János Eifert - Photographer
Archive for April 3rd, 2014

Dusa Gábor 24 című kiállítása a Nemzeti Táncszínház Galériájában, Budapest, 2014. április 3 – 30.

Dusa Gábor: Trisha Brown - Early Works Dusa Gábor: Gergye Krisztián - E.Sch.Eroto Dusa Gábor: Cloud Gate Dance Theatre Of Taiwan - Moon Water

meghivo-Dusa

Lőrinc Kati (Eifert János felvétele) Dusa-Gábor_Horváth-Csaba-ko Dusa-Gábor_Piano049 Dusa-Gábor_ch_bl035web

DUSA GÁBOR – 24 című kiállításának megnyitója 2014. április 3-án, 18:00 órakor a Nemzeti Táncszínház Galériájában.

Köszöntőt mond: Ertl Péter – a színház igazgatója

A kiállítást megnyitja: Halász Tamás, az OSZMI Táncarchívumának vezetője

Az eseményen részletet láthatnak a Duda Éva Társulat: After című előadásából

Dusa Gábor kiállításának megnyitója, 2014.04.03. (Eifert János felvétele) 2014.04.03.-Halász-Tamás-megnyitja a kiállítást (Eifert János felvétele) Szögi Csaba, a Közép-Európa Táncszínház igazgatója, párjával (Eifert János felvétele)-párj

Dusa Gábor fotóművész egy év híján negyedszázada, 1990-ben kezdődött pályájának nyitánya egybe esett a magyar előadó művészet egy jeles korszakáéval. Sőt.

Koherens és jellegzetes világának alakjai egy csodálatosképp kinyíló univerzum hősei – életkortól, nacionálétól függetlenül. Függetlenül.

Szuverén, gondolkodó művészek, alkotók és előadók emblematikus, joggal jól ismert képeit láthatjuk e kiállításon, melybe (akárcsak bármely korábbiba, akárcsak magába az életműbe) bekerülni: presztízs. Dusa jellegzetes és hasonlíthatatlan képi világa, műalkotói, művésztársi tekintete a halhatatlanság felé kormányoz.

A jó (tánc)fotó emlékeztet, és emlékezni tanít. Úgy állítja meg az időt, hogy magában hordozza, felidézi és felmutatja a mozdulatot: az előző és a soron következő pillanatot, percet, órát, s bizonyos, kegyelmi esetekben a napot, évet, évtizedet. Ábrázolja a mostot, a jelent, mely – természetéből adódóan – mindig múlttá lesz. Egyfajta teljességet. Akkor is, amikor a láttatott és láttató test már nem engedelmeskedik, s amikor – egyszer, soká – már majd nincs is. A múlt, a jelen és a jövő fényképes emlékei köröttünk e térben, melynek sokrétű története van, mely történetben magunk is részesek vagyunk, lehetünk. (Halász Tamás)

Halász Tamás megnyitja a kiállítást, 2014.04.03. (Herbst Rudolf felvétele)

2014.04.03.-Kapusy-felv.1 2014.04.03.-Ertl-Péter-kösz Dusa Gábor, 2014.04.03. (Herbst Rudolf felvétele)

Lőrinc Katalin és Eifert János (Kapusy György felvétele) 2014.04.03.-Arató-Balázs-felvétele A legfiatalabb... (Eifert János felvétele)

Herbst Rudolf, Kapusy György, Arató Balázs és Eifert János felvételei

A good (dance)photo makes us remember and teaches us how to remember. It stops time in a way that it embraces, evokes and elevates the movement: the previous and the following moment, minute and hour, moreover, in certain merciful cases the day, the year and the decade. It represents the present which – in terms of its nature – will always turn into past. It represents a certain completeness, even if the body does not obey anymore and when it – after a while – ceases to exist. We are surrounded by the photographic memories of the past, present and future which has a multi-faceted story in which we can take part as well. (Tamás Halász)

Dusa Gábor kiállításának megnyitója, 2014.04.03. (Eifert János felvétele) Dusa Gábor kiállításának megnyitója, 2014.04.03. (Eifert János felvétele) Dusa Gábor kiállításának megnyitója, 2014.04.03. (Eifert János felvétele) Duda Éva Társulat: After (Eifert János felvételei)

Részlet a Duda Éva Társulat: After című előadásából (Eifert János felvétele)

Halász Tamás megnyitójának teljes szövege:

24

Huszonnégy: nem kerek szám, ilyenre bármiféle jubileumot építeni nem szokás.

Huszonnégy: a nap óráinak száma, amely a teljesség, a kiteljesedés, a szakadatlanság jelentését hordozza. A körforgást, mely az éjszakától a pirkadaton, a reggelen, a nappalon, a délután szürkületén át újból az éjszakába érkezik. Rafináltan megválasztott szám és cím ez, kvázi évforduló: Dusa Gábor fotóművész pályájának eddigi tartama, években mérve. Huszonnégyszer háromszázhatvanötször huszonnégy. Kétszáztízezer kétszáznegyven óra: ennyi idővel ezelőtt indult e pálya, persze, nem hajszálpontosan.

Dusa Gábor – kit majdnem ennyi ideje van szerencsém ismerhetni – huszonnégy per hétben fotós, hogy kor- és stílszerűen fogalmazzak. Olyan művész, aki akkor is a teleobjektíven keresztül szemléli a világot, amikor leereszti azt a szeme elől. Nem a (ki tudja, talán ő sem, hogy huszonnégy év alatt hány) fotóspróba sötétjében kapcsol bevetési üzemmódra, hanem folyamatosan abban van. Értő szemű nézőként, éles szemű művészként ezért megadatik számára két csoda. Az egyik a teljes ívek látása: pályákat követ, alkotói- és életpályákat, egyes modelljeiről talán kezdőként csinálta első fotóját és tegnap a legutóbbit. Követ és történetet ír, történetet fényképez. Jelen van és megörökít.

Read more