János Eifert - Photographer

Archive for May, 2013

“ON THE GROUND 1989-94” Fotók és videók Rodolf Hervé munkáiból. Emlékpont Galéria, Hódmezővásárhely, 2013. május 28 – június 30.

2013.05.28.-Rodolf-Hervé-01 2013.05.28.-Rodolf-Hervé-02

Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzata és a Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ tisztelettel meghívja Önt és kedves ismerősét 2013. mjus 28-án, kedden 17 órára ON THE GROUND 1989-94 – Fotók és videók Rodolf Hervé munkáiból című kiállítás megnyitójára.

Köszöntőt mond: EIFERT JÁNOS fotóművész, a tárlatot megnyitja: VEREBES GYÖRGY festőművész, közreműködik: TÚRI CSABA gitár
Helyszín: az Emlékpont időszaki kiállítóterme (6800 Hódmezővásárhely, Andrássy út 34.) A kiállítás megtekinthető 2013. június 30-ig.

2013.05.28. Rodolf Hervé kiáll.megnyitó 02 (Promenad.hu) Rodolf Hervé kiáll.megnyitó, 2013.05.28.

Rodolf Hervé a Hódmezővásárhelyen született Elkán Lajos (művésznevén Lucien Hervé) világhírű fotográfus fiaként látta meg a napvilágot 1957-ben Párizsban. A fiatal művész 1989 utolsó napjaiban érkezett Magyarországra, kifejezetten azzal a szándékkal, hogy dokumentálja a rendszerváltás utáni éveket.  Magyar kultúrájú külföldiként sajátos, szubjektív szemszögből követte nyomon és rögzítette a változás éveit, miközben maga is intenzíven részt vett az időszak szubkulturális életében.

Érdekes látásmódját adja a külső és belső nézőpont, amely az időszak sajátos képét formálja meg – mondta a tárlatról Sandly Orsolya kurátor, aki szerint az a kettősség adja az anyag különlegességét, hogy a művész külföldiként került Magyarországra, de magyarul beszélt és magyar kultúrával rendelkezett. Legjobban a politikai rendszer átalakulását követően létrejött „légüres tér” érdekelte, amelyben a régi rendszer szabályai, a régi rendszer kultúra elleni küzdelme már nem, az új tömegkultúra, és az új szabályok pedig még nem voltak jelen.

  Eifert János Almási László polgármesterrel és feleségével beszélget Rodolf Hervé kiállításának megnyitóján (Promenad.hu) 2013.05.28. Almási László polgármester, Dr. Kószó Péter alpolgármester és egy családtag (Photo: Eifert János) 2013.05.28. Rodolf-Hervé-kiáll.megnyitó-05 (Photo: Eifert János) 2013.05.28. A riporter Rodolf Hervé kiállításának megnyitóján (Photo: Eifert János) 2013.05.28.

Rodolf-Hervé-kiállításmegnyitó (Photo: Eifert János) 2013.05.28. Elek András sajtóreferens, dr. Nagy Imre igazgató, Sandly Orsolya kurátor, Almási László polgármester (Photo: Eifert János)

Szenti Tibor, mögötte Almási László polgármester feleségével, Dr. Kószó Péter alpolgármester (Photo: Eifert János) Eifert János köszöntőjében Rodolf Hervé munkásságáról beszél (Promenad.hu) 2013.05.28. S. Faragó Gyöngyi, Fekete István, Dömötör Mihály feleségével (Photo: Eifert János) 2013.05.28. 

A Promenad.hu, Dömötör Mihály és Eifert János felvételei az Emlékpont Galériában, Rodolf Hervé kiállításának megnyitóján készültek 

V. Nagy Nándor, Eifert János, Sandly Orsolya kurátor, Almási László polgármester, dr. Nagy Imre igazgató (Dömötör Mihály felvétele)

A fotókon az eufória mellett a társadalmi problémák is megjelennek, így az 1989-ben Magyarországon új jelenségnek számító hajléktalanság. A képek és a videók bepillantást engednek a KGST piac életébe, az útépítők munkakörülményeibe, az éjszakai 6-os villamos utasai közé, valamint az underground klubok (a legendás Tilos az Á, Fekete Lyuk és Zanzibár) világába, az első hazai “házfoglaló” performance-okba vagy a nemrégiben tragikus körülmények között elhunyt Király Tamás divattervező születésnapi partijára.

