Archive for November, 2020
8. Perlensis Digitális Fotópályázat / PERLENSIS PHOTOSALON, Hungary – 2020. november 28.
8. Perlensis Digitális Fotópályázat / PERLENSIS PHOTOSALON, Hungary – PSA 2020-415, MFVSZ 2020/20
V. Művészek a Heti Betevőért jótékonysági adománygyűjtő kiállítás műveinek online aukciója, 2020. november
Nem marad zárt ajtók mögött Eifert János és Barabás Márton kiállítása – PAPAGENO, 2020. november 24.
Nem marad zárt ajtók mögött Eifert János és Barabás Márton kiállítása
Írta Papageno 2020. november 14.
Két izgalmas kiállítás nyílt meg a FÉSZEK Galériában az elmúlt napokban két olyan alkotó műveiből, akik rendszeres kiállítók e falak között. Bár a koronavírus-járvány elleni védekezés következtében jelenleg egyik sem látogatható, jó hír azonban, hogy az intézkedések miatt mindkettőt meghosszabbítják, ráadásul a művészklub Facebook-oldalán a látogatási tilalom alatt folyamatosan bemutatnak egy-egy alkotást Eifert János fotóiból és Barabás Márton szobraiból.
Eifert János: Visszapillantás (1964-2020)
„A jó fénykép nem csupán az esztétikai és technikai szabályok betartása következtében jó, hanem mert azon túl mondanivalójával, tartalmával képes megragadni az ember figyelmét. Ha ez megtörténik, valószínű, hogy a képnek van ereje” – fogalmazott Eifert János, az egyik legmeghatározóbb kortárs fotóművész. A 2020-ban létrejött FÉSZEK Fotóklub alapító tagja, művészeti vezetője, aki vallja, hogy a „csendes, halk, filozofikus mondanivalójú képek sokszor értékesebbek, mint a harsány látványra törekvő munkák”. A fényképezést 1968-ban kezdte, a Honvéd Együttes hivatásos táncosaként, a társulat külföldi turnéi során. Kezdetben a tánc volt képeinek fő motívuma, s ez meg is maradt fontos szegmensnek – 2005-ben a Magyar Táncművészek Szövetsége is elismerte őt -, de életművében a portrétól az akton át a természetfotókig széles a tematikus skála.
Több száz csoportos és egyéni tárlaton, szerte Magyarországon és a világ minden pontján bemutatták munkáit. Jó néhány albuma is megjelent, emellett kollégái albumaihoz, kiállítási katalógusokhoz írt bevezetőt, előszót, nyitott meg kiállításokat, valamint vezetett mesterkurzusokat, alkotótáborokat, tartott előadásokat. Diaporámákat is készít, amelyekért csakúgy, mint fotóiért több száz díjat, nagydíjat, különdíjat és diplomát érdemelt ki. Munkássága elismeréseként megkapta többek között a Fotóművészeti Alkotói Nagydíjat, a Magyar Érdemrend Tisztikeresztjét, a Fotóművészek Nemzetközi Szövetsége Kiváló Művésze kitüntetését. A legnevesebb fotóművészeti egyesületek tagja, Hódmezővásárhely Díszpolgára, a Zuglóért Emlékérem kitüntetettje.
Eifert János szakmájának, művészetének itthon és külföldön egyik legismertebb képviselője, meghatározó egyénisége, aki páratlan életművel ajándékozott meg bennünket és örömünkre, ennek egy kis töredékét láthatjuk a Feszek Galériában megrendezett életmű-kiállításon.
Eifert János olyan alkotó, aki otthonosan mozog a kamera mindkét oldalán. Sikeres volt táncművészként, az objektív előtt és világhírű és elismert lett a kamera mögött is. 1968-ban kezdett fotózni külföldi turnékon, és lett keresett fotográfus, szerkesztő, illusztrátor, oktató és felsőszintű fotóművészeti szervező. Számos nemzetközi workshop felkért előadója, vezetője. Bátran mondhatom, hogy nincs a fotográfiának olyan területe, ahol nem dolgozott sikerrel és nem alkotott maradandót. Diaporámákat készített, díjakat gyűjtött be, később fotográfiát oktatott, és oktat a mai napig. A táncot, a női szépséget, az aktot, a mozgás és a természetfotókat kedveli, e témakörökben számos könyve jelent meg. (Chochol Károly)
Barabás Márton: Vas szobrok
Barabás Márton Munkácsy Mihály-díjas magyar festő, szobrász, a Magyar Művészeti Akadémia levelező tagja. Tanulmányokat a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, Kádár György, Kokas Ignác, Kocsis Imre növendékeként folytatta. Kezdetben a hagyományos tájképfestészet keretein belül kereste a megújulási lehetőségeket, de kiváló volt arcképfestőként is, akárcsak nagyapja vagy korábbi oldalági rokona, Barabás Miklós. Tanulmányainak befejezése után a Derkovits Gyula képzőművészeti ösztöndíj segítette pályakezdését, majd 1978-1991-ig bekapcsolódott a Makói Grafikai Művésztelep munkájába.
