Archive for 1987
Central-European International Bank Ltd. – Annual Report 1987
Central-European International Bank Ltd. – Annual Report 1987 – Registered Office: V. Váci utca 16/b, H-364 Budapest, P.O. Box 170
Dr. Arno Puhlmann, Chairman of the Board of Direction; János Fekete, Deputy Chairman of the Board of Directors; Dr. Lajos Komár, Managing Director; Dr. Matthias Kunsch, Deputy Managing Director
Management and senior executive officers: Mr. András Felkai,Dr. Krisztina Arató, Dr. Péter Bakos, Ms. Veronika Schilling, Dr. Matthias Kunsch, Dr. Lajos Komár, Dr. József Szalai, Mr. Carlo Vodret, Dr. Gerhard Fürnrohr, Dr. Ferenc Gerhardt, Ms. Katalin Morgós, Mr. Shigeru Nohara, Mr. Jean-François Olivier
Katona József Színház, Budapest, 1987. december 19.
A Katona József Színház meghívást kapott a párizsi nemzetközi színházi fesztiválra. A katalógushoz, szóróanyaghoz rendeltek tőlem felvételeket. Módszerem a korábban kiérlelt “újrarendezés” volt, azaz az előadást megtekintve, a fontosabb jeleneteket újrarendeztem, a világítást a képi megjelenítés igényei szerint állítottam be. Kisfilmes gép, nagyfényerejű objektív és magas érzékenységű színes negatív volt a technikai rész.
Bruck an der Leitha és Wien, 1987. november 29.
Bruck an der Leitha, Wien, 1987. november 29.
Tizenegyig alszunk, majd kicsit sétálunk a városkában. Bruck an der Leitha mindössze 13 km-re fekszik Bécstől, szőlők, erdők és dombok között. Azt mondják, ebben a szecessziós és modern stílusú városkában a kulturális életnek mindig szezonja van: kiállítások, koncertek, színházi előadások, helyi művészek és vendégek, vagy nemzetközi sztárok előadásai. Ezekbe most nem volt alkalmunk belekóstolni, mert siettünk Bécsbe, ahol Eugen és Mirjana Schober vártak bennünket ebédre, beszélgetésre. Délután séta a belvárosban, Stephanskirche, orgonahangverseny. Este a Kreuz-Kino, újra mozi: Mágia
A Stephanskirche előtt: Valulsio, a béke prófétája. Őrült, vagy megszállott? (Eifert János felvétele)
Jegyzeteimből: Stephanskirche, Stephansdom: bécsi érseki székesegyház, Bécs főtemploma. A Stephanskirche építőpáholya. Bécs város Szent István protomártírnak szentelt plébániatemplomának legkorábbi fennmaradt része a 13. század második negyedében épült nyugati homlokzat. 1304-1340 között épült fel a kórus, majd 1359-től, amikor IV. Rudolf herceg egy társaskáptalant telepített a templomba, hozzáfogtak a nyugati rész átépítéséhez, lerakták az új hosszház és a keleti tornyok alapjait. 1400 körül a feltehetően prágai “meister Wenczla” vezette az építkezést, de a déli torony általa épített, 1396-ban elkészült alsó szintjeit az őt 1404-től követő utódának, Peter Prachatitznak 1407-ben vissza kellett bontania. Így csak 1433-ra fejeződött be a déli torony építése. Valószínűleg 1439-től vezette 1454-ig Hans Puchspaum a műhelyt. Ekkor fejezték be és boltozták le a hosszházat, megépült az új nyugati karzat. 1444-ben elkészültek az északi torony tervei, de csak 1450-ben rakták le az alapokat. Az építkezést újabb szünet után 1467-ben Laurentz Spenyng, Puchspaum utóda kezdte el. A templom ekkor vált püspöki székesegyházzá. A torony építését 1511-ben abbahagyták. Anton Pilgram 1513-ban az orgonaerkélyt, 1515-ben pedig a szószéket készítette el.
Fotózsűri (Wiener Landesmeisterschaft, Kategorie Farbkollektionendia) Wien, Klub d. Donaukraftwerk, Austria, 1987. november 28.