A közel nyolcvan fotóból és több videóinstallációból álló kiállítás a dokumentátor és képzőművész szemével láttatja az 1989-től 1994-ig terjedő éveket. A megnyitón köszöntőt mondott és a művész munkásságát méltatja Eifert János fotóművész, a kiállítást Verebes György festőművész nyitotta meg. A megnyitón gitáron közreműködött Túri Csaba.  A tárlat június végéig látogatható. (Elek András)

Sandly Orsolya kurátor és Eifert János (Dömötör Mihály felvétele)

Sandly Orsolya kurátor és Eifert János fotóművész a képekről beszélgetnek (Dömötör Mihály felvétele)

JÖN A KÖNVHÉT!!! Turczi István: MINDEN KEZDET – A beavatás regénye. Palatinus Kiadó, Budapest, 2013. május 24.

2013.05.24.-Turczi-István-M

Borító 4:  Eifert János felvétele

Anyám sírjánál, Hódmezővásárhely, 2013. május 17.

2013.05.17.-Vásárhelyi-temetö (Photo: Eifert János)

2013.05.17.-Anyám-sírjánál Anyám sírjánál (Hódmezővásárhely, 2013.05.17.) Photo: Eifert János

Aracsiné Kurai Anna, Imre László, Fulai Imréné és Katona Róbert tanyáján jártunk. XI. Hódmezővásárhelyi Fotószimpózium, 2013. május 16.

Kurai Anna a lovának tangóhermonikázik (Photo: Eifert János)

Hódmezővásárhely, Tanya 4040. Aracsiné Kurai Anna a lovának tangóharmonikázik, és francia sanzonokat játszik. Gyerekkorunkban a Búvár utcában laktak, és gyakran hallottam énekelni. Nagyon jó hangja volt…

Aracsiné Kurai Anna (Photo: Eifert János) Aracsiné Kurai Anna gyik kutyájával, szobájában (Photo: Eifert János) Aracsiné Kurai Anna szereti a lovakat (Photo: Eifert János) Eifert János felvételei

A postás a nyugdíjat hozza (Photo: Eifert János)

Imre László kertész (Photo: Eifert János) Katona Róbert tanyagazda (Photo: Eifert János) Fulai Imréné, Marika néni (Photo: Eifert János) 2013.05.16.-Elhagyott-tanyánál (Photo: Eifert János)

Komondor a tanyán (Photo: Eifert János) Malackák a tanyán (Photo: Eifert János) Marika néni kutyája (Photo: Eifert János) 2013.05.16.-Szív (Photo: Eifert János)

Fulai Imréné, Marika néni tanyáján (Photo: Eifert János)

Fulai Imréné, Marika néni tanyáján malacok, csirkék, birkák, kutyák és macskák békésen megfértek egymás közelségében. Imre László zöldségeskertje a Külső-Peperén található. Katona Róbert nyulakat is tartott, és komolyabb építkezést – vendégház kialakítását – tervez.

2013.05.16.-Csoportkép-a-Bagolyvár-étteremben

A XI. Hódmezővásárhelyi Fotószimpózium alkotótáborának részvevői, szervezői és a vendéglátók a Bagolyvár étteremben: Hupján Attila, Benkő Imre, Szenti Tibor, Baghet Iskander, Dömötör Mihály, Dr. Kószó Péter alpolgármester, Rapcsák Kati, Eifert János, Fekete István, Hajdrák Tímea, S. Faragó Gyöngyi, Dozvald János, Rókus Ákos (Hódmezővásárhely, 2013. május 16.)

“Elmém lencsémen keresztül – Hommage Lucien Hervé” – XI. Hódmezővásárhelyi Fotószimpózium, 2013. május 13-17.

” A FOTÓ ARRA HIVATOTT, HOGY FELRÁZZA A KÉPZELŐERŐT, NEM ELÉG, HA CSUPÁN EMLÉKEZTETŐÜL SZOLGÁL” ( Lucien Hervé)

2013.05.15.-Kerékpár-a-kerítésnél 

Kerékpárnyék 03, Hódmezővásárhely, 2013.05.15. (Photo: Eifert János) Kerékpárnyék 01, Hódmezővásárhely, 2013.05.15. (Photo: Eifert János)

Kerékpárnyék 02, Hódmezővásárhely, 2013.05.15. (Photo: Eifert János) Kerékpárnyék 04, Hódmezővásárhely, 2013.05.15. (Photo: Eifert János)

Kerékpárnyék 05, Hódmezővásárhely, 2013.05.15. (Photo: Eifert János) Kerékpárnyék 06, Hódmezővásárhely, 2013.05.15. (Photo: Eifert János)

Kollégáim-a-szobornál. Hódmezővásárhely, 2013. május 15.) - Photo: Eifert János

Ezen a képen (balról-jobbra) Bahget Iskander, Hupján Attila, Fekete István, S. Faragó Gyöngyi, Hajdrák Tímea.  A teljes csapat: Bahget Iskander, Dömötör Mihály, Dozvald János, Eifert János, Fekete István, Gál András, Gáti György, Hupján Attila, Kerekes Zsuzsa, S. Faragó Gyöngy, Sárgáné Hajdrák Tímea, Urbán Ádám, Dr. Varga Tamás

Gál András felvételei a Hódmezővásárhelyi Fotószimpózium résztvevőiről

Gál András felvételein Benkő Imre, Dozvald János, Eifert János, Fekete István, Urbán Ádám, Gáti György, Sárgáné Hajdrák Tímea, Hupján Attila…

Az alkotóház címe:
Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft.
6800 Hódmezővásárhely, Virág u. 3.
 
