János Eifert - Photographer
Archive for April 18th, 2014

Olajos György Munkácsy-díjas képzőművész „Kötelékek” c. kiállítása a San Marco Galériában, Budapest, 2014. április 18 – május 2.

Olajos György Munkácsy-díjas képzőművész „Kötelékek” c. kiállítása a San Marco Galériában, Budapest, 2014. április 18 – május 2.

Olajos György-festőművész

Olajos György 1979 és 1984 között végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskola sokszorosító grafika szakán. Rendszeresen és sikerrel vett részt a salgótarjáni, miskolci, tihanyi grafikai biennálékon, és Európa számos kiállítóhelyén megfordult. Számos díja, szakmai elismerése mellett 2001-ben Munkácsy-díjat kapott. Művészetét, gondolkodásmódját a keleti filozófiák, a természet tisztelete, a művészet és az értelem összhangja, és a kiváló mesterségbeli, technikai tudás jellemzi. Grafikáiban a tradicionális grafikai gondolkodásmód konceptuális szemlélettel párosul. A hagyományos rézkarc végtelen aprólékosságában rejlő értékek és a képbefogadás hosszú időt, meditatív és gondolati figyelmet igénylő jellemzői egyszerre jelennek meg.

Munkáinak hol izgalmas, hol felzaklató vibrálása, folytonos vonalritmusa az élet állandó lüktetésének gondolatkörét idézik meg. Olajos képei a tekintetet állandó mozgásra késztetik a befogadás során, a szem a periférikus látásban mozgást érzékel, és keresi a kapaszkodót.

Olajos György: Perszephone 2. Olajos György: Perszephone 1. Olajos György: Felajánlások

A síkszerű, sűrű, folytonos vonalszövetből apró figurális elemek rajzolódnak ki: karmokban, rákollós kezekben, fűrészfogas, tüskés, pikkelyes, vagy agancs- és kardszerű karokban-lábakban végződő, sokszor maguk felé szúró vagy hadakozó embriószerű lények. Ízeltlábas, ijesztő-szenvedő, agresszív és egyszerre önrontó, nyitott szájú csontvázzá alakuló állat-emberkék. Esendő, tökéletlen emberségünk képei, vagy lelkiállapotaink, élethelyzeteink, benső érzelmi, gondolati létezés-módjaink megszemélyesítői. Idomárok, Bámészkodók, Megátalkodottak, Keresgélők, Tanácstalanok, Lázadók, Panaszkodók, Ígérgetők, Kiüresedettek, Trükközők, Készülődők, Lemondások hegyoldala, Perszephoné kertje. Olajos állhatatos küzdelemmel sorolja, ismétli őket.

Olajos György kiállításának megnyitóján, 2014.04.18. (Eifert János felvétele)

Gaál József képzőművész, egyetemi docens megnyitja a kiállítást (Eifert János felvétele) Melis Márta szólója, 2014.04.18. (Eifert János felvétele) Olajos Hanga hegedül, 2014.04.18. (Eifert János felvétele) Eifert János felvételei

Olajos György kiállításának megnyitóján, 2014.04.18. (Eifert János felvétele) Kerekes Ferenc az A.L.M.A. Kert Keresztény Egyház-Egyesület koordinátora, szervezője (Eifert János felvétele) Olajos György és Garami Réka (Eifert János felvétele) Melis Márta brácsaművész és garami Gréta kurátor gratulálnak Olajos Hangának, hegedűszólójáért (Eifert János felvétele)

 Olajos György és Eifert János a dedikált rajzzal (Neumann Ilona felvétele) Eifert Olajos Györgyöt és Szarvas Józsefet fényképezi (Neumann Ilona felvétele) Neumann Ildikó felvételei

Az Óbudai Kulturális Központ április 18-án, pénteken nyílt kiállítása Olajos György 2010-11-ben festett akvarelljeit, az utóbbi másfél évben készült litográfiáit és élő struktúrákhoz, szövetekhez – levélerezethez, fa-lombozathoz, az idegrendszer hálózatához – hasonló tollrajzait mutatja be. Olajos vonalainak bonyolultsága és végtelensége, a vonalrajz szinte önmagától alakuló megszakítatlansága az élet körforgását, a halál után az újjászületés reményét is előre vetíti.

