János Eifert - Photographer
Archive for April 8th, 2009

Kiss Zsolt: INDIA, AZ ÁRNYÉKOK SZÍNEI / THE COLOURS OF SHADOWS. Kiállításmegnyitó és könyvbemutató, Erdei Ferenc Kulturális és Konferencia Központ kamaraterme, Kecskemét, 2009. április 8.

 

   india-megnyit   Kiss Zsolt: INDIA, AZ ÁRNYÉKOK SZÍNEI / THE COLOURS OF SHADOWS

Kiállítás és könyvbemutató, Erdei Ferenc Kulturális és Konferencia Központ kamaraterme (6000 Kecskemét, Deák Ferenc tér 1.)

“Titkos kóddal üzenő képek, amelyek nem igényelnek szótárat, csupán nyitott szívet – Eifert János fotóművész fogalmazott így ma kora este az Erdei Ferenc Kulturális és Konferencia Központban, ahol zsúfolásig megtelt a kamaraterem. A neves kecskeméti fotósdinasztia tagjának, Kiss Zsoltnak a kiállítására gyülekeztek a művészek, a barátok. Egy indiai túra ihlette a földrésznyi ország iránt azt az érzelmet, amelynek termései a fényképek és a belőlük szerkesztett könyv. Kiss Zsolt India-arca rokonszenves; nagyszerű képíróvá tették őt az élmények – mondta megnyitó beszédében Eifert János. A színek lélektani hatására ösztönösen ráérez. A Kecskeméti Televízió egykori operatőrének munkáiból Kincses Károly szerkesztett könyvet, amely – az elhangzottak szerint – rendet és harmóniát teremtő, igazi mestermű. ”  (Varga Monika, kecskemeti tv.hu)

Napló, Kecskemét, 2009. április 8. 

Bosnyák János és Bús Csaba felvételei

1245188_008-bus-csaba-felvetele  1245186_006-bus-csaba-felvetele

_mg_5575 papp-elek-300-pixel_5623

250_5612 250_5615 250_5632 250_5607

Farkas Antal jama: Munkakönyv – fotóalbum, 2009.

farkas-antal-jama_munkakonyv-200-pixel   farkas-antal-jama_onarckep-200-pixel   india_56313 jama-dedikalas-200-pixel1

 

farkas-antal-jama_halak-vallfan  Farkas Antal jama: Halak vállfán / Fishes on the Clothes-Hanger (1993)

farkas-antal-jama_orange-brigitta

Farkas Antal jama: Narancssárga Brigitta / Orange Brigitta (2001)

Felidézve  2005. áprilisi kecskeméti kiállításának megnyitójára írott szövegemet, amit akkor – megfázásom miatt – drótpostán küldtem el, és azt távollétemben felolvasták:

Piros lap, avagy a kígyó és a sámfa véletlenszerű találkozása a zuhany alatt

Farkas Antal jama

 Ma már egy vírusos fertőzéshez nemcsak az ágyban kuporgó, forró teát, esetleg forralt bort szürcsölő, nyaka köré meleg sálat tekerő alakot kell elképzelnünk. Elképzelhetjük a Zoom Galéria szerkesztőjét is, amint Farkas Antal Jamáról írott kéziratát e-mailen elküldi a szerkesztőségnek, de egy fránya vírus miatt, közvetlenül a nyomdai leadás előtt a monitorról lepotyognak a betűk, és a QuarkXPress-szel nincs mit betördelni. És Önök, a lapot kinyitva, az én rovatomhoz érve ott állnának egy betű nélkül, az ismertetőm nélkül. Nem lenne művészettörténeti handabanda, nem kellene életrajzi adatokat, meg a „mit gondolt a művész” szóhalmazokat átizzadni. Elmaradna az éppen kiválasztott fotográfus – olykor érdemtelen – egekbe emelése, megdicsőítése, vagy – merthogy kritikusnak is kell lennünk – a földbe döngölő, lekezelő tudálékosság. A szavak helyett maguk a képek – a művész – beszélnének. Persze, rögtön jelentkezne az első probléma: Farkas Antal Jama képei beszédesek ugyan, de „képolvasatuk” eltér a megszokottól. „Boci-boci fekete-fehér angolszetter, a képeim továbbra is színesek, Frank Zappa meghal” (forrás: Jama első önálló kiállításának címe, amelyet 1993-ban a fővárostól 86 kilométerre, az Erdei Ferenc Művelődési Központban rendeztek meg). Képnyelven beszélni feltehetően nem a fotóriporterektől, a dokumentaristáktól tanult, hanem a dada, a konceptuális művészet, a pop-art, a posztmodern, az abszurd voltak „mesterei”, és középiskolásként Jarry Übü királya, vagy Boris Viant írásai voltak kedvenc olvasmányai. A perspektívakorrekciót sem műszaki géppel, hanem Cèsanne módszerével végzi.
Azért még sem baj, hogy a vírus nem potyogtatta le betűimet, így elmondhatom, hogy Farkas Antal Jama 1960-ban született Kecskeméten, majd 1974 és 1978 között a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, festő és grafikai szakán koptatta az iskolapadot, amit 1985-ben a Magyar Iparművészeti Főiskola fotó- és tipográfiai szaka követett. Az persze a képeiből „szól ki”, hogy rendkívüli fantáziája, amely az abszurd, újraértelmezés, anamorfózis kulcsszavakra épül, tulajdonképpen a perspektíva átverését jelenti.  Ha képeit nézzük, hihetünk-e a szemünknek? Tükröz, beépít, ráfest, elrendez, beleragaszt, – még a technikát illetően is folyamatos bizonytalanságban tartja a nézőt. Metonímiát, metaforát, rímeket, hasonlatot használ – költészetet teremt egy racionális nyelvvel, a mesterség és művészet eszközeinek magas fokú birtokolásával. Soha nem érjük tetten, hiszen nem hazudik: nagyotmondás helyett inkább megteremti magának – nekünk – azt a másik világot. Piros lap, avagy a kígyó és a sámfa véletlenszerű találkozása a zuhany alatt. De a kígyó valóban ott van. Képeibe soha nem nyúl bele számítógépes szerkesztéssel. Azok úgy vannak kitalálva, megrendezve. A film széle – nem márkareklámként, hanem az eredetiség igazolására – benne marad a képben, és a kompozíció részévé válik. Ahogyan az általa teremtett titok-világ is az igazi világ része lesz. Legalább is, ezt hiteti el velünk. Merthogy egy nagy varázsló, igazi bűvész-művész, utcai hazardőr. Figyeljük a kezét: itt a piros, ott a piros, hol a piros? Nem csal, csak varázsol.
Teljesen érdektelen persze, hogy képeit varázslóként, bűvészként, fotóművészként, vagy képzőművészként hozza létre. Dinnye fogaskerekekkel, Halak vállfán, Salföldön álló akt. Lényeg, hogy megszülettek. Csinál ő plakátokat, reklámfotókat, „használják” őt alkalmazott fotósként, arculat- és látványtervezőként, tipográfiai és grafikai „munkásként”, hiszen bizonyított már, papírja is van róla: 1989-ben kitüntetéses diplomával végzett a tervezőképző Intézetben, dicséretes diplomával a Mesterképző Intézetben. De ez nem is érdekes, hiszen képeinek különleges értékét nem a pecsétes oklevelek adják. Saját magát „fotójamatőr és tragikusművész” címkével gúnyolja, de szeret Wagnert hallgatni, jó sajtokat fogyasztani, Woody Allen-vicceket mesélni, a MÉH-telepen vásárolni, Jan Dibbets Perspectiva correction című munkáját olvasgatni, és közben jókat sörözni. Mindez persze magánügy, képein viszont ott vannak a megfejtésre váró titkok. Nagy metafizikus csendélet, Madamme Retnouard, portrék, csendéletek, önarcképek, szavakkal körül nem írható világ.
Azért, mert életrajzából olvashatjuk, hogy Pécsi József ösztöndíjas, tagja a Magyar Fotóművészek Szövetségének, és műveit közgyűjteményekben, történetesen a Magyar Fotográfiai Múzeumban és a Jelenkori Fotóművészeti Gyűjteményben is őrzik, még lehetne unalmas alak. Piros lap, avagy a kígyó és a sámfa véletlenszerű találkozása a zuhany alatt. Egyénisége izgalmas, mint a képbe kúszó kígyó, az expozíciót váró sámfa, a táguló határokból álló, végtelen síkokon lépegető tükör-világ is az, amelyben beavatottnak lenni, természetesen mozogni különleges és nagyszerű dolog. Lépjünk be ebbe a világba, és csodáljuk…

Eifert János

Győr, 2005. április 8.