Az alkotóház vezetője:
Rapcsák Katalin, alkotóház vezető
Elérhetőség:
Mobil: 06208527763
Telefon: 06-62/245-482

Csak meghívottaknak! Születésnapi buli és kiállításmegnyitó szombaton este a Király utcában, Budapest, 2013. május 11-én, 18:00 órakor

2013.05.11.-Szülinapi-buli-és-kiáll-plakát 2013.05.11. "Eifert 70" Meghívó-szülinapi bulira

2013.05.11.-Móger Ildikó, Eifert János, Varga Erika 2013.05.11. Eifert János Kiss Marianna ajándékának örül (Photo: Barna Ilona) Két költő beszélget: Turczi István és Fenyvesi Félix Lajos (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11. Eifert Andris és Walters Lili (Photo: Peti Péter)

Photo-Montvai-Attila-01 2013.05.11. Baricz Kati, Eifert János, S. Faragó Gyöngyi (Photo: Barna Ilona)

2013.05.11. Baricz Kati és Erhardt László (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11. Barna Ilona és Eifert János 2013.05.11. Erhardt László és Lovassy Edina (Photo: Peti Péter) 2013.05.11. Berényi Betti, egykori modellem (Photo: Peti Péter)

"Eifert 70" kiállítás részlete (Budapest, Király u. 9., 2013.05.11.) "Eifert 70" kiállítás részlete (Budapest, Király u. 9., 2013.05.11.) "Eifert 70" kiállítás részlete (Budapest, Király u. 9., 2013.05.11.)

2013.05.11. Apáti-Tóth Sándor (Photo: Peti Péter) 2013.05.11. Bódy Magdi és Verasztó Lajos egyik vendéggel beszélgetnek (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11. Eifert János, Gordon Eszter, Gordon István (Photo: Kapusy György) 2013.05.11. Peti Péter fiával (Photo: Barna Ilona)

2013.05.11. A Fotóoktatás.hu iskola tanárai, vezetői: Eifert János, Imre Anikó, Imre Tamás (Photo: Kapusy György) 2013.05.11. Montvai Péter és felesége Eifert Jánost köszönti (Photo: Kapusy György)  2013.05.11. Eifert János, Vészabó Noémi és Gergely Beatrix (Photo: Kapusy György) Walters Lili, Baricz Kati, Lőrinc Kati (Photo: Barna Ilona)

2013.05.11. Siklós Péter a Fotóművészet 1972-es számát ajándékozza Eifert Jánosnak (Photo: Kapusy György) 2013.05.11. Juhász László és felesége Eifert Jánost köszöntik (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11. Meghitt pillanat: Eifert János és Móger Ildikó (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11. Eifert Kata, András, Papa (Photo: Kapusy György)

Eifert János és Móger Ildikó a szülinapi tortával

2013.05.11. Eifert János és a szentesi Nagy István (Photo: Kapusy György) 2013.05.11. Eifert János és egyik tanítványa, Papp Zoli (Photo: Kapusy György) 2013.05.11. Turczi István és Eifert János (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11. Gajdóczki Zsuzsanna és Eifert János (Photo: Barna Ilona)

2013.05.11. Eifert János és első felesége, Illés Mária (Photo: Kapusy György) 2013.05.11. Bódy Magdi és Gantner István (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11. Imre Tamás, Gabányi Erika, Eifert János (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11.-Verasztó Lajos, Boldvai Balázs, Móger Ildikó (Gime Photo)

2013.05.11. Kis-Kovács Sári ölében a pici Lénával, Varga Erikával beszélget (Photo: Gergely Beatrix) 2013.05.11. Lőrinc Kati, Eifert János, Eifert Kata Nóra (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11. Turczi István költő (Photo: Peti Péter)

2013.05.11. Eifert Andris, Kata Nóra, Montvai Péter, Lőrinc Kati és Eifert János (Walters Lili felvétele)

Turczi István szülinapi ajándékát adja át Eifert Jánosnak (Photo: Barna Ilona) 2013.05.11. Eifert János és Szűcs László szobrászművész (Photo: Kapusy György) 2013.05.11. Eifert János és Vészabó Noémi az EROTIKON albummal 2013.05.11. Turczi Istvánné (Photo: Peti Péter)

"Eifert 70" kiállítás részlete (Budapest, Király u. 9., 2013.05.11.) "Eifert 70" kiállítás részlete (Budapest, Király u. 9., 2013.05.11.)