A kiállítás kurátora: Garami Gréta

2014.04.18.-Olajos-György-m Olajos György és Szarvas József, 2014.04.18. (Eifert János felvétele)

Az Óbudai Kulturális Központ szeretettel meghívja Önt és barátait 2014. április 18-án, pénteken 18 órára

Olajos György Munkácsy-díjas képzőművész „Kötelékek” c. kiállítására

A kiállítást megnyitja: Gaál József képzőművész, egyetemi docens, Közreműködnek: Melis Márta – brácsa, Olajos Hanga – hegedű

A kiállítás május 2-ig, hétköznap 9-16 óráig ingyenesen látogatható – San Marco Galéria (1032 Budapest, San Marco u. 81.)

Keretprogram: április 17-én, csütörtökön 17.30 órától a kiállítás előestéjén kisfilmes vetítés, a művésszel Garami Gréta beszélget

2014.04.18.-dedikált-rajz-nekem

Életének 69. évében, hosszú betegség után tegnap elhunyt KEREKES GÁBOR (1945. augusztus 2. Oberhart – 2014. április 16. Budapest) fotográfus, Balázs Béla díjas, Érdemes művész. Generációjának, máig aktívan dolgozó, meghatározó fotóművésze volt és későbbi nemzedékek számára is példamutató megújulással rendelkező különleges tehetségű alkotóművésze.

Kerekes Gábor otthonában, 2002.12.08. (Eifert János felvétele) Életének 69. évében, hosszú betegség után tegnap elhunyt KEREKES GÁBOR (1945. Oberhart augusztus 2. – 2014. Budapest április 16.) fotográfus, Balázs Béla díjas, Érdemes művész. Generációjának, máig aktívan dolgozó, meghatározó fotóművésze volt és későbbi nemzedékek számára is példamutató megújulással rendelkező különleges tehetségű alkotóművésze.

Kerekes-Gábor-önarckép Kerekes Gábor: Spiral

Kerekes Gábor: Heni Kerekes Gábor: Frogs Kerekes Gábor: Electro-labyrinth

Kerekes Gábor: C.E.R.N Kerekes Gábor: Butterfly-ciano Kerekes Gábor képei

Kerekes Gábor: Asymmeter Kerekes Gábor: Angel Kerekes Gábor: Butterflies

Emléke előtt tisztelegve, felidézem a 2002-ben vele készített interjút:

Kerekes Gábor fotóművész, 2002 (Eifert János felvétele) Kerek riport – Kerekes Gáborral

Ha Kerekes Gábor tevékenységét nézem, annak a reneszánsz művésznek az alakja tűnik elém, aki mesterien bánt az anyaggal, kővel, olajjal, vászonnal, szénnel és bronzzal akár, de közben védelmi rendszereket, palotákat, síremlékeket, ágyúkat tervezett, bútorokat faragott, zöldséget és gyümölcsöt termesztett kertjében. Uralkodók, hercegek, a pápa vagy a szomszédasszony megrendelésére dolgozott, eközben készültek csodálatos művei, amelyeket az utókor, a művészettörténész szájtátva csodál még ma is, vagy ma már egyre inkább. Nem tudom, illik-e, szabad-e, lehet-e egyáltalán egy magyar fotográfust egy itáliai reneszánsz művészhez hasonlítani, de Kerekes Gábor olyan fotográfus-tudós-művész, akinél ez az összevetés nem tűnik túlzónak. Mindenesetre – és ezt sokan kimondták már – a mai magyar fotográfiának emblematikus alakja, hite, hitele is meghatározó, mértékadó.

Ő ugyan nem a XIV-XVI. században, hanem1945-ben született, és persze nem Itáliában, hanem Oberhart-ban (ami már nem annyira persze, de a háborús évek, édesapja elhurcolása sok mindent megmagyaráz, „perszévé tesz”). Művészi pályája is nehezen alakult. A Kölcsey Gimnáziumban szerzett érettségijét sikertelen felvételi követte a Képzőművészeti Főiskolán, talán ez is motiválta, hogy még életében „elment az életbe, az életet tanulni”. 1964 és 1973 között pincér, közben elvégzi a fényképész szakmunkásképző iskolát, majd a Budapesti Fényképész Szövetkezet segédriportere. 1974 és 1979 között a Vasipari Kutató Intézet fényképésze. 1979 és1984 között újra pincér, majd 1985-től a Képes 7, ezt követően a Képes Európa fotóriportere. Elege lehetett a munkahelyi kötöttségekből, szabadúszó fotóművészként dolgozik tovább, de megszakítja ez irányú tevékenységét is. 1983–1992 között egyáltalán nem fényképez. 1992-től a camera obscura különféle módozataitól kezdve a történeti fotóeljárásokon (sópapír, kimásolópapír, kalotypia, cianotypia, stb) át a Polaroidig terjed technikai repertoárja. Épített magának egy 30×40 cm-es kamerát, amellyel nem a régi korok stílusait mímeli, hanem ízig-vérig mai fotográfiákat készít. Az egyedi technika, utánozhatatlan megjelenítés akár tiltakozás is lehetne a nagy példányszámban megjelenő, dömping-árúvá sekélyesített tucatárú/értékű művészet ellen. Képei készítésénél sokat töpreng, gondolkodik, mérlegel, ám képei mégsem görcsösek. A könnyedség, a múzsa csókja érződik rajtuk.