Fotózsűri: Wiener Landesmeisterschaft, Kategorie Farbkollektionendia, Wien, Klub d. Donaukraftwerk, 1987. november 28.
Eugen Schober, a Landesverband Wien des VÖAV elnöke felkérésére, Jung Zsenivel, Nagy Péterrel és Kolozsi Sándorral részt veszek a Wiener Landesmeisterschaft, Kategorie Farbkollektionendia zsűrizésében. A helyszín: Wien, Klub d. Donaukraftwerk. A bécsi fotókluboktól rengeteg anyag érkezett, sok utánérzés és másolás jellemző a legtöbbjükre. Találkoztunk azért eredeti, szépen megoldott ötletekkel is. A zsűrizés kapcsán élénk vita folyt arról, hogy a sportversenyekhez hasonló pontozással lehet-e igazságosan elbírálni a képek az esztétikai-technikai értékeit? Álláspontom szerint nem! A magyar módszer – ami persze nemzetközi is – lehetőséget ad a zsűritagok konzultációjára, az egyes képekkel kapcsolatban, és az elbírálás során nem csak versenyszerűen kezeli azokat. A pályázatra beadott műveknél – szerintem – a tartalmi és formai értékeket a technikai-esztétikai szempontok mellett az eredetiség, ötlet, művészi hatás oldaláról is értékelni kell. Néhány közreműködő, valószínűleg pályázó is, kifogásolta a zsűri szigorát. Erre azt tudtam mondani, hogy a Fotóklub tagjainak most nem feladata a zsűrit bírálni, hanem éppen fordítva: a zsűri feladata (és felelőssége) a beküldött művek alapján pillanatnyi teljesítményüket elbírálni. Rá kell éreznie a tehetségre, ösztönöznie és bíztatnia kell az előremutató teljesítményeket, és a pontozással ezt ki kell hangsúlyoznia. Nem lehet örökké a jól sikerült utánzásokat, sablonos megoldásokat bíztatni egy-egy előkelő helyezéssel! A képek válogatását és értékelését nem szubjektív hangulata, vagy a környezet pillanatnyi elvárásai, befolyásolása alapján teszi, hanem legjobb tudása és nemzetközi tapasztalatai alapján, és az elbírálás szigora és mértéke Bécsben is ugyanolyannak kell lennie, mint Párizsban, Londonban vagy Budapesten. Hozzátettem még, hogy a fotóművészetben a megmérettetés, összehasonlítás nem a centiméterekkel, dekagramokkal fejezhető ki, a formai-tartalmi-technikai-esztétikai értékeket inkább a lélek egységeivel fejezhetnénk ki. Nézni, látni, gondolkodni, érezni… Mindig megfogadom, hogy az osztrák és német pályázatok elbírálását – sportversenyre emlékeztető törekvései miatt – nem vállalom, de aztán a barátok mindig rábeszélnek, mondván, hogy éppen ezért ragaszkodnak személyemhez, hogy ezt vallom…
A képeken: Jung Zseni, Eifert János, Nagy Péter, Kolozsi Sándor, Paol Girardi, Franz Matzner (Präsident des Verband Österreichischer Amateurfotografen-Vereine, VÖAV), Eugen Schober (Präsident des Landesverband Wien des VÖAV), Mirjana Schober és mások (Gertraud Girardi felvételei)
Wien, Klub des Donaukraftwerk. Csoportkép, a zsűrimunka befejeztével. Első sorban, balról jobbra: Nagy Péter, Eifert János, Jung Zseni, Kolozs Sándor (zsűri). Második sorban: Franz Matzner (Präsident des Verband Österreichischer Amateurfotografen-Vereine, VÖAV), Eugen Schober (Präsident des Landesverband Wien des VÖAV), XY . Leghátul: Gertrud és Paol Girardi (Gertrud Girardi felvételei)