"Eifert 70" kiállítás részlete (Budapest, Király u. 9., 2013.05.11.)

"Eifert 70" kiállítás részlete (Budapest, Király u. 9., 2013.05.11.) "Eifert 70" kiállítás részlete (Budapest, Király u. 9., 2013.05.11.) "Eifert 70" kiállítás részlete (Budapest, Király u. 9., 2013.05.11.)

2013.05.11. Markovics Feri, Eifert János és Móger Ildikó 2013.05.11.-Móger Ildikó, háttérben a "Nyáj" c. képem (Gime Photo) 2013.05.11.-Gime, Erhardt Laci és Lovassy Edina

2013.05.11. Móger Ildikó táncol (Photo: Peti Péter) 2013.05.11. Eifert János táncol (Photo: Varga Erika) 2013.05.11. Ildi és János, a nagy duett2013.05.11. Bódy Magdi énekel, Eifert János táncol (Photo: Barna Ilona)

Kincses Gyula videója: http://www.youtube.com/watch?v=ZivVtftyHaU   Barna Ilona, Gergely Beatrix, Nagy István, Kapusi György, Walters Lili, Kincses Gyula, Varga Erika  és Eifert János felvételei

Lakatos Erika: Emlékek jövője / Future of Memories – X6 Gallery, Budapest, 2013. május 9 – június 3.

Lakatos Erika: Emlékek jövője - X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János)

LAKATOS ERIKA – EMLÉKEK JÖVŐJE / FUTURE OF MEMORIES
New York – Budapest 1996-2013

X6 Gallery,1051 Budapest, Október 6. u. 21.

Kincses Károly megnyitja a kiállítást (Photo: Eifert János) Lakatos Erika: Emlékek jövője - kiállításmegnyitó, X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János)

“Túl a képek, színek, formák vad, zabolátlan burjánzásán, a megfogalmazás módja is egyéni, nálunk, a magyar fotóművészetben nem nagy gyakorisággal előforduló, sok szempontból példaértékű.” – Kincses Károly

Lakatos Erika énekel (Photo: Eifert János) Lakatos Erika: Emlékek jövője - kiállításmegnyitó, X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János) Balogh Kálmán cimbalmozik (Photo: Eifert János) Trembeczki-Péter galéria-vezető (Photo: Eifert János)

X6 Gallery, Megnyitóközönség (Photo: Eifert János)

Lakatos Erika fotóművész Budapesten született 1964-ben. Zenész családból származik, a középiskolát a Vörösmarty Gimnáziumban színész és dráma tagozatán végzi. Ezt követően New Yorkba megy, ének- és fotószakon kezdi el az egyetemet. Professzora, Stuart Fishelson – aki igazi inspirációt és ihletet jelentett számára – biztatására jelentkezik egy washingtoni nemzetközi fotóversenyre, ahol kreatív nagydíjat nyer. A fotózáson és éneklésen keresztül megtanulja az önkifejezés útjait. Emellett évekig rajzot tanít egy brooklyni iskolában. Ma mesterdiplomáját médiaszakon szerzi meg, kutatási témája a romák sztereotipikus ábrázolása. Az ehhez kapcsolódott alternatív portrésorozata a Roma ikonok, egy folyamatosan változó és növekvő projekt. Hitelessége az önreprezentációban rejlik. A különleges image transzfer alternatív technikával készült művek finom és érzéki hatásúak, újszerű, rétegzett nézőpontból mutatják be az otthon, az utazás, az idő és a tér fénybeli vetületeit. A New York-i Saléna Galériában (Long Island Egyetem) volt az első kiállítása. 2005-ben hazatér, azóta több egyéni tárlata volt, és számos csoportos kiállításon mutatkozott be. Többek között 2006-ban a Roma Parlament Balázs János Galériájában, majd az Aranytíz Művelődési Központban, 2009-ben a K.A.S Galériában és a budapesti Esélyek Házában. Fontosnak tarja a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek tehetséggondozását, művészeti oktatását, ezért 2006-ban részt vett a Nyílt Társadalom Intézet (OSI) által szervezett mentorprogramban. Tolerancia és art workshopokat tart, alkalmanként oktatóként dolgozik a Holokauszt Emlékközpontban. Zakcsi jr. Lakatos Béla jazz zongoraművész és zeneszerző együttesével fellépve énekesként is ismert és népszerű. (Artportal.hu)