Lakásában, a nagyszobában ott áll a már említett 30×40 cm filmméretre, fából készült, kihuzatos fényképezőgép. Majd két éves munkával te magad építetted. Miért?

– Képeim igénylik a gondos kivitelezést, a tűéles anyagvisszaadást, a technikai tökéletességet. Ezt elérni csak nagyméretű filmmel lehet. A kontaktolás eleve feltételezi a legalább18x24 cm-es, vagy a 30×40-es negatívméretet. Azok a 300-600 cm közötti gyújtótávolságú, apokromatikus objektívek, amelyekkel dolgozom, tökéletes rajzúak. Igaz, nem a könnyen hordozható kategóriába tartoznak, súlyban egyenként is elérik a 3-4 kilót. A kazettacseréhez mindig viszek magammal egy 120×90 cm-es töltőzsákot, így a töltés, a filmcsere is a helyszínen megoldható. Sajátos filozófiát, elmélyült munkát, precíz kezelést követelnek az ilyen típusú kamerák. Amikor megépítettem az első gépemet, egy évig tanultam vele fényképezni.

Kerekes Gábor munka-asztala, 2002.12.08. (Eifert János felvétele) Kerekes Gábor munka-asztala, 2002.12.08. (Eifert János felvétele)

Laborjában patikatisztaság, tökéletes rend van. Mint a képein. Nincsenek bűzölgő vegyszerek, szétszórt papírok, gyanúsan tocsogó vegyszeres tálak.

– Fontos, hogy rend legyen körülöttem. Sötétben is tökéletesen kell tájékozódnom, különben nem találnám meg a kellő időben az éppen szükséges dolgokat. A papírra a fényérzékeny réteget is magam kenem fel. Az alapanyag tekercsben áll itt a laboromban, a megfelelő méretre vágás, előkészítés után, pl. a sópapírnál, nátriumkloridos fürdőben úsztatom, majd viszem fel az ezüstöt a felületre.  Miért pepecselek velük ennyit? Szükségesek képi világom megjelenítéséhez. A régi-új technikákat gondolataim kifejezése eszközeként használom. Nem szép, hanem jó képek készítésére törekszem. A művészi profizmushoz (Fine Art) hozzátartozik az előbb említett technika. Képeimet, ha elkészültek, cérnakesztyűvel fogom meg, szignálom, sorszámozom, dátumozom őket. Soha nem használok RC papírt, retusra is csak a megfelelő festéket használom. Állandóan csipegetem fel az újat, az élményeket, folyamatosan képezem magam. Hogy milyen irányba? Ma, az újszerű technológiák megjelenésével a fényképezés két irányba halad. Az egyik a digitalizálás irányába, amely lehetőséget ad a gyors megjelenítésre, a képek tömeges célba juttatására, a dömpingre. A másik irány – amely felé én is haladok – a megőrzés, a tradíció folytatása, a folyamatosság, a szellemi megújulás, az egyediség. Lassan a gyártók is leállnak a hagyományos termékek előállításával. Változnak a nyersanyagok, a hordozók is, pedig egy kép öt, tíz, vagy száz év után is ugyanazt a megjelenítést igényli. A FORTE a háború előtt még 150 féle papírfajtát gyártott. A különböző méretű, tónusú, fokozatú papírjainak választékából mára már csak töredék maradt. Másutt, például Amerikában, törekednek a folyamatosságra. Ha nem is tömegigényeket kielégítendő, de még mindig gyártják és forgalmazzák azokat a hordozókat, nyersanyagokat, vegyszereket, amelyek nélkül szegényesebbek lennének a fotográfia műfajai. Nálunk majd mindent elfelejtünk, majd újra felfedezünk, de akkor már sokkal nagyobb árat kell fizetnünk érte.

