12. Foto Workshop, Sebesvíz, 1996. július 28 – augusztus 3.
A ruhátlan emberi test ábrázolása, az akt, évezredek óta témája a művészeteknek. Az archaikus görög szobrászat, a hellenisztikus kor, a középkori egyházi művészet, a reneszánsz, a barokk, stb. mestereitől remekművek sorával találkozhatunk a múzeumok, képtárak kiállításain, a művészeti albumokban. A Willendorfi Vénusz, az indiai Kadjuraho templom szoboralakjai, Michelangelo, Rodin, Ingres, Monet, Szinyei-Merse Pál, Borsos Miklós és mások alkotásainak megismerése nemcsak műveltségünk szempontjából fontos, hanem új alkotások létrehozásához ismereteket, ösztönzőerőt jelenthet a mai kor fotográfusa számára. Megismerésük, elemzésük nélkül csak botorkálva közelíthetünk a témához. A különböző korok és stílusok alkotásainak tanulmányozásával nemcsak a modellbeállításokat, a pózokat, a fények és árnyékok viszonyát, a drapéria, a kellékek, hátterek használatát, a környezet szerepét figyelhetjük meg, hanem ráérezhetünk arra is, hogy a szépség ábrázolásán felül, az elvont gondolatokat, érzéseket, a mondanivalót, hogyan lehet megfogalmazni a kép nyelvén.
Erwin Blumenfeld: Nude under Wet Silk (1937); Philippe Halsman: Dali akt-koponyája (1950); Jeanloup Sieff: Kim (Paris, 1975)
Egy biztos, hogy a “nagyok” nem vesztek el a részletekben. Az eszközök, anyagok, pl. a filmanyag, a kamera, az objektívek, szűrők, előtétek, stb. segítenek bennünket az alkotói folyamatban, de nem uralhatnak bennünket, mert akkor a lényeg veszik el a részletekben. Mert a lényeg a mi esetünkben az, hogy az egyéniségünknek, mondanivalónknak megfelelően eredeti alkotásokat hozzunk létre, ki tudjuk magunkat fejezni, és ezt tudjuk rögzíteni a fényérzékeny anyagon. A Sebesvíz Workshop éppen ebben nyújt segítséget: a tanulás, a továbbképzés mellett segít felszabadítani az alkotó egyéniségét, a sikeres alkotások megszületéséhez ad impulzust. Művészeti vezetőként Sebesvízen a12 év tapasztalata az, hogy a fakultatív közös foglakozások, egyéni vagy közös bemutatkozások, egymás képeinek megismerése, megvitatása, képelemzések, diavetítések, diaporáma-műsor, szakmai előadások, közös kirándulások, művészettörténeti előadások jelentősen hozzásegítnek az önálló modellórák kreatív légköréhez. A fotózáshoz rendelkezésre bocsátott hátterek, drapériák, kellékek, lámpák, technikai felszerelések, filmanyag árusítás, stb., szintén segítséget jelentenek. Természetesen a fotósok közötti jó légkör is a siker része Sebesvízen. Személy szerint nagy súlyt fektetek arra, hogy ki-ki az egyénisége, alkata szerint kapjon segítséget, mindezt úgy, hogy ez ne legyen tolakodó. Úgy látom, hogy önmagában az aktfényképezést nem lehet megtanulni. Meg kell tanulni általában jól fényképezni csendéletet, portrét, tájat, mozgást, stb., riportosan, vagy beállítva, és aztán már természetes módon következik, hogy a mondanivalónknak megfelelően választjuk meg témánkat, és ez adott esetben lehet éppen az akt, a maga specifikumaival.
Sokat jelentenek számomra a külföldi meghívások, akár a bécsi grafikai főiskolán tartott óráimra gondolok, vagy a soltaui 1. Werkschule für Fotografie szemináriumaira, vagy a genki, bayreuth-i, párizsi, londoni szemináriumaimra, workshopjaimra. Mindig visszaforgatom a tapasztalatokat Sebesvízre.
Photo: Joachim Rodepeter
Sebesvíz Workshop ’96 – Eifert János tervezett bemutató foglalkozásai
1. foglakozás: Modellmozgatás, kompozíció (2 óra)
Egyszerű beállítás: Aktok nyírfák közt (Photo: Eifert János, Sebesvíz, 1996)
Modellismeret, modellmozgatás, kompozíciós gyakorlatok 3 modellel. A kép megrendezése. A klasszikus és modern pózok ötvözése az egyéni beállításoknál. Rekvizitumok, drapériák, kiegészítők használata.
Helyszín: Szabadtéren, félárnyékos helyen felállított háttér előtt (rossz idő esetén műteremben)
Ajánlott film, anyag és kellékek: Szabadtéren alacsony-, műteremben magas érzékenységű színes dia, és/vagy negatív. Állvány, derítőlap, valamint drapériák és kiegészítő rekvizitumok.
2. foglakozás: A test mozgásban (2 óra)
A lendület, a mozgás a test különleges szépségét emeli ki, élőbbé, dinamikusabbá teszi a statikus ábrázolásokat. A fotóstól jó reflexeket, ritmusérzéket, gyors reagálást igényel. A 4 modellel tartandó foglalkozás a sport és a tánc mozdulataival szemlélteti a lehetőségeket.
Helyszín: Szabadtéren, félárnyékos helyen felállított háttér előtt (rossz idő esetén műteremben)
Ajánlott film, anyag és kellékek: Szabadtéren középérzékenységű, műteremben magas érzékenységű fekete-fehér negatív. Állvány, derítőlap, fekete és fehér hátterek, kellékként szalagok, drapériák.
3. foglakozás: Fényképezés különleges körülmények között (2 óra+ utazás)
A 4 modellel tartandó foglalkozás keretében a siroki vár barlangszerű helységeiben felállított több tucat gyertya fényét és a külső beszűrődő természetes fényt használjuk. A mozgás és mozdulatlanság kontrasztja, a bemozdulásos életlenség különlegessége, a zoom-objektívekkel a hosszú expozíció alatt változtatott gyújtótávolsággal, ezek kombinációja sok izgalmas lehetőséget ad a képalkotási folyamat során.
Helyszín: Siroki vár
Ajánlott film, anyag és kellékek: magas érzékenységű színes dia (műfény és napfény) , és/vagy színes negatív, konverziós szűrők. Állvány, kioldózsinór, a felvételi objektív elé tartható kis zsebtükör, kellékként gyertyák, fáklyák, zseblámpa.
4. foglakozás: A fotó megtervezése és az improvizáció (2 óra+ utazás)
A 2 (férfi és női) modellel tartandó foglalkozás a merev elhatározás és a rugalmas improvizáció problematikáját elemzi. Hogyan tervezzük meg előre a képet, és az adott viszonyok függvényében szabad-e változtatnunk rajta? Ha igen, hogyan?
Helyszín: Elhagyott bányató Rudabányán
Ajánlott film, anyag és kellékek: közepes érzékenységű színes dia napfény), és/vagy színes negatív, kellékek (leveles faágak, jelmezek, maszkok, drapériák, kötelek, stb.)
A termékeny hét befejezéseképpen, az utolsó este a diplomaosztó, majd bulizás… ahol a jókedv is jelen van…