A munka befejeztével közös ebéd, majd séta a belvárosban. Este még moziba is mentünk, Az eastwicki boszorkányok (The Witches of Eastwick) c. filmet néztük meg, George Miller rendezésében. Főszerepben: Jack Nicholson, Cher, Susan Sarandon, Michelle Pfeiffer és Veronica Cartwright. A tartalom röviden: Három magányos nő él egy amerikai kisvárosban. Egyikük zenetanár (Susan Sarandon), másikuk háromgyerekes anyuka, a helyi lap újságírója (Michelle Pfeiffer), harmadikuk apró szobrokat készít (Cher). A barátnők találkozásaikkor arról álmodoznak, hogy kellene nekik egy férfi, aki más, mint az eddigiek, más, mint a városbeliek…
És megtörténik a csoda: a városkába költözik egy idegen (Jack Nickolson), aki meghódítja mindhármuk szívét… és testét. A barátnők kivirulnak, az ellenségeikkel furcsa dolgok történnek. De a háttérben mindig ott van Devil, és a lányok kezdik felismerni a férfi igazi kilétét. Elhatározzák, megküzdenek vele…
Humorral gazdagon átszőtt történet, mely leleplezi a kisváros prűdségét, felmagasztalja a három nő barátságát és erejét, mely segít megtörni a gonosz hatalmát, de nem válik álszentté ezáltal. A film alapjául John Updike azonos című világhírű regénye szolgált.
A film jó is volt, meg nem is, talán szórakoztató. Jack Nickolson-t azonban jobban élveztem más filmjeiben: Szelíd motorosok / Easy Rider (1969, rendező: George Hanson), Száll a kakukk fészkére / One Flew Over the Cuckoo’s Nest Randle (1975, rendező: Patrick McMurphy), vagy A postás mindig kétszer csenget / The Postman Always Rings Twice (1981, rendező: Frank Chambers).
Aztán szállásunkra hajtottunk, a számunkra lefoglalt panzióba (Bruck / Leitha).
4. Pécsi Nemzetközi Diaporáma Fesztivál – Pécs, Ifjúsági Ház, 1987. október 23 – 25.
4. Pécsi Nemzetközi Diaporáma Fesztivál, 1987. október 23-25. A fesztivál vendégei egy kiránduláson a Mohács melletti történelmi emlékparkban. A képeken: Harnóczy Örs fotóművész, Szebellédi Géza a Magyar Fotóművészek Szövetsége főtitkára, dr. Szász János fotóművész, Talpassy Zsombor reklámszakember, Eifert János, Jung Zseni és mások…
Sárközy György képriportja, Magyar Hírlap melléklet, 1987. szeptember 26.
Magyar Hírlap melléklet, 1987. szeptember 26.
Az idén rendezte meg harmadszor a Miskolci Városi Művelődési Központ az akt- és természetfotósok alkotótáborát. Az Eifert János és Jung Zseni vezette táborban — most először — nemcsak magyar, hanem osztrák és csehszlovák fotósok is részt vettek. A fotósok nem búcsúznak végleg egymástól, hiszen még találkoznak, hogy kielemezzék az elkészült munkákat, s a legsikerültebb képekből kiállítást rendezzenek.
Sárközy György képriportja
Fotóművészeti alkotótábor, Sebesvíz, 1987. szeptember 12 – 20.
Gipszezés a témánk, a “kísérleti nyúl” szerepét vállaljuk Jung Zsenivel. Hévizi Éva rajtunk mutatja meg először a technikát: a testet először vazelinnel kell bekenni, majd a kórházi gézt ráfektetni, a testhez, archoz simítani. Ezután lehet a folyékony gipszet rétegekben felvinni. Tíz perc után a gipsz-forma megköt, és levehető. Kudlik Robi, Csák Miki, Gedeon Péter és a többiek figyelik a kísérleti technikát, Monika Klinger és Rudi Haidenthaler már “élesben” fényképeznek.
Hosszú nap volt, remek kísérletezéssel. Este tábortűznél beszéljük meg a nap eseményeit, a mulatozás egy kicsit játék. Vass Kálmánnal rájátszunk egy kicsit… Monika Klinger és Zseni a tűz fényeit figyelik, álmodoznak talán? (Rudi Haidenthaler felvételei)
DIAPORÁMA ÉS MULTIVIZIÓ SHOW a Szegedi Városháza udvarán, 1987. július 29-én, szerdán 21:00-kor
.
