János Eifert - Photographer
Archive for March 29th, 2020

5th Circular Exhibition of Photography “NSAPK CIRCUIT 2020” – Serbia, Montenegro, 28. Marz 2020.

REPORT CARDS 28. Marz 2020
5th Circular Exhibition of Photography “NSAPK CIRCUIT 2020” Serbia, Montenegro
FIAP 2020/081-084 PSA 2020-120

Janos Eifert, Hungary
Click on Accepted link in Report card and download your Certificate for every accepted work.

Eifert János: Beszélgetés a madarakkal / Talk to the birds (Szentliszló, 2019)

Eifert János: Vihar előtt 2. / Before storm 2. (Szentliszló, 2019)

Eifert János: Kettőstudat 9 / Dual Consciousness 9. (2019)

Eifert János: Emlékezés / Remembrance (Istambul, 2008)

.

Eifert János Groteszk / Grotesque (2020)

.

  

.

 

“NSAPK CIRCUIT 2020” Aleksinac
FIAP 2020/082 PSA 2020-120

Woman (color/monochrome digital)

Minimal score for acceptance: 18
1. Drying clothes 20 Accepted
2. Grotesque 15
3. Abstract nude 15
4. Lovers 2 15

Portrait (color/monochrome digital)

Minimal score for acceptance: 18
1. Remembrance 15
2. Talk to the birds 21 Accepted – Salon HM
3. Dual Consciousness 10 13
4. Magician of the digital age 14

“NSAPK CIRCUIT 2020” Podgorica
FIAP 2020/083 PSA 2020-120

Open Color (color digital)

Minimal score for acceptance: 22
1. Behind the curtain 2 20
2. Lili’s dream 19
3. Eighth round 22 Accepted
4. After the powder bath 21

Open Monochrome (monochrome digital)

Minimal score for acceptance: 22
1. Dual Consciousness 9 23 Accepted
2. Dual Consciousness 11 21
3. Breaking out of the circle 21
4. Before storm 2 20

  

.

 

 

“NSAPK CIRCUIT 2020” Kotor
FIAP 2020/084 PSA 2020-120

Woman (color/monochrome digital)

Minimal score for acceptance: 22
1. Drying clothes 22 Accepted
2. Grotesque 23 Accepted – Salon HM
3. Abstract nude 21
4. Lovers 2 20

Portrait (color/monochrome digital)

Minimal score for acceptance: 22
1. Remembrance 23 Accepted
2. Talk to the birds 24 Accepted – Salon Silver medal
3. Dual Consciousness 10 21
4. Magician of the digital age 21

Open Color (color digital)

Minimal score for acceptance: 22
1. Behind the curtain 2 20
2. Lili’s dream 21
3. Eighth round 20
4. After the powder bath 22 Accepted

Open Monochrome (monochrome digital)

Minimal score for acceptance: 22
1. Dual Consciousness 9 22 Accepted
2. Dual Consciousness 11 21
3. Breaking out of the circle 21
4. Before storm 2 22 Accepted

 

ORGANIZER
5th Circular exhibition of photography “NSAPK CIRCUIT 2020” – Novi Sad, Serbia
5th Circular exhibition of photography “NSAPK CIRCUIT 2020” – Aleksinac, Serbia
5th Circular exhibition of photography “NSAPK CIRCUIT 2020” – Podgorica, Montenegro
5th Circular exhibition of photography “NSAPK CIRCUIT 2020” – Kotor, Montenegro

SECTIONS
– There are 4 sections, all digital:
A) WOMAN (color/monochrome digital) FIAP and PSA PID Color
B) PORTRAIT (color/monochrome digital) FIAP and PSA PID Color
C) OPEN COLOR (color digital) FIAP and PSA PID Color
D) OPEN MONOCHROME (monochrome digital) FIAP and PSA PID Monochrome

JURY MEMBERS:
Novi Sad
Branko MATIC, KMF FSS, Serbia
Vesna MAMULA, AFIAP, Serbia
Aleksandar JOVANOVIC, Serbia

Reserve member of the jury:
Vladimir DJINIC, EFIAP/b, F1 FSS, Serbia

DELEGATE FSS
Geza LENNERT, EFIAP, KMF FSS, Serbia

Aleksinac
Maja STOSIC, EFIAP, KMF FSS, Serbia
Milene MILENKOVIC, Serbia
Dejan PAVLOVIC, Serbia