Lakatos Erika fotó 02 Lakatos Erika: Emlékek jövője - kiállításmegnyitó, X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János) Lakatos Erika: Emlékek jövője - kiállításmegnyitó, X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János) Lakatos Erika: Emlékek jövője - X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János)

Lakatos Erika: Emlékek jövője - X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János) Lakatos Erika: Emlékek jövője - X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János) Lakatos Erika: Emlékek jövője - X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János) Eifert János felvételei

Lakatos Erika: Emlékek jövője - kiállításmegnyitó, X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János) Lakatos Erika: Emlékek jövője - kiállításmegnyitó, X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János) Lakatos Erika: Emlékek jövője - kiállításmegnyitó, X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János) Lakatos Erika: Emlékek jövője - kiállításmegnyitó, X6 Gallery, Budapest (Photo: Eifert János)

Lakatos Erika fotó 01 Lakatos Erika: Emlékek jövője - X6 Photo Edition Gallery, Budapest Senior Juhos Nándor (Photo: Eifert János)

LakatosErika kiállításmegnyitó közönsége (Photo: Eifert János)

Örömmel tudatom Apukám és Anyukám rokonaival és ismerőseivel, hogy 1943. május 8-án reggel fél 8 órakor leszálltam a mennyországból földi utam megkezdésére…

Értesítõ, megszületésemrõl, 1943. május 8. Eifert Janika 1943. május 8-án született, Hódmezővásárhelyen 

Örömmel tudatom Apukám és Anyukám rokonaival és ismerőseivel, hogy 1943. május 8-án reggel fél 8 órakor leszálltam a mennyországból földi utam megkezdésére. Hosszúságom 52 cm, súlyom 3.26 kg, hajam barna, szemem kék és Anyukámmal együtt igen jó egészségben vagyunk.

Mindenkinek sok puszit küld

Eifert Janika

Anyámmal, négyhetes és 2 hónapos koromban, Hmvhely, 1943. jún. 4 Anyám, apám, 1943

Apám fûszer-csemege üzlete előtt, 1944. júliusában Apámmal az erdõben, egy éves koromban, 1944. májusában

Dorothy’s Legs: Walters Lili és Szlágyi Máté a Trafik Klubban, Budapest, 2013. május 6.

A Trafik Klub közönsége a Dorothy's Legs formációt, Walters Lilit és Szlágyi Mátét hallgatja (Photo: Eifert János) Walters Lili énekel (Photo: Eifert János) Szilágyi Máté (Photo: Eifert János) 

O Forgot to Return Your Lies, Then You Run, Look At Me, Hello Boy, Cotton Candy Love, Mable, Deadend…  Dorothy’s Legs: Walters Lili és Szilágyi Máté a Zappa Café pincéjében (Eifert János felvételei)

Dorothy's Legs: Walters Lili és Szlágyi Máté (Photo: Eifert János)

http://soundcloud.com/dorothyslegs

 

OPERA AMORALE – AMORÁLIS OPERA EGY ELVONÁSBAN, A(E) BIZOTTSÁG NYOMÁBAN – Gergye Krisztián és Társulata előadása az Átrium Film-Szinházban, Budapest, 2013. május 5.

Gergye Krisztián az Opera amorale c. darabjában (Photo: Eifert János)

Már hónapokkal korábban tudtuk, hogy Gergye Krisztián Társulata és az Átrium Film-Színház egy kivételes, összművészeti produkció megvalósítását tervezi. Most elkészült a mű, és bemutatták.
A 80-as évek népszerű underground együttese – az A(lbert) E(instein) Bizottság – egy olyan kulturális referencia, amely műfajtól függetlenül a művészet totális szabadságát példázza. Az adott társadalmi, politikai vagy kultúrpolitikai közegre reflektáló tartalmon túl az emberi identitás szélsőségeit és/vagy közhelyeit felmutató „szabadidő-zenei“ együttes két legendás LP kiadványa – a „Kalandra fel!“ és a „Jégkrémbalett“ – mai napig érvényes életérzést és szellemi tartalmat közvetít. Gergye Krisztián (nem csak tánc) Társulata minden túlzás nélkül maximális tisztelettel viszonyul az A.E. Bizottság 80-as években véghezvitt „szabadságharcához“, és kulturális örökségnek tekinti az általuk képviselt szabad szellemiséget.