DIAPORÁMA ÉS MULTIVIZIÓ SHOW a Szegedi Városháza udvarán
1987. július 29-én, szerdán 21:00-kor
Közreműködnek:
Dozvald János, Eifert János, Halmai László, Jung Zseni, Szabó András.
Narrátor: Talpassy Zsombor
Jegyek elővételben a Bartók Béla Művelődési Központban (Vörösmarty u. 3.)
és a színházi jegyirodában kaphatók.
Dozvald János és Eifert János a diaporámáról. TV-felvétel készül a Stúdió ’87 számára, Budapest, 1987. július 29.
TV-felvétel készül a Stúdió ’87 számára, a Ménesi úti műteremlakásunkban. A képeken a forgatás előkészületei: Dozvald János beállítja a Simda 2200 típusú diavetítőit és a vezérlőegységet (én Kodak Carousel S-AV 1010 típusú vetítőkkel dolgozom), Kicsiny Győző hangmérnök „bemikrofonoz”, Eifert János felhörpinti kávéját, a szerkesztő-riporter várakozóan beül a székébe, miközben András az operatőr részleteket, vágóképeket készít a különböző diaporáma-eszközökről, körtárakról, lejátszó-vezérlő magnóról, stb.
A magyar televízió kulturális műsorának, a Stúdió ’87 szerkesztői azért kerestek meg bennünket, hogy a diaporámáról beszéljünk. Ennek során Dozvald Jánossal a magyar diaporáma múltját és jelenét, valamint lehetséges jövőjét idéztük. Téma volt a közelmúltban a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében rendezett I. Nemzetközi Diaporáma Találkozó, valamint a Pécsett és Vácott felváltva rendezett nemzetközi diaporámafesztiválok jelentősége. Részleteket vettek fel a Hard Rocks c. diaporámámból, valamint Dozvald műveiből.
Eifert János: LÉGSZOMJ, Ceglédi Galéria, 1987. június 12 – július 5.
A KOSSUTH MŰVELŐDÉSI KÖZPONT ÉS TORNACSARNOK IGAZGATÓSÁGA
TISZTELETTEL MEGHÍVJA 1987. június 12-én 17.00 órakor
EIFERT JÁNOS FOTÓMŰVÉSZ
„LÉGSZOMJ” c.
KIÁLLÍTÁSÁNAK MEGNYITÓJÁRA
Megnyitja: Dr. Surányi Dezső kandidátus, tudományos főmunkatárs
A kiállítás helye: Ceglédi Galéria, Cegléd, Kossuth tér 5/a
Megtekinthető: 1987. június 12-től július 5-ig, naponta 10—18 óráig
A borítón: EIFERT JÁNOS: Szép új világ? I., II.
.. a környezetvédelem, mint fogalom Magyarországon 1974. óta használatos, a törvény megszületésével fogalmazódott meg fontossága. Szükségességét, hatékonyságát sokan vitatják, de az tény, hogy a környezetszennyezés a világ első számú kérdésévé vált. Az is tény, hogy a viták helyett tettekre van szükség.
A magatartáskutató és természettudós, Konrad Lorenz „Der Abbau des Menschlichen” (Az ember leépülése) című 1983-ban megjelent könyvében többek között azt írja, hogy az emberiség kilátásai rendkívül homályosak. Vagy az atomfegyverrel történő gyors, fájdalommentes öngyilkosság, vagy a környezetpusztítással járó lassú halál, mérgezés, emberi tulajdonságainak, teljesítményének leépülése szerint az annihilizációval együtt jár a kultúra dekadenciája. Gondoljunk csak Madách Imre „Az ember tragédiája” 12. színében ábrázolt vízióra, vagy George Orwell „1984” című fantasztikus regényében ábrázoltakra.