Reserve member of the jury:
Istvan VIRAG, EFIAP, KMF FSS, Serbia

DELEGATE FSS
Geza LENNERT, EFIAP, KMF FSS, Serbia

Podgorica
Slobodan KRSTIC, EFIAP/d1, MF FSS, Bosnia and Herzegovine
Alen MUSIC, Montenegro
Branko GLISOVIC, Montenegro

Reserve member of the jury:
Jasmina MOJSIN, AFIAP, F1 FSS, Serbia

Kotor
Aleksandar SASIC, AFIAP, Serbia
Goran COSOVIC, Montenegro
Sladjana SMOLJAN, Montenegro

Reserve member of the jury:
Zoran MOJSIN, EFIAP, F1 FSS, Serbia

Pál Amanda: „Ez az Eifert kitalált megint valami marhaságot, de ettől izgalmasabb lett a kép” – KULTÚRA.HU, 2020. március 4.

KULTÚRA.HU, 2020. március 4.

https://kultura.hu/ez-az-eifert-kitalalt-megint-valami-marhasagot-de-ettol-izgalmasabb-lett-a-kep/?fbclid=IwAR2xf9g8kHYf3p6GlNeB7_T_o77hkBavlxuovythKbU3VPHqgjJGYPHeeW8

 

ART&DESIGN

Pál Amanda

„Ez az Eifert kitalált megint valami marhaságot, de ettől izgalmasabb lett a kép”

Eifert Jánossal a tökéletes exponálási pillanatról, a művészeti megújulás szerepéről és a fotózás demokratizálódásáról beszélgettünk.

 

Élete legnagyobb és legfontosabb tárlatának nevezte Visszapillantás címmel nyílt életmű-kiállítását Eifert János a hódmezővásárhelyi Alföldi Galériában. A nemzetközileg is ismert fotóművész számára fontos volt, hogy az öt évtized alatt született műveiből készült válogatást szülővárosában, Hódmezővásárhelyen mutassák be.

Képírónak nevezte magát egy interjúban. Ez a fotóművész szinonimája, vagy valami mást jelent önnek?

Lényegében szinonima. A fényképész, fotográfus, fotóművész elnevezésére – ahogy én számoltam – a magyar nyelv 27 kifejezést ismer. A fotográfia jelentése a fényírás, mely a görögből alakult ki, ez adta az ötletet a képíró kifejezéshez. Ehhez kapcsolódik, hogy a művészetek az egymás közötti falakat az utóbbi néhány évtizedben lebontották. Sok fotóművész kollégám a képekre fest, ragaszt, kollázst és montázst készít. A vizuális művészetekben manapság már csak a technika jelenti a különbséget. Úgy érzem, a filmek esztétikájából tanultam a legtöbbet. Az a vizuális nyelv, amit a fotográfiámban használok, például Sára Sándor szellemi értékéhez közelít.

Fénnyel ír és fénnyel fest?

Igen, ezért is használom szívesen a képíró kifejezést. De nem a megnevezés, a címke a lényeg, hanem a tevékenység tartalma. Amikor a művész a mondanivalóját a legegyszerűbb, legerőteljesebb eszközökkel akarja elmondani. Már nem elég, hogy a fénykép a régi fotólexikonban megfogalmazottak szerint legyen tökéletes. Egy éles, színhelyes, kiegyensúlyozott kompozíciójú kép ettől még unalmas is lehet: ha nem élményszerű a befogadó számára, akkor továbbsiklik a szem. Megfigyeltem, hogy van olyan, aki nem a rendező által kitalált a sorrendben járja végig a kiállított képeket. Egy megragadja a figyelmét, és az szinte mágnesként vonzza. Zsűrizési tapasztalataim alapján szoktam mondani, hogy

ha egy kép négy másodperc alatt nem képes megragadni a néző figyelmét, akkor az kihullik az emlékezetből.

De ha mégis sikerül mágnesként rátapadni, akkor egy párbeszéd alakul ki a fotó és a befogadó között. Még az is előfordulhat, hogy a néző fölfedezi, hogy a képeken több értelmezési réteg létezik. Ha ezt eléri az ember, akkor az már nagyszerű dolog.