Már korán foglalkoztatták a térszervező kompozíciók is. A szakirodalom példaként említi erre Ikarus konténer című alkotását, amelyet 1978-ban állított ki egy Stúdió-tárlaton. Korai alkotói periódusát alapvetően a fotóhasználaton alapuló hiperrealista művek jellemezték, e munkáiban a képzelet és a valóság kettőssége teremt feszültséget. Az 1980-as években a geometrikus absztrakció irányába fordult, de ugyanekkor a kollázstechnika segítségével szobrokat megidéző táblaképsorozatot alkotott. Ennek segítségével meghonosodott művészetében a háromdimenziós képszobrok alkotása, a festmény és a nonfiguratív szobrok határterületén álló alkotások születtek. Nagy találékonysággal válogatta meg anyagait alkotásaihoz, hangszeralkatrészeket, főleg zongorabillentyűzeteket, kalapácsrendszereket és rétegelt lemezeket használt fel, amelyekből gyakran állatfigurákat megidéző alakzatokat teremtett.
Munkássága a 20. század harmadik harmadának magyarországi neoavantgárd vonulatába illeszkedik egyrészt, másrészt Erdélyben az 1980-as évek elején jelentkezett kísérletező művészek munkáival, így az Ötödik Évszak című kiadványban bemutatott művekkel mutat erős rokon stílust. Festményeiből, síkplasztikáiból, installációiból sikeres kiállításai voltak, például 2002-ben a brassói Művészeti Múzeumban, majd 2008 nyarán a Székely Nemzeti Múzeumban. Az utóbbi egy-másfél évtizedben a könyvművészettel, azaz a könyvvel, mint műalkotás-tárggyal is foglalkozik; a Magyar Művészkönyv Alkotók Társaságának alelnöke.
Barabás Márton a klasszikus szobrászat tömegalakítási, tömegteremtési szabályait tudatosan elvető kompozíciói a térszemlélet terén kapcsolódnak vissza a hagyományokhoz, de úgy, hogy gyökeresen megújítják azokat: a tér dimenzióinak a lehető legintenzívebb birtokbavételére, a tér intenzív áthatására, a mű és tere azonosságának és eltérő minőségű, de mégis feszült egységének megteremtésére törnek ezek a munkák. A Barabás Márton alkotta térvonal öntörvényű, új valóság, csakis önmaga, behelyettesíthetetlen és bárhonnan megközelíthető, akármelyik nézőpontból szemlélhető – minden nézete főnézet –, a tér dinamikus erőit indukáló és virtuálisan hangsúlyozó műalkotás. A művész által megrajzolt térvonal maga a szabadság érintése: a szabadság nagyszerűségét és korlátainak abszurditását összpontosító, dinamikus, az éteri elvontságok szférájába emelt plasztikai tárgy. (Wehner Tibor)–––
IX. Biatorbágy Fotószalon, 2020. október – november
Eifert János
a IX. Biatorbágy Fotószalon karantén fotók kategóriájában Ablak című alkotásával II. helyezést ért el.
Tarjáni István
Biatorbágy polgármestere
Bozzai Attila
Biatorbágyi Fotóklub elnöke
A BFE – a Magyar Fotóművészeti Alkotócsoportok Országos Szövetsége védnökségével – 2020-ban kilencedik alkalommal írta ki nemzetközi fotópályázatát.
A pályázaton az amatőr és profi fotósok négy (Színes-kötetlen, Fekete-fehér-kötetlen, Természet és tájkép, Karanténfotók) kategóriában, kategóriánként legfeljebb 4 felvétellel indulhattak.
A versenyt 4 főből álló zsűri bírálta el, tagjai neves magyar és külföldi fotóművészek:
Sandra Zagolin, Olaszország, Daróczi Csaba természetfotós, fotóművész, Kerekes István fotóművész és Heltai Csaba tipográfus, képszerkesztő, 2006-tól közel 14 éven át a National Geographic magazin magyar kiadásának művészeti vezetője.