De maradjunk a mában. Ugye emlékeznek még az évszázad ipari katasztrófájára, amely 1984 decemberében történt Bhopálban, az Union Carbid egyik indiai üzemében? Takarítás közben egy tartály szelepe kinyílt, a pillanatok alatt kiszabadult metilizocianát elárasztotta a 800.000 lakosú várost, kétezer ember halálával, tízezer nyomorék kínjaival fájdalmat, átkot, gyászt hagyva a túlélőkre…
… fotográfiai tevékenységem 1976 óta szorosan kapcsolódik az előbb említett témához. Mint a BÚVÁR című környezetvédelmi folyóirat fotóriportereként, valamint szuverén alkotóként sokat kísérleteztem a témakör fotográfiai feldolgozásával. Kezdetben az ember és természet kapcsolatát boncolgattam, később a talaj, a víz, a levegő és a településkörnyezet szennyezettségét dokumentáló fotókat készítettem, hogy tettenérhetők legyenek a szennyezőforrások. Ezután a magyarországi szennyvíztisztító telepeket vettem sorra, majd a nemzeti parkok bemutatása következett.
1984-ben az UNESCO által meghirdetett Fák Éve alkalmából mutattuk be feleségemmel és munkatársammal, Jung Zsenivel a FÁK ÉS NIMFÁK című közös kiállításunkat. A téma játékos, könnyed feldolgozása, a lírai hangvétel, valamint a részletekben is igényes megjelenítés nagy sikerű bemutató-sorozatot eredményezett itthon és külföldön egyaránt.
A FA MÁSODIK ÉLETE című sikeres naptáramat az ÁGKER jelentette meg 1985-ben, Frank Éva szerkesztésében, képanyagából a lipcsei FOTOGRAFIE és a hazai FOTÓ többet bemutatott.
A „HARD ROCKS” című diaporáma képanyaga az USA-ban készült 1985-ben, s itthon fejeztem be. (Munkatárs: Jung Zseni, hang: Wilpert Imre.) Legutóbb a 9. Internationales Ton-Bild Festival, Hamburg 1987. első díját és a közönség díját nyerte. Mondanivalója a kiállítás felvállalt gondolataival rokon.. .
… a kiállítás több ismert és díjazott képre épül, de szerkezetében, stílusában az egymáshoz kapcsolódó fotók hordozzák a mondanivalót. Ugyanakkor nem kívántam megfosztani a tárlat látogatóit az egyéni értelmezés lehetőségeitől sem. A téma iránti fogékonyság mindenesetre segít a különböző síkon ki-bontható gondolatok befogadásához…
Eifert János
Felelős kiadó: Lür István igazgató
Kiállítást rendezte: Barnóth Zoltán
87.195 I Szolnoki Nyomda — Felelős vezető: Gombkötő Béla
Készült 3oo példányban
Magyar Fotográfia 1987 – Műcsarnok, Budapest, 1987. május 22 – július 12.
Magyar Fotográfia 1987 – Műcsarnok, Budapest, 1987. május 22 – július 12.