Opera amorale (Photo: Eifert János) Opera amorale (Photo: Eifert János) Opera amorale (Photo: Eifert János) Opera amorale (Photo: Eifert János)

Énekelnek: Dezső Sára, Mikecz Kornél, Murányi Márta, Philipp György, Szakács Ildikó, Varga Donát

Opera amorale, Gergye Krisztián és Társulata előadásában (Photo: Eifert János) Opera amorale, Gergye Krisztián és Társulata előadásában (Photo: Eifert János)

Zenélnek: Bartek Zsolt, Fábry Boglárka, Háry Péter, Philipp György, Szalay Tamás Géza – Szerepelnek: Szalontay Tünde, Tárnok Marica

Opera amorale (Photo: Eifert János) Opera amorale, Gergye Krisztián és Társulata előadásában (Photo: Eifert János) Opera amorale (Photo: Eifert János) Opera amorale, Gergye Krisztián és Társulata előadásában (Photo: Eifert János)

Táncolnak: Lőrinc Katalin, Gergye Krisztián, Barabás Anita, Fekete Blanka, Hoffmann Adrienn, Ruzsom Mátyás

Opera amorale, Gergye Krisztián és Társulata előadásában (Photo: Eifert János) Opera amorale, Gergye Krisztián és Társulata előadásában (Photo: Eifert János) Opera amorale, Gergye Krisztián és Társulata előadásában (Photo: Eifert János)

Zenei szerkeszt, hangszerel, vezényel, zenél és énekel: Philipp György

Vetít: Nay Tilda, Fény: Katonka Zoltán, Jelmez: Béres Móni, Smink, maszk: Károlyi Balázs, Koreográfus asszisztens: Hoffmann Adrienn, Produkciós vezető: Trifonov Dóra

Rendező, koreográfus, látvány: Gergye Krisztián

“Az előadásban a A.E.Bizottság tánczenekar életben maradt tagjai nem vesznek részt, az előadásért semmiféle felelősséget nem vállalnak, csak örülnek valószínűen. (lehet hogy van aki nem örül, viszont ez meg mindig így van, hogy semmi sincs ami mindenkinek tetszik, de az is igaz, hogy mindenben lehet valami ami valakinek tetszik!)”  Wahorn Airport

Opera amorale (Photo: Eifert János)

Eifert János felvételei

Nagy István: KÉK KORSZAK – fotókiállítás a Nemzeti Táncszínház Kerengő Galériájában, Budapest, 2013. május 3 – 30.

 Nagy István KÉK KORSZAK című kiállításának megnyitója (Photo: Eifert János)

Eifert János egy eredeti cianotípiát kap ajándékba Nagy Istvántól (Photo: Kapusy György) Nagy István a cianotípiáról beszél (Photo: Eifert János) Kapusy György és Eifert János felvételei

Nagy-István-Kék-korszak-meg

“1964-ben születtem Szentesen. Már az általános iskola végén érdekelni kezdett a fotózás. A Szentesi Fotókör tagjaként 1978-tól ismerkedtem meg a fotózás szépségével, kifejezési módjaival. Az első apró sikerek után lelkesen tanultam meg a laborálás lehetőségeit, érdekes eljárásait. Képeimmel több országos és regionális kiállításon szerepelek, továbbá önálló kiállításokat is rendezek. A szentesi Aktfotó Kiállítás és az Alföldi Fotószalon szervezőjeként mások képeivel is sokat foglalkozom. A 90-es évek végétől egyre jobban érdekelt a fotózás és a képzőművészet határán lévő, de fotográfiai módszerrel készített művek létrehozása. Számomra a kézi laborálás alkotási és beavatkozási lehetőséget biztosít. A fotóból, mint tömegtermékből egyedi műtárgyat próbálok készíteni. Saját eljárásként bronzlemez felületébe rétegenkénti maratással készítettem kicsit térhatású, vegyileg színezett, vagy ezüstözött képeket. Megszerettem az egyedi eljárásokat, a kézműves technikát, ezért emulzióöntéssel textil felületekre, érdekes textúrájú papírokra, fa felületekre készítem a képeim egy részét. A kép hordozó anyagának megválasztásával, felületével és a színével próbálom erősíteni a képi mondanivalót. Felelevenítem a száz évvel ezelőtti képkészítési módozatokat (cianotípia, argentotípia, olajnyomat, pigment eljárás). Ezen eljárások sok esetben, megfelelő témaválasztás esetén erősítik a fotográfia mondanivalóját, különlegessé és egyedivé teszik a képi megjelenést.” (Nagy István)

Nagy-István_Kék-korszak

Ballagnak a Modell Divatiskola végzős diákjai. Iparművészeti, Ruha- és Textilipari Szakközépiskola és Szakiskola, Budapest, 2013. május 3.

