János Eifert - Photographer
Archive for December 13th, 2013

Eifert János ARS POETICA című kiállításának és új fotóalbumának a bemutatása az Artphoto Galériában. Budapest, 2013. december 13. 17:00

2013.12.13. Fagyas Róbert felv. 04

2013.12.13. Fagyas Róbert felv. 01 2013.12.13. Fagyas Róbert felv. 10 2013.12.13. Fagyas Róbert felv. 07 2013.12.13. Fagyas Róbert felv. 06

2013.12.13. Fagyas Róbert felv. 05 2013.12.13. Fagyas Róbert felv. 01 Fagyas Róbert felvételei

2013.12.13. Fagyas Róbert felv. 02

Borbély László felvétele Artphoto Galéria, Eifert-kiállítás megnyitó, 2013.12.13. (Kapusy György felvétele) 11

montvai Péter, az Arphoto Galéria egyik alapítója (Borbély László felvétele) Artphoto Galéria, Eifert-kiállítás megnyitó, 2013.12.13. (Kapusy György felvétele) 05 Réz András megnyitja a kiállítást (Kapusy György felvétele) 08 Artphoto Galéria, Eifert-kiállítás megnyitó, 2013.12.13. (Kapusy György felvétele) 07

TV-interjú az Artphoto Galériában (Borbély László felvétele) Thimar Attila és Montvai Péter (Eifert János felvétele) Markovics Ferinek dedikálom könyvemet, amelybe ő írt bevezetőt Eifert János, Borbély László, Réz András (Kapusy György felvétele) 04

A FotoKlikk élőben közvetített: http://new.livestream.com/fotoklikk/EifertArtphoto

a FotoKlikk élő közvetítése

EIFERT JÁNOS ÚJ ALBUMÁRÓL

Egy bizonyos kort elérve az emberek közül sokan, a különböző művészeti területeken alkotóknak pedig legtöbbje visszatekint pályájára és leltárt készít az általa létrehozott produktumokról. Az idén hetvenedik életévét betöltött Eifert János szintén alapos számvetéssel mérte fel eddigi munkásságát. A hangsúly esetében az eddigi szón van, mert hiszen aki ismeri őt, jól tudja, hogy korántsem beszélhetünk lezárt életműről. Erőforrásai folyamatosan és kifogyhatatlanul buzognak, amelyből még minden bizonnyal számos remek opus születik a közeljövőben.

Ámde egyelőre időzzünk el a mostani jelentős állomásnál, a hetvenedik születésnapnál. Ebből az alkalomból már jelentkezett egy, szinte a teljes életművét bemutató tárlattal, illő módon szülővárosában, Hódmezővásárhelyen. A szűkebb pátria pedig ugyancsak méltó módon, díszpolgársággal köszönte meg fiának a szép ajándékot.

Az itt és most látható tárlat érthető okokból, már csak a falak szűkössége okán is, kisebb képcsokrot mutat be. És ehhez illeszkedik a friss album, amely hasonlóan e  remek kiállításhoz, kitűnően tömörített előadása Eifert János művészetének.

Egyben pedig – és itt elidőznék néhány mondat erejéig – érdekes módon tükre a magyar fotográfiában mostanában lezajló változásoknak. Ehhez azonban kissé vissza kell tekintenünk a régebbi korszak jellegzetességeire. A múlt század húszas-harmincas éveiben hangos nemzetközi sikereket aratott a „magyaros stílus”, amelynek főbb sajátosságai voltak: az ellenfény, a klasszikus esztétika jegyében fogant kompozíciók, a kilenctized árnyék–egytized fény, s mindezek a vegytiszta brómezüst technika felhasználásával. Hatása oly nagy volt, hogy a szocialista realizmus felsőbbrendűségének váltig sulykolt hangoztatása ellenére mi, az egy generációval későbbi társaság ifjai, közöttük Eifert János, szintén ezeken a tanításokon nevelkedtünk. Ami nagyon fontos: minden fotográfus hitt abban, hogy az ezüstbromidba megálmodott és beágyazott kép teljes értékűen őrzi az elképzeléseiket, utólagos beavatkozás nélkül! Ez utóbbi három szó roppant lényeges: utólagos beavatkozás nélkül.

És elkövetkezett a változás, a fordulat. A fényképészet, mint egyenértékű művészeti ág elismerésével egyre több fotográfus került kapcsolatba, netán baráti viszonyba síkban ábrázoló „idősebb testvéreinkkel”, a képzőművészekkel. Az egymásra hatás kölcsönös volt: ők pedig egyre többen és többször emelték be alkotói munkájukba „alapanyagként” a fényképet. Tehát a rokonság oda-vissza megtermékenyítően hatott.

