Presser Gáborral és Till Attilával egy általam készített, 1978-ban betiltott Lokomotív GT hanglemezborító nyomában… Budapest, 2013. november 11.
Eifert János 1978-ban fényképezett, akkor betiltott LGT hanglemez-borítója több fotó összeillesztésével készült. Akkor még nem volt Photoshop, így a montázs – a képek összeillesztése – a sötétkamrában, a több negatívról egy papírra való rávilágítással, kézzel mozgatott kitakarással történt. Hand made…
Till Attila, Presser Gábor és Eifert János az Akácfa utca 47. számú háznál, az egykori fényképezés színhelyén (Csernátony Dóra felvétele)
Presser Gáborral forgat a stáb, Till Attila vezetésével. A felvett anyag a Propagandában, a SuperTV2 és a TV2 műsorában látható majd. Most az egyik helyszín a Klauzál-téri Vásárcsarnok, ahol retró darabok is akadnak szép számmal. Presser Gábor elárulta, nem szereti a giccset, a “60-as évek NDK-csehszlovák ízű retró” peidig nem hogy vonzaná, egyenesen taszítja. Tilla a lemezek között megnézte, hogy “van-e valami Presser” – a zenész nem akarta elhinni, hogy nem a műsorvezető rejtette oda a megviselt állapotban lévő LGT lemezt. Gábor 300 forintért rögtön meg is vásárolta saját lemezét, amiről az is kiderült milyen borítót terveztek eredetileg, amit sajnos betiltottak. A betiltott lemez-borítóhoz 1978-ban én készítettem a fotókat és éppen a piac melletti utcában, az Akácfa u. 47. számú ház előtt fényképeztem a LGT zenekar tagjait – Karácsony János – ének, gitár; Presser Gábor – ének, billentyűs hangszerek; Solti János – dob, ütőhangszerek; Somló Tamás – ének, basszusgitár, szaxofon – különböző “szerepekben”, hangszereik és jelmezeik nélkül, mint szállítómunkás, újságolvasó nyugdíjas, fuvarozó, kutyasétáltató, stb. A ház ma is ugyanolyan lerobbant, omladozó vakolatú épület, mint évtizedekkel ezelőtt. Megkockáztatom a feltevést, ez a ház a “sebeit” a második világháborúban, az ostrom idején szerezte. Annyit mondhatok, hogy a képeim betiltása nem a technikai, vagy esztétikai – esetleg művészi – hiányosságok miatt történt. Egyszerűen az ötlet, a koncepció nem illett a képbe – a szocialista kultúra mázos képébe. Egy lerobbant – az akkori valóságot híven tükröző épület, és az előtte megjelenő életszerű alakok csak “rontják az összképet”, a népi demokrácia, a szocializmust építő társadalom képét. Persze lehet, hogy a betiltásnak más okai lehettek, most utólag csak belemagyarázunk dolgokat. Sose fogom megtudni, mert annak idején nem beszéltem erről Erdős Péterrel, a HUNGAROTON akkori igazgatójával.
A Locomotiv GT, röviden LGT (becézve Loksi) a magyar rockzene egyik legnagyobb hatású együttese. A zenekar nevében a GT a Gran Turismo rövidítése, utalva a tagok előtt álló hosszú útra. Az LGT névadó szimbólumának eredete nem tisztázott: a legelső lemezükön felbukkanó, akkor még akváriumban álló stilizált gőzmozdony végigkísérte a banda történetét. Lemezborítók sokaságán szerepelt (az egyik album egyenesen a 424 – Mozdonyopera címet viseli) a búcsúkoncerten pedig showelemként egy valódi gőzösön érkezett a Nyugati pályaudvarra a négy zenész. Sajnos, a betiltás miatt az én képeim egyik borítójukon sem szerepelnek. Sokáig úgy tudtam, hogy a borítóterv makettje örökre elveszett, de Presser Gábornak köszönhetően az egyik változat megmaradt.
