János Eifert - Photographer

Lőrinc Katalin: „Szögek és idomok” – a falakon játssza: Eifert János (és tsai). Terasz.hu, 2016. január 22. 18:20

2016.01.22. Terasz.hu_Eifert János - GEOMETRIA_

Terasz.hu, 2016-01-22 18:20:00

http://terasz.hu/terasz.php?id=kepzomuveszet&page=cikk&cikk_id=16919&rovat_id=116

Eifert János – GEOMETRIA

iF Kávézó (Budapest, XI. Ráday u. 19.)

Régi szokás a pesti kultúrkocsmákban, hogy falait időről-időre váltakozó minitárlatok díszítsék: ilyenkor a művész (többnyire festő vagy fotós) elhozza néhány aktuálisan kedves alkotását, mely az adott miliőbe is passzol. Eifert János GEOMETRIA c. kiállítása iF Kávézó (Budapest, XI. Ráday u. 19.) 2016. január 18 – február 14.

Azt hiszem, nem láttam még olyat, amely ennyire játszótársul hívta volna a falakat ehhez a megjelenéshez. Eifert János részéről azonban nem lep meg az érzékeny térhasználat: eredendően színházi emberként most is bevonja a játékba az If Kávézó építészeti adottságait. (Például: hogy kevés a fal…) És ha már kiállításának címe: „Geometria”, akkor az sem meglepő, hogy ebben a geometriában nem csupán képeinek belvilága, de maga az elhelyezés is játszik, de erről itt most ne többet: menjen oda és igyon egy remek kézműves sört kacsatepertővel az, aki érteni szeretné: február 14-ig).

És ha már színház, nemcsak a falak, de legyen performansz. És akkor már miért ne az a táncosnő, aki kívülről-belülről ismeri az eiferti világot és betéve tudja minden kockáját, – nem beszélve arról, hogy többek között ő is ott csüng az egyik falon, geometrikus keretek között…

A keret szó szintén lényeges, mert valójában ez az elem képviseli leginkább a geometriát. Háromszögek és körök találkozása, négyzetek masírozása hármasával, – nos ez paszpartuk és keretek fenséges, fegyelmezett, sőt szinte szigorú (de nem, mégsem: idáig azért nem mennék el, mert mindenképp otthonos) sora. Ami viszont belül van, az „idomok”: emberi, – túlnyomórészt női – testek, néhány lágyabb kelme – az épphogy inkább ellenpontozza a szabályozottságot. Él, lélegez, lebeg, lendül, érez, és még nyugvó helyzetben is nyugtalan. A keret higgadtságát belakja a szenvedély.

Ez most így nagyon komolyan hangzik – és persze az is: nem véletlen, hogy a kávézó dugig megtelt Eifert-tanítványokkal és hívekkel, de a főszerep a megnyitón végképp a játéké lett: még a kiállító művész mesélős bevezetője előtt: táncosnő az asztalokon, a galérián, a fotós vállán és annak sálát megragadva körbegabalyodván, – mindezt Gyárfás István végtelenül érzékeny gitár-improvizációjával rögtönzött szimbiózisban, – hisz a megnyitót a Gyárfás Trió jazz-estje követte ott, a szögek és idomok közepette.

Barna sörrel egészen különleges kultúreset…

Dr Lőrinc Katalin (ja és amúgy a nevezett táncosnő)