Mindez remekül kitapintható Eifert János munkásságában is. Annak a ténynek kiemelésével, hogy ünnepeltünk nem csak a tanulóévek során figyelt a nagy elődök, majd a kortársak tevékenységére, hanem ma is érzékeny szemmel követi a hazai és nemzetközi fotográfiai életben lezajló folyamatokat, változásokat. Ezeket azonban nem szolgaian építi be saját alkotói termésébe, hanem átszűrve, egyéni elemekkel fűszerezve. Hetven évesen is frissen, ami azért is figyelemre méltó, ha észlelhetjük, hogy sok kortársa már nem tudja, vagy nem is akarja megtanulni a digitális technika, benne például az ügyes eszköz, a Photoshop nyújtotta lehetőségeket, vele pedig egyfajta új szemlélet és képi világ körvonalazódását. János barátunk tudatosan és biztos kézzel alkalmazza ezeket.

Eifert János új albuma ilyeténképpen, amellett, hogy esszenciája a saját, örvendetesen és folyamatosan gazdagodó művészi produktumának, egyben érdekes lenyomata a hazai fotográfiai élet változásainak.

Ennek hangsúlyozásával is ajánlom mindenki szíves figyelmébe a pompás kötetet, bizonyos vagyok abban, hogy könyvespolcok ékessége lesz!

(2013. december 13-án, az Artphoto Galériában elmondta: Markovics Ferenc)

2013.12.13. Kapusy György felvétele 02 Eifert dedikál (Kapusy György felvétele) 10 Siklós Péter és Fejér Zoltán (Kapusy György felvétele) 03 Eifert sztorizik (Kapusy György felvétele) 01

2013.12.13. Steiner Gábor felv. 11 Eifert János és Réz András, 2013.12.13. (Steiner Gábor felv.) 09 Réz András, 2013.12.13. (Steiner Gábor felv.) 08 Borbély László köszönti a megjelenteket (Steiner Gábor felv.) 07

Eifert János és Réz András (Steiner Gábor felv.) 06 Eifert János és Réz András, 2013.12.13. (Steiner Gábor felv.) 02 2013.12.13.Zagyva Zoltán operatőr, Kottász Adél riporter

Artphoto Galéria, Eifert-kiállítás megnyitó, 2013.12.13. (Kapusy György felvétele) 06 Fagyas Róbert, Steiner Gábor, Kapusy György, Borbély László, Erhardt László és Eifert János felvételei a kiállítás-megnyitón készültek

Artphoto Galéria, Eifert-kiállítás megnyitó, 2013.12.13. (Kapusy György felvétele) 09

Eifert János  ARS POETICA meghivó 2013.12.13.-Artphoto-Galéri

Az Artphoto Galéria tisztelettel meghívja Önt és barátait Eifert János fotóművész  ARS POETICA című kiállítására és új fotóalbumának bemutatójára. 200. önálló kiállítása válogatás 50 év fotográfiáiból.

A megnyitó és bemutató időpontja: 2013. december 13-án (pénteken) 17:00 óra – Helyszín: Artphoto Galéria, Budapest XI. kerület Bartók Béla út 30.  A kiállítást megnyitja: Réz András esztéta – Az új albumot bemutatja: Markovics Ferenc fotóművész

A kiállítás megtekinthető: 2013. február 7-ig H–Sz–P: 14–18 óra között, valamint előzetes egyeztetés alapján. Tel.: +36-20 444-8159 – További információkért írjon a contact@artphoto.hu e-mail címre. A megnyitón való részvételi szándékát kérjük, jelezze a fenti email címen vagy telefonszámon!

Eifert János: Vágta (1970) 02-Tánctípusok,-a-néptánc-0 Eifert János: Fénytvirágzó fa (1968) 1978_Brooklyn-Bridge,-New-York

1971-Eifert_Cirkusz Eifert János: A kertész keze (Tarnaméra, 1978) Fák temploma (Versailles, 1984) 1968-Marcel-Marceau-negatívja

Eifert János: Tűztánc (Sirok, 1991) Eifert János: Három kacsa Görögország, 1992) Eifert János: Ujgúr lány portréja (Kína, Kashgar, 2006) Eifert János: OpArt-tanulmány (Ausztria, 1993)

Eifert János: A Föld álma (1984) Eifert János: A Yuntai-Mountains álmomban (Kína, 2002) Eifert János: Titkok barlangja (Bayreuth, 2000) Eifert János: Mozgásban / In Motion (1997/2002)

Eifert János: Tánc-Test-Tanulmány 2. / Body-Dance-Study 2. (Budapest, 2013) Eifert János: Újraképek (1993) Eifert János: Black Dance (2009) Eifert-Tánc-Test-Tanulmány