Jocuri serioase / Komoly játékok – Caiete Silvane Nr.11 (106), Zalău, Sălaj, România, noiembri 2013. / 2013. november
Eifert János
Pentru mine, fotografia reprezintă un joc, însă unul extrem de serios. Înseamnă a avea posibilitatea de a dobândi o perspectivă mai largă asupra lumii, înseamnă provocare la nivel emoţional şi libertatea de a mă transpune pe mine insumi prin intermediul propriei limbi vizuale. În imensa mea arhivă personală am adunat, de-a lungul a 45 de ani, subiecte din 45 de ţări, portrete ale artiştilor, politicienilor, celebrităţilor. Această arhivă personală cuprinde fotografii de presă, ilustraţii de carte, documentaţii şi acele fotografii care conţin mesaje speciale, pe care este dificil să le includ intr-o anume categorie. Uneori, fotografiile sunt făcute întâmplător, dar în marea lor majoritate sunt rezultatul unei munci de cercetare, documentare, experimentare în diferite moduri. Toate aceste idei au ca suport po¬sibilităţile creative ale tehnicii digitale. Eu încerc să exploatez acest lucru la maxim.
Eifert János (Ungaria, 1943) unul dintre cei mai cunoscuţi reprezentanţi, o personalitate determinantă a profesiei sale şi a artei in ţară şi peste hotare. Munca sa nu poate fi catalogată ca făcând parte dintr-o catego¬rie a stilului compact, el abordănd un stil diferit. Este versatil, işi innoieşte arta permanent, găsind mereu noi forme de experimentat. Renumele său are la bază fotografiile reprezentând diferite teme precum dansul, nudurile, natura şi fotografia aplicată. Lucrează ca şi profesor, interpret, scriitor specializat şi expert.
A avut 190 de expozirii proprii şi 700 de expozitii în grup, a câştigat 170 de premii şi diplome. Fotografiile, fo¬toreportajele şi articolele sale au fost publicate in presa de specialitate şi in reviste atât in ţara sa de origine, cât şi in străinătate, in cărti şi publicatii diferite, precum şi in presa electronică. Fotografiile sale au fost folosite ca şi decoruri de platou in teatre, in filme şi, de asemenea, in diferite progra¬me de televiziune. A scris introduceri, prefeţe pentru câteva albume foto şi cataloage de expoziţii, a deschis expoziţii şi a jucat in spectacole, publicând de asemenea versiunea lor scrisă. (Karoly Kincses, istoric fotografie, muzeolog)
Artistul a fost prezent la Festivalul Artelor Muza Fest. Expoziţia sa „Ars Poetica” a putut fi vizitată la Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Sălaj in peri¬oada 15 – 31 octombrie 2013.
Caiete Silvane Nr.11 (106), noiembri 2013.
ISSN 1454-3028 on-line: ISSN 2247-7365
Adresa redacţiei: Zalău, Piaţa 1 Decembrie 1918, nr. 11, Sălaj, România;
Tel./fax 0260/612870; e-mail: caietesilvane@yahoo.com; www.caietesilvane.ro; www.culturasalaj.ro
Revistă de cultură editată de Centrul de Cultură şi Artă al Judeţului Sălaj, sub egida Uniunii Scriitorilor din România, a Consiliului Judeţean Sălaj, a Consiliului Local şi Primăriei Municipiului Zalâu
Serie nouă, Anul IX, Nr. 11 (106), noiembrie 2013.
Apare până în data de 20 a fiecărei luni. Preţ: 4 lei
Colectivul de redactie:
Daniel Sâuca – redactor şef
Viorel Mureşan – redactor şef adjunct
Daniel Hoblea – secretar de redactie
Ileana Petrean-Pâuşan, Marîn Pop – redactori; Viorel Tâutan, Marcel Lucaciu, Imelda Chînţa, Carmen Ardelean – redactori asociaţi; Györfi-Deák György, Alice Valeria Micu, Carmen Ciumârnean – colaboratori. Marius Soare – tehnoredactor
Responsabil de număr: Daniel Sâuca