János Eifert - Photographer

Nagy Miklós Kund: Toldjuk meg néhány T-vel! Múzsa 454. szám, Marosvásárhely, Románia, 2000. augusztus 12.

2000.08.12-Múzsa,-Románia Múzsa 454. szám, Marosvásárhely, Románia, 2000. augusztus 12. Múzsa 454. szám, Marosvásárhely, Románia, 2000. augusztus 12. Múzsa 454. szám, Marosvásárhely, Románia, 2000. augusztus 12.

Nagy Miklós Kund: Toldjuk meg néhány T-vel! Múzsa 454. szám, Marosvásárhely, Románia, 2000. augusztus 12.

Tánc — Test — Természet vagyis 3T. Ilyen címen hirdették a plakátok Eifert János budapesti fotóművész marosvá­sárhelyi egyéni tárlatát, mely múlt csü­törtökön nyílt meg a Várgalériában. Játsszunk a betűkkel, szavakkal, toldjuk meg a címlistát néhány T-vel. Tehet­ség — tudás — találékonyság — tapaszta­lat — technikai tökély… Bármelyik fogalom felmerülhet a nézőben s nyilván nem csak T-vel kezdődő sok más is, oly bőkezűen kínálja a vendég és válogatott anyaga a méltatni valót. Az összbenyo­más első következtetéseként bizonyára a művészi jelző kívánkozik az értékelő ajkára, tollára, Eifert képi világa ugyanis a fotográfiának azt a tipikus vonulatát gazdagítja, amelynél a fotóművészet szóösszetétel második tagján van a hangsúly, a fotós szándékai, érdeklődése, beállítottsága, törekvései, talentuma folytán képalkotó munkásságában ez az, ami dominál. Es hat, sokkoló fogások nélkül is erőteljes élményzuhatagot bo­csátva közönségére. Ezt honorálta világszerte megannyi díj és elismerés, ennek nyomán vált ismertté és elismertté otthon és nagyon sokfelé a föld kerekén.

Persze, legkevésbé se célunk a leszűkí­tés, a magyar fotószövetség elnöke sokol­dalúságával, inventivitásával, kezdeménye­ző és kísérletező kedvével is számtalan hívet szerzett magának, s azt is könnyedén megtehette volna, hogy a 3T mellé egy másikat is társít, mondjuk a Társadalom képében, hiszen korábban fotóriporter is volt, „életszagúbb” felvételekben se szű­kölködhet. Ez a másutt is joggal megcso­dált válogatása azonban legfontosabb von­zalmait hozza elénk, nem volt értelme bő­víteni. Csepp a több mint három évtizedes termékeny fotós pályája felvételtengerében, de akár az esszencia, magában hor­dozza e művészet lényegét, felidézi illatát, ízét, zamatát.

Eifert János egyik nagy szerelme a tánc, 17 éven át táncművészként is babérokat szerzett, magától értetődő, hogy ez fotográ­fusi látásmódját is befolyásolta. A kiállítá­son látható számos akt, szép női test szokatlan, koreográfusra is valló beállítása ugyancsak ezt tanúsítja. Nyilván a ter­mészetben is a rendhagyó látványt keresi és meg is találja, ha nem saját környeze­tében, másutt, akár egzotikus tájakon, Eifert ugyanis szerencséjére, világjáró fotóművész. Nem csak érzékenyen észle­lő, de tudatosan építkező, komponáló, nagy műveltségű modern alkotó, aki a képzőművészet klasszikus értékeitől az op-artig, a szürrealizmustól a komputer-művészetig minden ilyen téren otthono­san mozog. Több képe, kollázsa közvet­len utalás valamelyik irányzatra, remekműre. A számítógép egyébként őt magát is lenyűgözte, hatásosan használja finom színharmóniái, monokróm víziói, plaszti­kai kvalitásokat hordozó kompozíciói érvényesítésében.