és előadásmódot idéztek a 91-ben Görögországban készült tájképek, melyeken világító vadkacsák úsznak a sejtelmek sötét folyóján, vagy a 84-es, Franciaországban készült nagyméretű Hajnal, melyen alig láthatóan rajzolódik ki a semmi dombos…
20 echo 98/1