Eifert_ARS-POETICA_B1-fül

Eifert János ARS POETICA című kiállításának megnyitója és új fotóalbumának bemutatója az Artphoto Galériában, Budapest, 2013. december 13.  17:00

Eifert_Ars-Poetica_8-9

Eifert János: ARS POETICA (Artphoto Galéria, 2013)

Méret: 21,5×28 cm, puhakötés, Oldalszám: 64, Ár: 3 400.00 Ft

ISBN: 978-963-08-7781-7

Ha valaki kortárs alkotóként úszik egy művész oldalvizén, s annak életművét a kezdetektől a mai napig figyelemmel kísérheti, nem biztos, hogy ugyanazok a gondolatok indukálódnak benne, mint a fölkent, hivatásos műítészeknek. Pedig most ez a helyzet állt elő: Eifert Jánossal már az 1960-as évek közepén volt szerencsém találkozni. Akkortájt kezdte el kattogtatni fényképezőgépét. És az első képeit látva is feltűnt, hogy bár tiszteletben tartotta a nagyhírű magyaros iskola tanításait, s e korszak legszebb produktumait ismerte, tovább lépve, már kezdeti munkáit sajátos, egyéni ízekkel fűszerezte. De ezen túlmenően, ami elsősorban sugárzott róla: a csöndes elszántság, a mélyben izzó akarat és céltudatosság. (Részlet Markovics Ferenc előszavából)

Eifert_Ars-Poetica_46-47.o

Following closely an artist’s flow of life from the beginning, a contemporary photographer may have different ideas then the anointed art critic. Indeed, this is my case: I had the opportunity to meet Janos Eifert at the early 60s when he started clicking his camera. It was clear that respecting and being aware of the main guidance of the famous „Hungarian style” he flavoured his early photographs with his unique taste. Desperation, deeply glowing will and tendentiousness radiated from his work. (Extract from the Preface by Ferenc Markovics)

Eifert_Ars-Poetica_34-35.o

Eifert_Ars-Poetica_56-57.o

Változatlan Ars Poetica. Vásárhelyi Hírek, 2013. december 13., péntek .

2013.12.13.-Vásárhelyi-Hírek

Vásárhelyi Hírek, 2013. december 13., péntek . http://www.vasarhelyihirek.hu/valtozatlan_ars_poetica Változatlan Ars Poetica

Eifert János Ars Poetica – Ötven év fotográfiái című életmű-tárlatát a nyáron láthattuk az Alföldi Galériában. Ennek az egyenes folytatása a december 13-tól az Artphoto Galériában, Budán, a Bartók Béla út 30-ban látható új kiállítása. Hódmezővásárhely szülöttének és díszpolgárának Eifert János fotográfusnak Ars poetica című kiállításán ötven év alkotói korszakából válogatott 20 képét láthatja a közönség – mondta Eifert János. Ott vannak az 1960-as évek végén készült híres fotók, mint például a Marcel Marceau francia pantomimművészt ábrázoló kép, a Cirkusz, a New York-i Brooklyn Bridge, az Op Art tanulmány, a Vágta, a Tánc, a Kertész keze című fotó, az utóbbi 10 évben digitális technikával készült munkák, valamint olyan vintázsok, amelyeket a művész maga hívott elő. A kiállítást Réz András esztéta nyitotta meg. A tárlathoz kapcsolódva 64 oldalas album is megjelent a művész képeiből. A könyv keresztmetszetet ad az életműből, így belekerültek olyan fotók is, mint A hajnal vagy a Tánc, test című kép. Témák szerint oldalpárokat alakított ki a szerkesztő, például az egyik oldalon a Fényt virágzó fa, szemközt vele az Op Art tanulmány látható. Ez utóbbin a meztelen női testet napsugár csíkozza be. A kétnyelvű, magyar-angol album bevezetőjét Markovics Ferenc fotóművész írta és ő is mutatja be a kötetet. Eifert János fotóművészi pályáját az 1960-as évek végén kezdte. Akkoriban táncosként a Honvéd Együttessel bejárta a világot, 40 országban fotózott. Idővel a fényképezés kiszorította a táncot, de a tánc,- és aktfotói, a természetképei megalapozták ismertségét. Hétszáz csoportos tárlaton szerepelt képeivel. A fényképezés mellett fontos számára a fotózás intézményeinek szervezése. Ő indította el a Fotóhét, majd a Fotóhónap rendezvényeit. A művészi munka mellett rendszeresen tanít, workshopokat tart itthon és külföldön. Pályájának 200. önálló tárlata 2014. február 7-ig lesz látható.