Ezért mondják akkor azt önre, hogy szeret kísérletezni, és nem megmaradni egy sikeresnek ítélt technikánál?

Nem szenvedélybetegség az állandó kísérletezésem, hanem abból indulok ki, hogy egy bizonyos képnyelv hat a befogadóra. Még az újszerű, divatos forma is kopottá és unalmassá válhat egy idő után. Ezért minden művészetben fontos a megújulás. Kitalálni, hogy mi kelti föl a figyelmet, és mi köti le a nézőt, különben a mondanivalót, az érzéseket nincs alkalma átélni. A mai napig készítek ikonfotókat. A fotóművészetnek ez az egyik legmeghatározóbb, legfényképszerűbb műfaja. De állítom, hogy a mai világban – ahol szinte élőben kapja mindenki a mobiltelefonon keresztül az információkat, és a másnapi újság a fotóval már utánlövésnek számít – bármennyire is jó riportfotó született, ilyen körülmények között nehéz a befogadói figyelmet megragadni. Más eszközökkel kell dolgozni, hogy a néző rájöjjön, akár több rétegben is el lehet rejtve a lényeg. Nem kell mindig a fotóiskola vizsgadolgozatának szintjén választ adni. Szóval számtalan lehetőség van, és amivel csak tudok, élek. Hol megbotránkoztatom ezzel a nézőket, hol pedig azt mondják, hogy ez az Eifert kitalált megint valami marhaságot, de ettől izgalmasabb lett a kép.

„Nem a drága gép teszi naggyá a fotóst, hanem az, hogy tudja, mikor kell exponálni” – ezt egy 2006-os kiállítás megnyitóján említették. Honnan tudja, hogy mikor kell megnyomni azt a gombot? Érzi?

Az ember bármennyire gyakorol, tanul vagy tapasztal, tudja, hogy a döntő pillanatot kell megragadni. Nagyon találó megfogalmazás, hogy a fotóművészet a pillanat művészete.

De ez csak annyiban igaz, hogy a kép rögzítése a pillanat töredéke alatt történik. Azonban míg az ember eljut oda, hogy megnyomja az exponáló gombot, lehet, hogy napok, hónapok, évek és évtizedek tapasztalata, emberi érettsége, és talán rosszul hangzik, de attól még így van: a társadalmi közeg is, amiben él –

ezek mind befolyásolják azt a pillanatot, amit exponálásra választunk. 

De szoktam úgy is helyesbíteni, hogy a fotóművészet nem csak a pillanat művészete, hanem a gondolkodás művészete.

A hódmezővásárhelyi kiállításra az öt évtizedes pályafutásából válogatta a műveket. Melyeket ajánlana a Kultúra.hu olvasóinak figyelmébe?

Talán furcsának tűnik, de az elmúlt évtizedben készült képeimet. Egy nagyon érdekes és izgalmas világot és eszközhasználatot sikerült érvényesíteni. Majdnem igaz ebben az esetben az ars poeticám szerinti gondolat, hogy a képíró (fotográfus) segít nézni, látni, láttatni, miközben a képzelet és valóság peremén egyensúlyoz. Ez azt jelenti, hogy nem riportképeket készítek, hanem valami olyat, ami talán hosszabb időre segít megmutatni azt, hogy milyen fantasztikus a világ, feltárva a háttérben az érzelmi és gondolati kapcsolatokat is. Az utóbbi néhány évben pont ezekkel az új képekkel voltam sikeres a nemzetközi szalonokon, pályázatokon.

Manapság a környezetünk képekkel túlterhelt, de ezek már sokkal minőségibbek, mint korábban. 

Ma már egy autót nem lehet olyan olcsó megoldással eladni, hogy mellé állítunk egy meztelen nőt. Már itt is a legigényesebb, legművészibb és legötletesebb megoldások tudnak csak eredményesek lenni. Amit akár egy reklámfilmben látunk, az mind esztétikai minőségű, amely visszahat a napi rendszerességgel képeket készítő fotós szemléletére. Ma már egy egyszerű családi kép is sok esetben olyan, hogy elhűlök: milyen fantasztikus, hogy ilyen tehetséges emberek vannak!