Kiállított képeim:
Mai Anonymus, 1984 Fekete-fehér, 26×40 cm
Ansel Adams emlékére, 1985 Fekete-fehér, 25×40 cm
A Föld álma, 1985 Fekete-fehér montázs, 30×30 cm
Megvásárolta a Magyar Fotóművészek Szövetsége
Kiállítók:
Ambrus Tibor (1958), Apáti-Tóth Sándor (1948), Armuth Iván (1929), Ács Irén (1924), Bahget Iskander (1943), Bajtai Lajos (1934), Bakó János (1943), Balla András (1945), Balla Demeter (1931), Balogh Szilárd István (1933), Balogh P. László (1945), Bara István (1942), Baracs Dénes (1959), Baric Imre (1952), Baricz Katalin (1948), Bándi András (1952), Bánkuti András (1958), Bence Pál (1913), Bencze László (1949), Benkő Imre (1943), Berekméri Zoltán (1923), Berta Béla (1953), Bíró Klára (1939), Blinczinger Béla (1949), Bojár Sándor (1914), Chappon István (1923), Chochol Károly (1935), Csabai István (1953), Csák Miklós (1933), Cser István (1947), Csonka Béla (1936), Csonka Károly (1944), Csörgei Gábor (1948), Domonkos Endre (1925), Drégely Imre (1960), Eifert János (1943), Endrődi Péter (1951), Farkas árpád (1949), Fejér Ernő (1945), Fejér Zoltán (1951), Fenyő János (1954), Fényes Tamás (1924), Friedmann Endre (1934), Fuszenecker Ferenc (1944), Gadányi György (1942), Gebhardt György (1910), Gedeon Péter (1955), Gink Károly (1922), Gránitz Miklós (1943), Gyenes Kálmán (1941), Molnár Győző Ferenc (1945), Habik Csaba (1956), Halas István (1954), Haider Andrea (1947), Hegyi Gábor (1952), Hemző Károly (1928), Herbst Rudolf (1941), Honéczy Barnabás (1955), Horvát Éva (1954), Horváth Domonkos (1958), Horváth Péter (1945), Ilku János (1946), Inkey Tibor (1908), Jankovszky György (1946), Juhász Attila (1958), Jung Zseni (1940), Kabáczy Szilárd (1930), Kassányi Jenő (1938), Katona Bálint (1950), Katona István (1928), Katona Miklós (1937), Kiss Árpád (1957), Kocsis Iván (1931), Koncz Zsuzsa (1941), Korniss Péter (1937), Kovács Attila (1951), Kovács Tamás (1937), Kresz Albert (1939), Krista Gábor (1963), Kunkovács László (1942), Lantos István (1961), Lehotka László (1948), Leitner László (1961), Lugosi-Lugo László (1953), Lussa Vince (1924), Magyar Ferenc (1931), Manek Attila (1953), Markovics Ferenc (1936), Marsalko Péter, Máthé András (1954), Mezey Béla (1935), Mészáros László (1939), Módos Gábor (1939), Moldvay József (1941), Molnár Edit (1933), Molnár Géza (1942), Mudrák Attila (1958), Nagy Péter (1957), Nagygyörgy Sándor (1933), Nádor Ilona (1924), Németh Andrea (1946), Németh Ferenc (1952), Normantas Paulius (1948), Obermayer József (1956), Ország László (1952), Pataki Gábor (1960), Pálfai Gábor (1933), Pelbárt János (1947), Petrovits László (1927), Péntek László (1945), Péter Gábor (1966), Pintér Márta (1958), Pólya Zoltán (1953), Prakfalvi Endre (1956), Ratkai Barna (1942), Reismann V. Marian (1911), Révész tamás (1946), Ruzsonyi Gábor (1952), Sas Tamás (1957), Sehr Miklós (1937), Siklós Péter (1937), Sipos K. Beatrix (1963), Sipos Géza (1954), Slezák István (1957), Soltész Éva (1954), eM. Soós György (1956), Stalter György (1956), Stekovics János (1959), Szabó Judit (1955), Szabó László (1938), Szabóky Zsolt (1941), Szalcer Gábor (1959), Szamódy Zsolt (1956), Szántó Z. András (1944), Szebellédy Géza (1941), Szelényi Károly (1943), Tahin Gyula (1942), Takács Gábor (1945), Tanai Csaba – Ta „ca”(1966), Tasnádi László (1954), Tatai Tibor (1956), Tobischka Gabriella (1948), Tomori Ede (1920), Tóth Béla (1949), Tóth György (1950), Tóth István (1923), Török László (1948), Ujhelyi István (1936), Vajda János (1954), Vassányi Béla (1923), Váradi Zoltán (1955), Vencsellei István, Vécsy Attila (1954), Végh Elek (1910), Vidovics István (1944), Vig Sándor (1955), Vigovszky istván (1930), Vitéz Kálmán (1946), Wagner Ferenc (1951), Weber Lajos (1952), Wessely György (1954), Zágon László (1943)
