Eifert János: FÉNNYEL ÍRT VALLOMÁSOK – Lobogó, 1979. szeptember 20.
Eifert János
FÉNNYEL ÍRT VALLOMÁSOK
Hódmezővásárhelyen születtem. Gyermekkoromban zenekarban játszottam, fuvolázni tanultam. Vonzottak a művészetek, de gépészmérnök akartam lenni, élveztem a politechnikai órákat, a hegesztést, a lakatos-mesterséget. Még gimnáziumba jártam, amikor táncolni kezdtem a Hódmezővásárhelyi Népi Együttesben. Tizenhét éves voltam, amikor a Néphadsereg Művészegyüttese felvételt hirdetett: hivatásos táncosként folytathattam azt, amit Vásárhelyen ama-tőrként elkezdtem.
Sokat tanultam az együttesben. A jelmez, a díszlet, a zene, a koreográfia iskolázza a látás- és formaérzéket, fejleszti a képi fantáziát. Az ország, a világ nagyvárosait járva híres képtárakat láttam, találkoztam a városépítészet különféle stílusaival, felfedező örömével és izgalmával gyűjtöttem magamba a számomra ismeretlen élet ritmusát.
Amit a fotózás technikájából tudok, autodidakta módon tanultam meg. Fotókiállításokra jártam, szaklapokat nézegettem, mások felvételeiből elemezgettem, személyesen soha senki nem oktatott. Ezért is tekinthetem példaképemnek és mesteremnek Escher Károlyt, Rodcsenkót, a francia Henry Cartier-Bressont, az amerikai Edward Steichent, a magyar származású Robert Capát. És hosszan sorolhatnám a fotóművészetben jelesen alkotó kortársak neveit.
Az együttesben sok szólófeladatot kaptam, de egyre inkább úgy éreztem, hogy mint elő-adóművész csak más alkotók elképzeléseit valósítom meg. Ekkor még nem gondoltam arra, hogy fotóriporter legyek. Az első biztatást, az első sikert egy békéscsabai kiállításon díjnyertes táncos képem jelentette. Később a Buda-pesti Fotóklub ifjúsági csoportjának lettem a tagja. Szükségem volt erre a közösségre, mert erőt adott – és ad ma is – számomra a baráti biztatás, az érdeklődő figyelem. Mindig valakinek az ösztökélésére mertem részt venni egy-egy pályázaton. Ha nívó-díjat, jutalmat, elismerést kapok, azért teljes az örömöm, mert sosem érzem ezt magától értetődőnek, hanem besorolom a hétköznapi csodák közé.
Sokféle géppel dolgoztam, sokféle megoldást kipróbáltam már. A jó felvételeknek nem a gép „tudása”, nem a technikai eszközök bravúrja az alapja. Napi munkám során a legkülönbözőbb eszközöket használom: csillagszűrőt, fényszűrőt, prizmákat, előtéteket, a cél érdekében alkalmazom a montázstechnikát is. De a technika nem önmagáért való, van olyan felszerelésem, amelyet évente ha egyszer használok.
Néhány éve dolgozom fotóriporterként, a Lobogó munkatársaként. Nemcsak vallom, hanem alkalmazom is az íratlan szabályt: a fotós legyen az újságíró legközvetlenebb munkatársa. Soha-sem untam végigülni a hosszú beszélgetéseket. Jegyzetelek a magam módján: képzeletbeli képkockákba sűrítem, sorakoztatom a lényeget. Amikor a gépbe nézek, már előre tudom, hogy mit, miért és hogyan szeretnék látni. S azt is látom, azt is belekomponálom a képbe, ami túl van a kereső határolta képmezőn.
Úgy érzem, túljutottam az úgynevezett művi, a kimódolt fényképezésen. Riporteri munkám kielégíti azon igényemet, hogy szüntelen érdeklődéssel nézhessek az ember és a virág jelenségeire.
Azt csinálhatom, amit szeretek. Dolgozom. Harminchat éves vagyok.
(Lobogó, 1979. szeptember 20.)