Modell Divatiskola, ballagási meghívó 1. Modell Divatiskola, ballagási meghívó 2. 2013.05.03.-Ballagási-megh-

Ballagnak a Modell Divatiskola (Iparművészeti, Ruha- és Textilipari Szakközépiskola és Szakiskola) végzős diákjai, köztük a 12 d osztályosok  – Antal Viktória, Csaba Fruzsina, Csuz Kitty, Domak Szilvia, Eifert Kata Nóra, Fekete Nikolett, Halászi Tímea, Holka Petra, Kanyó Rebeka, Kassai Szilvia, Kollarik Bernadett, Magyar Csilla, Marics Pálma, Molnár Yvette, Néder Janka, Pál Viktória, Rimóczi Barbara, Sedlák Dorina, Silye Vivien, Somkuti Andrea, Streéb Evelin, Szabó Noémi, Szalai Evelin, Tóth Fruzsina, Varga Dóra, Varga Johanna, Völgyi Réka, Wieszt Petra. Az igazgató: Zétényiné Gál Mária, osztályfőnök: Bolyki Istvánné.

 Eifert Kata Nóra papájával (Walters Lili felvétele)

Ballagás a Modell Divatiskolában (Photo: Eifert János)

Ballagáson (Photo: Eifert János) Ballagás a Modell Divatiskolában (Photo: Eifert János)

A 12 d a ballagáson (Photo: Eifert János)

Eifert Kata Nóra édesapjával (Walters Lili felvétele) Eifert Kata Nóra és Walters Lili (Photo: Eifert János) Az igazgatónő beszédét mondja (Photo: Eifert János) Eifert János a ballagó Katát nézi (Walters Lili felvétele)

Eifert Kata Nóra és Walters Lili (Photo: Eifert János) Kata és Kitty (Photo: Eifert János) Eifert Kata Nóra és Walters Lili (Photo: Eifert János)

Eifert Kata Nóra papájával (Walters Lili felvétele) Walters Lili fényképeit nézi vissza (Photo: Eifert János) Nagymama a ballagáson (Photo: Eifert János) Eifert Kata Nóra osztálytársaival (Photo: Eifert János)

Eifert Kata Nóra (Photo: Eifert János) Kata osztálytársával (Photo: Eifert János) Modell Divatiskola. Búcsúztatják a 12d osztályt (Photo: Eifert János) 

Walters Lili és Eifert János felvételei

 

Aktfényképezés, elmélet. Fotóoktatás.hu haladó művészsuli, Budapest, 2013. május 2.

Fotóoktatás.hu haladó művészsuli, 2013.05.02. (Photo: Eifert János) Aktfényképezés, elmélet. Fotóoktatás.hu haladó művészsuli, Budapest, 2013. május 2.

2010.11.27-Álló,-ülő-fekvő-akt-sorozat

Meztelenség és akt

Az emberi test művészi ábrázolása, az aktfotográfia – megszületése óta – kedvelt és népszerű műfaj. Egy 1859-ben rendezett párizsi tárlaton – ahol a fotográfia történetében először a fényképezők önálló szekciókban mutatták be alkotásaikat – 148 kiállító fotói között 1295 akt szerepelt. Amatőr kiállítások is tele vannak pakolva mezítelen lányok képeivel, de úgy tűnik sok esetben, hogy a közkedveltség nem állt egyenes arányban a minőséggel. Miért is? Technikai szempontból – egy-két esettől eltekintve – nem lehetett kifogásunk, viszont számos kép esetében felmerült a kérdés: vajon a csinos lányok ruhátlan fényképezése maga az aktfotográfia? A meztelenség és az akt (angolul: naked és a nude) látszólag ugyanazt a látványt jelenti, mégis lényeges a különbség. Meztelenül lenni azt jelenti, hogy meg vagyunk fosztva ruházatunktól, és a szó valamelyest magába foglalja azt a zavart, amelyet többnyire ilyenkor szoktunk érezni. Az akt szónak ellenben nincs kényelmetlen mellékzöngéje. A meztelenségre való reagálás kor, felfogás, társadalmi szokások függvénye (korunkra éppen a nagyobb szabadság, olykor szabadosság jellemző), az akt pedig művészettörténeti kategória. Akkor hát miért nem élünk avval a lehetőséggel, amelyet a művészi szabadság megenged? Miért ábrázoljuk még mindig úgy az emberi testet, mint évtizedekkel, évszázadokkal korábban? Miért keressük még mindig az emberi test szépségét hamis esztétizáló, idealizált formákban? Miért ne fejezhetné ki az általunk készített akt azt a kort, amelyben készült?