Katalógus: Markovics Ferenc, Daniela Mrázková, Colin Ford bevezetőjével
Domokos Varga: Budapest, con 315 foto a colori, Corvina, Budapest, 1987
Domokos Varga: Budapest con 315 foto a colori, Corvina, 1985
Disegno di Zoltán Kemény, Traduzione di Gaetano Minuta, © Domokos Varga, 1985, ISBN 963 13 2459 1
Printed in Hungary, 1987, Tipografia Kossuth, Budapest CO 2515-h-8789
Fotografie di Benkő, Imre – Bérczi, Lóránt – Czeizing, Lajos – Cs. Kovács, Sándor – Csigó, László – Diener, Tamás – Eifert, János (95, 97, 98, 99, 103, 106, 107, 113, 115, 120, 121, 190, 214, 247, 248, 251, 254, 301, 302) – Faragó, István – Fejér, Ernő – Gara, György – Gyarmathy, László – Hámor, Szabolcs – Hász, András – Hegedüs, György – Hemző, Károly – Huschit, János – Kapocsy, György – Kastaly, Károly – Korniss, Péter – Kozák, Albert – Köteles, Lajos – Lábas, Endre – Patyi, Árpád – Rácz, Endre – Ráffael, Csaba – Révész, Tamás – Saphier, Herbert – Schichmann, Béla – Schiller, Alfréd – Siklós, Péter – Szabó, József – Szabóky, Zsolt – Szalai, Zoltán – Szelényi, Károly – Szerencsés, János – Tahin, Gyula – Tihanyi, Bence – Tokaji, András – Vidovics, István
II. Országos Fotóművészeti Tábor kiállítása, Molnár Béla Ifjúsági Ház, Fotógaléria, Miskolc, 1987. január 9 – 30.
A MISKOLC VÁROSI MŰVELŐDÉSI KÖZPONT TISZTELETTEL MEGHÍVJA ÖNT 1987. JANUÁR 9-ÉN 18 ÓRÁRA A FOTÓGALÉRIÁBA (MISKOLC, GYŐRI KAPU 27. – MOLNÁR BÉLA IFJÚSÁGI HÁZ) a II. ORSZÁGOS FOTÓMŰVÉSZ TÁBOR kiállításának megnyitójára, melyet JUNG ZSENI és EIFERT JÁNOS fotóművészek nyitnak meg
A Miskolci Városi Művelődési Központ által életrehívott nyári „fotótábor” hézag-pótló intézménye a magyar fotómozgalomnak. Ugyanis arra vállalkozott, hogy a haladottabb fotóamatőrök továbbképzéseire nyújtson lehetőséget. Két kitűnő oktató, Jung Zseni és Eifert János vezetésével elsősorban olyan tematikában való jártasságot szerezhettek meg, amelynek gyakorlása hétköznapi körülmények között csak elvétve állt módjukban. Ez az aktfényképezés. Természetesen akár fotóklubban, vagy lakásban is lehet akt-képeket fotografálni. Ezek a felvételek azonban rendszerint kis számú variációs lehetőséget kínálnak, nem szólva arról, hogy a formaproblémák mellett fel sem merül a tartalmi alakítás gondolata.
Ezen a nyáron továbbképző tanfolyamon az akt modell a természetben jelentkezik. Tehát az a feladat, hogy az emberi figurát kapcsolatba hozzák a természeti környezettel. Ilymódon a meztelen emberi testnek a képen való szerepeltetése jelentéshordozó elemmé válhat: tehát megszületik az ember és a természet kapcsolatából kibontakozó gondolatiság. Ez a felfogás az aktfényképezés új útjait nyitja meg. A tábor résztvevői meg is értették azt a nagy lehetőséget. Jung és Eifert kitűnő pedagógiai érzékét és tapintatát dicséri, hogy nem állították követendő példának a maguk alkotásait: hanem arra törekedtek, hogy minden növendék találjon rá alkatának megfelelő felfogásra. Így történt, hogy az egyetlen egy modell, s az azonos természeti környezet ellenére az elkészült fotográfiák igen változatosak: sok értékes található köztük. A kiállítás anya-gát variálja néhány néprajzi téma is, ezzel is gazdagodott az 1986. évi fotótábor összképe.