A fotószalonra 89 fotós 1059 alkotással nevezett. A zsűri pontozással a Színes (kötetlen) kategóriában 35, a Fekete-fehér (kötetlen) kategóriában 33, a Természet és tájkép kategóriában 32, a Karantén kategóriában 14 képet választott vetített képes bemutatásra.
DÍJAZOTTAK:
Színes kötetlen
I. ELŐD LÁSZLÓ: Reggeli meló
II. ELŐD LÁSZLÓ: Éjszakai kalmárok
III. TONOMÁR MÓNIKA: Kapitány
Fekete-fehér kötetlen
I.TONOMÁR MÓNIKA: Tájkép lóval
II. RÓZSA TAMÁS: Szárnyalás
III. HORVÁTH BOTOND: Szabadság híd ködben
Karantén
I. PRAUDA MIKLÓS: Mollika
II. EIFERT JÁNOS: Ablakban
III. TÖRÖK TIBOR: Magányosan a könyveim közt
Természet és tájkép
I. LITAUSZKI TIBOR: Ágasok lehelete
II. KOVÁCS NORBERT: Ébredések
III. ELŐD LÁSZLÓ: Tűzhal kánaán
A legeredményesebb alkotó (a négy kategória összesített versenyében, 7 díjazott/elfogadott képpel, a legmagasabb összesített pontszámmal): Előd László
BARTÓK RÁDIÓ Súgólyuk – kulturális magazin: Eifert János a fotózás öröméről – 2020. november 14. 10:00-11:00
BARTÓK RÁDIÓ
Súgólyuk – kulturális magazin
2020. november 14. 10:00 – 11:00
Szerkesztő – mv.: Radványi Dorottya
Zenei szerkesztő: Miklósi András
Barcsay Jenő sietősen, Szentendrén, 1978.
Erről a képről és életművéről is szó lesz a mai Súgólyukban, továbbá:
Zalán Tibor és Őze Áron Őze az “El kell mondanom” darab kapcsán
Eifert János a fotózás öröméről – a fotóművésszel Medvedt Yvette beszélget
Olasz filmhét a távmoziban
Pirk János emlékház Szentendrén
38. Magyar Sajtófotó kiállítás
És persze Barcsay 120
Sopronfalvi Ildikó MŰ-VILÁG c. fotókiállításának megnyitója és a NAGEA MÁRKA divatbemutató – H13 Galéria és Bemutatóterem, Budapest, 2020. november 10. 18:00
Szeretettel meghívjuk Önt
SOPRONFALVI ILDIKÓ MŰ-VILÁG c. fotókiállításának megnyitójára és a NAGEA MÁRKA divatbemutatóra!
2020. november 10-én, 18:00 órakor a kiállítást megnyitja: Eifert János EFIAP/b, ESFIAP, EPSA fotóművész
További közreműkődők:
DeLine jewelry
Bettinstyle
Neo Nature Cosmetics
White Model Management
Linda Simko
Hungaria pezsgő
Helyszín: H13 Galéria és Bemutatóterem (1085 Budapest, Horánszky u. 13.)
A kiállítás 2020. november 27-ig látogatható
.
.
.
.
.
.
.
A 36. Vizuális Művészeti Hónap fotópályázatának zsűrizése a Budapesti Művelődési Központban, 2020. november 7.
Visszapillantás (1964-2020) – Eifert János kiállítása a Fészek Művészklubban, 2020. november 3 – 27.
Visszapillantás (1964-2020)
Eifert János kiállítása a Fészek Művészklubban (1073 Budapest, Kertész utca 36.)
A kiállítást Lőrinc Katalin nyitotta meg, 2020. november 3-án, 18 órakor.
Miután az Országgyűlés elfogadta a rendkívüli jogrend bevezetésére irányuló törvényjavaslatot, így november 10-től, éjféltől életbe léptek azok az intézkedések, amelyekkel lassítani lehet a koronavírus-járvány terjedését. Ausztriához hasonló intézkedések léptek hatályba a járvány terjedésének lassításáért, többek között kijárási tilalom jön, nem lehet rendezvényeket tartani, bezárnak a stadionok, a fitnesz termek, a színházak és a múzeumok, és részben ismét digitális oktatás lesz.
A Fészek Művészklubban Eifert János Visszapillantás c. kiállítása is bezárt, a képeket csak online lehet megtekinteni.
. . .
. Eifert János: Időutazás / Disambiguation (2012)
.
.
.