Jégkorszaki sziklafestmény részlet 000_Kr.e. 30000_Willendorfi Vénusz Madonna, 1450 körül Bûnbeesés (részlet), Sixtusi-kápolna, 1530

Az akt nem témája, hanem formája a művészetnek

A festészet legnagyobb korszakaiban az akt ihlette a legnagyobb műveket; és amikor nem volt kötelező téma, akkor is megtartotta rangját, mint akadémiai gyakorlat és a mesterségbeli tudás bizonyítéka. Az emberi test, mint téma, telis-tele van képzettársításokkal, és ezek a képzettársítások akkor sem tűnnek el teljesen, amikor a test átváltozik művészetté. Még a legabsztraktabb akt is fel kell, hogy ébressze a szemlélőben az erotikus érzés valamilyen maradványát. Karunkba zárni egy másik emberi testet és egyesülni vele, ez a vágy alapvető része természetünknek. Mindazonáltal a műalkotás rengeteg erotikus tartalmat tud magába olvasztani. A X. századi India templomszobrai leplezetlenül magasztalták a testi vágyat, mégis jelentős műalkotások, mert érzékiségük szerves része filozófiájuknak. A biológiai szükségleteken kívül a meztelen emberi test az emberi tapasztalás más területeit is felidézheti: a harmóniát, az energiát, az eksztázist, az alázatot, a szenvedést. Az akt, mint kifejezési eszköz egyetemes és örök emberi érték tehát. Természetesen nem minden meztelen ábrázolást tekintünk aktnak, ennek térbeli és időkorlátai vannak. A távol-keleti festményeken is vannak mezítelen alakok, de csak a fogalom kiterjesztésével nevezhetnénk azokat aktoknak. A japán metszeteken hozzátartoznak az ukiojéhoz, az életképhez, amely meghitt jeleneteket foglal magába. Az a gondolat, hogy a testet saját kedvéért, az elmélkedés komoly tárgyaként is lehet ábrázolni, a kínai vagy japán embernek meg sem fordul a fejében. Alapjában hasonló volt a helyzet a gótikus északon is. A reneszánsz kori német festők annak láttán, hogy Itáliában milyen nagyra becsült téma a meztelen test, maguk is elkezdtek élni vele, sajátos kánont fejlesztve ki. Igazán csak a Földközi-tengerrel érintkező országokban volt otthonos az akt, és jelentése még ott is gyakran feledésbe ment.

1852, Anonymus_Semi-nude women lying on a divan Mozgástanulmány, 1927 1935_FrantisekDrtikol Violon d'Ingres, 1924

1968_Shinoyama_Két akt hátulnézetben Akt, 1950 2002_Jan Smok  Létezik-e tökéletes forma?

Ahogyan a meztelen emberi test jelentése változott a különböző történelmi korszakokban, úgy a test arányainak megjelenítése is különböző volt. Ahogyan Arisztotelész fogalmazta, „a művészet befejezi, amit a természet nem tudott végrehajtani.” Az ideális forma, a tökéletes szépségnek az ábrándja kétezer éven át kísérte a művészeteket. Szabályokat, kánonokat fogalmaztak meg e törvényszerűség meghatározására. Valójában eszményi szépségen annak a testalkatnak a széles körben elterjedt emlékét értették, amely Görögországban fejlődött ki i.e. 480 és 440 között, és amely változó erővel és tudatossággal ugyan, de a reneszánsztól a XX. századig az európai ember számára a tökéletesség mintájául szolgált. Vitruvius harmadik könyvében utal a helyes emberi arányokra: az arányosságban – amely az építészetben is meghatározó – az ember teste a modell, mert kinyújtott karral és lábbal beleilleszkedik a „tökéletes” geometriai formákba, a négyzetbe és a körbe. Sokan azonban erőltetettnek érezték az emberi test geometriai formákba kényszerítését. 1507 után Dürer az emberi arányokat a természetből próbálta levezetni. „Nem él olyan ember a földön – mondja -, aki végsőleg ítélhetne felőle, hogy milyen is lehetne a legszebb emberi forma; csak Isten tudja azt.”

 Eifert János: Tánc-Test-Tanulmány 2. / Body-Dance-Study 2. (Budapest, 2013)

Láthatjuk tehát, a szépség, az ideális arányok meghatározása, egyáltalán, a meztelenség és az akt társadalmi megítélése koronként változott. A megítélés visszafelé is változhat, ahogyan mindig is változott a szerzett tapasztalat, tudás, az adott kultúrkör ízlése, az egyéni ráirányultsága függvényében. A görögök testkultuszát például csak filozófiájukkal összefüggésben lehet megérteni, ugyanúgy azt a középkori prüdériát is, amely a kivillanó boka látványát is illetlenségnek tartotta, miközben Ádám és Éva ruhátlan ábrázolása az oltárképeken teljesen megengedett volt. Az akt a klasszikus reneszánsz első száz évében virágzott legbujábban, amikor az antik ábrázolások iránti friss étvágy összefonódott a szimbolizmus és megszemélyesítés középkori szokásaival, voltak azonban korszakok, amikor csak a szenvedés, a halál megjelenítésére volt megengedett. A kép- és szoborrombolások – a meztelenség megjelenítésének, mint bűnnek az elítéléseként – szintén hozzátartoznak az akt történetéhez.