MŰ-Terem Galéria, Debrecen; Galeria Spectrum Sotos, Spanyolország; Robert Koch Gallery, San Frncisco, USA, Paris Salon, Piramid, Franciaország, Pozsonyi Fotóhónap, Szlovákia; Budapest Galéria, Museum voor Fotografie, Antwerpen, Hollandia, Pécsi Galéria; Zinc Gallery, Stockholm, Svédország; Galerie Conontretype, Bruxelles, Belgium, BOLT Galéria, Budapest; Ernst Múzeum, Budapest; Le Parvis, Tarbes, Franciaország; Museo Ken Damy, Brescia, Milano, Olaszország; Liget Galéria, Budapest; Mala Gallery, Warsawa, Lengyelország; Ferencvárosi Pincetárlat, Budapest – sikeres kiállításai belföldön és külföldön is.

2002.11.21.-Kerekes-kiáll.-

– Nem tesz elbizakodottá, de örülök annak, hogy külföldi galériákban sikeresek a kiállításaim. A galériások vissza-visszatérnek hozzám, újra és újra kérnek tőlem anyagot, s rendeznek kiállítást belőlük. Úgy gondolom, önmagában az nem elég, ha egy fotográfusnak jó képei vannak. Jól tudok kommunikálni, beszélek franciául, e-mailezek, anyagokat, nézőképeket küldök a drótpostán, hagyom bejönni az információkat, és sokat utazom. Bécs, Pozsony, Párizs, New York, Amszterdam, Madrid, Arles – ott mindig történik valami, és mindig van valaki, akivel találkozni lehet, akivel összefutni érdemes. Lehet az egy neves fotográfus, galériás, vagy egy érdeklődő, akivel kezet fogni, egymás szemébe nézni, ha a nyelvet nem is beszélem, metakommunikációval megértetni magam, érdemes. Ha elfogadnak, ha képeim tetszenek, kézről-kézre, galériáról-galériára adogatnak. A jelenlétnek még más értelme is van: látni, tájékozódni, befogadni, inspirálódni.

Az Y…Arte, Artes Y Letras, Spanyolország; New Yorker Times, Graphis 339, Formations, USA; Polaroid Magazin, UK; Photographers International, Taiwan; Frankfurter Rundschau, Alsace, Németország; Imago, Szlovákia; Dumont Foto,The Magic of Photography, Auer Index des Photographers de 1839 á nos jours, Encyclopedie Internationale des Photographers de 1839 á nos jours, Camera Obsura Edition, Franciaország, Svájc; Mauer Dóra: Fényelvtan a fotogrammról – oldalakat szentel munkásságának, katalógusok, CD-ROM-ok közlik képeit, nem lebecsülendő megjelenítésben. Művészettörténészek, kritikusok, esztéták szívesen írnak róla. Fábián László, Beke László, Földényi F. László, Szűcs Károly, Pilaszanovich Irén, Pfisztner Gábor, Lugosi Lugó László, Judith Mara Gutmann, Leo Divendal, Lyle Rexer és Michel Auer más-más szavakkal és összefüggésben, de lényegében ugyanúgy fogalmazzák meg munkásságának lényegét: tudós-művész, aki hittel, megalkuvás nélkül járja a maga útját. Nem alkuszik, nem megvásárolható, nem téríthető el… Nemcsak másoknak, magának is szigorú kritikusa. Kincses károly írja róla a Kortárs Magyar Művészeti Lexikonban: „Benne valósul meg a mai magyar fotográfusok közül egyetlenként talán az a – nem is oly régen még minden mesterfotográfustól elvárt – technikai minimum, hogy eszköztárából több eljárás ismeretével, mindig azt válassza, ami mondanivalójának, a megoldandó feladatnak legjobban megfelel. Újabb képei a születés, létezés, halál, elmúlás kérdéskörét kutatják. Megjelennek bennük a mikro- és a makrokozmosz elemei sajátos, „kerekes”-féle, művészi–tudományos felfogásban. Természetismerete, érdeklődése megmaradt a 19. századi ember szintjén, sőt időnként innen is visszahátrál néhány századot, s az alkimisták köpenyét ölti magára. Az idők során igazi profi vált belőle. Fotóiból él, minél szélesebb körben ismertté és elismertté akar lenni világszerte, s ezért minden szükségeset megtesz. Tanul, kísérletezik, kreatív módon használja a régi korok technikáit, állandóan kritikus módon figyeli magát, munkáját, kapcsolatokat épít, odafigyel a legkisebb részletekre is.”

– Nem azért, mert hogy a szomszéd fűje zöldebb, de nálunk még a kritika is hiányzik. Ha mégis írnak egy-egy kiállításról, zöldségek jelennek meg. A Tájékozódási érzék kiállításomról a Budapest Galériában történt bemutatása után 5 sor jelent meg Magyarország legolvasottabb lapjában, amely egyébként foglalkozik művészetekkel, köztük fotóművészettel is. Ugyanerről a kiállításomról, amelyet a spanyolországi Huesca-ban, a Festival Internaccional de Fotografia Huesca keretében mutattak be, oldalak jelentek meg. Pozsonyban ötször rendeztem kiállítást, egyik sem maradt visszhang nélkül.