Végvári Lajos
KIÁLLÍTOTT KÉPEK JEGYZÉKE:
KISS ISTVÁN
Vécsy Attila portréja
Jósvafő 1986.
Végre nekem is van lágyítóelőtétem III.
VASS KÁLMÁN – VÉCSY ATTILA
Meddő
Csapadéknyom alatt
Üdvözlet
NAGY PÉTER
Táj I- III-IV Táj I
Érzés
I- I I- I I I
ERDEI ANDRÁS
Akt
I n memoriam I I és IV Akt IV
Rudabánya I-II
BORKA ATTILA
Napimádók
FUNÁK ANDRÁS
Faháló
Félek
Fura
Alkotók II.
WAGNER FERENC
Szieszta
Idill (Jósvafő)
Múlt idő (Aggtelek)
DOBOSY LÁSZLÓ
Táj I-II-IV
Sziklás akt I-11
Akt I-II
KOTNYEK ISTVÁN
Alászállás
Táj síkban és térben
Árnyék kompozíció képpár
Omladozó múlt I-II-III
KUCHTA NÁNDOR
Jósvafői zuhatag
Víztározó
Szádi rom
Virágok II.
Evolúció I.
PETERMAN KÁROLY
Erosz
Fény
Cím nélkül
In memoriam SZN
LIPTÁK ISTVÁN
Kiszáradt medrek
Kiűzöttek
Játék a fátyollal I.
FEISCHER JURAJ
Udvaron I-II-III
Modell és fényképészek I.
TÓTH KÁROLY
Ébredés Formák
VANCSICS MIHÁLY
Cím nélkül
SZABÓ TIHAMÉR
In memoriam I-II-III
LŐKÖS ZOLTÁN
Szörny
Mementó II.
Mozgásban
Cím nélkül
Gyász III.
Alom I.
SZÉCSI ZOLTÁN
Összetartozás
EIFERT JÁNOS
Forrás
Zubogyi templom I-V
A romlás virágai
Nyaralás
JUNG ZSENI
„A nagy ravatal”
Napraforgók I-II
Volt egy szebb világ
„Szállnék a fény felé, de …”
Fűzfa I-II
Roger Rössing: Architekturfotografie. VEB Fotokinoverlag Leipzig,
Roger Rössing: Architekturfotografie, VEB Fotokinoverlag Leipzig, 1987
Roger Rössing: Architekturfotografie unter Mitarbeit von Renata Rössing, VEB Fotokinoverlag Leipzig, 4., völlig neubearb. Auflage, 21.-37. Tausend
Lizenz-Nr. 110-210/326/87; Lektor: Ursula Petsch; Gesamtgestaltung: Egon Hunger, Leipzig; Printed in GDR; Druckerei Fortschritt Erfurt; Druck: Druckhaus Weimar; Bestellnummer: 547 1746 03200; ISBN 3-7311-0021-5
A könyvben publikált fotóim: Brooklyn Bridge, New York (belső borító); Manhattan az Empire State Building 102. emeletéről (26); Dorf in Algerien (43); Bauernhaus in der Hortobágy, Ungarn (61); Grabmal Tadsch Mahal, Indien (85); Place de la Concorde und Eiffelturm (121); Welturh in Toronto, Kanada (123); Paris, Stadtteil Défense (138-139); Museum Guggenheim, New York (158); Minarett aus Samarra, Irak (159); Bäuerliches Baudenkmal am Fertö-Teich, Österreich (170-171); Alt und Neu treffen oft heftig aufeinander. Sternstunden für den findigen Fotografen. (174); Wohnsiedlung Alt-Erlaa, Wien (175); Denkmal des slowakischen nationalaufstandes Banska Bystrica. (186); Metschet Oran, Algerien (187)
Confidential TARIF 1987 Hungary. Photo: János Eifert
CONFIDENTIAL TARIF 1987 HUNGARY – IBUSZ prospektus, Published by IBUSZ Marketing Management, Editor responsible: Ferenc Szatmári, Edited by Press and Publicity Department, Design: Péter Wellner, Photo: János Eifert, Printed by P. Strohal OHG, Vienna – Austria