Gyűjtemények, amelyben képidet őrzik:  Musée de l’Elysée, Lausanne, Svájc; Galerie der Stadt Esslingen, Németország; National Museum of Film, Television and Photography, Bradford; Museo Ken Damy, Brescia, Olaszország; Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét. A Jelenkori Fotóművészeti Gyűjtemény számára Fejmetszet című művedet ajánlottad fel. Hogyan készült?

– 1995-ben a Római Akadémia ösztöndíjasaként jutottam el az olasz fővárosba. A  képet Rómában, a Patológiai Intézetben készítettem, 665-ös Polaroid géppel, 8,5×10,5 cm negatívmérettel. A kamerát egy stabil állványon rögzítettem, hordozni van súlya ennek is. Egy kisebb állványra egy reflektorizzót szereltem, ezzel világítottam. A 30 méteres hosszabbító kábelt sose felejtem otthon, evvel bárhová rácsatlakozhatok.

Alkalmazott fotográfia: riportfotó, reklám, illusztráció. Korábbi években, emlékszem, ezeket is jól csináltad.

– A Képes 7-nél négy év alatt 53 címlapot készítettem. Ott Benkő Imrével, Pólya Zolival, Lengyel Gabival, Müller Judittal, Horváth Péterrel és természetesen a fotórovat vezetőjével, a főszerkesztő-helyettessel, Féner Tamással dolgoztam egy csapatban. Külsősként Stalter György, Kaiser Ottó és mások is betársultak. Nem volt egy rossz gárda, mi? Persze készítettem reklámfotókat, illusztrációkat is, például a BOOM számára, vagy egyéb megrendelésre. Évek teltek el, azóta kihátráltam a sajtóból. Megszűntek fotográfiában gondolkodni, szövegben gondolkodnak csupán, meg szenzációkban. Más a filozófia, más a stílus, más az igény, ezek már nem érdekelnek.

Mesterség és művészet, ASA Fotóstúdió. Kerekes Gábor és Stalter György magán iskolája.

– 1999-ben ötlöttem ki, és szóltam Stalter Gyuri barátomnak, aki éppen akkor egy nagyobb műterem kiépítésére alkalmas lakást vásárolt, hogy indítsunk egy magániskolát. Nyolcvanórás, kezdő és haladó szintű tanfolyamok ezek, nyolc éve csináljuk. A minőséget a kialakított program és a meghívott előadók – a szakma legjobbjai – garantálják. A fotográfia különböző műfajaiban – a riport-, portré-, csendélet-, akt-, divat- és műszaki fényképezésben – a legfontosabb elméleti és gyakorlati tudnivalókkal Baricz Kati, Barta Zsolt Péter, Benkő Imre, Drégely Imre, Eifert János, Féner Tamás, Haris László, Horváth Péter, Korniss Péter, Vékás Magdi és mások számos ismertetik meg a hallgatókat. Van elmélet is. Az egyetemes fotótörténet értékeinek megismerése, a képelemzés, képbírálat mind a modern vizuális szemléletmód kialakítását segítik.

Zene. Zene mindhalálig…Polcaidonn CD-k rogyásig,  főleg a kortárs zene legjobb merítéséből. Lejátszók, erősítők, hangfalak. Tökéletes hangzás, tökéletes harmónia. Mint a néhány hónapos unoka, aki az interjú közben a nagyapa ölébe kívánkozik.

– A berendezést, a csöves végfoktól (teljesítményerősítő előfokozattól) a hangfalakig, magam építettem. Sokat hallgatok zenét, Bach, Mozart, Purcell mellett a kortárs zenét különösen: Edgar Varése, Sztravinszkij, Bartók, Ligeti, Kurtág, Pendereczki, Steve Reich, 180-as csoport, Stockhausen, Durkó, Bozay, John Cage, de jöhet a jazz, még Jan Garbarek, Keith Jarret, vagy a The Art of Noise is.

Kerekes Gábor unokájával, 2002.12.08. (Eifert János felvétele) A zene mellett persze van fontosabb dolog is, ami gyönyörködtet, megnyugtat: az unokám. Büszke vagyok rá, és a nagypapa szerep egyáltalán nem zavar.

Eifert János

Budapest, 2002. december 8.